Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
king of cannabis

rare schakeling relais? is dit mogelijk?

Recommended Posts

ik heb nu 1 600 hangen en wil er graag een 2e bij hangen. nu wil ik eigenlijk de 2 lampen in 2 hokken om en om laten branden zodat er continue 600 watt word weggetrokken ipv het 12/12 schema telkens 12 uur 1200 watt 12 en uur niks.

 

kan ik dan in principe een no/nc relais pakken en daarmee dan de lampen exact op hetzelfde moment aan en de andere dan uit schakelen met 1 schakel klok? of is het verstandiger om er een paar min tussen te laten en dan met 2 relais en 2 klokken te werken?... optie 1 klinkt me namelijk veel netter in de oren, minder kabels, minder klokken, en voor het oog ook een mooie omschakeling :rolleyes:

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

@King of canabis,

 

Ja het is heel goed mogelijk om met 1 vsa om en om tussen je lampen te schakelen doormiddel van een NC/NO relais.

Je vsa brand 24 uur maar je lampen worden geschakeld(uitgang van je vsa).

Ik zou wel een relais nemen waar je zowel de F als N dus 2xNC en 2xNO kunt schakelen.

449139.jpg

Bv zo een.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel eigenlijk wel met 2 vsa's,, zodat ze ook nog wat kunnen afkoelen op z'n tijd. schakel klok ---- >> relais ---- >> 2 vsa's ---->> 2 lampen en dan de 1 op no en de andere aan nc.. dat werkt toch ook toch? of is dat nie goed voor het relais?

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

@King of canabis,

 

Ja dat kan ook...gewoon 1 vsa op NO en 1 vsa op NC...klokje er tussen en klaar.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelfs te adviseren op twee vsa's. Er is geen vrijwel geen enkel relais gespecificeerd op de ontsteekspanning van een VSA. Ik weet het, het wordt gedaan, maar het geeft ook lelijke storing bij omschakelen. Ga maar na wat er in je primaire circuit gebeurt als je plots de secundaire aansluiting onderbreekt. Daar heb je geen last van als je gewoon de voeding schakelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij gaat dat ook niet met alle VSA (één vsa met relais en 2 lampen). heb pas redelijk wat gelezen over voorschakelapparaten. sommige zijn uitgerust met een aparte starter voor de lampontsteking ik kan mij indenken dat het switchen van lamp dan niet zal werken. of ben ik nu mis, of treedt er dan alleen storing op zoals whazzup zegt?

 

grtzz

 

ps: ik begrijp niet wat er raar is aan 2vsa, 2lampen en een relais; is dat een rare schakeling?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat om het preciese omschakelmoment dat met een omschakelrelais natuurlijk altijd goed is, en daardoor een gelijkmatige belasting (geen pieken in het net). Iedere HPS/HPI VSA heeft een starter. Op het moment dat er een niet ontstoken lamp wordt aangesloten op de vsa zal deze automatisch gaan ontsteken. Overigens als je geen lamp aansluit of als de lamp kapot gaat blijft een goedkope VSA óók ontsteken, waardoor het spul heel erg warm wordt en kan doorbranden. Wat duurdere VSA's zijn daar voor beveiligd doordat de starter gewoon na verloop van tijd afslaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehm t kan zijn dat ik nou weer veels te stoned ben maar wat is nou het eindoordeel??

 

2 schakelklokken 2 relais en 2 vsa's en 2 lampen

 

of

 

1 schakelklok 1 relais 2 vsa's en 2 lampen

 

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 schakelklok, 1 2NC/2NO relais, of ipv een schakelklok een timer relais, 2 VSA's, 2 lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...