Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

AlfredJKwako

Grond vraag

Recommended Posts

Hoi, de plek waar ik mijn plantjes wil zetten heeft nogal een raar type achtig grond, de bovenste laag bestaat uit zoon 15 a 20 cm normale grond, gewoon zwarte grond, hier zitten dan ook bijna alle worteltjes in van de brandnetels etc, graaf ik verder dan word de grond witachtig, en op sommige plekken rood. Ik weet dus niet of dit wel een beetje gezond is, en of ze er wel willen gaan groeien.

 

Wie weet wat ik moet doen,?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als brandnetel er goed groeid, moet het ook goed gaan met wiet. Hoe gezonder en groter de netel, hoe beter je wietje er gaat. Netels zijn goede indicators voor je grondje.

Gegroet,

Donder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@don-der

Brandnetels willen niet altijd zeggen dat het goede grond is, ja een goede toplaag, maar wiet heeft een penwortel die verder wil dan 20 cm. Zelf heb ik een plek waar dit precies het geval is, wel brandnetels maar onder de toplaag klotegrond. Je plantjes blijven klein en ontwikkelen zich niet als je de grond niet opwaardeert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey slappezever, we hebben dus blijkbaar het zelfde probleem, je zegt dat ik me grond moet gaan opwaarderen, heb je hier misschien nog wat tips over? Soort grond, hoeveel liter gat ongeveer maken etc etc, elke tip is welkom :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als brandnetel er goed groeid, moet het ook goed gaan met wiet. Hoe gezonder en groter de netel, hoe beter je wietje er gaat. Netels zijn goede indicators voor je grondje.

Gegroet,

Donder.

 

Hoe diep waardeer je je grond dan het best op ?

 

Greetz

Wijnperskennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een paar linkjes voor de genen die gewoon of te lui zijn, of geen zin hebben.

En nu.. heb ik naar het schijnt zeeen van tijd.. dus hier zijn een paar linkjes van het WF over het opwaarderen van je grond.

 

De Bekende Gouden Zak Met Kwaliteitsubstraat

 

Regenwormen En Het Nut In Aardesubstraten

 

Overzicht Belangrijkste Voedingstekorten, symptomen en oplossingen op een rijtje

 

 

// Huis tuin en keuken kwekers

Edited by Huis Tuin en Keuken kweker

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man gaat eerst naar je plekkie met wat round up ( gebruik dit verstandig ) doe dit 2 x al je onkruid zou explosive bloeien en groeien waardoor het sterft ...beetje harken en omspitten ... je grondje is nu overzichtelijk

 

 

gaten graven kun je zo gek maken als je zelf wilt .... maar 50 cm diep en een diameter van 40 cm moet al wel leuke boompjes geven :verrygood

 

aarde kun je gewoon opwaarderen met wat kalk, beendermeel en wat wormen mest ( liever geen andere mest je wortelen verbranden dan ) doe dit in goede verhoudingen en je hebt eeb grondje waar zeker 8 tot 10 weken genoeg voeding in zit ... daarna kun je altijd nog is met bloeivoeding langs gaan of het zo laten zoals het is

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk een laag woudzand op een oerbank. Deze laag komt voornamelijk voor op de Drentse en Groningse oostelijke zandgronden.

Op deze gronden is de water huishouding altijd een probleem.

 

Het beste graaf je een gat van 40 x 40 in de goede toplaag, dan neem je een grondboor en boor een paar gaten in de oerbank. Drie als het kan.

 

De grond die uit de boorgaten komt meng je met (oude)potgrond en gooi je terug. Nu kan ook de toplaag weer terug.

 

Je planten zullen geen ijzer gebrek krijgen omdat de oerbank vol zit met ijzer oxide.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...