Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tieske

Tieske's eerste kweekje

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Bij deze mijn eerste kweekverslag van mijn eerste kweekje ooit <_<. Ik heb wat oude spulletjes gekregen van een maat die een nieuwe tent heeft gekocht, en daarmee ben ik aan de slag gegaan.

 

Ik heb 6 stekjes gehaald, van welke ik de soort niet weet :lol: en die heb ik in deze opstelling gezet.

1.90m hoog, 1.50m breed, 1 meter diep.

 

gallery_25094_9440_1049691.jpg

 

gallery_25094_9440_1071145.jpg

 

gallery_25094_9440_608967.jpg

 

Hiervan weet ik alleen dat er op dit moment 1x 600w HPS boven hangt, hoe groot die afzuiger is weet ik niet, maar hij lijkt me voldoende ;). Het is duidelijk dat ik zonder enig benul maar ben begonnen, haha.. maar alles komt goed!

 

 

De steks zitten in grote potten voorbemeste aarde. Ze staan nu 6 dagen onder 18/6 en daar blijven ze nog 1 tot 2 weken onder staan. Wat ik precies ga doen weet ik nog niet, maar ik heb hier al veel inspiratie opgedaan ;)

Tot nu toe heb ik gewoon de lv op peil gehouden rond de 67% dmv vaak nevelen + een natte handoek en gewoon de aarde vochtig gehouden, niet nat. Temp licht constant op 28 graden, krijg deze niet lager, maar dat is niet zo erg denk ik.

Daarnaast heb ik de lamp van 1.20m naar 90cm gebracht in 3 dagen, morgen tot 80cm en dan blijft hij hangen, aangezien het een 600w is.

 

Ik wilde vandaag beginnen te toppen maar dat is denk ik nog te vroeg.

 

Dit zijn de dames op dit moment:

 

gallery_25094_9440_149609.jpg

 

gallery_25094_9440_4159851.jpg

 

gallery_25094_9440_3962159.jpg

 

gallery_25094_9440_4440986.jpg

 

gallery_25094_9440_2017078.jpg

 

gallery_25094_9440_2560077.jpg

 

Die 2 in 1 pot was 1 extra, maar ik laat deze ook maar staan :lol:

 

Ze beginnen nu goed op te vullen maar ze blijven nog wel erg laag, wat ik niet erg vind ;) want ik wil niet al te hoog komen de eerste keer.

 

Tot zover, ik ga dit verslagje regelmatig updaten en hoop er veel van te leren <_<

Edited by tieske

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee ziet Tieske ziet er goed uit jonge..

Mooi hokkie.. Weet je toevallig hoe vaak je lamp al is gebruikt en je filter??

 

Ik bedoel eigenlijk hoeveel rondes ermee gedraait is..

 

Succes ik volg je :lol:

 

 

Homegrown'88

Share this post


Link to post
Share on other sites

lamp 2 keer eerder mee gedraaid dus dat kan nog wel neem ik aan, filter is wel vaker gebruikt.

Ik ga langzaam alles vervangen in de loop van tijd. Dit is de basis die je nodig hebt, dus voorlopig kan ik vooruit.

 

Binnenkort ga ik wel een scrognet hangen, maar verder even niets. Aangezien ik best veel ruimte heb voor 5 planten wil ze zo groot mogelijk laten worden maar niet te hoog. Ik volg al een aantal topics waarin goed zichtbaar is hoe dat werkt, alleen weet ik niet of ik ze nu al kan toppen of fimmen, die inschatting kan ik nog niet maken.

 

Ik wil eigenlijk liever fimmen maar dat lijkt me toch wat moeilijker dan toppen. Ergens heb ik Whazzup zien zeggen dat fimmen niet vroeg genoeg kan maar of dat nu al kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee gast leuk kasssie ;)

 

Heb de keterkastjes vaak gebruikt en vond het altijd makkelijk kweken.

 

OOk gefeliciteerd met je industria lamp. Dat is een veilig dingetje.

 

Iki kan je nu al een ding wijzen en dat is je inlaat :lol: Daar word ert niet vrolijk van. Dat gaat je gigantische warmte prblemen opleveren pik.

 

 

Ik zou aan bijde zeikanten een gat zagen van 160mm, en daar 2flenzen op maken een aan de binnen en een aan de buitenkant natuurlijk. Die aan elkaar vast schroeven en een sukslang naar binnen hangen, en een naar buiten. En dat aan bijde kanten. Zo is je inlaat lichtdicht, en komt er genoeg lucht naar binnen. Je af ;) zuiger is een ruck rvk125, en die is 300m3, dus die gaat op volle toeren en dan lijkt het wel of je kast gaat opstijgen.

 

Hier neem ik een abbonementje op.

 

Gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus 2 passieve inlaten erbij maken? Dat kan ik wel doen ja, thanks voor je info :lol: nu weet ik tenminste wat er hangt.

 

Dan moet ik wel dit zeggen:

De kamer waar het hok instaat is volledig donker dus over licht maak ik me niet druk. Het hok zelf is bij lange na niet luchtdicht (een hoop kieren) dus hij kan genoeg lucht aanzuigen in principe. Die knoepert die erboven hangt zuigt volgens mij hard genoeg om die kieren als inlaat te gebruiken, of niet?

 

Ik was wel van plan in de toekomst dat hele ding dicht te kitten en dan gewoon een inblazer erop aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou de bovenste er al wel af kunnen halen ja.. Het is ieder zijn eigen ding.

De een topt / fimt heel vroeg de ander wacht wat dagen..

Als je een scrogg wilt gaan maken zul je, je planten wel meerdere keren moeten fimmen/ toppen

 

Homegrown'88 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb een poging tot fimmen gewaagd, maar denk dat ik ze half getopt heb :lol: we zullen zien

Ik heb het nieuwste scheutje tussen 2 kleine blaadjes verwijderd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan heb je getopt,

fimmen is als je tweederde van het nieuwe scheutje weghaalt.

 

Enneuh ik heb dezelfde kast...prima ding,ga je een hoop plezier aan beleven.Alleen de filter na een jaar vervangen want dan heeft hij wel zijn beste tijd gehad.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korte update,

 

Ik heb gister dus getopt/fimt, na nader inspectie is het me toch gelukt 3 van de 6 te fimmen, en 3 te toppen.

Ik kan alleen niet echt duidelijke foto's van zo dichtbij maken.

 

Hier is er toch een die redelijk duidelijk is

gallery_25094_9440_2948966.jpg

 

Ik heb het bovenste stukje (2/3) van het scheutje verwijderd. Dit was mij niet duidelijk, ik dacht van de zijkant, maar blijkt dus gewoon van bovenaf te zijn ;) weer wat geleerd.

 

 

Op dit moment staan de dames 7 dagen onder 18/6 alleen echt spectaculaire groei blijft uit. Daarnaast heb ik een achterblijvertje, ze wil maar niet op gang komen. Jammer genoeg staat deze alleen in een pot terwijl ik 2 mooie dames samen in een heb staan. Nu durf ik niet meer over te potten :lol:. Maargoed ik laat ze gewoon staan.

 

Links staat het kleintje

gallery_25094_9440_1629945.jpg

 

 

Verder kan ik nog melden dat ik verkeerd water heb gegeven, misschien dat ze daarom wat vertraging oplopen?

Ik heb 2 dagen geleden iedere pot een liter water van onderaf aan laten zuigen. Nu heb ik vandaag gelezen dat dat helemaal niet goed is in het begin, kan dit de reden zijn? of ben ik gewoon te ongeduldig ;) (die eigenschap heb ik, haha)

Wel heb ik de lv tot nu to rond 68% gehouden, dat laat ik nu een beetje zakken tot +/- 60% (3x per dag nevelen + handoek, dit ga ik nu afbouwen)

Temp blijft contstant 29 graden, lamp hangt op 90 cm en daar laat ik hem hangen de eerste keer.

 

 

Edit: Nu vergeet ik te vermelden dat gisteren de lamp 24 uur heeft gebrand i.p.v. 18 is dat erg? (tijdschakelaar verkeerd gezet)

 

 

 

Nu ga ik even afwachten hoe de dames op mijn top/fim avontuur reageren en dan laat ik weer wat weten <_<

 

De groente!

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_25094_9440_1071145.jpg

 

Op bovenstaande foto zie ik dat je je industria schakelt met een tijdklok.

 

We raden je aan om deze met een relais te schakelen.

 

Meer info vind je hier over in de Elektro Hoek in De Bouwdoos.

 

Zelf Aansluiten Van Alle Elektra

Relais Aansluiten Voor Beginners

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, dat wist ik niet, ik nam aan dat dat in die lamp verwekt zat, dat ding is vrij zwaar. Dan zal ik daar eens naar kijken.

 

Ik heb naar het schema gekeken, bij deze lamp hoef ik alleen maar de stekker eraf te halen en die aan het relais schakelen toch? Dan een stekker aan het relais hij werkt?

 

bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korte update.

 

3 dagen geleden getopt/gefimt. Plantjes reageren er goed op, nieuwe scheuten zijn goed zichtbaar nu en ze worden nu wat compacter.

 

gallery_25094_9440_2551185.jpg

 

gallery_25094_9440_3372571.jpg

 

gallery_25094_9440_3027427.jpg

 

 

 

 

Verder heb ik de kast getest op luchtventilatie. Deze keterkast heeft veel kieren die moeilijk te dichten te zijn (licht is geen probleem, kamer is verduisterd)

 

Nu heb ik de afzuiger op volle toeren gezet, en toen ben ik met een groot vloeitje langs alle kieren gegaan. Als ik daar het vloeitje tegenaan hang, zuigt het zich vast, dus dat is goed.

 

Dit is de grootste kier, maar aan beide zeide van de deuren zit ook een gehele kier. Binnenkort even een slang halen die de gebruikte lucht een andere kamer inblaast en het relais komt eraan :rolleyes:

 

gallery_25094_9440_3294488.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zag iets terug staan dat je lv tegen de 70 aanzat.

 

je kan het beste in het begin je filter niet erbij hangen, pas als ze stinken, de filter kan namelijk slecht tegen hoge lv..

 

dus check de komende tijd even (als ze gaan stinken) of hij nog goed filtert..

 

ze zijn trouwens mooi donkergroen aan het worden..

 

 

mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb naar het schema gekeken, bij deze lamp hoef ik alleen maar de stekker eraf te halen en die aan het relais schakelen toch? Dan een stekker aan het relais hij werkt?

 

bedankt.

 

De kabel van de lamp aan de onderkant van het relais aansluiten (neem bij voorkeur wit).

Van het stopcontact naar de bovenkant van het relais een kabel met stekker (neem bij voorkeur wit).

En van je tijdklok naar je relais op de klemmen A1 en A2 een kabel met stekker (neem bij voorkeur zwart).

 

Dan heb je de witte kabels voor je geschakelde stroom en

een zwarte kabel voor je sturing van je relais.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_25094_9440_3294488.jpg

 

dit is niet goed :wave:

je kassie mot gewoon lucht dicht zijn :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@KiLLs: lv komt nu niet meer boven de 65%, in het begin had ik de afzuiger laagste stand staan omdat het best warm werd.

 

 

@ Hardcore Maniac: Bedankt, die ga ik nodig hebben want over 10 dagen komt er 2x 600w boven met andere kappen. Dan voel ik me toch een stukje veiliger :rolleyes: bedankt!

 

@ The Clown

 

Ik ga hem dan maar proberen dicht te krijgen en 2x 160mm inlaten erbij maken zoals Ert aangaf, aan de zijkanten, maar nu ik van plan ben 1200w erboven te hangen zit ik te denken aan een actieve inlaat, maar daar ben ik nog niet over uit. Kan waarschijnlijk ook volgende ronde want het weer is voorlopig nog koud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, we zijn een weekje verder dus tijd voor een update :D

 

De dames doen het goed, ik heb geen gekke dingen zien gebeuren en ze groeien lekker.

Waar ik wel last van heb nu is de varenrouwmug, na wat speurwerk op het forum ben ik tot de volgende remedie gekomen:

 

4-5 dagen geen water geven, potten en wanden volgehangen met dubbelzijdige ducktape en daarna ga ik van onder af water geven. Ze zijn al in aantallen aan het minderen :wacko:

 

Op dit moment staan ze 15 dagen in de groei, alle dames zijn nu rond de 25 cm hoog, op eentje na.

 

alle 6 (middelste blijft kleiner, maar ziet er wel goed uit)

gallery_25094_9440_2296596.jpg

 

2 in 1 (allebei de grootste plantjes, rechtse is goed gefimt)

gallery_25094_9440_2299474.jpg

 

Wat aanzichten van de andere

gallery_25094_9440_4409509.jpg

 

gallery_25094_9440_929415.jpg

 

Het kleintje :D

gallery_25094_9440_1162581.jpg

 

 

 

So far so good.

 

Nu zit ik wel te twijfelen, ik heb ergens gelezen dat er een vuistregel bestaat, namelijk als de plant net zo breed is als de pot kan je hem in de bloei zetten. Ik wil ze echter nog zeker 5 dagen laten groeien, maar is dat verstandig?

 

Ik heb ze volgens mij goed getopt/gefimt dus de hoogte zal wel meevallen, en kan ze altijd nog eens toppen.

Nu weet ik dat ze gemiddeld nog 3 weken doorgroeien maar ik kan nergens terugvinden hoe groot ze doorgroeien.

Ik wil niet bij mn eerste kweekje uit m'n kast groeien, maar ook niet de helft van het hok niet benutten.

 

Aangezien ik zelf ook nog in de groeifase zit nog een vraagje. Waarom is er zoveel verschil in kleur van de bladeren? Ze zijn wel allemaal groen, niet verbrand of iets dergelijks maar verschillen echt van donkerte

 

 

Tot zover :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze in de bloei zetten persoonlijk :D

zodra je 'm nu in de bloei zet groeit hij toch nog even door, aangezien

het een stekje is. ( Of was 't uit zaad :wacko:)

 

Verder staan je plantjes er mooi gezond bij man!

 

Ciaoo, :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het waren stekjes, welke soort is me nog niet duidelijk, maar daar zit ik achteraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He tieske

 

Ziet er goed uit hoor :wacko: .

Ik zet ze zelf meestal in de bloei als de bladeren elkaar raken. En ik top dan 3 keer en mijn huidige ronde probeer ik te fimmen. Nu 1 keer gedaan en ik denk nog 2 keer. om ze zo breed mogelijk te krijgen. Ik heb alleen wel meer hoogte. Ik weet dus niet of jij ermee wegkomt.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

 

Gr Kramer

 

Ps ik zou ook nog zeker 5 dagen wachten met ze in de bloei zetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Kramer dat vind ik wel een goede tip, die ga ik aanhouden.

 

Qua ruimte ontbreekt het niet hoor, ze kunnen makkelijk 1.30 meter hoog worden, dat met geen problemen veroorzaken. Ik heb ze nu een week geleden voor het eerst getopt/fimt en ga dat nog één keer doen als ze een paar dagen in de bloei staan. oppervlakte is 1.5m2, dus breed kunnen ze worden

 

Er komt dalijk wel 1200w boven ipv 600w, ik weet niet of dat nog voor een groeispurt gaat zorgen.

 

In ieder geval bedankt voor het commentaar :wacko: ben blij te weten dat mn meisjes er goed uitzien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat die extra lamp wel voor een groeispurt gaat zorgen zeker de eerste weken bloei. Dan gaan ze bij mij echt het hardst.

Wat de hoogte betreft het kan goed gaan met 1.30. Ik heb ze zelf meestal op de 1.50 ongeveer maar ik heb ook wel eens uitschieters gehad tot bijna 2 mtr. Ik gebruik dan wel 3x 600w, scheelt natuurlijk ook wel wat.

Gewoon goed in de gaten houden en als ze toch te groot worden kun je atijd nog knakken of buigen.

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto update, ze groeien nu hard :wacko:

 

gallery_25094_9440_3039654.jpg

 

 

Even voor de beeldvorming, dit waren ze 7 dagen terug

gallery_25094_9440_3027427.jpg

 

nu

gallery_25094_9440_2954109.jpg

 

 

Ik ben een beetje bang dat die 2 in een pot elkaar dalijk echt in de weg gaan zitten, of zal dat wel meevallen? ik kan ze beide een kant opsturen, maar wortels?

 

Nu wil ik nog een keer gaan toppen, top ik dan iedere top? of kies ik er een paar op een gunstige plek?

 

 

Oh en die varenrouwmug is hardnekkig, lol. Zit er nu 3x per dag met de stofzuiger achteraan, en de aarde is nu redelijk uit aan het drogen, hoop dat ik ze weg krijg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze groeien zeker lekker.. hou vol , en succes verder

ik volg je :wacko:

 

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...