Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Stabilo

Eerste kweek + bladprobleem

Recommended Posts

Hello iedereen! B)

 

Zal me even kort voorstellen. Ik ben een jongeman uit België en ben deze lente voor het eerst beginnen kweken. Ik had slechts 2 stekjes (gekregen, geen idee welke soort) waarvan 1 een mannetje bleek te zijn. Resultaat: 1 vrouwtje bleef over.

 

De groei ging over het algemeen goed denk ik. De plant heeft altijd buiten gestaan, in basic potgrond. Ik heb ze af en toe groeivoeding gegeven. Ik ben zeer low budget gegaan, mede omdat het mijn eerste - zeer amateuristische - kweek is. Dus ik weet geen exacte ph, en ec kan ik ook niet meten.

 

De plant is ondertussen een 2 meter hoog, en sinds een kleine 2 weken beginnen er bladproblemen op te duiken. Ik heb me al rotgezocht op dit forum, maar echt een concrete (low-budget) oplossing vind ik niet. Ondertussen geef ik voeding van Gardiflor (niet speciaal voor cannabis), npk 6-6-6. merk: rozekorrels (vloeibaar), universele mest voor sporenplanten. Water: op hele warme dagen, 3 liter per dag. Anders 3 liter om te 2 dagen.

 

Omschrijving:

Meest duidelijk op de foto's denk ik. Grote bladeren, beginnend onderaan, worden geel. Dit begint vanuit de punt en werkt zich zo een weg op. Daarna drogen ze uit en krullen ze op, waarna ze afvallen. Ook zijn de steeltjes, vooral onderaan, allemaal paars.

 

Wat heb ik al geprobeerd:

Voeding beginnen geven, minder water, meer water, en een extract van brandnetels omdat ik dacht dat het misschien een stikstoftekort kon zijn.

 

Moesten jullie kunnen helpen zou dat fantastisch zijn :lol: Ik heb de microbe wel te pakken en zou graag deze eerste kweek toch deels succesvol afronden.

Alvast bedankt!

 

 

De plant zoals hij momenteel is: gallery_27374_10597_424975.jpg

 

De problemen:

gallery_27374_10597_1967265.jpg

 

gallery_27374_10597_720642.jpg

 

gallery_27374_10597_664597.jpg

 

gallery_27374_10597_2022698.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Je weet het zelf eigenlijk al ! zonder PH en EC meter begin je gewoon niets. Voor €50,- ben je klaar en kun je gericht iets doen aan je probleem. Mijn plantjes werden opeens ook geel na een week of 6, van alles geprobeert maar niets hielp.

 

Als je namelijk niet weet wat er is en je gaat wat proberen om te kijken wat er gebeurt staat dat gelijk aan gokken.

 

vb: je denkt dat je plant te weinig voeding krijgt, en je gaat dus bijvoeden. Wat jij niet weet is dat de PH niet goed is en je plant daarom niet genoeg kan opnemen, waardoor het probleem alleen maar erger wordt. De meeste mensen wachten ook te kort om de reactie van de plant te zien na drie dagen kun je pas enig effect zien. Op deze manier ben je zo 1,5 week verder en weet je nog niets.

 

Mijn plantjes werden laatst ook geel, monstertje aarde uit het midden van de pot genomen. En wat denk je PH perfect op 6 maar de EC was ondanks regelmatige bijvoeding maar 0,2. Niet gek dus dat ze geel werden. Ze staan nu in bloei met een EC van 1,6.

 

 

DUS ! mijn advies is koop een PH en EC meter daar ga je heel veel plezier van hebben

 

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

calcium of magnesium probleem, moet je ff in de growguide zoeken. die problemen zijn ook ph gerelateerd, maar je kunt in principe wel kweken zonder af te zuren, maar dan zou ik wel een grotere pot gebruiken als jij nu hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kannabis:

 

Ok, ik geef je volledig gelijk, maar het is een investering natuurlijk. Heb je tips waar ik zo'n meter kan kopen? (in belgië dan:)) En welke goede merken zijn?

 

Maar zo houdt het waarschijnlijk ook niet op. Want hoe krijg je de EC waarde van 0,2 naar 1,6? Toch ook door een product of bepaalde voeding bij te kopen?

 

Bedankt voor de hulp alvast :lol:

 

@ amnees:

Ok, ik zal het even opzoeken. Is het sowieso verstandiger om ze in een grotere pot te zetten? Minder problemen dan? Ik wil wel niet dat m'n plant nog veel in de lengte groeit B) maar ik fim wel regelmatig.

 

Thanks!

Edited by Stabilo

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij maakt het niet uit wat voor een tekort het is, ph probleem of niet.

je had toch wel een beetje kunnen zoeken voor betere voeding he B)

Als je niet de mogelijkheid hebt om naar een growshop te rijden, zou ik eens naar de aveve gaan, en groei of bloeivoeding voor groene planten halen. deze npk waardes komen bijna overeen met de groei of bloei voeding van canna.

in het vervolg kan je beter even research doen voor je begint te klooien met voeding voor rozen ed.

 

plantje lijkt me toch wat iel voor het moment, ik hoop dat je er wat vanaf haalt.

 

in een grotere pot zetten zou ik niet doen, de mijne staat ook in 25-30 liter pot, ik hoop dat die daardoor sneller in bloei gaat schieten. zodat ik minder kans heb op toprot. Als je hem dan toch wil verpotten, raad ik aan om hem in een keer in volle grond te zetten.

en dan gaan de wortels zelf op zoek naar water en voeding

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allright, daar heb je gelijk in. De voeding die ik nu had kwam al van de aveve, dacht dat ik met de npk 6-6-6 goed zat. Welke npk haal ik dan nu best? Al voor bloei (dus hoge pk?)? Maar dan zal ik er nu op letten dat ik er voor groene planten haal:) Ik heb ook al gelezen dat voor tomaten of buxus soms goed zijn werk doet.

 

De plant heeft een dikke stam, maar idd weinig vertakkingen enzo. Plant op zich ziet er wel stevig uit.

 

thx voor de info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ph bepaald namelijk in hoevere de plant in staat is om voeding op te nemen, bij een te lage ph neemt de plant bijna niets goed op. En bij een te hoge ph zijn er een aantal elementen niet meer op te nemen.

 

PH opname

 

 

Kan je hier mooi in zien.

 

 

Dus eerst de ph goed en dan pas het ontbrekende element toevoegen, want toevoegen als je plant het niet kan opnemen heeft weinig zin.

 

 

Volgens mij is www.Conrad.nl wel interessant voor Belgie. Die hebben hele goedkope ph en ec meters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn ook veel buitenkwekers die het zonder ph meters doen B).

tjah en als zijn ph te hoog of te laag is moet je nog gaan afzuren, daar moet je dan ook nog middeltjes voor gaan halen.

 

groeivoeding npk is 7-2-6 als ik me niet vergis (je moet wel beetje kunnen zien hoeveel je plant nodig heeft)

groeivoeding canna: 3-1-3

 

bloeivoeding aveve: weet ik nog niet (plant zit nog in groei)

bloeivoeding canna: 2,5-2-5

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het low budget en easy wil doen, zoals ik vermoed, doe het volgende...

 

Ga naar de colruyt en haal 2 zakken van 40L universele potgrond van het merk everyday, ik geloof 2€ 60 per zak!

Graaf een gat in die tuin van jou en gooi die 80L erin samen met je plant en ben er zeker van dat alles goed komt, zelfs zonder ph en ec meter!! Trust me!!! B) Moedertje natuur doe de rest wel!!

 

Kostprijs 5€ en een kletske!!!

Makkelijk gaat ook!!!

Gegroet!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, wat ik misschien ga doen is een goedkope ph meter in de brico halen. Naar het schijnt kosten ze daar 8 euro ofzo.

Dan ga ik ook terugschakelen op mijn groeivoeding(7-5-6). Tot wanneer doe ik dit best? Nog een week of 2?

 

Dan ga ik ook zien voor bloeivoeding voor erna. Nu weet ik dat de pk 2,5 - 2,5 moet zijn, iets in die aard zal ik wel vinden.

 

Ik heb altijd regenwater gegeven, ik zal wel zien wat dat geeft met die ph meter, maar heb er nooit last mee gehad.

 

In de volle grond kan ook, maar daar heeft hij niet de hele dag zon (wel licht).

 

Wat doe ik het beste?B)

 

thx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je per se in pot verder wil zou ik overpotten naar een grotere pot en dan heb je zelfs geen groeivoeding meer nodig als het goed is... je plant gaat beginnen bloeien binnen dit en 2-3 weken! Dus alleen nog wat bloeivoeding bestellen binnenkort!

 

En wil je je plant niet zo hoog dan top je toch gewoon naar de gewenste hoogte!

 

Hoeveel uren heeft je plant als je ze in volle grond zet?

Want daar gaat in eerste instantie toch mijn voorkeur naar uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk een 5-6 uur zon per dag. Voor de rest van de namiddag staat er een bom voor dus volle schaduw is het niet.

 

Ik ga ze toch in de grond steken denk ik:) Is bloeivoeding dan ook aangeraden?

 

Merci!

 

Edit: ze staat in de volle grond, heb een 30-tal liter potgrond gebruikt, de rest is gewone aarde (gezond want veel regenwormen:)). Ze staat op een beter plaats, hier heeft ze vanaf de late ochtend (10u) een hele dag zon.

Edited by Stabilo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen geld wilt uitgeven is volle grond het beste, zoals Lion zegt. Overpotten kan ook, maar dan moet je zo groot gaan dat je je plant alsnog niet kan verplaatsen.

 

Dus de PH en EC meter bij de brico halen is denk ik het handigste. beetje citroensap om de ph te verlagen en we zijn weer helemaal bio bezig.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, bedankt iedereen voor alle info. Plant staat nu mooi in de volle grond. Als de zon schijnt heeft ze ook heel veel zon.

 

Is het aangeraden om binnen een week of 2 bloeivoeding te geven? Of heeft dat geen effect op planten in volle grond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede zet !

 

Ik zou elkedag een beetje water om de plant heen geven ( niet te dicht bij de steel) bijvoeden hoeft niet meer aangezien je er veel potgrond bij hebt gedaan. Mocht het nou flink gaan regenen zou je later nog kunnen beslissen op bloeivoeding te geven als je plant daar om vraagt.

 

 

 

Laat nog eens een plaatje zien als ze weer wat gegroeid is.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou elkedag een beetje water om de plant heen geven

 

Ik niet! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

 

Lion wil graag dat we vragen waarom hij het niet doet, want dan kan hij heel stoer vertellen waarom ! B)

 

 

Dus Lion ! waarom zou jij het niet doen, ouwe mopperpot

 

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh vergeet nog wat !!!

 

 

Misschien leuk om te weten is dat ik zojuist de ph en ec heb gemeten van het regen water. De ph van het hier in ned. gevallen water was 5,9 en de EC 0,0 (zoals verwacht ! de zouten blijven namelijk allemaal in de zee achter ).

 

 

 

greetz,

 

kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus Lion ! waarom zou jij het niet doen, ouwe mopperpot

 

Waarom zou ik mopperen? B)

 

Gewoon omdat het niet nodig is in volle grond, zeker met dit weerbeeld! Er valt genoeg neerslag!

Tevens om je wortels lekker hun gang te laten gaan en niet te lui te maken...

Ik heb planten die al meer dan 2 weken niks gehad hebben! Of zelfs nog langer...

Stoer he??!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, wat een discussie B)

 

Ik geef ze al enkele dagen geen water meer. De regenbuien volgen elkaar de laatste dagen vlot op.

 

Iemand trouwens een idee welke soort plant dit is? Ik heb er namelijk geen idee van :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

@Lion ,Ik raak altijd wat geirriteerd als er zo kortaf wordt gereageerd zonder uitleg. Iedereen probeert elkaar te helpen dat is het mooie van dit forum, veel adviezen krijgen en dan zelf je keuze maken.

 

Wij gaven altijd water als we jonge aanwas in de kas gingen planten (vooral augurken e.d soorten) even de wortels aansporen en voeding losmaken uit de bodem. Maar dat is nu inderdaad niet meer nodig ha ha.

 

 

Een sativa herken je aan lange dunne bladeren en indica's aan grotere brede bladeren. Maar aangezien bijna alle soorten gemixed zijn is het moeilijk vast te stellen. Maar die van jou lijkt mij overwegend sativa.

 

 

 

succes maar weer

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey,

 

@Lion ,Ik raak altijd wat geirriteerd als er zo kortaf wordt gereageerd zonder uitleg

 

B) Mn oprechte excuses voor het toebrengen van emotionele schade... zal het niet meer doen! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...