Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
FrieseWiet

gele bladeren en bruine vlekjes

Recommended Posts

Mijn twee planten (2 x Frisian Dew) heb ik eind mei gekiemd op turfjes/Jiffys en sinds 4 weken gepot in 1.5 liter potten en zijn nu 2 meisjes van ong. 35cm. Gisteren overgepot in 34 liter bakken omdat ze meer ruimte nodig hadden. Alleen sinds kort is, vooral 1 plant, veel gaan hangen, vooral de onderste blaadjes. De onderste blaadjes beginnen ook te vergelen. Bovendien vertonen ze bruine vlekjes, ook op gezond blad. (zie foto)

 

Mijn maatregelen tot nu toe:

Veel gelezen en gezocht over dit symptoon en heb magnesium gekocht bij de apotheek. Dit spuit ik er nu op. Bovendien probeer ik nu niet te veel water te geven aangezien dat ook als oorzaak wordt gegeven op veel forums. Mijn waterbeleid is elke dag water sproeien in de avond zodat de grond nat is maar niet soppig. Ook heb ik geprobeerd de PH te verlagen aangezien kraanwater best wel basisch is. Maar ondanks goede zorg, maatregelen etc. blijft mijn plant er wat treurig bijhangen. Voeding geef ik niet want ik heb nog maar pas geplant met verse aarde (standaard, universele aarde) die voeding heeft voor 6 weken (zoals alle universele aarde).

medium: ik heb gister aarde gemengd met wat kalk en kleikorrels. Dit schijnt goed te zijn voor structuur en ontzuring.

 

Iemand een idee wat hier mis kan zijn??? Ben nogal radeloos.

 

Hier zie je de vergeling en enkele bruine vlekjes:

afbeelding008g.jpg

 

Hier nog een detailfoto van de bruine vlekjes op gezond blad:

afbeeldingp.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me te weinig water.. heb je niet een foto van de plant in zijn geheel?

 

Is het aarde gemengt met hydrokorrels, of alleen een laagje erop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bladeren zijn aan het verbranden !!!

 

zie de onderste gele bladeren :wacko:

 

en hoezo magnesium van een apotheek :icecream:

 

gewoon laten gaan en de plant regenwater me laten krijgen......

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt me te weinig water.. heb je niet een foto van de plant in zijn geheel?

 

Is het aarde gemengt met hydrokorrels, of alleen een laagje erop?

 

Te weinig water lijkt me idd een verklaring voor het slap hangen. De aarde is inderdaad gemengd met wat hydrokorrels.. niet te veel. Er boven wat gelegd op uitdroging te voorkomen bij deze enorme hitte. Alleen vraag ik me af of te weinig water verklaart waarom de bladeren geel zijn en de verbrande plekken. En te veel water lijkt me sterk me deze intense hitte.. de grond is na een dag zon kurkdroog. Ook eergister al gehad dat ik m expres wat minder water gaf omdat ik hier de verklaring zocht.. ik kwam terug en mijn hele plant hing er zielig bij. Even in de schaduw gezet, water gegeven en binnen kwartier weer helemaal goed.

 

de bladeren zijn aan het verbranden !!!

 

zie de onderste gele bladeren :wacko:

 

en hoezo magnesium van een apotheek :icecream:

 

gewoon laten gaan en de plant regenwater me laten krijgen......

 

 

verbranden door wat? Ze krijgen alleen water als de zon bijna onder is. uurtje of acht/negen.

 

magnesiumsulfaat bij de apotheek gehaald en dit meng ik met water en sproei op de bladeren. Advies van andere forums en van wietzaadjes.nl

 

regenwater zou ik graag willen geven, maar zoals je zelf waarschijnlijk ook merkt is het 30 tot 36 graden en heeft het al hele tijd niet geregend.

Edited by FrieseWiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanavond gaat het regenen (tenminste hier begint het net te druppelen)

 

wellicht ff met een zeil ofzo opvangen?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

We kunnen echt een beter oordeel geven als we een foto van de hele plant hebben.

 

Die verbrande plekken lijken mij niets met de slaphangende bladeren te maken te hebben.

 

Overigens vind ik je bladeren nog al licht van kleur, mede met dat je oudste (onderste) bladeren geel zijn geworden kan duiden op een tekort aan stikstof. Ook kan een te hoge PH waarde hier de oorzaak van zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

regenwater doet echt wonderen !

 

vooral betreft de ph waarde :wacko:

 

 

 

volgende keer gewoon goede allmix uit de shop halen, en watergeven indien echt nodig!, gezien de natuur de rest doet.....

ik heb nu in mijn tuin ook wat stekken gezet wel 10 stuks :icecream: en ik kijk er niet naar om en groeien inmiddels al vanaf begin juni en zijn meer dan een meter hoog en net zo breed :vape: en zijn ook nog een kerngezond......

 

nietteveel mee ouwehoeren want bitterzout is ook echt geen pretje voor de plant :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede allmix is idd 't beste advies, daar staat mijn 1,5 meter hoge/brede plant ook in, en geef bijna alleen maar kraanwater, af en toe wat pokon, dat kan geen kwaad bij zo'n joekel van een plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zeg ik :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ja genoeg voor wel een paar liter :icecream: het zou pas echt leuk zijn als al het ongedierte ook gelijk ten onder ging maar dat zou te positief zijn :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit met net hetzelfde probleem.

 

nu ik heb er al last van sinds een paar weken ondertussen zijn er van onderuit naar boven af 5 fanleaves volledig afgestorven en het blijft verder naar boven trekken.

 

eerst paar bruin puntjes dan trekt het blad geel vand de punt naar de stengel en verdord uiteindelijk . (de oudste eerst en zo telkens eentje hoger)

 

 

nu ik heb vorige week bijgemest met sazolene (40/0/0) ik geef zelf algemene groeivoeding bij (aanbevolen dosis) en geef ook nog af en toe wortelstimùulator. gebruik meestal kraantjes water maar sinds ik de problemen heb waargenomen heb ik haar in volle grond gezet maar er is geen beterschap (dus nu ook meeer regen)

 

ik geef op week basis een met dit hete weer om de dag 25 l water plant staat nooit echt strak maar hangt ook helemaal niet ........

 

ja kzou ook wel willen weten wat et nu is want het blijft zich maar doorzetten . zie kweekverslag ( de plant is nu ongeveer 1m75groot (struik)

Share this post


Link to post
Share on other sites

geef water naar behoefte !!!

 

staat deze op volle grond kun je gerust iets teveel geven, indien er een juiste drain is,

in de potten zal ik ongeveer 100ml per liter inhoud geven per dag, dit komt wel overeen met de juiste dosis :wacko:

 

hangen de bladeren te slap en zien ze er slecht uit water geven!

 

hangen de bladeren slap, hebben ze de juiste structuur, en krullen de puntje iets naar binnen ?

GEEF JE TEVEEL....

 

zoek de juiste balans door naar de plant te kijken, zorg dat de bladeren onder een hoek van 45 graden omhoog wijzen, tijdens de licht uren !

dan heeft de plant het naar z'n zin !

 

 

 

BETREFT AL DIE VLEKJES EN DITJE EN DATJE, dit kan 1.0000000 redenen hebben en dit los je niet op door e.e.a aan voeding erin te naaien,

vaak licht dit aan je medium.. dus jongens kiep een paar zakken all-mix in cementkuip, of in de tuin en geef alleen water indien nodig en verders niks je zult zien dat je geen ellende meer tegen komt :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik denk dat bij iedereen de plant wel genoeg water heeft met het weer de laatste 2 dagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de afgelopen stormdagen heb ik het volgende gedaan waartussen denk ik de oplossing lag:

 

Medium

niks aan het medium (grond) gedaan.. gewoon potgrond met wat kalk van "ECO-style". Dus ook niet weer de hele zooi omkiepen om all-mix te gebruiken zoals ik geadviseerd kreeg. Dit lijkt me vooral weer stress geven aan mijn pas overgepotte plant. Er staat op de verpakking dat je 6 weken niet hoeft te voeden, maar wat ze niet vermelden is dat dit bedoeld is voor "suffe huiskamerplantjes". Schijnt dus dat je wietplant enorme hoeveelheid stikstof "eet".. kom ik zo op.

 

Elementen van buitenaf

storm/onweer zorgde voor bakken met regenwater. Ik had mijn potten onderin gedraineerd met kleikorrels en kiezels dus alles liep goed door. Vooraf bedacht dat voor het planten je bamboe in je pot moet prikken om je plant te ondersteunen. Achteraf blij mee gezien de noodtoestand vorige week. Bij de Action verkopen ze een soort metaaldraad met groen rubber er omheen. Ideaal om je plant mee vast te maken zonder dat het draad schadelijk kan worden.

 

water geven

wat betreft watergeefbeleid heb ik nu volgende geleerd:

bovenop de grond laten uitdrogen, steek je je vinger iets de grond in dan moet deze lichtelijk vochtig/koud voelen. voelt dit luchtig, licht en droog aan dan is het tijd om weer water te geven. Met zeer droog weer goed in de gaten houden. Die van mij ging dus hangen door droogte.. :S Achteraf denk ik dat ik mijn plant te weinig heb gegeven in plaats van te veel!! Zoals Tim eerder zei: Als je te veel geeft gaan je bladeren niet zozeer hangen meer meer omkrullen. Je canna-bladeren gaan dan lijken op een klauw terwijl het steeltje wel gewoon strak staat. (heb ik inmiddels ook ervaren).

 

Voeding

wat betreft voeding heb ik volgende beleid door reacties en onderzoek en eigen ervaring etc.:

ik heb bij een growshop Canna Terra Vega gehaald op veler advies. Als mijn grond droog wordt (wat sinds de storm nog weiniggebeurd is) geef ik kraanwater met dat terra vega er in aan mijn planten.

LET OP!! dit spul verlaagd je PH.. dit staat NIET op de verpakking!!! De verpakking van Canna Terra is misleidend en vermeld het ideale ph voor je water maar niet zelf nog eens verlagen. Gelukkig heb ik het water getest met een aquarium PH-testen voordat ik die voeding ging geven. Ik kon fijn tien liter bemest water weggooien.

 

sproeien

Volgens mij is er niks mis met kraanwater als je dit goed bemest met dat canna spul. Pas op met regenwater, dit heeft een lagere ph (7.0)! Ik gebruik nu regenwater om de bladeren zo nu en dan af te sproeien. Ook heb ik een beetje magnesium toegevoegd omdat de symptonen van die scherpe bruine vlekjes volgens dit forum hoorde bij een magnesiumtekort of bij verbranding. Het moment van sproeien heb ik verplaatst naar de ochtend.. ook het watergeven. Misschien dat ik mijn bladeren in de avond heb besproeid als er nog een klein beetje zon is, maar dat de zon nog sterk genoeg is om je bladeren te fikken. In de ochtend staat de zon bij mij nog aan de andere kant van het complex.. geen risico dus. Kies je moment heb ik inmiddels geleerd!

 

gele blaadjes verwijderen

Ik heb de gele blaadjes waar ik het over had verwijderd als ik ze kansloos achtte. Planten schijnen nog steeds energie te steken in bladeren die niks meer opbrengen. Je kunt dus stellen dat hun rendement negatief is. Ik heb ze dus verwijderd.

 

Ik denk dat ergens tussen mijn maatregelen de oplossing lag, want mijn planten groeien nu als kool. De grootste is nu 65cm... als je dat vergelijkt met toen ik de topic opende dan is dat best snel! Ik hoop dat ik met deze topic ook anderen kon helpen met mijn eigen probleem. Ik heb nu geen gele bladeren meer en in de kroon doet mijn plant haar best om 9-vingerige bladeren te krijgen en neemt de vitaliteit zienderogen toe!

Share this post


Link to post
Share on other sites

KIJK DAT ZIJN BERICHTEN :blink:

 

hopelijk komen er zostraks dikke vette cola´s aan............

 

houdt ons wel update met foto´s he..

 

Good luck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...