Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Remco1982

2x 8w op 18 watt vsa tl

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik het mogelijk om 2 t8 8w tl buisjes aan te sluiten op een 18 w. voorschakelapp.?

Zal die 2 watt schadelijk zijn voor de lampjes? Brandgevaarlijk misschien?

 

Bedankt voor de moeite!

Remco

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet doen man, dit kan alleen met een daarvoor gemaakte vsa voor 2 lampen

ps aan de lampen zou het niet liggen TL kan veel aan, ik heb zelf ook 18w vsa's voor 15w lampen het zou eerder de vsa zijn...

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
niet doen man, dit kan alleen met een daarvoor gemaakte vsa voor 2 lampen

 

Thx voor de tip.

Dan maar een aantal 8 watt vsatjes halen.

Zijn relatief wel duur.

 

Niet eens relatief. 4x zo duur als 18w.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan een TL's wel in serie zetten...bv 2x18w op een 36w vsa.

 

6_tl_lampen.gif

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je een beetje handig bent, dan kun je dit ook

 

KLIK

 

EmTee

(Die ff zijn eigen howto promoot)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij moet je dan wel de goeie starters gebruiken ,de normale zijn alleen voor enkele buizen.

 

lamsbread

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij moet je dan wel de goeie starters gebruiken ,de normale zijn alleen voor enkele buizen.

 

lamsbread

 

Aangezien ik toch twijfel over die 2 watt die overblijft heb ik besloten te gaan knutselen met een aantal 6500K spaarlampen. Daarnaast 2700k voor de bloei.

 

Mijn projectje waar ik nog tijd voor moet vinden noem ik "niet naar de growshop" :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

He remco!

 

Een beetje knutselen en aanklooien is altijd het beste. Leer je veel van. Iets met vallen en opstaan. :lol:

 

Aangezien ik dat al gedaan heb wil ik je wel ff wat tips geven.

 

Ik ben nu ongeveer een jaar met spaarlampen aan het klooien en ga nu toch overstappen op TL. Had een mooie lichtbak gemaakt. (zie hier), maar het is toch niet alles. Ben met die HOWTO bezig geweest en als ik de lichtintensiteit van TL en spaarlamp met de zelfde wattages vergelijk, dan zie ik een groot verschil. Ik zou je aan raden om OF zelf te gaan knutselen met T5 en starters uit spaarlampen OF net als ik nu, een kant en klare lichtbak aan te schaffen. Ik neem ws deze, maar ze zijn er in allerlei maten en wattages.

 

Ze lijken erg duur, maar ga maar eens aan het rekenen wat je anders uit gaat geven aan:

- TL,

- VSA/doe het zelf spaarlamp-starters

- reflectoren

- montagemateriaal

- etc

OF

- fittingen

- spaarlampen (vanaf een euro of 6 per stuk voor goede, bijv philips tornado, ex BTW, en dan 2 van elke. 1 x groei + 1 keer bloei)

- reflectoren

 

dan valt het best mee. Mijn lampje gaat 105 euro kosten, voor 2 x 55 watt, incl kap, reflector, 2 groei lampen en 2 bloei lampen.

 

Doe ermee wat je wilt. Groetjesssss

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle uitgebreide reacties

Ik vind tl ook de beste optie. Maar dan moet ik gaan werken met veel 8w buisjes.

 

Wat vinden jullie het echte nadeel van die spaarlampen?

Ze zijn er in voldoende kleuren. Maar leveren ze nu duidelijk minder lumen per watt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...