Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lola

Wil planten in de bloei gaan zetten

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Het is zo ver hoor. Ik kan mijn plantjes eindelijk in de bloei gaan zetten. Vandaag het liefst. Ze zijn nu 30 cm groot. En zeer binnnenkort ga ik foto's posten! :)

 

Het is NU (nog in de groei) van 11:00 tot 17:00uur donker in mijn hok. Ik wil echter tijdens de bloei echter dat het van 23:00 tot 11:00 donker is.

 

HOE kan ik dat het beste doen? Het is misschien een pietluttige vraag, maar ik stel hem toch maar even, omdat ik er niet uit kom hoe ik dit het best kan doen.

 

Alvast reuze bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehmm, je hebt een hok dus dan moet je gewoon je timer instellen op 12 uur cyclus toch :roll:

Als je hem gaat instellen doe dat dan gewoon als je lampen aanstaan.

Zo heb ik het tot nu toe nog altijd gedaan in wat kleinere kasten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey! Bedankt voor de snelle reactie! Tja... misschien maak ik het ingewikkelder dan het is. Maar omdat ik de tijden dat het donker en licht is helemaal wil veranderen, wil ik niet de nacht gewoon verlengen naar 12 uur. Dat zou wel het meest simpele zijn.

 

Maar wat ik bedoel is: Hoe kan ik, gegeven de tijden dat het NU donker of licht is in mijn hok, de klok naar 12 uur zetten. Maar dan ZO dat het tussen 23:00 en 11:00 donker is.

 

Is dit nog een beetje te begrijpen of raaskal ik echt onzin :)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu, als ik je goed begrijp, ga je even de plant zijn dag/nacht omwisselen .... lijkt mij nu niet direct een goed id, maar, ik kan er wel inkomen dat je je redenen hebt....

 

aangezien de plantjes nog in de groei staat, zullen ze daarvan wel niet zoveel last ondervinden (ze zullen eender hoe wel een schok krijgen denk ik hoor)

 

maar, nu snap ik wa je juist bedoelt, de keuze tussen een korte nacht, of een lange dag vooralleer ze op bloeien gaan.... ik stel dit voor:

 

stel, het is vandaag , en je wil je planten vanaf morgen op bloeien zetten....

dan zou ik dus vandaag nog mijn gewone donker periode van 11-17 houden,

de lampen aandoen tot 23uur (weinig uurtjes licht (6), indicatie aan de plant: hey, de bloei is aangebroken....)en dan om 23 uur, je nacht van 12 uur beginnen (en je timer herinstellen).... want, met de andere optie, krijg je volgens mij nog een veeel te lange dag nog net voor de bloei.....

 

(ik hoop da het duidelijk was.... andere meningen zijn zeker welkom... maar ik denk dat ik het zo zou aanpakken....)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat ik bedoel is: Hoe kan ik, gegeven de tijden dat het NU donker of licht is in mijn hok, de klok naar 12 uur zetten. Maar dan ZO dat het tussen 23:00 en 11:00 donker is.

 

 

Dan zou je even moeten gaan rekenen (helaas ben ik zelf geen rekenwonder).

Moet je even kijken wanneer je dat inschakeld, gewoon 6 uur bij de oude tijd optellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HELEMAAL tegek. Dit is wat ik bedoelde! Dit is mijn eerste kweek. Dus ik moest nog ondervinden wat ik het prettigst vind (wanneer is het donker en wanneer licht).

 

Ik zat inderdaad te twijfelen tussen de twee opties die jij schetste. De dag verlengen of de nacht ja. Maar dan doe ik het zoals jij voorstelde :)

 

Nogmaals reuze bedankt. En natuurlijk is het altijd leuk om hier verder over van mening te wisselen.

Lola

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis allemaal een beetje verwarrend, hoop dat je eruit komt :oops:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah...? Nou dan ben ik niet de enige :D Ik ben dus ook erg slecht in dat soort dingen :) Maar ja... ECHT domme vragen bestaan niet toch? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jah...? Nou dan ben ik niet de enige :D Ik ben dus ook erg slecht in dat soort dingen :D Maar ja... ECHT domme vragen bestaan niet toch? :)

 

 

Nope, mensen die slecht zijn in wiskunde bestaan wel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal zelf eigenlijk de lampen juist van 23.00 uur laten branden;

met name ivm goedkopere stroom, buiten kantoor/bezoektijden eneco, ed

(en me eigen dagritme :wink: )

In dit geval zal ik als overgang de donkerperiode verlengen voor 1 dag:

van normaal 11- 17.00 uur :arrow: 11- 23.00 uur donker en daarna de lampen 12 uur houden.

 

wil je echt van 23.00 uur tot 11.00 uur donker hebben

dan maak je het jezelf (en ons :wink: ) wel lastig.

zit iets te denken van eerst:

17.00 - 7.00 uur licht, dan 7.00 -12.00 uur donker,

12.00-23.00 uur licht, dan 23.00-11.00 uur donker.

 

Meestal wordt aangeraden de donkerperiode te verlengen

(mij jaartje terug ook aangeraden ivm defecte tijdklok en te lang licht),

en de overgang naar de nieuwe cyclus zo snel mogelijk te laten verlopen.

Denk echter niet dat het haalbaar is om je planten 24 uur in het donker te laten staan

(al zijn er volgens mij ook kwekers die dit standaard doen voor het in de bloei zetten).

 

(waarom wil je van 23.00-11.00 uur donkerperiode?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai van 21.00 tot 9.00. Maar niet zo moeilijk doen hoor. Je besluit gewoon je tijdklok in te stellen op in jouw geval 23:00 en doe dat aansluitend aan je lichtcyclus. Als die plant dan toevallig maar 3 uur heeft donker gestaan maakt nix uit. Bij de eerstvolgende 12 uur cylus gaat die hoe dan ook de bloei in. 22.00 tot 10.00 is ook prima. Het zonnetje is dan onder en dan kunnen de lampen aan en voordat het echt heet begint te worden schakelen de lampen weer uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote="

 

(waarom wil je van 23.00-11.00 uur donkerperiode?)

 

Dat heeft te maken met mijn eigen ritme. Plus dat ik de boel kan laten zien met lampen aan (aan vrienden enz.)

 

Zo vind ik het bijvoorbeeld beter om water te geven als de lampen net aan gaan. Kan ik dan mooi smorgens om 11:00uur doen. Net als sproeien. Doe ik ook liever als de lampen uit zijn of NET aan.

 

Morgen komen er wat foto's aan :D Ik heb een camera kunnen lenen. Dus echt vaak zal niet lukken, want ik heb het kabeltje van de camera niet zelf aan mijn computer hangen :)

 

Maar goed... dan weet ik dat voor de volgende keer weer; Het is dus het best om de donkere periode te verlengen :D

 

Thanks voor de altijd uitgebreidde en competente info... Choppie en Bambo en iedereen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is dus het best om de donkere periode te verlengen

 

Sorry, het is andersom. Je verlengt de lichtcylus en wel om het volgende:

1. de plant staat in de groei en is gewend aan 18 uur licht, het maakt voor die plant niet uit als je lichtperiode eens wat langer uitvalt. Groei is groei. Immers, de plant gaat pas bij 12 uur donker bloeihormonen aanmaken.

2. verleng je nou de donkerperiode naar langer dan 12 uur dan krijgt de plant een flinke klapper te verduren en daardoor groeiachterstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm.. ik denk dat je Choppie niet begreep (of misschien begrijp ik het niet). Choppie bedoeld volgens mij dat je naar 12 uur donker gaat. Niet daar overheen. Het gaat er nu om dat ik het (op praktische redenen) om wil gooien en hoe je dat het beste opvangt. Capice? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mmm.. ik denk dat je Choppie niet begreep (of misschien begrijp ik het niet). Choppie bedoeld volgens mij dat je naar 12 uur donker gaat. Niet daar overheen. Het gaat er nu om dat ik het (op praktische redenen) om wil gooien en hoe je dat het beste opvangt. Capice? :)

 

Ik weet niet wie of wat ik niet begrijp als jij het maar begrijpt. :roll: Om het simpel te zeggen verschuif je de aanvangstijd van de timer nu van 17:00 naar 23.00. Ik moet eens wat minder gaan roken 8O

Share this post


Link to post
Share on other sites
[ik moet eens wat minder gaan roken 8O

 

Of ik :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou je iig. aanraden dat als je je tijden moet veranderen in je hok dit altijd op een dusdanige wijze te doen, dat je niet aan je donker periodes komt.

 

Ik bedoel dus laat je lamp branden, totdat jij wilt dat je nieuwe donkere periode begint.

Teveel licht kan een plant niet hebben, deze doet dan alleen niks meer.

Bij teveel schakelingen of een te lange periode van duisternis kan je plant erg gestrest raken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou je iig. aanraden dat als je je tijden moet veranderen in je hok dit altijd op een dusdanige wijze te doen, dat je niet aan je donker periodes komt.

 

Ik bedoel dus laat je lamp branden, totdat jij wilt dat je nieuwe donkere periode begint.

Teveel licht kan een plant niet hebben, deze doet dan alleen niks meer.

Bij teveel schakelingen of een te lange periode van duisternis kan je plant erg gestrest raken.

 

 

Dat bedoelde ik 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou je iig. aanraden dat als je je tijden moet veranderen in je hok dit altijd op een dusdanige wijze te doen, dat je niet aan je donker periodes komt.

 

Ik heb het gedaan zoals AlmostPro het voortgesteld heeft. :) Nu kan ik er voor zorgen dat ik de planten in het donker nooit hoef te storen.

 

Vandaag ga ik een :idea: groene lamp :idea: ophangen voor als ik perse bij de planten zou moeten. Alhoewel ik zoveel mogelijk ga voorkomen dat ik ze stoor in het donker

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mmm.. ik denk dat je Choppie niet begreep (of misschien begrijp ik het niet). Choppie bedoeld volgens mij dat je naar 12 uur donker gaat. Niet daar overheen. Het gaat er nu om dat ik het (op praktische redenen) om wil gooien en hoe je dat het beste opvangt. Capice? :D

 

Ik weet niet wie of wat ik niet begrijp als jij het maar begrijpt. :roll: Om het simpel te zeggen verschuif je de aanvangstijd van de timer nu van 17:00 naar 23.00. Ik moet eens wat minder gaan roken 8O

aanvangstijd naar 23.00 uur wil ze dus juist (liever) niet;

dan moeten de lampen uit gaan, aanvangstijd moet naar 11.00 uur 'sochtends.

 

En de periode van verlengen zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben;

en is het dus de lichtperiode die je moet verlengen :oops:

maar lola heeft de wijziging al doorgevoerd dus maakt voor nu niets meer uit ook :wink:

(moet ook minder gaan roken :) )

 

Wat betreft die groene lamp zal ik totaal niets weten....

zorg gewoon dat ik helemaal niet in me hok kom als lampen uit zijn.

waar heb je dat idee vandaan ? (en weet je zeker dat het werkt?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let op het laatste antwoord van Oni, hij zegt het in andere woorden maar zo doe ik ook. Teveel licht is echter geen probleem aangezien je plant tussen de 18 en de 24 uur licht mag krijgen in de groei.

 

aanvangstijd naar 23.00 uur wil ze dus juist (liever) niet;

dan moeten de lampen uit gaan, aanvangstijd moet naar 11.00 uur 'sochtends.

 

Voelt ie zich wel helemaal lekker, dat wordt een verrekt moeilijke kweek met het aantal 30+ graden dagen die we op zeker weer gaan krijgen. Zo maak je het jezelf wel heel erg lastig om het tot een goed eind te brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb es ergens gelezen dat de planten juist in het donker harder groeien en volgens mij is dit ook wel zo want als ik s,morgens wanneer het licht aan is kijk kun je echt verschil zien

 

dus lijkt me 24 uur licht wel overbodig

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plant groeit niet sneller in het donker maar herstelt zich wel(bladeren komen recht op te staan)daarom lijkt het alsof ze groeien :wink: en annoniem je hebt gelijk wat betreft de 24 uurcyclus is inderdaad overbodig :) :wink: hex.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...