Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Grazz85

Alternatieven voor leidingswater

Recommended Posts

Ik zat mij zo eens af te vragen hoe ik low-budget iets kon doen aan de te hoge pH van mijn leidingswater. Lang moest ik niet zoeken want mijn oog viel direct op mijn aquarium, besloot ik ff de pH te meten en die lag behoorlijk goed 6,5 tov 8 . Maw ikvroeg me af of ik het water van het aquarium ( aquarium moet maandelijks mistens kwart vers water krijgen)zou kunnen recycleren voor mijn plantjes water te geven. De pH zit goed maar zijn er miss mensen die dit afraden voor een reden die ik over het hoofd zie

Edited by Grazz85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ze zeggen dat aquariumwater sowieso een goede lowbudget oplossing is vanwege het hoge fosfor gehalte.

Maar ik ben geen expert... B)

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aquariumwater zou ik niet weten maar het lijkt mij niet echt vers meer met afvalstoffen van de vissen erin maar je kan het natuurlijk proberen. Leidingwater is toch ook simpel, pak een emmer en koop een fles ph- voor 10 euro. Je kan ook een regenton in je tuin zetten dan is de ph waarde ook meteen goed.

 

Pierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja regen is dan denk ik het beste oplossing

 

de ph ervan zit vaak tussen de 5.5 en 5,9

 

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Grazz,

In aquariumwater zit een hele hoop stikstof, den maar an de boeren met de mestkarren ( nitraat). Het zou in principe goed zijn voor de groei. De enigste redenen zou, volgens mij, kunnen zijn: je weet niet hoeveel nitraat je geeft.

Een andere oplossing, ligt natuurlijk an de hoeveelheid planten, "Spa Blauw", Spa heeft een ph van 6, daarmee zit je goed.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

LOL spa blauw, als hij een alternatief zoekt om geld uit te sparen en geen fles ph- en een ph meter te kopen, dan wel kratten vol spa blauw hahaha Gewoon een paar regentonnen ingraven :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pierewiet,

Je moet lezen:

Een andere oplossing, ligt natuurlijk an de hoeveelheid planten, "Spa Blauw", Spa heeft een ph van 6, daarmee zit je goed.

 

LoL:

Check maar regenwater: Misschien ph-tje 7 of zoiets? Dat heb ik in mijn ton.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ookal heb je 1 plant dan heb je gezien de hele kweek nog heel wat flessen nodig en ben je gegarandeerd duurder uit met Spa Blauw dan gewoon een flesje PH- met lijdingwater. Jij drinkt ook niet 1 keer in de week neem ik aan?? B) Dakloze planten doen het ook prima met regenwater waarom hun door kwekers geadopteerde familieleden dan niet :wacko:

Edited by Just4Fun
provocerend commentaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ThePhenomNL,

Bij mij in het vat was het echt ph 7, naar ja, er zwom ook heel veel groen spul in rond B)

Ik geloof je wel, de zure regen zat vaak bij ph 4,xx in scandinavie.

Dus het kan best zijn, dat het regenwater, ook hier in NL, een ph van 5 tot 6 heeft.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens een eb- en vloed systeem gevonden op het web, waarbij het water uit een grote bak kwam met daarin.........................goudvissen. Het waren geen wietplanten btw.

 

Ik denk dat het Spa Blauw idee vooral een leuk weetje is, en het niet belangrijk is of het budget van de TS hiervoor voldoet.

Daarbij doen "dakloze" (lol) planten het niet met regenwater, maar met grondwater. En wat doen de voedingszouten in de grond met het regen-/grondwater? Ze veranderen de Ph weer.

 

EDIT: gevonden! Dit is hydro (hij noemt het zelf POOPPONIC), maar als er symbiose mogelijk is tussen planten en vis, doet viswater je planten goed. Waard om uit te zoeken wat er zoal in zit, en hoeveel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even "on-topic" te blijven: Denk dat nu ongeveer mijn derde jaar ik dat ik een beetje plantjes laat groeien en doe. En zoals de meeste ben ik steeds op zoek naar dingen om het leven gemakkelijker te maken en een betere oogst te hebben( niet alleen in hoeveelheid maar ook in smaak). Feit is dat er in aquarium water veel "afvalstoffen" van de vissen zitten, maar het zijn juiste deze stoffen die planten doen groeien. Feit is dat ik niet de precieze samenstelling kan van het water, maar ik ken die evenmin van leidingwater. En aangezien er wel degelijk planten groeien in mijn aquarium zou ik vermoeden dat het geen kwaad kan. Mijn enige punt waar ik aan twijfel is is de eventuele aanwezigheid van bacterien, maar dan opnieuw, dit kan mijn planten ook ten goede komen. Veel vragen, en wss niemand die er een sluitend antwoord kan op geven. Maar ik vroeg mij af of er iemand ervaring mee had. Ik zit in mijn tweede jaar ind ing tuinbouw, dus ik vermoed dat ik het antwoord ooit wel zal weten, en ja de aanschaf van materiaal komt wel, maar ik ben slechts een student die het niet zo breed heeft. Ik kan verstaan dat jullie miss vinden dat het een beetje vergezocht is om aquarium water te geven, maar ja,...

Ik behelp mij met wat ik kan, en wie weet kan ik eens een assistent overtuigen om mijn aquarium water te analyseren. Maar ik zou gewoon graag weten of er iemand ervaring mee heeft of een reden heeft( een onderbouwde dan wel) waarom ik het niet zo doen, kwestie dat ik mijn plantjes niet verneukt

Dus bij deze nog iem met nuttige tips?

 

@ jonnyflash: thx voor het filmpje, radijsjes hydrokweken, grappig, zou hij trouwens zijn vissen eten geven, of zouden die overleven met stukjes plant(afval) of iets dergelijks..?

Edited by Grazz85

Share this post


Link to post
Share on other sites

GeGoogled op "fish water feeds plants".

Klikkies: 1, 2,

, 4, 5, etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi heel mooi, bedank voor het opzoek werk. Heel leerrijk, denk wel niet echt dat die aquaponics geschikt is voor het groeien van wietplantjes, langs de andere kant als je je wietplanten buiten zou kunne zetten en zo een systeem uitdokteren met een vijver, maar daarvoor moeten we bij outdoor zijn , niet waar. Hoe dan ook mijn brein werkt op volle toeren om er iets mee te doen, wat precies weet ik nog niet, maar het concept vind ik gewoon schitterend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat als je water kookt en laat afkoelen en dan aan de planten geeft, is dan de ph niet verlaagd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater mengen met leidingwater?

 

De pH van leidingwater varieert naargelang de woonplaats maar er is een gemeenschappelijke norm: de pH zou steeds tussen de 7.0 en de 9.5 moeten liggen. In de praktijk schommelt die meestal tussen de 7.0 en de 8.5. Met een beetje geluk kan je de pH van jouw leidingwater ergens duidelijker terugvinden. (ik weet het, beetje kroeten als je nog geen pH meter hebt)

 

De pH van regenwater varieert natuurlijk ook. Natuurlijk regenwater zou een pH hebben van 5.65 MAAR hoe meer het regenwater vervuild is, hoe zuurder het regenwater. Ik veronderstel dat je in de stad dus zuurder regenwater zal hebben dan op de boerenbuiten.

 

Meng je deze twee dan heb je toch een grote kans dat je water dichterbij de ideale pH waarde komt? pH leidingwater (7.0 < pH < 8.5) + pH regenwater ( pH < 5.65)

Stel dat het leidingwater een pH van 8 heeft en het regenwater een pH van 5. Dan komen we toch al op een mooie 6,5? Het is natuurlijk niet zo betrouwbaar als een pH meter maar toch betrouwbaarder dan ENKEL leidingwater of ENKEL regenwater? Ik weet dat veel zal afhangen van de effectieve waarden.

 

Indien jullie zich hierin kunden vinden, zou het dan een verschil uitmaken als je afwisselt (de ene keer regenwater en de andere keer leidingwater) of zou het beter zijn om direct te mengen voor het watergeven?

 

Benieuwd naar jullie mening :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net als tosti regenwater met een PH van 7 a 7,3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Grazz,

In aquariumwater zit een hele hoop stikstof, den maar an de boeren met de mestkarren ( nitraat). Het zou in principe goed zijn voor de groei. De enigste redenen zou, volgens mij, kunnen zijn: je weet niet hoeveel nitraat je geeft.

Een andere oplossing, ligt natuurlijk an de hoeveelheid planten, "Spa Blauw", Spa heeft een ph van 6, daarmee zit je goed.

 

Groetjes

Torsten

Hee Torsten, ik dacht dat er veel fosfor in aquariumwater zit..

Toch?:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb net als tosti regenwater met een PH van 7 a 7,3

 

Ok. 't Zal nooit voor iedereen kloppen en zal me binnenkort een pH meter aanschaffen om zeker te kunnen werken. Maar vergis ik me als ik zeg dat jullie niet tot de grote meerderheid behoren? De meeste mensen hun regenwater zal toch een stuk zuurder zijn volgens mij?

 

Er vanuitgaande (ik woon dichtbij 't stad) dat mijn regen een stuk zuurder zal zijn zal mijn theorie dan voor mij toch kloppen (en voor andere growers die meer vervuilde en dus zuurdere regen hebben).. Als jullie dit bevestigen blijf ik zo een tijdje doorgaan totdat ik mijn pH meter heb gekocht...

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Mees,

bekijk deze effe;

Het wordt over de kringloop /recycling van van de ammonia gesproken.

Over fosfaat wordt er niet gesproken.

Volgens mij: is fosfaat een probleem, dat wij geschapen hebben. Fosfaat is onderdeel van vele wasmiddelen. Deze zorgde vroeger voor de explosieve algenbloei en de daarmee verbondenen zuurstof-problemen in de binnenwateren.

Het zou best kunnen, dat in aquariumwater fosfaat aanwezig is, maar ook hierbij heb je het probleem, dat je niet weet hoeveel.

 

@Markiss en Tice,

In de voedingswatervaten van de grotere binnenkwekers stijgt de ph-waarde door de beluchting /circulatiepompen met tot +0,2 per dag.

Daarom hebben deze ook vaak automatisch werkende voedings-en zuurpompen in gebruik.

Het regenwater stond bij mij in een watervat, stel dat ik regenwater met een ph-waarde van 6 opvang, zou het dan niet mogelijk zijn, dat ook hier de ph-waarde oploopt?

@Tice,

een ph-meter is zeker geen weggegooid geld :D

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torsti, Niet fosfaat maar fosfor. Fosfaat is een verbinding van zwavel fosfor en zuurstof.

Ik weet niet of jou argument dan wel/niet klopt want scheikunde was niet mijn beste vak(;

 

Mees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mees,

Scheikunde was toen mijn sterkste vak. :D

 

Fosfaaten zij de zouten van de fosforzuur (H3PO4). De zuurrest van het zout is (PO4)3-. Bij voorbeeld: Kaliumfosfaat = K3PO4

Zwavel hoort hier niet bij.

Fosfor als element zou je, volgens mij, niet in aquariumwater vinden.

De zouten misschien en in eiwitten uiteraard.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

een bron slaan kost 350 euro. Nooit meer ijzergebrek :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke Torsti, ik geloof je :D

Maar is aquariumwater nou wel of geen goed alternatief voor kraantjeswater?

 

Mees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...