Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
REPLIX

bladprobleem

Recommended Posts

hallo

Sinds paar dagen beginnen plantjes roestbruine vlekken te tonen.

Bij 2 plantjes zien zelfs ganse blaadjes er bruin uit B)

Heb op forum wat gelezen en leek me het sterkst op magnesium/calcium tekort...

wil toch effe vragen om te weten wat jullie ervan denken :wacko:

(btw, die zwarte puntjes is gewoon aarde, heb ze paar dage geleden verpot)

 

dit zijn de plantjes

gallery_21901_7755_1902352.jpg

 

hier hebben de hele blaadjes er last van

gallery_21901_7755_2662057.jpg

gallery_21901_7755_3754820.jpg

 

hier enkel kleine vlekjes

gallery_21901_7755_3670901.jpg

gallery_21901_7755_2796949.jpg

 

Ik gebruik de voedingslijn van HESI ( starterkit)

enige wat ik nu geef is Hesi wortelcomplex, TNT-complex, powerzyme ( wortelsimutalor?) en supervit

ik hou me aan de voorgeschreven hoeveelheden...

de grond waar ze instaan is universele potgrond van compo sana ( uit een tuinbouwcentrum).

 

help plzz :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je PH te hoog is i.c.m. een magnesium tekort een hoge PH kan de oorzaak daarvan zijn, zie ook de guide in de sticky's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, ik kan je niet de volledige oplossing geven maar ik kan wel vertellen wat ik denk.

 

Je hebt universele potgrond. Deze grond zal wellicht anders kwa zuurgraad en voedingswaarde zijn dan wietkweekgrond.

Daarnaast geef je een aantal voedingen en supplementen en houd je je aan de etiketten op de fles. Nou is het zo dat je meestal langzaam opbouwd met voeding, dus wat op het etiket staat is dan *veel* te veel. Beter goed meten met een EC meter en checken of de PH waarde goed is met een PH meter.

 

Ik denk dat we het hier over een overvoeding hebben voor bepaalde voedingstoffen en wellicht om diezelfde reden ook een tekort aan opname van andere voedingsstoffen.

 

Wacht nog even andere reacties af van andere forum leden. Als dat telang duurt vraag het desnoods aan een Growshop of probeer de ziekeblaadjes guide ergens anders te benaderen.

 

Ik zou die hele bak goed doorgespoeld hebben met water alleen, ph 5.8-6.0. Daarna zachtjes aan met wortelstimulator en enzymen beginnen. En als de bladeren geel beginnen te kleuren bij nieuwe blad aanmaak en ook daarna, dan watmeer voeding gaan geven.

 

Heb zelf sterk het idee dat het geen magnesium tekort is, maar er hier eerder sprake is van een voedingsoverschot. Maar ik laat me graag corrigeren door mede forummurs :-)

 

Sterkte in elk geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmm ik geef nochtans maar om de 3 a 4 dage water en dan niet eens een liter voor de 9 plantjes B)

ph waarde moet normaal gezien goed zijn vermits ik deze meet nadat ik alle voeding bij het water heb gedaan...

Gebruik wel geen digitale meter maar klein flesje met vloeistof in dat ph aantoont :wacko:

beetje onhandig maar wel pak goedkoper :wacko:

ph waarde van de aarde die ik gebruikt heb is tusse 5.0 en 6.8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, situatie wordt erger dus graag een beetje hulp pls :)

ik gebruik een 2liter fles voor het geven van water (met dus de voeding in)

deze was nog maar voor 1/5de gevuld, heb hier gewoon kraantjeswater bij gedaan en ph waarde aangepast.

Ik heb deze voor helft leeg gegoten in de bakken, maar dit helpt blijkbaar niet... :(

nu beginnen er sommige( van de onderste) blaadjes een beetje geel te zien :(

 

wat doe ik nu dan? Een emmer vullen met 5 liter water, ph verlagen tot 6 en dan gewoon over de bakken heen gieten?

dan wachten tot de aarde weer wat opdroogt en stilletjes aan weer opbouwen met voeding?

 

xxxxx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nieuwe fotos van de plantjes, denk dat ik ze beetje bij beetje aan het dood doen ben :(

geef nu enkel nog water met ph +- 6 (en dus zonder voeding)

 

hier de plantjes

gallery_21901_7980_3929790.jpg

 

zoals je kan zien zijn er veel blaadjes met wat problemen aan

 

gallery_21901_7980_2081880.jpg

 

gallery_21901_7980_3835277.jpg

 

gallery_21901_7980_163097.jpg

 

gallery_21901_7980_4245078.jpg

 

gallery_21901_7980_2475023.jpg

 

denk dat er meer als 1 ding fout is

dus help plzzzzzzzzzzzzzzz :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mm, de toestand van je plantjes lijkt niet kritiek te zijn. Dus geen zorgen.

 

Goed dat je met ph6 water geeft nu. Is de aarde niet te droog? het ziet er kurkdroog uit aan de bovenkant maar dat kan ook aan mij liggen.

Het kan goed zijn dat de bladproblemen die je nu ziet nog een na-ebbing (hoe zeg je dat) zijn van de voedingsproblemen die je hebt gehad. Dus dan zou het langzaam aan beter moeten worden, en als een blaadje eenmaal stuk is, gaat hij zichzelf niet repareren voor zover ik weet. Dus je ziet het dan vooral aan de nieuwe bladeren dat die mooi zijn. En dat lijkt het geval tezijn bij jouw nieuwe blaadjes.

 

Trouwens, hoe is de luchtvochtigheid en temperatuur in jouw kweekbakkie? Ik meen iets van uitdroging/warmte te zien aan een paar van jouw bladeren. Niet ernstig, in mijn kast is het veel erger, maar toch. Lage LV gecombineerd met hoge temperaturen, zorgen ervoor dat je plantjes bijna sterven van de dorst. Als je dan weinig water geeft.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx voor snelle reactie axkman :(

 

even ter verduidelijking: plantjes staan niet in een gesloten bak, ze hebben enkel een glas boven en achter hun staan tegen regen/wind :)

De luchtvochtigheid weet ik niet

De temperatuur die was wel redelijk hoog de laatste dagen... ( denk +- 25 graden, kan in de zon nog iets warmer zijn zelfs)

 

Dat de aarde te droog is zou wel eens kunnen.

Geef niet echt op regelmatige tijdstippen water en ook niet altijd zelfde hoeveelheid maar veel natter als dit wordt het niet :(

Hoeveel water moet ik dan ongeveer geven en om de hoeveel dagen?

 

 

 

cheerz

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze ochtend heb ik ze eens wat meer water gegeven, hopen dat het nu beter gaat gaan :(

maar je zei dat zolang aan de nieuwe blaadjes niets aan is er geen probleem is...

maar die laatste foto zie je toch problemen op nieuwe blaadjes?

ondertussen is het denk ik nog iets erger geworden... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...