Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

legaleaf

bladeren hagen slap

Recommended Posts

Dit is het plantje van een vriendin van mij.

Sinds een dag of twee geleden hangen de blaadjes vrij slap.

Deed mij denken aan te veel water of te weinig.

Maar het plantje staat buiten en het heeft zeer weinig geregend, enkel snachts wat.

Tijdens de dag ziet het toch mooi veel zon.

Ook verkleuren de onderste blaadjes.

Het plantje staat in haar tuin.

 

Dus alle informatie of uitleg waarom het zo slap hangt zou zeer handig zijn.

 

Hier wat foto's:

 

gallery_12563_10859_2106630.jpg

gallery_12563_10859_960101.jpg

gallery_12563_10859_528384.jpg

gallery_12563_10859_943970.jpg

 

Deze foto is getrokken voor de bladeren slap begonnen te hangen.

gallery_12563_10859_833336.jpg

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me te weinig water. Of een knup in het wortelstelsel? Volgens mij heb ik dit eerder gezien bij plantkas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De grond is vrij vochtig en het heeft hier snachts toch wat geregend.

Dus te weinig water is onwaarschijnlijk.

 

Wat bedoel je met een 'knup', ben niet bekend met dat woord ;) (iets zoals een knoop?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat het door teveel water komt, ik heb dit ook al 2keer meegemaakt met een plant die buiten stond. Eerst leek het een sterke gezonde plant, ik had er een van in een grote 65literbak staan en eentje in volle grond, die in volle grond had hier geen last van, maar die in de bak na enkele dagen regen zag er net hetzelfde uit als deze... die bak had een slechte afwatering en de grond was zeiknat, dus ik heb toen de oorzaak daarbij ook maar gezocht.

Wel balen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als hij enkel te nat of te droog stond, zou hij na een dag in de zon

of een nachtje lichte regen erdoor moeten kom niet? Dat was bij mijn planten toch altijd zo.

Bij deze plant dus niet.

 

Nu voor zeker te zijn heeft hij nog eens water gehad,

we zullen zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch ook denken te nat...bij te droog krullen de blaadjes om,niet...?

Als het wat klei-ige grond is, houdt die teveel water vast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt een beetje op een over gepotte plant die een berg wortels mist,

heeft de plant altijd daar gestaan?

 

anders zou ik denken te veel of te weinig water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, zoals nederwierie zegt kan de wortel ook wel eens de oorzaak zijn... Als ik het goed zie staat de plant in volle grond, en als die daar altijd al heeft gestaan heb je dat teveel water probleem niet bepaald snel voor bij mijn weten.

Bij een van m'n eerste buitenkweekjes kwam ik eens op het (domme, zo bleek) idee om 1 van m'n plantjes toen die zo'n 60-70cm hoog was uit de volle grond te halen en in een grote pot te zetten op een plaats met meer uren zon. Door het uit de grond halen gingen er uiteraard een deel van de zijwortels en de fijne wortelhaartjes stuk en/of verloren, maar de hoofdwortel was ook een stuk dieper ingeworteld dan ik verwacht had, en ook ong. 1/3 langer dan m'n grootste pot diep was. Ik dacht toen, ik buig die wortel gewoon in een U-vorm en dat komt wel in orde... Maar 2dagen later zag die er even slecht uit als die plantjes van je vriendin, en nog eens 2 dagen later hing zowat heel de plant krom en heb ik hem gelijk op de composthoop kunnen flikkeren.

 

Maar door van een pot over te planten naar volle grond heb ik dat soort problemen nog nooit eerder tegengekomen, en lijkt me ook onwaarschijnlijk tenzij je bij dat uitplanten de wortel ernstig zou beschadigd hebben of niet diep genoeg in de grond gestoken hebt door hem te plooien zoals ik.

 

Ik kan me best voorstellen dat er nog meerdere mogelijke oorzaken ben, maar ben ook niet bepaald de meest ervaren kweker, misschien zijn hier nog andere personen die dit herkennen?

Hopen op een herstel van die plant moet je in elk geval niet meer doen spijtig genoeg ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet heeft hij daar altijd gestaan.

Een tijdje geleden met een storm is hij wel eens omgevallen,

dat zou schade aan de wortels kunnen verklaren.

Maar dat is wel een week of meer geleden, zal nog eens navragen wanneer net.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omvallen is niet altijd meteen een boosdoener, bij een vriend van me is vorig jaar ook een plant omvergewaaid, die heeft deze toen gewoon laten liggen, waarna die plant reageerde zoals bij het scroggen/supercroppen: er kwamen veel meer dikkere toppen over heel de stam en dit heeft geresulteerd in een mooie horizontale, lage plant met redelijk aantal dikke toppen over de hele lengte ipv enkel bovenaan.

Maar het kan ook best zijn dat hij te erg geknakt is ergens tegen de grond aan en zo de sapstroom te erg verstoord of misschien zelfs helemaal vern**** is, en dat kan volgens mij de toestand ervan wel verklaren.

Als dit al meer dan 2 weken geleden is, dan denk ik dat je dit kan uitsluiten als oorzaak.

 

Voor de toekomst (tenzij iemand me tegenspreekt): Als er nog eens een plant in volle grond omver waait... gewoon laten liggen. Door hem weer rechtop te plooien is het mogelijk dat je de vezels in de stam nog meer gaat beschadigen dan ze al waren.

 

groeten,

Kristof

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou 'm dus zoiezo geen water meer geven, dat van die wortels kan goed inderdaad, maar met nog meer water geven doe je 'm alleen maar de das om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...