Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hobbyist

Maximale belichtingsoppervlakte voor inductielamp?

Recommended Posts

Hallo Allemaal

 

ik zit er aan te denken om een aantal inductielampen van 200w aan te schaffen .

Rechtstreeks via china .

Ben er al uit dat een lamp 30cm breed is .

Nu is mijn vraag hoeveel oppervlakte kan je belichten met in lamp .

Ik zat te denken beide kanten van de lamp 15cm dus dan kom je uit op 60cm bij 60cm .

Of is dat te veel van het goede .

wie heeft voor mij het antwoord

zodat ik weet hoeveel inductielampen ik nodig heb voor een bepaalde oppervlakte

greetz hobbyist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Hobbyist,

ga maar in de oude Topic van Miss J. zoeken. Zij was de eerste met de inductie-lampen,

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Torsten

 

Heel erg bedankt voor je antwoord .

Is waarschijnlijk zeer intressant voor de mensen die niet alles doorspitten hier op het forum .

En nog niet weten hoe de zoekfunctie werkt en dan op deze manier gelijk bij het zeer intressante topic van Miss J uitkomen .

Maar ik heb dus wel ingelezen etc en al wel meerdere keren ook en kan zijn dat ik er overheen heb gelezen .

Maar zoals ik het heb gelezen heb je er 3 nodig voor een 1m2

Maar dan is nog me vraag niet beantwoord

maar toch bedankt voor je bijdrage .'

Misschien iemand anders nog een ingeving

greetz hobbyist

Share this post


Link to post
Share on other sites

hobbyist..

 

lux metertje aanschaffen en meten..

 

wat is lux ?

 

lumen op afstand ( je meet bijvoorbeeld 20 cm onder de lamp/en ).

Wat je lamp uitstraalt, vang je beneden nooit.. Zeker niet met CFL.

 

Wel kan je 4 van 250 watt cfls naast elkaar plaatsten met zo'n 5 a 10 cm tussenruimte per lamp..

Waardoor je een oppervlakte creert kwa licht ( bijvoorbeeld wat met TL wordt gedaan als je er meerdere naast elkaar hebt ).

 

Ik denk dat dit de enige manier is om CFL te benuttigen..

Want 1 x 250 watt CFL geeft niet super veel licht, en in lux nog minder..

 

Groeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Hobbyist,

 

Toevallig ben ik ook al een tijdje info aan het zoeken over oa inductie lampen.

Ik ben er denk ik een beetje achter hoe je kan gebruiken.

 

Bij miss J zie je ongeveer 120 bij 120 als ik me niet vergis. daar zie je dat er 4 lampen boven hangen.

 

Dus 60 bij 60 is een goede schatting van je.

 

Als ik verder moet geloven zal de lichtopbrengst genoeg moeten zijn, zij schijnt zo 0,8 gr de watt te behalen.

 

Ik heb ook wel eens een importeur aan de lijn gehad die had klanten die ook zulke resultaten behalen de hoogste score was volgens hem iemand die zelfs 1,3 gr de watt heeft behaald. :lol:

 

Ik heb wel nog een vraagje aan je.

 

Via welk adres kun jij ze rechtgstreeks uit china halen?

 

 

en ben je er van op de hoogte dat je voor bloeien 2100k en voor groeien 6500k nodig hebt?

 

 

gr peridan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peridan

 

 

Thanks voor de bevestiging .

En ik ben er van op de hoogte dat ik 2100k en 6500k nodig heb .

Alleen die ik kan krijgen zijn 2700k en die worden op bestelling gemaakt .

En het voordeel van waar ik ze kan krijgen is dat ik er niet gelijk 100 hoef af te nemen .

Maar ik ga waarschijnlijk volgende week een bestelling doen .

En dan ga ik eerst kijken of het allemaal wel vertrouwd is .

Scheelt bijna de helft met wat het hier kost inclusief verzendkosten .ook waarschijnlijk ex 19%btw en dan ben ik nog goedkoop uit .

Maar ik pm wel even de site weet niet of het zomaar mag hier een site neerzetten

 

greetz hobbyist

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

edit:Paffie

 

Vergeet invoerrechten niet he ;-)

Je hebt overigens een PM ik wil ook nieuwe inductielampen bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ik ben er van op de hoogte dat ik 2100k en 6500k nodig heb .

 

Dat is in geval van inductie niet van toepassing!

Vergelijk de 3000K van Philips (Master QL) en Osram (Endura) maar eens; die hebben echt een volstrekt ander spectrum!!!! :innocent:

Zorg dus voor je bestelt dat je weet wat de zgn spectrale distributie van de lamp is.

 

 

Zelf ga ik volgende week een aantal ronde bestellen (diameter 39 cm) omdat die me perfect lijken voor een optimale lichtverdeling.

Zou de admin ons geen toestemming kunnen geven dit openlijk te bespreken?

Iedereen zegt voor hoeveel die zijn lampen kan krijgen en dan doen we echt een gezamelijke inkoopactie, die via dit forum kan lopen.

Op dit moment heb ik een aantal offertes binnen met toch wel zeer uiteenlopende prijzen en het is natuurlijk zonde om te veel te betalen -aan vervoerskosten en voor de lamp zelf-. Als we dit openlijk kunnen bespreken profiteert iedereen daarvan.

 

 

Sowieso is dit natuurlijk allemaal Miss_J's schuld <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Een vooral met dat het Miss J's schuld is :innocent: <_< :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen probleem om openlijk prijzen te bespreken maar probeer het bescheiden en to the point te houden.Dit geld ook voor evt fabrikanten als die het al zouden kunnen waarderen om op dit forum genoemd te worden?

 

Miss_J draaid inderdaad nog steeds met veel plezier met de inductie lampen waar ze vooral het klimaat als grootste plus punt ziet.

De gehele kweek stijl zal aangepast dienen te worden aan het kweken onder inductie lampen,zo is een scrog de optimale kweek methode onder een inductie lamp.Dit vooral vanwege de niet zo sterke diepte straling van deze opgevoerde tl balken.

De opbrengst zal minder zijn als met HPS maar daar krijg je weer enkele andere voordelen voor terug,zo is de smaak van deze wiet gewoon geweldig.

 

Probeer de lampen zo gelijk mogelijk te hangen van elkaar en van de wanden en door te schuiven kun je al erg goed zien hoe groot deze afstand moet wezen.

 

Ik heb ook wat ervaring met inductie lampen en aangezien miss_j hier niet veel meer is kan ik ook proberen je vragen te beantwoorden.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben er al uit dat een lamp 30cm breed is .

Nu is mijn vraag hoeveel oppervlakte kan je belichten met in lamp .

Ik zat te denken beide kanten van de lamp 15cm

 

Rekenkundig is dat het meest logische antwoord.

De enige vraag die overblijft is hoe diep het werkt.

Weegt een betere lichtverdeling op tegen minder lumen en dieptewerking?

 

Het zou heel interessant zijn om te weten hoeveel PPFD deze lampen produceren tot op welke diepte.

Beneden de 1200 heb je niets aan en meer dan 2000 is verspilling. Als iemand daar eens achter kan komen.

Gegee heeft gelijk; meten is weten. Je hebt 200w/31cm die 30000lm geeft en 300w/39cm die 48000 lm geeft.

Of misschien is een 150 watter van 27cm die 22000 lm geeft wel interessant.

 

Zonder die info, uitgaande van de veronderstelde te lage dieptewerking, vermoed ik dat je het beste die 300 watter kunt nemen, die 65% oppervlakte meer -dieper- belicht en relatief en absoluut veel meer lumen geeft.

Het is een gok waarvan ik goede hoop heb dat die voor mij goed uitpakt.

 

Hier nog hoe dat zit met die Kelvin kleuren:

 

"The main problem with using Kelvin to 'judge' a bulb is that kelvin merely refers to the amount of 'blueness' emitted from the bulb. Well, technically it basically refers to the amount of blue light a human eye perceives as being emitted from a heated black spherical orb, called "Correlated Color Temperature". Technically, CCT should be used in place of Kelvin, but Kelvin is the standard term.

 

Kelvin is a single number meant to replace chromaticity and SPD curve (Spectral Power Distribution) because it is simpler and fairly well suited for reefing. But its simplicity is its main flaw...

 

Kelvin does not tell you the PPFD (Photosynthetic Photon Flux Density), nor the spectral irradiance (per nm; 'nano-meter') of the bulb. Both of the latter are required to judge a bulb as 'good' or 'not good'.

 

Another problem with Kelvin (and PPFD) is two bulbs with the same Kelvin rating can have VERY different SPD curves (ie. much different levels of energy emitted per wavelength). This is important when considering the absorption spectra of cannabis"

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bubblepower

Volgens mij ben jij wat lumen betreft verkeerd voor/ingelicht, een 200 watt inductielamp heeft een diameter van 33 cm (buitenste randen) en een lumen output van +-18000 lumen(direct onder de lamp na 5 cm is dat al 8000 minder lumen). Een 300 watt lamp ben ik in mijn zoektocht naar een andere lichtbron nog niet tegen gekomen, en zou niet weten wat voor lumen output die heeft, maar 48000 lumen lijkt mij een beetje te veel van het goede. Ik zelf geloof niet in die verkoop praatjes....... En dat de lamp wel meer dan 10 jaar meegaat geloof ik nog net, maar hoe zit dat met de ballast voor de inductie gaat die ook zo lang mee, ik waag het te betwijfelen. Waar haal je een nieuwe ballast als die kapot gaat, de meeste leveranciers leveren alleen een complete set, dus lamp+ballast, en geen losse ballasten..... Ben je lekker mee, heb je een knetter dure lichtbron gekocht waarvan de ballast na 5 jaar stuk gaat en dan...... juist zit je met een onbruikbare lamp in je maag waar je geen ballast meer voor kunt kopen. Dit is voor mij een van de redenen om inductie van mijn verlanglijstje te schrappen.

 

Ben zelf de voor en nadelen van inductie en hps tegenover elkaar aan het wegstrepen, ik neigde al een hele tijd naar de inductie maar met de dag zie ik toch meer voordelen aan een hps. 1. 250 watt hps heeft een lumen output van +-30000 en een effectief belichtings opp van 0,5 m2 en een 200 watt inductie 18000 lumen en een geschat belichtings opp. van 0,36m2. Dit zou bijna betekenen dat je 2 inductie´s nodig hebt om 0,5 m2 goed te kunnen belichten. Ook is een hps een stuk goedkoper in aanschaf dan inductie. Ik heb natuurlijk de verslagen van MissJ gelezen en heb mooie resultaten gezien, kanttekening is dat ik van hps zeker weet dat er een mooi resultaat kan worden gehaald. Zoals het er nu uitziet ga ik voor een 250 watt hps/hpi in plaats van 200 watt inductie. 2 hoofdredenen, electra verbruik is niet spectaculair hoger en hps/hpi heeft een groter effectief belichtings oppervlak.

 

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei, hier worden een hoop dingen gezegd waar ik toch even wat op wil zeggen <_<

 

Bubble is wel goed ingelicht, echter bubble bedoelde (neem ik aan) het aantal Plumen. Er is een conversie voor het aantal uitgestraalde lumen en het aantal lumen dat het oog (pupil) waarneemt. Bij de inductielamp van 200watt is het aantal opgebrachte lumen in het par spectrum (spectrum nodig voor plantgroei) 18000 lumen en met oog waarneembaar aantal lumen 30000. Voor de 300watter geldt dan +/- 25000 lumen en 48000 plumen.

 

Wat ik zelf begrepen heb uit grafieken is dat je aantal lumen per m halveren. HPS zou dan op 60 cm nog zo'n 40000 lumen overhouden. En 1 300watt inductie lamp zou op een afstand van 5cm nog.. weet ik veel, 22000 lumen ofzo overhouden? Hang dan 2 van die krengen op onder dezelfde reflector en je hebt meer lumen :rofl

 

Het grote voordeel is dat de inductielampen 25 jaar of 100.000 uur meegaan. De ic gestuurde ballast zal het dan waarschijnlijk begeven maar de lamp kan er nog langer mee door.. tenzij je hem stukgooit natuurlijk. Sommige fabrikanten geven 10 jaar garantie, sommige 5 jaar. Je kan ook losse ballast of lampen bestellen.

 

Het grote verschil tussen inductie(+tl +sl) en HPS is het spectrum van uitgezonden licht en de efficientie. Een voordeel van HPS is de hoge lumen opbrengst, dat maakt hem energiezuinig want hij produceerd nabij 130-150 lumen per watt. Nadeel wanneer je hem gebruikt voor ons gewas, dat de efficientie *ZEER* laag is. Hij produceerd welliswaar veel lumen, maar door de enorme hitte moet je hem hoger hangen waardoor er veel van die lumen afgesnoept wordt. Omdat er zoveel waren om mee te beginnen, blijft er ook nog aardig wat over, en ook voor de lagere bladeren is dat zeer fijn. Dat wat sommigen ook wel dieptestraling noemen.

Echter.... dit hoge aantal lumen, is NIET in het PAR spectrum. Ik heb gelezen dat het ongeveer een opbrengst van ca. 15% wat voor de plant gebruikt kan worden (groei of bloei fase even daargelaten), de rest is onbruikbaar licht en het overgrote deel v/d wordt omgezet in hitte. En dan ook echt hitte, want die gloeipitten worden rond de 460graden celcius. Dit is dus fijn te zien op infrarood metingen, en mocht je het goed afschermen dan is het wel te zien aan je luchtuitlaat buitenshuis.

 

HPS lampen zijn elektrische kachels, die ook nog eens 15% opbrengst hebben aan licht wat je voor je plantjes kan gebruiken.

 

Bij inductie/tl/sl werkt dit anders, het spectrum is veel beter, waardoor het vermogen wat je verbruikt, ook grotendeels GEbruikt kan worden bij planten. Dus je kan met minder vermogen af, omdat je die 15% nuttige energie van HPS ver voorbijgaat. Dus, tl/sl/inductie is verreweg een betere oplossing. Maar.... omdat de lichtopbrengst lager is(aantal lumen) zul je de lampen dus dichterbij moeten hangen en evt scroggen. Voordeel dus van die 300watt'ers is dat als je er 2 onder 1 reflector kap hangt, je meer lumen op je plantjes laat neerdalen, maar vooral *bruikbare* lumen.

 

Ook zul je waarschijnlijk moeten bijverwarmen omdat de warmte opbrengst veel lager is. Je kan ook je afzuiging minder laten draaien, maar je LV loopt dan wel op.

Verder voordeel van tl/sl/inductie is dat het ook UV uitstraalt, dit heeft je gewas nodig om zich te beschermen tegen ziekten en ongedierte. Zorgt tevens voor hogere THC produktie.

 

Met inductie zal je minder voeding hoeven geven, minder water hoeven geven, is de kans op wortelrot of -ziektes veel lager.

 

Dit even als con en pro ten opzichte van inductie/tl/sl en HPS/HPI. Het enige nadeel van inductie/tl/sl wat ik kan noemen is de aanschafprijs per watt. Daar wint HPS DIK!!

 

HPS is gewoon bedoeld voor ondersteuning van het daglicht bij kwekers in kassen en als je dat binnenshuis zonder zonlicht gaat gebruiken dan kom je gewoon lichtspectrum tekort. Combinatie van HPS/HPI zal dan alweer schelen.

 

Kut, veel te lange post en haast onoverzichtelijke post geworden maarja ik hoop dat jullie er iets aan hebben. :innocent:

Nu snel een paffie :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou zou ik dan ook nog maar een keer regageren dan... :innocent:

 

Ik heb bij elkaar 3 verschillende leveranciers gecontacteerd en Desjop verkoopt ze(knijter duur), ook heb ik over de grens gekeken (Duitsland) voor inductie lampen, ik vertrouw de meeste goedkope niet (geen professionele indruk) en de andere zijn schreeuwend duur.

 

Ik durf glas hard te beweren dat de lumen out put van een lamp minder wordt per cm, dat geldt voor beide soorten inductie en hps/hpi. Gaan die inductielampen echt 25 jaar mee zoals die fabrikanten/verkopers jouw vertellen?? Ken jij iemand die ze al zo lang gebruikt, ik namelijk niet(zolang worden ze nog niet gebruikt). Ik gebruik liever spullen van fabrikanten die zichzelf echt bewezen hebben en ik erop kan vertrouwen dat ik geen rommel koop. Probleem met leveranciers van inductielampen is dat zij vrij ontransparant werken en vaak zijn deze bedrijfjes/importeurs zo snel als zij komen weer verdwenen en jij moet het maar uitzoeken als het lampje of de ballast kapot gaat.

 

Over welke Hps heb je het eigenlijk, ik ging uit van een 250 watt Hps/hpi en volgens het tabelletje uit Missj haar sticky licht hangt een 250 watt pit 20 cm boven het gewas.

 

150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2

600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

 

250Watt: minimaal 20cm

400 Watt: minimaal 40 cm

600 Watt: minimaal 50 cm

1000 Watt: minimaal 90 cm

Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb) dan kun je ze lager hangen.

TL tussen 5-10 cm.

 

Ik denk dat een 200/300 inductielamp zoveel warmte genereert dat je hem niet tot 5 cm in je gewas kunt drukken zonder bladeren te laten verbranden, komt nog eens bij dat je het verlichtings oppervlak verkleint. Ik denk dat je de lamp toch zeker 10 cm van de bovenkant van de planten moet houden als je 60 cm x 60cm 0,36 effectief wilt verlichten. Wil ik voor ongeveer hetzelfde wattage met een hps verlichten dan zit ik +- 10 cm hoger maar kan toch zo´n 0,7x 0,7 effectief verlichten .

 

De ventilatie moet natuurlijk wel over een grotere capaciteit beschikken bij hps maar die kan je betalen bij het niet kopen van een inductie lamp.

 

Ik ga bijna zeker over in een tent met 250 watt hps, aantal redenen, `redelijk’ betrouwbare leveranciers, beproefde verlichting, groter effectief oppervlak, verschillende soorten en maten reflectors, bulpen, ballasten, kosten en natuurlijk de opbrengst. Ik juig het alleen maar toe als meer mensen met inductie gaan kweken, ben benieuwd naar bevindingen van meerdere personen en misschien dat ik in de toekomst een inductie aanschaf.

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste medekwekers,

Mischien hebben jullie hieran iets:

1. De lumen worden op een afstand van 1 meter gemeeten:

In deze sticky van Stijllos staat de antwoord:

 

Bericht #34 van Solomine: De formule E=O/ R²

E= Aantal Lux

O= Aantal Lumen

R²= Afstand in meters

De volgenden twee afbeeldingen zijn van Osram: De bovenste is door mij bewerkt.

 

gallery_5351_7579_7557.gif

 

gallery_5351_7579_1965.gif

 

Dat betekent, bij een verdubbeling van de afstand, vermindert de lichtsterkte op 1/4.

 

2. Voorbeelden:

gallery_5351_7579_250.gif

 

gallery_5351_7538_42600.jpg

 

3, Niet alleen de lumen is belangrijk maar ook de zamenstelling van het licht:

TL 840, dus 4000 kelvin: Groei

gallery_5351_7579_12972.gif

 

TL 827, dus 2700 kelvin: Bloei

gallery_5351_7579_5276.gif

 

Mijn gedachten erover:

Ik heb voor de T5 gekozen, omdat niet alleen de form van de inductie onmogelijk in mijn hok te gebruiken is, maar ook de prijs.

Ik zou 6 van deze ringetjes nodig hebben, 3 voor de groei en 3 voor de bloei. Sorry hoor, heel veeel medekwekers denken nu al, dat ik gek ben met mijn 600-licht.

De besten kweker hier op het forum halen 1 gr / watt: ze halen het met en 600er peer, met 600 watt an TL´s / T5´s of met 600 watt an inductie. De prijs speelt dan zeker een rol.

Zolang de inductie niet een betere prestatie brengt ( 2gr/watt) blift deze lamp als een uitzondering in de kwekers-wereld bestaan.

 

Groetjes

Torsten

 

PS: Axkman: De beste reclame voor de lampen is een kweekronde met een mooi resultaat. Jij, de vakmann voor inductie, zou het beste een mooie ronde kunnen laten zien. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites
TL 840, dus 4000 kelvin: Groei

gallery_5351_7579_12972.gif

 

TL 827, dus 2700 kelvin: Bloei

gallery_5351_7579_5276.gif

 

Die groei is wat weinig blauw, maar die bloei ziet er goed uit.

De inductie geeft met name veel meer UV en blauw en iets minder rood.

 

Nou zou ik dan ook nog maar een keer regageren dan... <_<

 

Ik heb bij elkaar 3 verschillende leveranciers gecontacteerd en Desjop verkoopt ze(knijter duur), ook heb ik over de grens gekeken (Duitsland) voor inductie lampen, ik vertrouw de meeste goedkope niet (geen professionele indruk) en de andere zijn schreeuwend duur.

 

De reden dat inductielampen zo duur zijn is omdat het arbeidsintensief is om ze te produceren.

 

Ik durf glas hard te beweren dat de lumen out put van een lamp minder wordt per cm, dat geldt voor beide soorten inductie en hps/hpi.

 

Ik ook; de inverse square law bepaalt dat. Vandaar dat het zo'n groot voordeel is dat je inductie dichter bij kunt hangen.

 

Ik gebruik liever spullen van fabrikanten die zichzelf echt bewezen hebben en ik erop kan vertrouwen dat ik geen rommel koop. Probleem met leveranciers van inductielampen is dat zij vrij ontransparant werken en vaak zijn deze bedrijfjes/importeurs zo snel als zij komen weer verdwenen en jij moet het maar uitzoeken als het lampje of de ballast kapot gaat..

 

Het "bedrijfje" waarover je het hebt heeft een groter marktaandeel dan Osram, GE of Philips. Alle lantaarnpaallampen in Tokyo zijn bij voorbeeld van hen. Ze hebben een technologische voorsprong en hun producten met allerlei internationale patenten beschermd. We hebben hier echt niet met een of ander shady e-bay bedrijfje te maken.

 

250Watt: minimaal 20cm

400 Watt: minimaal 40 cm

600 Watt: minimaal 50 cm

1000 Watt: minimaal 90 cm

Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb) dan kun je ze lager hangen.

 

Twee zaken bepalen hoe dichtbij je lamp kan hangen. De temperatuur uiteraard, maar zo mogelijk nog veel belangrijker de lichtintensiteit.

Is die te hoog leidt dat tot foto-inhibitie, met gewasschade en andere problemen tot gevolg.

Nog een voordeel van de inductie dat het licht veel gelijkmatiger verdeeld wordt.

 

Ik denk dat een 200/300 inductielamp zoveel warmte genereert dat je hem niet tot 5 cm in je gewas kunt drukken zonder bladeren te laten verbranden,

 

Nee, dat kan met geen enkele 300watt lamp.

 

komt nog eens bij dat je het verlichtings oppervlak verkleint. Ik denk dat je de lamp toch zeker 10 cm van de bovenkant van de planten moet houden als je 60 cm x 60cm 0,36 effectief wilt verlichten. Wil ik voor ongeveer hetzelfde wattage met een hps verlichten dan zit ik +- 10 cm hoger maar kan toch zo´n 0,7x 0,7 effectief verlichten .

 

Met een 250w hps kun je nooit een oppervlakte van 70x70cm effectief verlichten, omdat daarvoor zijn footprint veel te smal is.

Volgens metingen kun je er een ronde oppervlakte met een diameter van 45 cm mee verlichten, oftewel nog niet de helft.

Hier kun je dat mooi in een grafiekje zien.

De footprint van een inductie is door zijn design vanzelf veel breder.

 

 

 

Hang dan 2 van die krengen op onder dezelfde reflector en je hebt meer lumen :huh:

 

Of hier onder:

 

0361.jpg

 

Mooie hal om je plantjes in te zetten trouwens :rofl

 

 

 

De beste reclame voor de lampen is een kweekronde met een mooi resultaat.

 

Zodra ik ze heb ga ik ze vergelijken met HPS in identieke hokken.

 

Bubbleblower :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ik me nog even niet aan een kweekverslag ga wagen. Op dit moment weet ik niet eens zeker of ik wel de juiste voeding voor mn hazesjes heb :$ Laat staan dat er 1g/watt vanaf gaat komen, haha!

Nee wat dat betreft wacht ik dan ook met smart op een mooi verskag van bubble of andere ervaren kweker.

 

veel interessante info in dit topic trouwens, tof om te lezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog maar een keer dan..... :innocent:

 

Om de inductie te kunnen gebruiken voor onze hobby is er een ander soort coating nodig om de lampen in het juiste spectrum te laten stralen, en ja ik weet dat dit de kosten aanzienlijk omhoog brengt.

 

Het bedrijf heeft waarschijnlijk een aanzienlijk groter markt aandeel in de inductie verlichtings branche maar in de rest van de verlichtings branche lijkt mij dat een beetje sterk....... De meeste leveranciers van dit soort lampen zijn wel degelijk shady ebay bedrijven, met een eigen site wel is waar maar toch shady, het lijkt mij niet dat je bij een fabrikant 1 tot 4 inductielampen kan bestellen(verkopen alleen maar bulk)....... en zijn de meeste mensen dus aangewezen op die shady internet bedrijven (met mooie verhalen) om je zelf te voorzien van inductie verlichting.....

 

Uit het sticky van Missj lees ik dat ik met een 250 watt hps minimaal 20 cm van het gewas moet zitten en vele mensen beamen dat, in de verslagen van Missj heb ik volgens mij gelezen dat zij de inductie´s toch zo´n 10 tot 15 cm hoog had hangen. Dit verschilt dus maar 5 cm van hoe hoog een 250 watt pit moet hangen, dit is natuurlijk ook afhankelijk wat voor reflector en kap je gebruikt. Waar haal jij de informatie vandaan dat inductie beter is in het verspreiden van licht?? Als je de lamp dieper het gewas indrukt zal er minder bruikbaar licht de hoeken en zijkanten van je kweek oppervlakte bereiken. Je bent haast verplicht om een scrog/sog systeem te gaan werken om de beste lichtverdeling te krijgen.

 

Met wat voor reflector is die ´hps´ test gedaan waaraan jij refereert, ik kan het namelijk niet vinden. Er zijn reflectors op de markt die voor een betere lichtverdeling zorgen en de sweet spot vergroten, maar ook hier geldt hoe dieper je de lamp drukt hoe minder bruikbaar licht er aan de zijkanten zal komen wat zal resulteren in fluffy wiet zowel bij hps als inductie.

 

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, overtuig ons van de kracht van inductie en zorg voor een schappelijke aanschaf prijs misschien dat ik dan in de toekomst zwicht. Ik heb me definitieve keus gemaakt, het wordt hps/hpi met daimond of adjust wing small reflector voor mij, afhankelijk van het te gebruiken oppervlak daar ben ik nog niet helemaal uit.

 

Het is jammer dat er maar weinig mensen zijn met daad werkelijke ervaring met inductie verlichting, misschien kan Sannie, Missj (als ze tijd heeft) wat meer toelichting geven over zijn/haar bevindingen en antwoord kunnen geven op de discussiepunten, lichtintensiteit, effectief verlichtings oppervlak, afstand gewas tot lamp enzovoorts.

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uit het sticky van Missj lees ik dat ik met een 250 watt hps minimaal 20 cm van het gewas moet zitten en vele mensen beamen dat,

 

20cm van het gewas is de effectieve belichtingsoppervlakkte zelfs nog kleiner. Als een 250w 20cm van het gewas moet hangen om voldoende lumen te geven is ie echt wel aan vervanging toe.

Dus ik snap niet precies wat je punt is.

 

Waar haal jij de informatie vandaan dat inductie beter is in het verspreiden van licht??

 

Van Gojo en Sanjay Joshi.

 

Als je de lamp dieper het gewas indrukt zal er minder bruikbaar licht de hoeken en zijkanten van je kweek oppervlakte bereiken. Je bent haast verplicht om een scrog/sog systeem te gaan werken om de beste lichtverdeling te krijgen.

 

Ik snap niet precies waar die obsessie om lampen in je planten te drukken vandaan komt. Ik raad het in ieder geval niemand aan.

Dat tweede is altijd waar welke verlichting je ook neemt.

 

Er zijn reflectors op de markt die voor een betere lichtverdeling zorgen en de sweet spot vergroten.

 

Inderdaad. Gojo ontwikkelt die toevallig. Dat is letterlijk hogere wis- en natuurkunde, hoewel het principe simpel is.

Er bestaan ook al lampen met een programeerbare footprint.

 

overtuig ons van de kracht van inductie en zorg voor een schappelijke aanschaf prijs.

 

Dat eerste zal hopelijk wel lukken, maar dat laatste moet je echt zelf doen.

Overigens is de lamp als ie presteert wat ik verwacht nu al heel schappelijk geprijst, want ik verdien m dan binnen een jaar in elektriciteitskosten terug.

Laatste nieuws: de kans is zeer groot dat je geen belasting hoeft te betalen en dan kost ie nog geen 140 euro incl.

 

De meeste leveranciers van dit soort lampen zijn wel degelijk shady ebay bedrijven, met een eigen site wel is waar maar toch shady, het lijkt mij niet dat je bij een fabrikant 1 tot 4 inductielampen kan bestellen(verkopen alleen maar bulk)....... en zijn de meeste mensen dus aangewezen op die shady internet bedrijven (met mooie verhalen) om je zelf te voorzien van inductie verlichting.....
vaak zijn deze bedrijfjes/importeurs zo snel als zij komen weer verdwenen en jij moet het maar uitzoeken als het lampje of de ballast kapot gaat.

 

Toch een belangrijk punt helaas.

Ik krijg ook tal van aanbiedingen -bv van de SanYou Holding Group Co.,Ltd- voor lampen die "Saturn model" of zo worden genoemd, maar goedkope no names zijn.

2100K lampen vallen daar trouwens per definitie onder, want die worden niet door LVD (of Osram) geproduceerd en hetzelfde geldt voor 400 watters.

Er zijn een hoop bedrijven uit op een fast buck dus je moet goed oppassen wie je als leverancier kiest.

 

Het lijkt erop dat iedereen grofweg dezelfde prijzen vraagt voor de lampen en voor een 300 watter liggen die op dit moment tussen de 135 en 175 dollar.

Eén leverancier hanteert een stuksprijs inclusief vervoerskosten van 170 dollar en als die de goede lampen levert zou dat interessant zijn.

 

Zo niet dan is het misschien een idee om de andere leveranciers te vergelijken en van het weekend in Rotterdam of Zoetermeer af te spreken.

Degene bij wie we afspreken kan dan ter plekke de bestelling doen en de rest betaalt zijn deel.

Dit zou dan voor meer mensen interessant kunnen zijn, die liever niet hun geld zo maar overmaken aan wildvreemden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik snap niet precies waar die obsessie om lampen in je planten te drukken vandaan komt

 

Ik snap dat wel, ik doe dit namelijk zelf ook... tot het verbranden van de bladeren aan toe :innocent: <_<

Ik heb dan zoiets van dat bovenste verbrande topje/sprietje knip ik toch af, maar de rest van de bladeren krijgt dan net ff meer licht. Achja ze hangen nu onder een 65watt 6500k spaarlamp dus je moet toch wat he. Voor dat licht zien ze er wel uitzonderlijk goed en vol uit. Echte volslanke dames kan ik wel zeggen :rofl

 

De rest van het verhaal klinkt goed, als die dingen incl verzenden zo goedkoop kunnen zijn, dan doe ik daar graag aan mee. Welliswaar wacht ik nog even op mijn eigen 300watters die ik besteld heb. Vanmiddag bevestiging gehad dat ze verstuurd zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De obsessie van het licht in het gewas drukken komt uit tl kweken(doe ik zelf ook en is noodzakelijk).... lees sannie´s reactie in dit topic nog eens na, inductie (tl´s op anabolen) hebben geen tot weinig diepte straling daarom dien je de inductie´s zo dicht mogelijk tegen je gewas aan te drukken zodat de toppen die wat lager zitten genoeg bruikbaar licht krijgen, dit drukken dien je wel te doen zonder de bladeren en toppen te laten verbranden.

 

De reflectors waaraan ik refereerde waren voor een hps daimond of adjustwing (hangt voor optimale breedtestraling 20 cm van je planten ), deze maken het effectieve verlichtings oppervlak van een hps een stuk groter, hoe verklaar jij anders dat twindaddy een oppervlak van 60x 80cm met een 250 watt hps goed kan verlichten, robdh ook nog een voorbeeld. Om dit oppervlakte goed te kunnen verlichten heb ik 2 inductie´s nodig of die schreeuwend dure inductie reflectoren(zeer lomp groot ding, en of je het ook kan toepassen in de teelt???), ik zie er het voordeel niet van als ik met 2 inductie of zo´n inductie reflector ga draaien, kan ik qau licht opbrengst en oppervlak veel beter een 600 watt pit met diepte of breedte straler gaan draaien. Helaas gaat dat niet in een tentje van 80x 80x160 of 60x120x160.

 

De elektra kosten voor een 300 watt inductie+randapparatuur zullen nagenoeg gelijk liggen aan een 250 watt hps + randapparatuur ben ik bang. Die 50 watt die een inductie extra slurpt gebruik ik bij hps voor randapparatuur met een grotere capaciteit dus of die elektra kosten nou zo zullen gaan verschillen...

 

En dat is een van de hoofdredenen waarom ik niet aan de inductie ga, betrouwbaarheid van leveranciers met hun mooie verhalen......

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites
De obsessie van het licht in het gewas drukken komt uit tl kweken(doe ik zelf ook en is noodzakelijk).... lees sannie´s reactie in dit topic nog eens na, inductie (tl´s op anabolen) hebben geen tot weinig diepte straling daarom dien je de inductie´s zo dicht mogelijk tegen je gewas aan te drukken zodat de toppen die wat lager zitten genoeg bruikbaar licht krijgen, dit drukken dien je wel te doen zonder de bladeren en toppen te laten verbranden.

 

Dat is duidelijk geen optimale oplossing.

Je zult sterkere inducties moeten nemen die genoeg dieptestraling hebben om ze er boven te hangen.

 

De reflectors waaraan ik refereerde waren voor een hps daimond of adjustwing (hangt voor optimale breedtestraling 20 cm van je planten ), deze maken het effectieve verlichtings oppervlak van een hps een stuk groter,

 

Vooral als je de juiste soort hebt en niet die gepolijste die maar van heel dichtbij effect sorteren (en op 50 cm 0,0).

De hoek van de reflector tov de lamp en het te belichten oppervlak is ook heel belangrijk.

 

Om dit oppervlakte goed te kunnen verlichten heb ik 2 inductie´s nodig

 

Kennelijk hebben wij andere wiskunde leraren gehad. Ik kom op minder dan één inductie voor die oppervlakte.

 

of die schreeuwend dure inductie reflectoren(zeer lomp groot ding, en of je het ook kan toepassen in de teelt???),

 

Jij associeert alles inductie met schreeuwend duur. Uiteraard kun je die reflector toepassen in de teelt als ie van het juiste materiaal is en de juiste hoek tov de lamp heeft. Dat hoef je niet eerst te testen; dat kun je gewoon uitrekenen en de uitkomst staat vast.

 

De rest ga ik niet meer op in, want je gaat van te veel onjuiste gegevens uit en ziet toch wel beren achter iedere boom.

The proof is in the budding.

 

Bubbleblower :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga van onjuiste gegevens uit??? Bijna al mijn informatie komt van dit forum en de verwijzingen die daar worden getoond, staat er dan foutive informatie in die sticky´s en topics?? De auteur van 1 van de sticky´s waar ik mijn informatie uithaal is Missj, jawel gebruiker van inductie......

 

En dat ik beren zie achter elke boom dat is waar want die zijn er altijd of dat nou beren zijn achter de boom hps of de boom inductie, overal zitten haken en ogen aan. Laten we er op houden dat we een andere mening hebben.... ben benieuwd naar jouw proof.... :innocent:

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk eigenlijk dat we een beetje de richting ingaan van een welles/nietes discussie. terwijl dit volgens mij niet de intentie van de TS was. er zullen inductielamp kweekverslagen komen dus hps diehards, jullie zien het vanzelf wel. En dan is het denk ik makkelijker praten. vooralsnog er is voor alles een tijd een plaats en een reden dus ook voor hps. maar over het algemeen vind verbetering, inzicht en nieuwe uitvindingen pas plaats als je de 'ik loop de rest v/d schapen achterna' mentaliteit opzij weet te zetten en nieuwe dingen uitprobeert. uhuh. white nigger has spoken.

 

verder, respect to all of you en hou me maar op de hoogte wanneer er inkoopacties georganiseerd gaan worden! :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Worm,

Laat hun maar de testen doen! Zij zullen ook tegen de muur lopen. De muur van 1 gr/watt!

Zodra hun deze muur kunnen doorbreken, is er mischien!! een meerwaarde voor het gebruik in het kweeken.

 

@Axkman en Bubbleblower

Veel success met de testkweekjes.

De opstelling van mij heeft 600€ gekost, om het zelfde (qua belichting dan) met inductie te halen zit ik op 6 x prijs van de inductie.

En ik loop nog steeds tegen de 1gr/watt. Dat wordt te duur.

De houdbaarheid van de lampen: Oh, mijn God, de buis van mij kost 4,50€ (dat is schrikken). Ik vervang deze lamp mischien 20 keer in de leeftijd van een inductie. Nou, kost mij 90€, heb ik nog steeds dikke winst.

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...