Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Origin

Darkroom vs zelf bouwen

Recommended Posts

Ik ben van plan deze week te beginnen met eigen kweek. Liefst zou ik 4 tot 6 planten zetten.

Nu vroeg ik mij af, wat is nu het voordeel/nadeel van een darkroom ( ik zou dan de SJ DR80 nemen) tegenover zelf bouwen?

Ik wil nu niet naar de prijs kijken, want prijs is niet van belang.

 

Waar ik vooral de voordelen/nadelen van zou willen weten is:

- Gaat de opbrengst veel hoger zijn bij 1 van beide?

- Welke zal het minste geuroverlast hebben, aangezien ik in een studentengebouw zit,

en dus absoluut niet wil dat mijn medestudenten het ruiken.

- Gaat er iets verschil zitten in elektriciteitsverbruik, aangezien de huurbaas natuurlijk wel zal merken dat er

meer elektriciteit zal verbruikt worden.

 

Greetz,

Teeuwe

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mijn weten zit daar geen verschil in,

opbrengst zal niet verschillen als de grootte, werkwijze, voeding etc hetzelfde is.

als je gewoon een koolstof filter gebruikt en een goede afzuiger zal niemand iets ruiken.

voor kweken ben je nou eenmaal wat stroom nodig maar ook tussen 2 ruimtes met dezelfde inrichting zul je geen verschil gaan hebben in electriciteits verbruik,

 

lijkt me allemaal redelijk duidelijk,

 

greetz lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na misschien wel,

 

Zelf bouwen kan je vaak wat hoger gaan want een dr80 is volgens mij maar 1,6m

 

Hierdoor zal het wel wat sneller warm worden in de darkroom dus harder afzuigen dus meer verbruik....

 

 

Ook kan je met zelfbouw wat netter weg werken waardoor als iemand keertje bij je naar binnen kijkt niet zo vreemd staat te kijken (bij een tent denk ik wel)

 

Dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Gaat de opbrengst veel hoger zijn bij 1 van beide?

Zal niet echt verschil maken als je je kast voorziet van een goede laag reflectie/witte verf

- Welke zal het minste geuroverlast hebben, aangezien ik in een studentengebouw zit

Zonder geuroverlast zal niet lukken. Tijdens oogsten of als je gewoon gaat kijken bij de dames, dan komt er geur uit. Ik zit ook in een studentenhuis en mijn huisgenoten weten ervan. Heb ook van begin duidelijk gecommuniceerd, Zodra iemand last of bezwaar heeft, kap ik ermee. Tot nu toe gaat dat prima.

- Gaat er iets verschil zitten in elektriciteitsverbruik?

Ik zou voor TL gaan (of een variant). Is iets kleinschaliger, maar kun je toch leuke resultaten behalen zonder gelijk 400 Watt te verbruiken. Het scheelt ook als je nauwelijks voorgroei doet. Aangezien voorgroei 18 u licht heeft en bloei 12. Heel erg opvallen zal het niet, 1 zo'n kastje/tentje. Je pc verbruikt al minimaal 400 watt, laat staan je andere apparaten. Staat je pc nu 24/7 aan? zet 'm dan snachts uit en je hebt het al gecompenseerd.

 

Ik persoonlijk zou voor een kast gaan. Kun je helemaal zelf ontwerpen en zo bijvoorbeeld een voorgroei en/of droogkastje mee inbouwen. Daarnaast is het steviger, maar vooral: ontzettend leuk om te doen. 1 Tip: mocht je voor TL gaan, zoek dan eerst lampen uit en ga dan pas je kast bouwen (zodat het ook goed erin past)

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

verschil in stroomverbruik,opbrengst en geur zal er niet zijn.het zal volledig afhangen van hoe is de ruimte waar je kweekhokje komt.

 

maar als ik lees dat je student ben kan een tent het voordeel hebben dat je hem zo weer afbreek en in je nieuwe kamer weer opbouw.voordeel van zelf bouwen is dat je het echt helemaal onopvallend kan wegwerken en kan aanpassen naar je eigen idee.

 

maar wil je niet voor onverwachte dingen komen,neem dan gewoon een tentje.zowiezo zijn de bouwmarkten duur.beetje hout,doosje schroeven,nog een plankje en hoppa 100euro.en geloof me,daar blijft het niet bij.dus voor het gemak een darkroom.

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je voor zelfbouw kiest houd er dan rekening mee dat ze je met bouwmaterialen kunnen zien lopen en dat je met het bouwen ook wel eens lawaai maakt wat misschien wel eens ongewenste aandacht kan trekken

 

ik zou voor de darkroom kiezen, denk er wel om dat je je afzuiger altijd laat draaien anders ruikt heel het gebouw naar je dames ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Welke zal het minste geuroverlast hebben, aangezien ik in een studentengebouw zit

Zonder geuroverlast zal niet lukken. Tijdens oogsten of als je gewoon gaat kijken bij de dames, dan komt er geur uit. Ik zit ook in een studentenhuis en mijn huisgenoten weten ervan. Heb ook van begin duidelijk gecommuniceerd, Zodra iemand last of bezwaar heeft, kap ik ermee. Tot nu toe gaat dat prima.

- Gaat er iets verschil zitten in elektriciteitsverbruik?

Ik zou voor TL gaan (of een variant). Is iets kleinschaliger, maar kun je toch leuke resultaten behalen zonder gelijk 400 Watt te verbruiken. Het scheelt ook als je nauwelijks voorgroei doet. Aangezien voorgroei 18 u licht heeft en bloei 12. Heel erg opvallen zal het niet, 1 zo'n kastje/tentje. Je pc verbruikt al minimaal 400 watt, laat staan je andere apparaten. Staat je pc nu 24/7 aan? zet 'm dan snachts uit en je hebt het al gecompenseerd.

 

Ik persoonlijk zou voor een kast gaan. Kun je helemaal zelf ontwerpen en zo bijvoorbeeld een voorgroei en/of droogkastje mee inbouwen. Daarnaast is het steviger, maar vooral: ontzettend leuk om te doen. 1 Tip: mocht je voor TL gaan, zoek dan eerst lampen uit en ga dan pas je kast bouwen (zodat het ook goed erin past)

 

Groetsels

 

EmTee

 

Bedankt, dit is zeer nuttige informatie :smoke.

Ik dacht wel al dat de geuroverlast zou komen door het gewoon opendoen van de tent/kast. Het enigste voordeel is dat bij mij in het studentengebouw ongeveer 70% wiet rookt :verrygood, dus ook ik zal hopelijk niet met dat probleem zitten ;).

 

En ja, ik heb feitelijk 2 koten, en het 1ne kot word zelfs praktisch niet gebruikt, dus als je zegt dat je bij een pc aan hetzelfde verbruik zit dan is dat zeer goed om te weten ^^ want dan gaat er niets gemerkt worden :blink:.

 

maar als ik lees dat je student ben kan een tent het voordeel hebben dat je hem zo weer afbreek en in je nieuwe kamer weer opbouw.voordeel van zelf bouwen is dat je het echt helemaal onopvallend kan wegwerken en kan aanpassen naar je eigen idee.

 

maar wil je niet voor onverwachte dingen komen,neem dan gewoon een tentje.zowiezo zijn de bouwmarkten duur.beetje hout,doosje schroeven,nog een plankje en hoppa 100euro.en geloof me,daar blijft het niet bij.dus voor het gemak een darkroom.

 

grtz twin

 

Ja daar heb je wel gelijk in, het verhuizen zou heel vervelend zijn, misschien zou dan wel een optie zijn om een tent te kopen, en daarrond een kast te bouwen? Aangezien je dan met de tent zit voor afbraak, maar gewoon als 'bescherming' zodat het niet opvalt je er gewoon een kast rondbouwt (5 planken en een deurtje ^^).

 

Alvast bedankt iedereen voor de goede reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan alles zo gek maken als je zelf wilt,

the sky is the limit...

eigenlijk liggen al deze dingen aan hoe jij wilt gaan kweken.

je kan met 600 watt gaan kweken maar ook met 250watt.

alle variabelen liggen aan jou,

teminste, zo kijk ik er tegenaan..

gewoon rondkijken op het forum en een beetje leren her en der.

 

greetz lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kan alles zo gek maken als je zelf wilt,

the sky is the limit...

eigenlijk liggen al deze dingen aan hoe jij wilt gaan kweken.

je kan met 600 watt gaan kweken maar ook met 250watt.

alle variabelen liggen aan jou,

teminste, zo kijk ik er tegenaan..

gewoon rondkijken op het forum en een beetje leren her en der.

 

greetz lemon

 

Ja, ik heb ook al veel gekeken hoor lemon ;).

Maar het feit is, iedereen heeft maar die darkroom 120, en daar heb ik nu niet de plaats voor.

Dat is de reden waarom ik het vraag.

 

En ook, 600 watt in de dr80 is denkik er ook over, 400 is toch wel het maximum dat je kan hangen, niet?

 

Greetz,

Teeuwe

Share this post


Link to post
Share on other sites

een dr tent lijkt me ook handiger voor jou ma als je een hokje timmert kan je het hokjeisoleren vooreen beter klimaat dus het heeft alle 2 wel wat

 

greetzz st0ny

Share this post


Link to post
Share on other sites

dr80 is ideaal tentje voor 250watters,wil je slag kleiner kan je dr60 nemen met 150watt(250 zou ook nog gaan).meer zou ik er echt niet inhangen omdat je er gewoon het rendement niet van gaat krijgen en zowiezo word het dan snel warm.

 

overweeg gewoon goed de plussen en minnen af.zal ze nog even opsommen voor je.

 

tent +:

 

snel op te zetten en af te breken

relatief goedkoop

alles is al klaar,zoals slang inlaten en kabel doorvoeren

discreet binnen te brengen

 

kast +:

 

naar eigen idee te maken

beter geisoleerd(optioneel)

 

als mensen er iets aan toe kunnen voegen,doe het

 

succes

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja eigenbouw kan je hoger maken, hierdoor minder snel warm = minder afzuig = minder lawaai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een tent zit je altijd met lawaai van afzuigers, fans, luchtbevochtigers ed en moet je dat weer zien te isoleren.

 

Ik heb een tent (DR 100) met een 600W erin nu maar dat kan ook maar net (heb veel aan mijn klimaat gedaan).

Als ik kon kiezen dan bouwde ik zelf een hok met alles in het hok weggewerkt en dan hoor je helemaal niks op wat uitblaaslucht na

(gaat helaas niet ivm aandoening)

 

Geluid van afzuigers etc went overigens wel, bij mij in ieder geval wel , slaap prima een kamer verder met beide deuren open, maar als het zonder kon :wacko:

 

Een jointje ruikt toch wel heel anders als een dame of 5 die in week 5 vd bloei belandt zijn hoor, denk dat de 70% bij jou aan komt bellen om te vragen wat je aan het roken bent ant het ruikt best lekker :specool , geurbestrijding is je 1e vereiste tezamen met de mogelijke geluidsoverlast.

 

Zal je maar gebeuren dat de huismeester/eigenaar iets bemerkt en je ineens geen kamer meer hebt :whistling omdat 1vd bewoners niet kan slapen van een licht gezoem wat ergens vandaan komt :wacko:

 

Succes en als beste tip kan ik je meegeven, kijk ook eens naar de mogelijkheid om bijv een IKEA kast aan te passen, vast wel goed voorbeeld van op WF, een DR valt echt wel op :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...