Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ekiaam

Vraag ivm licht en veranda

Recommended Posts

Hoi,

 

 

Ik zit namelijk met de vraag, ik heb mijn veranda 2 geliefkoosde plantjes staan maar de opbrengt ziet er maar mager uit. Nu vroeg ik mij af of de oorzaak kon zijn dat het dak van mijn veranda een opaal-plastieken dak is. (soort melkleur)

Wat trouwens ook nog een vraag van mij is , na wat lezen en zoeken ben ik er nog niet volledig uit. Geeft een spaarlamp ook UV-stralen af ofniet? Ben ik dan beter met een TL-lamp coolwhite voor de groei van mijn plantjes (stekjes)?

 

 

 

Bedankt al

Ekiaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekiaam,

 

Het is moeilijk oordelen met zo weinig info.

Het kan inderdaad zijn dat je plantjes te weinig intensief licht hebben gekregen en dat de ontwikkeling van de plant geremd is.

 

Wat kan helpen tot een beter oordeel:

Welke soort?

Hoe oud?

Hoe groot?

Hoelang in bloei?

Welk medium met welke voeding?

 

Is het mogelijk een foto te plaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wel ik heb een paar fotos genomen. Over de soort kan ik je weinig vertellen want ik heb het zaad van een vriend gekregen.

De plants is +- maand of 4 oud, en al 2 a 3 weken in de bloei gok ik.

De voeding die ik mijn plant geef bestaat uit: een oplossing van gedroogd koeien en kippen mest. en een oplossing van zeewier-kalk.

Op de fotos kan je ook zien dat ze een beetje langs de magere kant is voor een vrouwtje te zijn. Ik heb wel al een paar van de grote bladeren afgeknipt zodat de meeste voeding richting de toppen gaat.

Ook heb ik een foto ge-add van mijn veranda-dak.

 

Mijn dak:

1250513983P1010095.JPG

 

Geheel plant:

1250514312P1010091.jpg

 

Top van de plant: (sorry voor mindere kwalitieit)

1250514390P1010092.JPG

 

 

Bedankt voor de hulp al he jongens, en vinden jullie dat ik iets misdoe ofzo zeg het maar. Dan weet ik al weer wat meer info bij voor volgend jaar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, je plantje ziet er inderdaad magertjes uit voor een plant van 4 maand oud te zijn.

Ik denk dat de voornaamste reden een tekort aan licht is geweest.

 

Een plant moet normaal tussen de 8 en .... weken bloeien, dus de topvorming die jij momenteel hebt is wel normaal denk ik.

 

Maar de grote bladeren weghalen is een grote fout geweest. De bladeren zetten de voeding om in energie (fotosynthese), en die energie is nodig om toppen aan te maken. Dus ipv de plant te helpen, werk je haar eigenlijk tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar ik heb maar 4 grote bladeren weg genomen, voor de reden ook voor ze te doen drogen en kadertje :wave: en ook omdat ze beetje geel begonnen te zien. Maar zoals je mijn topvorming ziet heb je nog enig idee of deze toppen ook nog in omvang zullen groeien? Want de omvang is echt ni groter of een knikkertje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...