Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

KLIEVEN (splitten)

Recommended Posts

komen vaker vragen over dus wat van het inet geplukt: :wink:

geen bronvermelding erbij aangezien deze letterlijke tekst op meerdere sites te vinden is

 

Klieven

Wanneer de vrouwelijke bloemtoppen goed ontwikkeld zijn, passen we een kunstgreep toe om de planten tot een hogere THC-produktie aan te zetten. Dit is het zogenaamde klieven. Het kan ook toegepast worden op planten met zaad; het juiste moment is dan wanneer de eerste zaden volledig rijp zijn. Het klieven is afkomstig uit Zuidoost Azië en gaat als volgt in zijn werk.

Op 20 tot 25 cm. van de grond binden we de onder de onderste zijtakken een stuk touw vrij stevig om de stengel. Vervolgens drukken we een scherp mes in de vezelrichting dwars door de stengel heen, juist onder het touw. We drukken dit mes naar beneden tot ca. 5 cm van de grond. Trek het mes er nog niet uit. De stengel is nu over een lengte van 15 tot 20 cm. doormidden gesneden.

Door deze snede drukken we vervolgens een stokje dat de dikte heeft van een potlood. Dit gaat het beste door het mes terug te drukken tot iets boven het midden en het mes vervolgens 90ø te kantelen. De beide helften wijken dan enigszins uiteen, zodat we het stokje er in het midden gemakkelijk door kunnen steken. Breng het mes terug in rechte positie en trek het eruit. Het stokje moet voorkomen dat beide stengeldelen weer tegen elkaar trekken. Het touwtje boven de snede dient om verder inscheuren van de stengel te voorkomen.

Deze ingreep heeft tot gevolg dat de opwaartse sapstroom van de plant gestoord wordt. Dit dood de plant niet; wel worden er daardoor minder voedingsstoffen en water naar de toppen vervoerd. Als gevolg daarvan stopt de vegetatieve groei. In plaats daarvan gaan de kliertjes extra THC afscheiden om de nu sterkere uitdroging te voorkomen.

Heb het zelf nog niet toegepast, dus kan je het (werkelijke) resultaat niet vertellen.

Maar er zal vast wel iemand zijn die dit wel heeft gedaan..... wil die persoon/personen zich hieronder dan melden :wink: (met op-/aanmerkingen en resultaat)

 

Valt overigens ook over te lezen in onderstaande topic

http://www.wietforum.nl/editie5/modules.ph...iewtopic&t=5188

 

(in beide topics kan gereageerd worden, worden op termijn samengevoegd)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik doe dit al jaren bij m'n buitenwiet om zo de harsproductie op te voeren en ik moet zeggen dat je zeker een ander effect krijgt bij je wiet.

het word sterker op die manier dat de high veel langer duurt en heftiger is.

gewoon proberen ...

 

ps: doe dit pas ongeveer 3 a 2 weken voor je denkt te gaan oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer doe je dit dan bij je binnenplanten.

 

Als er zich toppen beginnen te vormen????

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, tegen de tijd dat je toppen niet meer groter worden, een dag of 6 voor de oogst. Het effect dat je hiermee bereikt, is dat de sapstroom verstoord word, hierdoor dreigen de toppen droog te komen te staan, voor het gevoel van de plant, nu gaat ze snel hars aanmaken, om uitdroging te voorkomen. en daar zit net de thc in die we zo graag willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx

 

Ik gaf altijd de laatste week geen water meer om de plant te laten denken dat ze zou uitdrogen. Nu dus op dat moment dus klieven.

 

Hou zit dhet dan als je de vrouwtjes getopt hebt. Onde elke top klieven of alleen de hoofdstam??

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen de hoofdstam

 

Split/klief de helft wel, helft niet. moet je toch verschil zien

(of je bent wat voorzichtiger en probeer het eerst met 1 plant uit deze oogst)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan we doen. Zit nu 3 weken in de bloei. Vertel je het reultaat wel over 6 weken.

Staat nu ook een fototje in de gallerij.

 

edit: als de mod hem geplaatst hebben maak ik wel een linkje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp met mijn stonede patatten, moet je dit een kleine week voor het oogsten toepassen :roll:

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus als ik het goed begrijp met mijn stonede patatten, moet je dit een kleine week voor het oogsten toepassen :roll:

8) :twisted: 8)

jij snap ook echt alles :wink: moet je geen mod worden ?

 

Circa een week voor de werkelijke oogst, dan zit je wel goed.

 

(verhalen lopen uiteen van 4 tot 14 dagen voor de oogst, meestvoorkomend is een week)

boeken zetten er voor de veilige quota ook meestal "circa" bij. En geen enkele soort/kweek is hetzelfde, dus dag verschil zal niet vreemd zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks choppie 8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant...

 

Mijn planten moeten nog plus minus 2 weken, Maar ik weet nog niet of ik het bij 1 van de planten ga doen. Ik heb namelijk slechts 4 planten en als het mis gaat is dat toch wel erg jammer. Maar goed jullie horen het wel of ik het gedaan heb of niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat te denken van tomatenplanten en het "Dieven" daarvan !!!

 

Ik heb gelezen dat bij de tomatenplant bepaalde stukken van de plant af worden gehaald om een betere opbrengst te krijgen. Hoe of wat weet ik niet precies.

 

Maar het blijkt toch echt te werken !!!

 

Ok iedereen op zoek naar TomatenDieven , klinkt ook nog ns leuk !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zet eens een tomatenplant tussen je dames, kan je dit zelf uitproberen :wink:

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven houdt in dat je de onderste scheuten van de plant verwijdert.

Bij tomaten doen ze dit omdat op die plaats de vrucht al is gepluk en de plant dus doorgroeid zodat deze weer meer vruchten gaat maken. Tomatenplanten worden ± 9 meter lang.

Ga je dit doen bij wietplanten bereik je niet dat ze door blijven groeien, maar dat er maar een top overblijft die alle energie krijgt. Kun je toppen krijgen vergelijkbaar met een onderarmpje. Ik heb toppen gezien van 40 gr. :evil: :cry :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zou dieven zou je dus hier de 2 nieuwe groeischeutjes weg moeten halen.

bonzai.JPG?dc=4675409939284983464

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Onimusha

 

Voor je duidelijk antwoord !!

zelden zo'n goede respons gehad !!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Als je zou dieven zou je dus hier de 2 nieuwe groeischeutjes weg moeten halen.

bonzai.JPG?dc=4675409939284983464

 

Bedoel je die kleine blaadjes of die takjes die zijn afgesneden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je zou dieven zou je dus hier de 2 nieuwe groeischeutjes weg moeten halen.

 

Bedoel je die kleine blaadjes of die takjes die zijn afgesneden?

 

Ik denk dat ie die ouwe al afgeknipte bedoel :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de groeischeutjes zijn de nieuwe blaadjes die je ziet. Die moeten weg. Die takjes waren vroegen blaadjes maar door de stekkenboer al verwijderd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat ie die ouwe al afgeknipte bedoel :wink:

:cry :evil: :)

 

(klopt, onimusha heeft gelijk 8) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft er nu al iemand geklieft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je ook bv, klieven een week op voorhand, dan 48u geen licht dmv zakken, of is dit te? als het zou lukken heb je wel een massief wietje :(

yo thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

volgens mij is klieven hetzelfde als de laatse paar dagen geen water meer geven.

Klieven gebeurt in de buitenkweek omdat het daar moeilijk is om je planten de laaste

week geen water meer te geven als ze in de volle grond staan. Dus volgens mij is

klieven en vervolgens de laaste dagen geen water meer geven dubbelop, maar het

zorgt niet voor een dubbele harsproctie. Toch ??

 

Groeten,

 

Klaboem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...