Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jkweek

donker dak kas

Recommended Posts

oke bedankt voor de tip.. maar lowryders kan dus al ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn naruurlijke hulpmiddelen om de bodemtemperatuur in het vroege voorjaar omhoog te krijgen.

Je kunt dan in de volle grond dan tot zes weken eerder starten.

Maar het is wat werk.

 

De methode in het kort.

Graaf de bodem anderhalve meter uit.

Metsel een muurtje rondom, liefst dubbel, met iso ertussen.

Dit kan dan ook dienen als fundering van je kas.

 

Boor op iedere vierkante meter een paar gaten van een behoorlijke diameter, tot aan het grondwater.

Vul de gaten tot onderaan op met stro. Leg ook een laag van 20 cm stro stevig op de gehele bodem (kuil).

Daarop een laag met verse stalmest waar ook veel stro in zit.

En daarop dan een meter grond.

Vermeng de uitgegraven grond (klei?) met producten om een ideale kweekbodem te maken.

 

Doordat de bodem is geisoleerd, en met behulp van het stro in contact staat met het grondwater (thermo-koppel) zal die altijd vorstvrij blijven, en kun je tut zes weken eerder starten dan in een koude kas.

De verse stalmest kan de temperatuur nog verder verhogen doordat het gaat broeien.

Je sla en pepers zijn dan veel eerder klaar.

 

Bij wiet moet je ook rekening houden met het lichtintensiteit, en de fotoperiode.

Getint glas werkt dan averechts, vooral in de vroege en late maanden van de kweek.

In de kassen maakt men gebruik van zogeheten kassen-glas, niet helemaal loepzuiver, maar daarom een stuk goedkoper.

 

Graaf ze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ata Tundra en NoMercy Double Fun is zeer vorst bestendig, als je maar op de plek zaait. Eerst in de warmte voorzaaien is dan geen optie.

 

Eenvoudiger dan de voorgenoemde oplossing is het ouderwetse broei bed.

 

Graaf minimaal 40 cm grond weg en voer dat af.

 

Breng een laag van 30 cm paarden mest aan. (gratis bij elk paarden aai meisie)

 

Deze paarden mest meng je eerst met kalk (2kg/m2) en kalkammonsalpeter (1kg/m2)

Een pak Ecostyle compostmaker (geen ander merk) brengt extra beesjes, schimmels en bacteriën.

 

Dek deze laag af met >10 cm arme potgrond. (Ecostyle of Canna cocos bv.) Of oude potgrond.

(arm omdat zaden slecht kiemen in rijke grond)

 

De broei die optreed in de paarden mest zal de voeten van je planten warm houden.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad hjm, mijn methode is een combinatie van broeibed en thermo-koppel.

Het broeibed moet je ieder jaar weer maken. De verbinding met het grondwater blijft jaren bestaan.

Aardwarmte in de winter. Als de bodem altijd vorstvrij is ,dan is het klimaat in je kas 'swinters ook behaaglijk.

De noordkant kun je binnen ook nog bekleden met reflectie-spul. Voor meer licht, maar ook isolatie.

 

Stink-jaloers op je glazen huis. Gaat er ook nog een deel van de opbrengst naar het goede doel?

De tipgevers, bedoel ik daarmee. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha wat een methodes allemaal ;) ik wacht wel gewoon tot t voorjaar :lol:

Maar zit nog steeds te twijfelen over het dak :verrygood aangezien er veel zeggen dat ze er niet onder kunnen bloeien....

Maar er is toch altijd nog veel meer licht dan een lamp :lol: ?? En wat zou een paars tintje eigenlijk uitmaken als ze normaal in de zomer het dak wit verven?

Ik heb al rond gekeken naar andere kleur plexiglas platen maar die zijn best prijzig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kalken in juni het dak wit, omdat de zon te fel is voor bijvoorbeeld sla.

En kalk, omdat ze dat half augustus er weer af kunnen wassen.

Maar wiet wil juist zo veel mogelijk licht.

De volle zon is ideaal.

Plantkas heeft ook gelijk, ze gaan vast door het dak, dus haal die glasplaten maar weer weg, als het eind mei is.

Zo vang je licht van het juiste spectrum.

Als het in oktober nog niet klaar is, en het regent vaak, zet dan je glas weer in je dak.

Maar wel goed ventileren, dan.

Ga je op de grond werken of komen er nog tafels?

Wanneer start het kweekverslag?

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kweekverslag begin k als de kas helemaal klaar is ;)

Maar de grote planten zet k pas eind mei erin.

Begin met wat lowryders#2. Met dat plexiglas komt het ook wel goed!

Zo getint is het niet dat k denk dat het licht delen tegenhoud.

 

We zullen wel gaan zien wat de plantjes gaan doen.

Iemand leuke sugesties voor een soortje??

Zat te denke aan heriuana of ladycane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kas heb je jkweek

Dat getinte (gehamerde ) glas van je dak dat is meestal een extra optie die je er bij kan nemen en het is best prijzig.

Gehard glas voor een tuinkas is ook meestal een beetje getint, dus het getinde kan geen kwaad als je het mij vraagt anders vekopen ze het niet zo toch :lol:

Met getint glas hoef je ook niet gedwongen elke dag je potten water te geven , voordeeltje dus :verrygood

Ik smeerde ook meestal de ochtend zon zijkant van me kas in met kaswitsel

Niet te dik smeren dan gaat het er vanzelf weer af door de regen en anders met een natte doek te verwijderen :lol:

Succes met je kas kweek jkweek

 

knutsel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu nog pepalen welke soort :lol:

Sannie heegt geen silver haze helaas maar lijkt ladycane er niet een beetje op??

Wou eerst sannies jack probere maar toen zag k de lange bloeitijd en dat lijkt me ook niet wat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...