Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lisza..

Help! heb een groot probleem

Recommended Posts

Hallo mensen

 

Elke keer als ik stekken snij en in de kast zet hangen ze de volgende dag allemaal.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

 

Ze zitten in een kledingkast, samen met een mistmaker, lv rond de 80% temp. 26/28

2 tl's cool white, 7 cm van de top af die word verhoogd naar 12 a 14cm.

Zet de blokjes in afgezuurd water 6.2/6.0 met 1cl stikstof per 2 liter en de aanbevolen wortelsimulator.

Er is geen ventilatie of in en uitlaat in de kast, zou dat de boosdoener kunnen zijn samen met de lamp?

Wil de stekken uit de kast halen en in de plantenkamer zetten op een tree, is dat dan een goed idee?

Ik hoor het heel graag!!

 

Gr Lisza

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ventilatie en frisse lucht hebben ze wel nodig.

 

verder geen idee, ben niet zo thuis in stekken maken.

 

grtn a.c.a.b.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat idee had ik ook maar ik denk dat het een paar dingen tegelijk zijn.

Het liefst had ik een aantal propogators gehad maar die dingen zijn zo duuur.

Die komen er zoiezo over een tijdje wel als de bal gaat rollen.

 

Gr Lisza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Lisza,

 

Koop een propagator (Hortilux was laatst in de aanbieding bij Welkoop voor 8 euro) Daar passen 45 Jiffy7 van 37mm in.

 

Geef stekken geen voeding. Ik gebruik altijd Jiffy7 en Clonex of Rhizopon AA 0,5%.

 

Moeilijk stekbare soorten als Ata Tundra snijd ik onder een knoop, de makkelijk stekbare als Snow White snijd ik boven de knoop. (dan haal je meer stekken van een plant)

 

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

27 a 28 graden is veel te warm voor net gesneden stekken,de bladeren moeten daardoor veel te veel verdampen en daardoor gaat het vocht uit de plant.

 

22 graden is een mooie streeftemp en bij die 22 graden telt het vooral op de bodum als het daarboven iets kouder is is niet eens erg.

Ventilatie is dus vereist bij jou om de goede temp te krijgen

Stekken hebben om te wortelen helemaal niet veel licht nodig.

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Lisza,

 

Koop een propagator (Hortilux was laatst in de aanbieding bij Welkoop voor 8 euro) Daar passen 45 Jiffy7 van 37mm in.

 

Geef stekken geen voeding. Ik gebruik altijd Jiffy7 en Clonex of Rhizopon AA 0,5%.

 

Moeilijk stekbare soorten als Ata Tundra snijd ik onder een knoop, de makkelijk stekbare als Snow White snijd ik boven de knoop. (dan haal je meer stekken van een plant)

 

 

Succes, hjm

 

Hey hjm

 

Dat is zeker een aanbieding maar waar kan ik die winkel vinden (heb er nog nooit van gehoord)

 

Ik gebruik altijd die gele wolachtige blokjes, clonex heb ik staan maar heb me twijfels erover dus gebruik ik rhixopon AA 0,5%.

 

Het zijn Nlx moeders ik knip ze net boven de nieuwe internode, zo heb ik het geleerd. <tips zijn welkom :wacko:

 

Bedankt tnt, dat is ook goed om te weten ik zal er rekening mee gaan houden.

 

Stekken in de kast of in de kamer? wat denken jullie ervan?

 

Gr Lisza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe dik zijn de stekken als je ze snijd ?.

Het kan zo zijn dat als je dikke takken wil stekken dat er lucht in de stelen kan komen.

Snij er maar eens af en kijk in de steel,bij een bepaalde dikte zie je dat ze hol zijn van binnen.

Als jij daar van gaat stekken en je snijdt er een af dan komt er meteen lucht in die holte,dan kan het zijn dat

ze niet gaan doen.

Wat ik altijd doe is 2x snijden. .. ik snij een stek zet die meteen in glas water .. zo ga ik door todat ik er een aantal heb

verzameld..en als ik er genoeg heb dan snij ik ze voor een 2x keer ,maar dan onderwater meteen .. weet je dat er geen lucht inkomt

dan laat ik ze ff staan voor een minuut of wat en dan pas (direct) in de wortelgel steken.

En verders moet je met het plaatsen van je stekken in de blokken geen kracht zetten natuurlijk,en als je van die kant en klare blokken hebt met

een vooraf een gat erin gemaakt dan zou ik toch lekker zelf gaatjes erin prikken met een sate prikker ..meestal zijn die vooraf gemaakt gaten veelste te

groot.

En verders is frisse lucht niet echt nodig .. als ze maar een hoge lv hebben waar ze instaan ,een paar keer per dag ff luchten is zat voor de eerste 5 dagen.

 

Suc6

 

Mr D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag ze laast ook staan bij de Praxis.

 

Welkoop moet je maar even Googelen om te zien of er een bij jou in de buurt is. Kijk ook naar 'Boerenbont'

 

Clonex is net als Rhizopon AA een groei hormoon. (indolylboterzuur) Rhizopon op basis van talk en Clonex met een of andere gel met toevoeging van fungiciden en wat hulpstoffen.

Die stekpoeder die je in tuicentrums ziet is meestal Rhizopon B (naftylazijnzuur 0,1%) Dat werkt prima met wat houtige stek.

 

Stekken op steenwol doe ik niet omdat dan de overgang naar aarde weer lastig is, terwijl een plant in een Jiffy7 probleemloos op aarde en hydro kan. (Die Jiffy7 37mm past precies is een startblok met groot gat.)

 

En over de temp. De voeten warm (22-25 grC max) en de koppen koel. (<20 grC) dat gaat het beste.

Zachte gevoelige stek beter wat koeler.

Ik stek alles onder TL33

 

De vaten in de stengel zijn wat dunner bij de knopen, waardoor er daar wat meer hormonen die in de koppen gemaakt zijn ophopen. Daarom snijd je sommige stekken onder een knoop.

Ook kunnen schimmels en bacterien daar iets minder makkelijk binnen dringen.

Wel kan je op deze mannier minder stekken van een plant halen. Daarom is men voor massa productie boven de knopen gaan snijden.

Maar dat geeft bij sommige planten wel veel problemen. Voor dat doel gebruik ik Rhizopon B 0,1% met 1% Thiram.

(fungicide)

 

Succes, hjm

 

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe dik zijn de stekken als je ze snijd ?.

Het kan zo zijn dat als je dikke takken wil stekken dat er lucht in de stelen kan komen.

Snij er maar eens af en kijk in de steel,bij een bepaalde dikte zie je dat ze hol zijn van binnen.

Als jij daar van gaat stekken en je snijdt er een af dan komt er meteen lucht in die holte,dan kan het zijn dat

ze niet gaan doen.

Wat ik altijd doe is 2x snijden. .. ik snij een stek zet die meteen in glas water .. zo ga ik door todat ik er een aantal heb

verzameld..en als ik er genoeg heb dan snij ik ze voor een 2x keer ,maar dan onderwater meteen .. weet je dat er geen lucht inkomt

dan laat ik ze ff staan voor een minuut of wat en dan pas (direct) in de wortelgel steken.

En verders moet je met het plaatsen van je stekken in de blokken geen kracht zetten natuurlijk,en als je van die kant en klare blokken hebt met

een vooraf een gat erin gemaakt dan zou ik toch lekker zelf gaatjes erin prikken met een sate prikker ..meestal zijn die vooraf gemaakt gaten veelste te

groot.

En verders is frisse lucht niet echt nodig .. als ze maar een hoge lv hebben waar ze instaan ,een paar keer per dag ff luchten is zat voor de eerste 5 dagen.

 

Suc6

 

Mr D

 

Hey Mr D

 

De stekken varieren van dikte de eerste stekken waren wel wat luchtiger dan nu.

Dit zijn gewoon mooie stevige stekken daarom maak ik me ook zorgen.

Ik knip ze eerst van de moeder, knip het blad, zet ze dan in een bakje water.

Snij ze even later daarna direct in het water en poeder.

Ik steek ze dieper dan het gaatje zelf, voor wat stevigheid maar druk maar heel licht.

 

 

Ik zag ze laast ook staan bij de Praxis.

 

Welkoop moet je maar even Googelen om te zien of er een bij jou in de buurt is. Kijk ook naar 'Boerenbont'

 

Clonex is net als Rhizopon AA een groei hormoon. (indolylboterzuur) Rhizopon op basis van talk en Clonex met een of andere gel met toevoeging van fungiciden en wat hulpstoffen.

Die stekpoeder die je in tuicentrums ziet is meestal Rhizopon B (naftylazijnzuur 0,1%) Dat werkt prima met wat houtige stek.

 

Stekken op steenwol doe ik niet omdat dan de overgang naar aarde weer lastig is, terwijl een plant in een Jiffy7 probleemloos op aarde en hydro kan. (Die Jiffy7 37mm past precies is een startblok met groot gat.)

 

En over de temp. De voeten warm (22-25 grC max) en de koppen koel. (<20 grC) dat gaat het beste.

Zachte gevoelige stek beter wat koeler.

Ik stek alles onder TL33

 

De vaten in de stengel zijn wat dunner bij de knopen, waardoor er daar wat meer hormonen die in de koppen gemaakt zijn ophopen. Daarom snijd je sommige stekken onder een knoop.

Ook kunnen schimmels en bacterien daar iets minder makkelijk binnen dringen.

Wel kan je op deze mannier minder stekken van een plant halen. Daarom is men voor massa productie boven de knopen gaan snijden.

Maar dat geeft bij sommige planten wel veel problemen. Voor dat doel gebruik ik Rhizopon B 0,1% met 1% Thiram.

(fungicide)

 

Succes, hjm

 

 

Succes, hjm

 

Hey hjm

 

Ik zal het eff googelen zometeen en anders kijk ik bij praxis of boerenbond

 

Heb je een idee hoe ik de voeten warm kan houden? Is dat simpel op te lossen?

Waar heb jij ze zelf staan hjm?

 

Ik hou het zelf wel boven de knopen dat klinkt een stuk beter :wacko:

En wat houdt 1% Thiram (fungicide) nou eigenlijk in en waar verkrijgbaar?

Ik hoor het graag!

 

Bedankt voor de reacties! Ik stel het zeer op prijs!

 

Gr Lisza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk toch dat je te veel wil ,tis een overkill wat je doet.

Je zou het eens op een simpelere manier kunnen doen ,stekken snijden zoals je deed.

Zet ze dan in een propagator of aquarium,voor mij part in een emmer en dek dat af met huishoud folie wat gaten erin prikken en leg je tl (1 maar) boven op je emmer of aquarium,propagator,zorg dat je een dun laagje water op de bodem hebt liggen ..meer niet.

Gewoon op kamertemperatuur houden..probeer dat eens,tis niet ideaal ik weet het maar doe het eens.

 

Zoals je het nu doet kunnen ze mischien omzeep geholpen worden door je tls op die hoogte ..dan die warmte erbij en hoge lv..

Ik stek al jaren zelf en gaat altijd goed,ik snij ze ,zet ze in blokken,zet ze in een oude terrarium en leg mn tl boven OP de bak ,niet erin.

Meer niet... kan met niet voorstellen dat zoiets bij jou niet zou lukken.

Op je vraag hoe ze toch warm te houden zou je dit kunnen halen eventueel LINK dat leg je onder je stekkenbak..ze zijn niet duur in elke reptielzaak te koop,wattage valt ook erg mee.

 

Suc6

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

propagator bij de welkoop nu voor 5 of 6 euri :wacko:

 

en frisse lucht is natuurlijk ook erg belangrijk bij stekken!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook heel makkelijk je propagator verwarmd maken dmv een warmtemat,

 

ook nog een idee:

 

Bak: 50x35 (gamma) vullen met water en je kan precies 2 kleine propagators op de randen laten steunen, warmte-elementje voor een aquarium erin, en je hebt 2 verwarmde propagators voor bij elkaar ongeveer 35 euro!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een wand met planken. Onder die planken heb ik steeds 4 TL33 gemonteerd, erop staan propagators. De TL's maken de plank warm waar ze aan hangen en vormen zo de bodem verwarming.

 

Onder de onderste plank staan mijn moeders, die hebben dus geen bodem warmte, en dat hoeft ook niet.

 

Voor deze opstelling hangt een scherm van dubbelzijdig reflecterend luchtbelletjes folie.

 

Dus alles is dus in mijn schuur, zelfs met vorst komt de lucht temperatuur nooit onder 18 gr. De bodem temperatuur komt nooit onder 20 gr. met strenge vorst, maar is meestal 23 gr.

 

Thiram is alleen via de groothandel te krijgen, of via een kweker. Of op het net?????????????????????

Maar voor moeilijke soorten kan je dus ook onder een knoop snijden en proberen of Clonex bij dat soortje beter gaat.

 

Elke dag luchten moet routine zijn. Voordat je de propagator weer sluit even eronder blazen. (CO2)

 

Zodra de stekken verdragen de luchtschuifjes steeds verder openen.

 

Toen ik massaal stekte, had ik een electrische deken onder folie. Een aquarium thermometer in een van de bakken.

Meestal stond de deken op 2. Dat gaf een bodem temp. van 23 gr.

 

Voor aflevering gingen alle stekken koppie onder in een bak met Massai en Rovral.

Nooit klachten gehad over spint of schimmel.

 

 

Groetjes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk toch dat je te veel wil ,tis een overkill wat je doet.

Je zou het eens op een simpelere manier kunnen doen ,stekken snijden zoals je deed.

Zet ze dan in een propagator of aquarium,voor mij part in een emmer en dek dat af met huishoud folie wat gaten erin prikken en leg je tl (1 maar) boven op je emmer of aquarium,propagator,zorg dat je een dun laagje water op de bodem hebt liggen ..meer niet.

Gewoon op kamertemperatuur houden..probeer dat eens,tis niet ideaal ik weet het maar doe het eens.

 

Zoals je het nu doet kunnen ze mischien omzeep geholpen worden door je tls op die hoogte ..dan die warmte erbij en hoge lv..

Ik stek al jaren zelf en gaat altijd goed,ik snij ze ,zet ze in blokken,zet ze in een oude terrarium en leg mn tl boven OP de bak ,niet erin.

Meer niet... kan met niet voorstellen dat zoiets bij jou niet zou lukken.

Op je vraag hoe ze toch warm te houden zou je dit kunnen halen eventueel LINK dat leg je onder je stekkenbak..ze zijn niet duur in elke reptielzaak te koop,wattage valt ook erg mee.

 

Suc6

 

Mr D.

 

Hey Mr D.

 

Bedankt voor de tips.

Ik begon ook al aardig door te krijgen dat de tl's te laag hingen, maar bedankt voor de bevestiging.

Ik heb op die site rondgekeken en vind het een hele goede tip, ik zie die 115 x 27,5 voor 37 euro wel zitten.

Heb uiteindelijk bij "Welkoop" propogators gehaald gisteren, ik gebruik grote blokjes maar passen er precies 54 in.

 

 

 

propagator bij de welkoop nu voor 5 of 6 euri ;)

 

en frisse lucht is natuurlijk ook erg belangrijk bij stekken!!!!!!

 

Hey Nismo.

 

Bedankt voor de tip!

Ik heb ze dan ook meteen gehaald!! :specool

 

En frise lucht is een aandachtspunt geworden :P

 

 

Uiteraard wel luchten ja

 

Dat had ik al wel door D :)

 

 

je kan ook heel makkelijk je propagator verwarmd maken dmv een warmtemat,

 

ook nog een idee:

 

Bak: 50x35 (gamma) vullen met water en je kan precies 2 kleine propagators op de randen laten steunen, warmte-elementje voor een aquarium erin, en je hebt 2 verwarmde propagators voor bij elkaar ongeveer 35 euro!

 

Hey nadorst.

 

Bedankt voor je tip.

Dunhill gaf me een link van een site en het lijkt me wel wat zoals jij dat zegt. Alleen passen er op die mat (115 x 27,5 iets van 3 propogators.

 

 

Ik heb een wand met planken. Onder die planken heb ik steeds 4 TL33 gemonteerd, erop staan propagators. De TL's maken de plank warm waar ze aan hangen en vormen zo de bodem verwarming.

 

Onder de onderste plank staan mijn moeders, die hebben dus geen bodem warmte, en dat hoeft ook niet.

 

Voor deze opstelling hangt een scherm van dubbelzijdig reflecterend luchtbelletjes folie.

 

Dus alles is dus in mijn schuur, zelfs met vorst komt de lucht temperatuur nooit onder 18 gr. De bodem temperatuur komt nooit onder 20 gr. met strenge vorst, maar is meestal 23 gr.

 

Thiram is alleen via de groothandel te krijgen, of via een kweker. Of op het net?????????????????????

Maar voor moeilijke soorten kan je dus ook onder een knoop snijden en proberen of Clonex bij dat soortje beter gaat.

 

Elke dag luchten moet routine zijn. Voordat je de propagator weer sluit even eronder blazen. (CO2)

 

Zodra de stekken verdragen de luchtschuifjes steeds verder openen.

 

Toen ik massaal stekte, had ik een electrische deken onder folie. Een aquarium thermometer in een van de bakken.

Meestal stond de deken op 2. Dat gaf een bodem temp. van 23 gr.

 

Voor aflevering gingen alle stekken koppie onder in een bak met Massai en Rovral.

Nooit klachten gehad over spint of schimmel.

 

 

Groetjes, hjm

 

Hey hjm :wacko: :lol:

 

Fijn dat je het even uit wil leggen.

Ik zat afgelopen dagen dus na te denken en dacht, kan ik de tl's niet als bodemverwarming gebruiken?

Dat kan dus wel, alleen ligt het eraan hoe ik het in ga richten maar ik zal het overwegen om het zo te doen.

 

Ik ben nu weer terug naar clonex, omdat jij dat ook gebruikt :D zal wel goed moeten zijn dan.

Thiram kan wel wegblijven wat mij betreft.

 

Ik zal nu ook elke dag luchten en even blazen.

 

Heb ook nagedacht over een elektrische deken maar vond het geen goed idee door al dat nattigheid.

 

Mag ik ook weten waar "Massai en Rovral" voor dienen?

 

Ik bedank jullie allemaal voor jullie reacties, tips en het meedenken ;) Ben echt blij dat er een forum als deze bestaat. De stekken doen het nu eindelijk goed, dus heb een mooie vooruitblik op een groene toekomst :smoke

 

Gr Lisza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisza ik ben net begonnen met stekken.

Elke dag 3 keer handmatig sprayen op het blad, is gelijk goed voor de verse lucht, temp in je hokje tussen 20 en 25 graden is prima.

TL33 erboven en klaar.

 

Stengel doop ik 1,5 cm in clonex en zo had ik laatst 8 van de 9 stekken die gelukt waren.

 

Keer daarna was het minder goed gelukt, grootste verschil was dat het veel warmer in het hokje was.

 

Succes

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...