Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
gwiet

Opstart probleem Mapito

Recommended Posts

Even de hulp gevraagt aan m`n 'collega`s'.

Wil beginnen voor de eerste keer met een kweekje op Mapito.

Mijn groeibak ervoor is klaar maar ik weet niet hoe het allemaal zit met de plantjes erin zetten. Moet ik het hele systeem nou eerst helemaal vol laten lopen zodat alles verzadigt is en dan weer alles weg laten lopen of moet ik onder in de bak nou altijd wat water laten staan :?: :?:

En hoe zit het met voeding de eerste paar dagen :!: :?: Is alleen schoon water de eerste paar dagen voldoende of moet ik al gelijk wat voeding erbij gaan geven :?:

Heb best wel aardig wat over mapito gevonden op de site maar over het opstarten heb ik nog aardig wat vragen.

Alle tips zijn welkom voor deze hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk systeem heb je nu precies dan.

Ik denk dat je je die growbox hebt gemaakt, maar weet het niet zeker.

Wat verder het opstarten beterft, ik zorg er enkel voor dat de vlokken 1 x goed nat zijn geweest. 24 uur volzetten is bij dit medium niet nodig.

 

Wat verder je voeding betreft is het ook handig te weten wat je precies wilt gaan doen met je planten.

 

Tijdens de eerste 2 dagen zou ik echter alleen maar water met wortelsitmulator en enzymen geven. Natuurlijk wel op de juiste PH gebracht.

 

Aangezien jij ws. die growbox hebt hoop ik dat Anoniem zijn schema in een van de volgende repley´s wilt zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja als ik morgen thuis ben zal ik het schema online zetten.

 

Het kan overgens ook geen kwaad om de startblokken 24 uur in te laten trekken met water/wortel.

 

Kun je wat foto's maken van je systeem, ben namelijk wel benieuwd 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je fokt ze aardig op richting het einde.

Had laatst van een oude maat van men gehoord dat ik dat maar eens moest doen op Mapito.

Dat schenen ze wel erg graag te hebben.

Maak jij trouwens alleen gebruik van A en B voeding of ook PK ed. En is het hydro- of aqua-voeding?

Het schijnt dat de meiden in week 8 ook heel graag een extra scheut K20 lekker vinden.

Ik heb dit echter van een grondkweker, moet dus kijken of dat op Mapito ook zinvol is.

Dit kan ik dus pas over een week of 10 melden.

 

ps. volgens een van de afgelopoen peilingen zijn er toch echt wel meer dan 20 hier die Mapito prefereren. Ik weet alleen niet of die ook op het forum komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt, ik gebruik alleen A+B hydro voeding.

Het is zoals je mischien wel weet pas de eerste keer dat ik op mapito draai en dus dit schema toegepast heb.

Ze zijn lekker rijp ga zo foto's maken en knippen :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

KIJK... Deze info had ik nou precies nog nodig :( :)

Mijn gebouwde systeem leekt een beetje op die van Anoniem.... (Thanks :wink: :wink: )

Ik heb 2 bakken voor totaal 8 planten.

Onderin elke bak ziiten 6 kleine gaatjes die er voor zorgen dat het water weg kan lopen.

Het drain water van beide kweekbakken vang ik op in een grote bak waarin dan weer een vijverpompje komt die het water dan weer naar de kweekbak kan pompen.

Het pompje kan ik aansturen m.b.v. een instelbare puls pauze timer.

Ik wil gebruik maken van Bio Nova hydro voeding.

Vraag me nog wel af of het verstandig is om je ec water naar 5.8 te brengen met fosforzuur :?:

Ohja nog een vraag... geef je nou bij elke waterbeurt voeding of geef je ook wel eens tussendoor gewoon schoon water (met ec van 5.8 natuurlijk) :?: :?: :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
KIJK... Deze info had ik nou precies nog nodig :(  :)  

Mijn gebouwde systeem leekt een beetje op die van Anoniem.... (Thanks  :wink:  :wink: )

Ik heb 2 bakken voor totaal 8 planten.

Onderin elke bak ziiten 6 kleine gaatjes die er voor zorgen dat het water weg kan lopen.

Het drain water van beide kweekbakken vang ik op in een grote bak waarin dan weer een vijverpompje komt die het water dan weer naar de kweekbak kan pompen.

Het pompje kan ik aansturen m.b.v. een instelbare puls pauze timer.

Ik wil gebruik maken van Bio Nova hydro voeding.

Vraag me nog wel af of het verstandig is om je ec water naar 5.8 te brengen met fosforzuur :?:

Ohja nog een vraag... geef je nou bij elke waterbeurt voeding of geef je ook wel eens tussendoor gewoon schoon water (met ec van 5.8 natuurlijk) :?:  :?:  :?:

 

Graag gedaan gwiet,

 

denk eraan dat je PH en EC niet door elkaar haalt ( overal waar ec staat hierboven moet ph staan :wink:

 

Ik heb helaas geen ervaring met fosforzuur.

 

Nee, je geeft gewoon continu voeding ( Oni geeft 24 uur voeding, mijn voorkeur gaat uit naar 12 uur als de lampen aan zijn ).

Je kan dus als je je wietje zelf oprookt het beste in week 8 stoppen met voeding, dus alleen blank water.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb helaas geen ervaring met fosforzuur.

 

Denk het wel hoor.

 

Dit is nl. gewoon PH - voor de bloei

Ph - voor de groei is saltpeterzuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb helaas geen ervaring met fosforzuur.

 

Denk het wel hoor.

 

Dit is nl. gewoon PH - voor de bloei

Ph - voor de groei is saltpeterzuur

 

Ik ben een van die weinige kwekers die niet met PH werkt :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind dit nog steeds wonderbaarlijk :( ben eens benieuwd naar je volgende kweekjes :wink: als je dan nog geen probleempjes krijgt smijt ik mijn ph meter op de vuilhoop :twisted: niet waar hoor :wink: bij de juiste ph is een optimale voedings opname mogelijk dus als je dat ook nog eens toepast zal je volgende oogst opmerkelijk beter zijn greetz hex. :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens, Anoniem: Wat gebruik jij dan eigenlijk om je PH goed te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij meet dat niet na,vreemd he,als het nou nog op aarde was :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het eigenlijk met het vullen van de bakken met de mapito.

Moet je de mapito in de bak nou flink aandrukken of losjes erin gooien :?: :?:

En trek het voedingswater eigenlijk wel door de hele bak heen, en zakt het niet recht naar beneden weer de bak uit. Ik heb zo het idee dat de bovenste mapito helemaal niet vochtig wordt als je met een druppellaar werkt :!: :?: :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het bovenste laagje lijkt ook droog te blijven.

 

Dit is deels ook zo, maar meteen onder de bovenste laag zul je toch al merken dat de vochtregulerende kracht van mapito enorm is :wink:

Verder gewoon de hele bak normaal volgooien en ff helemaal nat maken.

Dan ff bijvullen indien nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...