Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fidodido

Terrasverwarming...goed idee?

Recommended Posts

Hallo

 

Zou het een goed idee zijn om op mijn balkon een terrasverwarmer van 1500 watt neer te hangen i.v.m. de lage temperatuur buiten?

Want de laatste tijd komt de temperatuur al gauw onder de 15 graden en dan stopt de plant toch met de fotosynthese?

Hij krijgt dus wel genoeg lumen ondanks het wolkendek maar ik wil dan met de terrasverwarmer het de plantjes toch iets aangenamer maken om door te bloeien totdat ze rijp zijn, over zo'n 3 weken.

 

Iemand opmerkingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet doen, dan krijgen je planten grote temperatuurverschillen te verwerken, bijv. warmte van achteren en kou van voren, en daar kunnen ze niet tegen, op je balkon krijg je nooit een gelijkmatige temperatuurverdeling zoals in een modern verwarmd huis. (Vloerverwarming op je balkon zou misschien wel een goed idee zijn, maar dan vooral om de vochtige lucht te verdrijven. (Duur) geintje :-D )

Onder de 15 graden neemt de stofwisseling sterk af, in de groeifase kunnen planten dan wachten op beter weer alvorens verder te groeien, in de bloeifase zal het afrijpen langzamer gaan en je opbrengst wat lager uitvallen. Zolang het niet echt gaat vriezen hoef je je wat de temperatuur betreft geen zorgen te maken, ik heb twee jaar geleden laat gezaaide Santa Maria van het balkon geoogst op 5 december, niet zoveel opbrengst maar wel zeer potent en smakelijk.

Half oktober oogstrijp is denk ik trouwens een pietsje vroeg voor NLX, zeker voor op een balkon, of krijgen ze er echt de hele dag volop zon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ze krijgen niet de gehele dag zon. Zeg maar vanaf 12:00 tot dat hij ondergaat. Dat is, als de zon schijnt dan he.

 

Wel jammer dat er niks aan te doen valt, heb echt helemaal geen zin om tot december te gaan wachten.

Is het trouwens ook niet te doen als ik de warmte van onder laat komen? Dan leg ik de terrasverwarmer gewoon op de grond, op de potten gericht. Dan stroomt de warme lucht lekker door de plant heen en worden de potten ook lekker warm. Slim of niet?

 

Maar ze staan nu al dikke 4 weken vol in de bloei, dus over 2 a 3 weken oogsten is op zich niet zo heel vroeg voor normale NLX binnenstekjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee niet slim, denk dat je plantjes dan helemaal binnen een week kapot zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm jammer. Meer kan ik ook niet doen, binnen afbloeien is ook geen optie voor me.

Dus ze gaan 100% zeker kapot als ik zo'n terrasverwarmer tegen de grond aanleg zodat de lucht langzaam naar boven langs de plant afstroomt?

 

Ik ga op z'n minst een deken onder de potten leggen zodat ze niet direct op het koude betonnen balkon staan. Dit kan geen kwaad lijkt me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kou maakt vrij weinig uit...

Vochtigheid is de killer.

 

Je kan met die terrasverwarmer gaan kloten, met de kans op meer schade dan dat het goed doet.

Als de je plantjes nu laat staan, komt er sowieso een aantal gram vanaf, desnoods nog door de rot heen knippen.

 

En iets vroeger oogsten is helemaal zo gek nog niet.

Heb nu wat topjes die zo'n 3 misschien 4 weken gebloeit hebben ( met dit kut weer).

Qua geur en smaar is het niet te pruimen, maar het effect... Mindblowing, nog nooit zo high geweest.

Het is misschien iets minder sterk ( meer nodig) maar het is zeker geen slecht effect!

 

Wel zul je er kwantitatief veel op verliezen natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

knippen op 5 weken???

gekkie dan heb je nog minder opbrengst dan als je meisjes half rot zijn.

 

grt punkertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wordt natuurlijk ook zo high omdat je lang geen buitenwiet hebt gerookt, heb ik ook altijd. Rook dagelijks binnenwiet, en als er dan aan het einde van de zomers weer buitenwiet is, dan word ik daar nog stoneder van als binnenwiet.

En is bij jou de geur en smaak niet te pruimen? Bij mij ruiktie heer-lijk. Net als een binnenplant.

Die terrasverwarmer laat ik maar voor wat het is, ik leg gewoon een houten plank met een klein dekentje onder mijn plantenbak, worden de wortels tenminste niet zo super koud. In ieder geval minder koud als dat ze op het vriezende beton zouden staan.

En gelukkig waait het op de 4de etage redelijk, en ze staan helemaal droog dus rot heb ik ook nog niet gezien.

De vochtigheid daarentegen is wel lastig...die hou je niet tegen.

 

knippen op 5 weken???

gekkie dan heb je nog minder opbrengst dan als je meisjes half rot zijn.

 

grt punkertje

Niet 5 weken...ze staan nu al 4 weken en ik wil ze oogsten over een week of 2/3. Dan staan ze dus in totaal 6 of 7 weken in de bloei.

En dat is redelijk normaal aangezien ze binnen normaal totaal 9 weken staan. Bij ons meestal 2 weken groei en 6/7 weken bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag even een houten plateautje met deken onder de planten gezet.

Ga van de week een 600 Watt diepstraler ophangen zodat ze toch nog die extra lumen krijgen die de zon nu te weinig geeft.

Als ik geen extra warmte kan geven, dan maar extra lumen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten gaat het niet veel meer doen nu met dit weer, de laatbloeiende soorten onder lamp afbloeien is de beste optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je wordt natuurlijk ook zo high omdat je lang geen buitenwiet hebt gerookt, heb ik ook altijd. Rook dagelijks binnenwiet, en als er dan aan het einde van de zomers weer buitenwiet is, dan word ik daar nog stoneder van als binnenwiet.

En is bij jou de geur en smaak niet te pruimen? Bij mij ruiktie heer-lijk. Net als een binnenplant.

 

Rook al een aantal weken buitenwiet ( autoflower/deense soortjes en verduisterde soortjes).

Nee, het effect is gewoon heel high. Kun je niet stoned van worden...

Ik kan er ook gewoon niet van slapen, nog nooit NIET kunnen slapen op wiet.

 

Succes met jou kweekje, gaat echt wel goed komen hoor!

Misschien veel rot dit jaar, maar daar knippen we wel om heen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan toch ook preventief je planten in spuiten met een anti toprot. Heb ik tenminste wel gedaan. 1 a 2 weken voor het oosten mee stoppen en je schijnt er niks van te proeven en ruiken. (tevens ook tegen meeldauw)

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

Ik rook mijn eigen oogst op, en ben dus erg voorzichtig met spuiten, en zou er zeker minimaal 2 weken voor het oogsten mee stoppen. 1 week en je proeft het zeker geweten, hoewel ik dat ook denk als je het überhaupt gebruikt.

 

Meeldauw is een van de makkelijkst bestrijdbare ''ziekten'' dus daar maak ik me niet druk om:)

Edited by Richard

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vandaag even een houten plateautje met deken onder de planten gezet.

Ga van de week een 600 Watt diepstraler ophangen zodat ze toch nog die extra lumen krijgen die de zon nu te weinig geeft.

Als ik geen extra warmte kan geven, dan maar extra lumen :lol:

 

 

Als je de kan heb moet je dat zeker doen, dit was al een veelbelovende buitenplant vond ik maar staat nu 15 dagen onder een 600watt, ik denk nog 7 dagen dan gaat ie om maar wat een toppen :lol:

gallery_23286_10065_539193.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen zien er inderdaad goed uit Zap!

Morgen ook even een 600 watter ophalen en knallen maar.

 

@peptalk

Ben zelf ook meer van de wiet waar je high van wordt, stoned kan je bijna niet meer normaal functioneren. Zoals bij Haze het geval is.

 

Moet dus helemaal goed gaan komen, heb een redelijk diep balkon dus regenen kan het er niet. Er staat wel altijd een lekker windje, want het is en blijft de 4de etage.

Dus lampje erop en nog een paar weken wachten en dan zit ik de komende maanden weer goed. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik rook mijn eigen oogst op, en ben dus erg voorzichtig met spuiten, en zou er zeker minimaal 2 weken voor het oogsten mee stoppen. 1 week en je proeft het zeker geweten, hoewel ik dat ook denk als je het überhaupt gebruikt.

 

Meeldauw is een van de makkelijkst bestrijdbare ''ziekten'' dus daar maak ik me niet druk om:)

 

Ik rook ook me eigen oost op en zou ook het liefst niks gebruiken maar helaas had ik meeldauw en daardoor moest ik wel iets gebruiken. Dat spul is tevens ook tegen toprot dus vandaar.

Ik vraag me trouwens af of je wel eens echt meeldauw heb gehad want echt makkelijk bestrijdbaar vind ik het niet. Ik heb al 50 euro bestrijdings middelen moeten kopen (voor 4 plantjes) en nog is het alleen maar beheersbaar te krijgen en niet helemaal weg. Ervaren kwekers hebben op dit forum ook bevestigd dat het nooit helemaal weg te krijgen is dus ik ben erg benieuwd wat jou oplossing dan is.

 

En ik adviseerde het ook niet maar sommigen in deze topic zeiden dat je buiten waarschijnlijk oost gaat verliezen door toprot en als ik dan moet kiezen tussen (bijna) niks of een biologische middeltje dan kies ik toch voor het laatste. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

Tja je hebt wel een punt.

Ik bestrijd meeldauw door het er simpelweg af te wrijven en te vernevelen met een water/melk oplossing.

( zon'n 10 delen water 1 deel melk. Soms in het begin van de bloei iets meer melk).

 

Heb na het ''uitbreken'' van meeldauw nooit meer dan 5 bladeren besmet gehad:)

Het blijft inderdaad terug komen, maar bij mij altijd maar in minieme hoeveelheden.

En ja, ik ben er zeker van dat het meeldauw is:)

Ook heeft een vriendin van me meeldauw gehad, waarbij ze niet geloofde in mijn melk aanpak en kocht dus een flesje anti meeldauw. Het kwam gewoon uit het tuincentrum en was, als ik het me goed kan herinneren voor rozen.

Ze moest 3 keer spuiten, elke week. Na 1 behandeling was het weg, en na de 2e niet meer terug gekomen.

De eerste rot zit er nu bij haar in, dus ik denk dat de meeldauw niet meer terug komt voor de oogst.

 

En zelfs een biologisch middel zou ik mee stoppen voor 2 weken voor de oogst.

Zelfs mijn melk oplossing mag er van mij niet meer op vanaf 2,5 week voor oogst. :lol:

Edited by Richard

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tja je hebt wel een punt.

Ik bestrijd meeldauw door het er simpelweg af te wrijven en te vernevelen met een water/melk oplossing.

( zon'n 10 delen water 1 deel melk. Soms in het begin van de bloei iets meer melk).

 

Ik ga het zeker een keer proberen al moet ik zeggen dat ik het erg hardnekkig had :lol:

 

Heb na het ''uitbreken'' van meeldauw nooit meer dan 5 bladeren besmet gehad:)

Het blijft inderdaad terug komen, maar bij mij altijd maar in minieme hoeveelheden.

En ja, ik ben er zeker van dat het meeldauw is:)

 

Echt makkelijk hanteren is het dan toch niet als het steeds terug komt :)

 

Ook heeft een vriendin van me meeldauw gehad, waarbij ze niet geloofde in mijn melk aanpak en kocht dus een flesje anti meeldauw. Het kwam gewoon uit het tuincentrum en was, als ik het me goed kan herinneren voor rozen.

 

Dat zou ik zelf dus nooit gebruiken alles wat ik op planten gebruik komt van de growshop zodat ik zeker weet dat ze weten dat ik het op smoke. En neem dan ook altijd een besmet blad mee om dubbel te laten checken.

 

 

En zelfs een biologisch middel zou ik mee stoppen voor 2 weken voor de oogst.

 

Ja dat ga ik nu ook zeker doen al is het lastig voor me om precies in te schatten wanneer de laatste 2 weken ingaan omdat ik (door onervarenheid) niet precies weet wanneer ze in bloei ging. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gequote, dat werk ga ik niet nemen;)

 

Tja toprot komt ook terug, maar als je 2 keer per dag checkt is het ook goed te hanteren en hoef je maar minieme hoeveelheden weg te knippen.

Vanaf die kant bekeken is zelfs toprot makkelijk te hanteren:P

 

Maar wat zei heeft gebruikt was in de 1e week van de bloei, en was ook biologisch;)

 

Enne, zelfs wat ze bij de gs verkopen kan troep zijn hoor! Zeker niet iets wat je op wilt roken, de gs voorziet namelijk ook commerciële kwekers die het geen reet uit maken wat er op de wiet ziet. Als het maar veel en zwaar is.

 

En als de meeldauw al een eindje weg is zou ik nu toch al wel stoppen.

Ik weet niet hoe ver je plantjes zijn, maar veel langer dan 2 weken trekken ze niet denk ik.

Mijn toppen beginnen nu wat aan te dikken, en daarmee komt meteen de rot in actie:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...