Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
silvereyes

Groot probleem met irrigatie systeem

Recommended Posts

Sind`s 3 weken heb ik een kweek opgezet op mapito en heb al de nodige pech gehad. Met de planten is nix mis maar heb wel een lek gehad in de vijverfolie en dat is nu eindelijk gemaakt. Ik heb een hoge druk pomp (kan de opvoerhoogte even niet nakijken) met drukventielen wat word onderverdeeld in 4 slangetjes die naar mijn potten gaan ( 2 per pot). Ik heb dit bij mijn vorige hok ook gebruikt en er was niets aan de hand alles ging perfect maar toen ik gisteren ging kijken als alles goed was ben ik me lam geschrokken. Toen ik in het hok was om te kijken als alles ok was bij het watergeven knalde er gewoon 2 drukventielen compleet af en spoot het water door mn hok heen en over de lampen en planten ! ik heb dit nog nooit meegemaakt en denk dat de pomp veels te veel druk heeft opgebouwd en de drukventielen dit niet aankunnen. Ik heb 165 potten staan waar 2 slangetjes per pot zijn gebruikt en dus heb ik ongeveer 84 drukventielen op de slang zitten, als de slang het hok inkomt heb ik een t-stuk gemaakt en na ongeveer een 75 cm en bocht met slang tot het einde van het hok (niet doorlopende dus met 2 eind stoppen) omdat ik maandag de 4e week in ga heb ik echt een flink probleem; of de slang eruit halen of een andere pomp proberen ?

 

Is er een optie om de druk te verminderen ?

 

ik weet het echt niet meer en wil hier vragen als iemand tips voor me heeft,

 

als er niets anders op zit ga ik het hele systeem eruit halen en met de hand water geven wat niet echt makkelijk zal worden aangezien ik er nu al bijna niet meer het hok inkom,

 

grtz van een kweeker wat het even niet meer weet, :)

 

.....silver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kraan er tussen zetten

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies wat Schenkie zegt, kogelkraan/vlinderkraan ertussen en zo de druk verminderen in je doorvoer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd gewoon reduceren met een kogelafsluiter, plaats er ook een manometer tussen om zodoende ook de druk te kunnen aflezen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja eigenlijk staat er al een idee hierboven door 3 mensen geschreven, nog een andere optie is het volgende:

 

weet niet of je een pe-filter hebt? op die draaidop zit soms een kraantje, tenminste bij mij is dat en anders kun je die gewoon kopen, heb er een tuinslang opzitten die terug het vat in loopt, die zet ik open om het water met de voeding te mengen. heb dan de kranen van het verdere systeem dicht staan zodat de pomp het water enkel laat circuleren. die zet ik dicht als ik de planten water geef, maar als je die open zet en de rest van de kranen ook dan is de druk mooi verdeeld. helft naar je planten, helft terug in het vat. maar je hebt toch 330 slangetjes, zitten er meerdere slangetjes op 1 drukventiel? of heb je ook 330 drukventielen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet morgen even een vlinderkraan gaan halen voor pe slang maar heb nu als optie even het idee wat amnees al omschijft toegepast, had er toevallig nog eentje liggen. Alleen heb ik nog een gaatje in het dopje van de filter moeten boren want anders was de druk niet hoog genoeg meer. Ik heb 84 of 85 drukventielen met per drukventiel 4 slangetjes zoals boven omschreven staat.

 

Heeft iemand het al eens meegemaakt dat die drukventielen (binnenwerk) eruit springt dan ? Ik nog nooit en bij het vorige hok met 50 drukventielen kon die de druk ook gewoon aan dus een beetje vreemd,

 

thnx voor de tips alvast en meer tips zijn altijd welkom,

 

 

grtz silver .......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik je van die Spin druppelaars? waar jezelf een gaatje moet ponsen in de PE slang?

Welke maat pons tang heb je gebruikt?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Schenkie,

 

ja ik heb die spin druppelaars ( 1 drukventiel 4 slangetjes) waar je idd zelf een gaatje moet ponsen in de pe slang. Weet de maat even niet uit mn hoofd maar de ponstang is blauw. Ik denk niet dat daar het probleem zit omdat het ventiel zelf nog op de slang zit en enkel het binnen werk eruit is gesprongen. Het is een zwart drukventiel met een rood / oranje binnenwerk.

 

grtz Silver ........

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Silvereyes,

 

Misschien heb je gewoon pech met die 2 en zijn de drukventielen niet goed in elkaar geperst(fabriek).

Zou er toch een kraan tussen zetten om het wat te dimmen...die druppelspin geeft toch niet meer dan 8Li per uur...ook al zet je er een heeele zware pomp achter.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Schenkie,

 

Ik heb er een t-stuk tussen geplaatst met een slang wat ik terug naar het vat voer en zo is de druk wat afgenomen. Toch ga ik voor de volgende keer weer gewoon met een grote waterbak werken of deense bodems want dit wil ik nooit meer hebben, heb alleen maar ellende gehad met het irrigatie systeem. Ik kweek nu met mapito en heb mapito bakken (met een reservoir onder in de pot) maar kan ik met mapito ook gewoon van onder water geven dus gewoon de bak laten vol lopen met water zodat de mapito de voeding omhoog "zuigt". wEl met andere potten dan,

 

mvg Silver .......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had na de pomp gelijk een t stukje gemonteerd , dan kraantje erin en een stukje pijp om de straal goed te richten.

Als dan de pomp aanslaat spoeld de aftakking meteen het water erg ruw de hele tank door wat ik wel kon gebruiken tegen het bezinken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo heb ik dat ook gedaan, werkt goed moet ik zeggen want het water word goed door mekaar gespoeld.

 

mvg Silver ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...