Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
choc'cos

Inteelt: gevolgen?

Recommended Posts

Hay allen,

 

ben een tijdje geleden met een zaadkweekje begonnen

Nu heb ik al lang tijd een vraag en er wordt maar niet op geantwoord.

Daarom stel ik ze hier maar eens B)

 

Een kennis heeft, in een serre, uit gekocht zaad (Genetics: New York City Diesel x Lowryder #2) een zaadkweek uitgevoerd.

Dus ik heb nu F1 plantjes en ga met deze F2 zaad kweken. Maar omdat dit inteelt is zou het dan S1 zijn volgens Sannie.

Zijn hier nadelige gevolgen aan????

 

Ik ben ook op zoek naar het topic waar het hele F gedoe mooi wordt uitgelegd. Is er iemand die weet waar het staat?

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je begint met 2 ouderplanten = P1

De zaden die daaruit voortkomen noemt men F1 (veel uniformiteit)

De zaden die voortkomen uit een F1 x F1 noemt men F2 (veel diversiteit)

enz...

 

Het is niet simpel uit te leggen maar door het genetisch proces is de F2 onstabieler omdat er veel meer diversiteit voorkomt in de F2 generatie. Met F2 zaad krijg je dus meestal een mix van verschillende pheno's.

 

 

Een S1 is zaad van een plant die zichzelf bevrucht heeft.

S1 zaad komt voort uit een herma, of uit een vrouwelijke plant die door middel van bv STS gedwongen word mannelijke bloemen aan te maken en zichzelf te bevruchten. (femenized zaad)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt. Dat is een duidelijk antwoord. B)

 

Een stabieler soortje bekomen is mij bedoeling.

Wat doe ik dan het best na deze huidige zaadkweek?

F2 x F2 of F1 x F2?

En stel dat het F1 x F2 moet zijn... Welk is dan het vrouwtje en welk is het mannetje? Of maakt dat helemaal niets uit?

 

Is F3 dan wel stabieler? En is het zo dat hoe meer je kruist hoe stabieler het soortje wordt?

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

bedankt Angel777. Dat was leuk leesvoer voor op de trein ;)

Ik heb donderdag nog een erg leuk boekje gevonden in de bibliotheek: Genetiva voor beginners - Steve Jones

Beetje grappig uitgelegd met leuke cartoons erbij B)

 

Greetz,

choc'cos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Voor algemene informatie over het veredelen van Cannabis kan je beter Marijuana Botany nemen van Robert Connell Clarke dan de Cannabis Breeders Bible.Alleen het punt Cannabinoiden synthese is deze sterk verouderd, want THC wordt niet uit CBD gevormd, maar CBG.

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een F1 kan alleen gemaakt worden met 2 voledige stabile soorten (heirloom).

 

 

You doel is een IBL (inbred line) waarbij uit bijna elk zaadje dezeflde soort plant komt. Het is het selecteren voor de dingen die jij stabiel wilt hebben in je eerste zaad, en vandaaruit verder te werken, Je weet nooit of het gelukt is voordat je het zaad hebt uitgegroeid, Vandaar dat het zeer lang duurt, (zeker 1 a 2 jaar) om een echte stabiele NIEUWE soort te maken.

 

F2, F3, zijn in mijn ogen werk stages, pas bij F5 zie ik spannede dingen mits de selectie's goed zijn geweest.

 

Ik zelf gebruik veel vaker Cubing. (terug kruisen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ donjon

 

Volgens mij klopt hier niets van. een F1 geeft veel verschillen(maar wel sterke genen), en daarna wordt het per generatie stabieler.

Precies zoals Karma Genetics zegt, pas na meerdere generaties (f5) beginnen de eigenschappen zich te stabiliseren. Zodra alle zaden min of meer gelijk zijn kan je over een wietras spreken, oftewel zoals de profs het noemen een inbred line.

 

Beste Karma, kan je iets vertellen over cubing?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Karma G.

IBL (inbred line) kende ik al ,alleen wist niet dat het zo genoemd werd

Maar wat is Cubing , leg eens uit als je de info wil delen ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ donjon

 

Volgens mij klopt hier niets van. een F1 geeft veel verschillen(maar wel sterke genen), en daarna wordt het per generatie stabieler.

 

Nature, heb jij ooit al eens een boek over genetica opengeslagen? Of ook maar enig opzoekingswerk gedaan over genetica?

Zoniet, start dan eens met een boek over Mendel en zijn experimenten met erwten en liefst voordat je de posts van anderen in twijfel trekt. :verrygood

 

Maar goed, om nog even te illustreren wat ik in mijn vorige post uitlegde.

gallery_20784_7889_14628.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt hier steeds interessanter. Wat begonnen is met een zadenkweekje om geen zaad meer te hoeven kopen is een hele studie geworden :verrygood

Ik ben me nu ook aan het verdiepen in de Genetica (is ook een opleidingsonderdeel binnen mijn studie. Wel niet het belangrijkste vak, maar we leren op zijn minst de basics) en het zit niet echt makkelijk in elkaar. Geen wonder dat het zolang heeft geduurd te vinden waarom planten/mensen/dieren er nu zo en zo uitzien, dan die "eigenschap" verliezen die dan weer na enkele generaties opduikt.

Dat terzijde.

 

Ik vroeg me af of je we zeker kan zijn dat jijzelf met een f1 begint. Want jij koopt het zaad van een breeder.

Maar zijn wij zeker dat hij nooit verder heeft gekruist of misschien zelfs terug gekruist?

Waarom zou hij deze laatste (cubing..?) doen?

 

Stel dat hij dat niet heeft gedaan:

 

New York City Diesel x Lowryder #2 (Heeft de breeder uitgevoerd)

P1 x P1

 

geeft

Dieselryder F1

 

Dieselryder x Dieselryder (Kennis van me heeft deze uitgevoerd)

F1 x F1

 

geeft

Dieselryder F2

 

Dieselryder x Dieselryder (Hier ben ik dus mee bezig)

F2 x F2

 

geeft

Dieselryder F3

 

Deze Dieselryder zou dus eigenschappen moeten hebben van de 3 F2's (2 vrouwtjes 1 mannetje), maar niet alle daaruit voortkomende planten zullen hetzelfde fenotype hebben. Sommigen vertonen dat van de generatie daarvoor (F1)

Klopt dit allemaal? :lol:

 

Heb ook mijn kweekverslag geupdate: zadenkweekje

 

Greetz,

choc'cos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze Dieselryder zou dus eigenschappen moeten hebben van de 3 F2's (2 vrouwtjes 1 mannetje), maar niet alle daaruit voortkomende planten zullen hetzelfde fenotype hebben. Sommigen vertonen dat van de generatie daarvoor (F1)

Klopt dit allemaal? :verrygood

Het is heel moeilijk (mss zelfs onmogelijk) om alle phenotypes gestabiliseerd te krijgen.

Dus het beste wat je kan doen is een plan opstellen. Wat wil je bereiken met de kruising?

 

Bv: je wil paarse toppen, korte planten en een hoog THC gehalte.

Dan selecteer je op die phenotypes en probeer je die stabiel te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat is Cubing , leg eens uit als je de info wil delen ?

Cubing is een techniek die wordt toegepast door breeders die geen ruimte hebben om een mooie selectie te doen.

 

Het gaat zo:

 

Uit de F1 selecteer je een mooie dame en je kruist deze dame terug met de P1 vaderplant.

Uit dat nagelacht moet je het pollen van alle mannen opvangen en dit pollen bewaren in 1 en dezelfde container.

Deze mix van pollen gebruik je dan om de dame die je selecteerde uit de F1 met te bevruchten. (dezelfde dame die je gebruikte voor de kruising met de P1 vaderplant.)

Uit het zaad dat daaruit voorkomt zou je dan een mooie moederplant moeten kunnen vinden, zoniet, dan herhaal je het proces.

 

Het nadeel aan deze techniek is dat je niet weet welke man er gebruikt is.

Cubing is eigenlijk ook geen 'breeding', het kan zijn dat een bepaalde trait gestabiliseerd word door cubing, maar dat is dan gewoon per ongeluk en niet door selectief te breeden.

 

Cubing is dus eigenlijk gewoon een manier om een moederplant te maken in kleine populaties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Donjon

 

Beste Donjon, blijkbaar heb je je er behoorlijk in verdiept. Ik daarintegen heb nooit een boek van Mendel gelezen. Ik heb alleen maar 20 jaar ervaring, verder niets.

Blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen.

Begrijp ik je goed dat je bedoelt dat als je 2 totaal verschillende genen (bijv. een stabiele sativa en een stabiele indica, F1xF1) met elkaar kruist, deze kruising dan stabiel is?

Want dan komt mijn ervaring niet overeen met wat jij gelezen hebt. Wat op zich natuurlijk een interesante discussie kan opleveren waar we allemaal iets van kunnen leren. Hiermee wil ik zeggen dat ik dit niet zeg om jouw berichten in twijfel te trekken, maar wel om er iets van te leren.

 

 

Hoe zou jij verwachten dat het nageslacht van een kruising tussen een herder en een chihuahua eruit ziet?

Allemaal op elkaar gelijkend of met onderling veel verschillen?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...