Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest

SPINT: waarom gaan jullie niet dood?

Recommended Posts

Guest

OK, here's the deal

 

Tijdens mijn vorige kweek heb ik last gekregen van spint, ben toen biologisch als ik ben naar de growshop gegaan om roofmijt te halen, weekje later uitgezet, en ik ben was er vanaf... dacht ik.... Heb nog een redelijke oogste gedraaid, maar nu staan mijn nieuwe schatjes alweer een 2 weekjes te groeien, en worden onderhand onder de voet gelopen.

 

Wat ik al heb gedaan is per 7,5 liter pot een Pokon Luizen en Spint stop pijltje en ik heb gespoten met Pokon Luizen stop (aangezien hier deltamethrin als werkzame stof inzit werkt dit volgens alle weppages ook op spint) Maar afgezien van een dikke schade aan de planten (welke ik netjes weggehaald heb inmiddels) zit er nog steeds spint op.... z

 

ZIJN DIE KRENGEN OVERAL IMMUUN VOOR OFZO?

 

what to do?

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, here's the deal

 

Tijdens mijn vorige kweek heb ik last gekregen van spint, ben toen biologisch als ik ben naar de growshop gegaan om roofmijt te halen, weekje later uitgezet, en ik ben was er vanaf... dacht ik.... Heb nog een redelijke oogste gedraaid, maar nu staan mijn nieuwe schatjes alweer een 2 weekjes te groeien, en worden onderhand onder de voet gelopen.

 

Wat ik al heb gedaan is per 7,5 liter pot een Pokon Luizen en Spint stop pijltje en ik heb gespoten met Pokon Luizen stop (aangezien hier deltamethrin als werkzame stof inzit werkt dit volgens alle weppages ook op spint) Maar afgezien van een dikke schade aan de planten (welke ik netjes weggehaald heb inmiddels) zit er nog steeds spint op.... z

 

ZIJN DIE KRENGEN OVERAL IMMUUN VOOR OFZO?

 

what to do?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het goed is zijn ze niet overal immuun voor, er staan meedere topics over spint in deze rubriek,

heb je die ook al gelezen ?

 

Denk dat dit keer spint te wijten is aan het niet goed reinigen van je kweekruimte na je vorige kweek/oogst. Geheel ontsmetten na een kweek, zeker als je beestjes hebt gehad is geen overbodige luxe.

 

Suc6 iig met de strijd tegen die krengen,

en volgens mij staan er in die andere topics een aantal alternatieven/mogelijkheden om van die beestjes af te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

niet schoon genoeg zou natuurlijk kunnen, maar ik heb wel alles stofgezogen, natuurlijk had ik beter met gif aan de gang kunnen gaan maar goed.... Ik denk en hoop dat ik de boel nu onder controle heb... 3 pijltjes per plant en alle zieke blad weg, ze krijgen nog een paar dagen om te herstellen en gaan dan in bloei. Ik hoop dat die pijltjes hun werk doen anders ben ik zuur vrees ik.

 

Ja alle andere topics ken ik ongeveer uit het hoofd. :evil:

Helaas weinig successtories tegen spint....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hooge lucht vochigheid maken en ze stuk voor stuk KAPOT MAKEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

JIPPIE, ik ben er vanaf!!

 

Ik ben geen voorstander van gif, maar in deze kwestie ben ik niet meer zo kritisch. de POKON pijltjes hebben gewonnen, nu 1 weekje nadat ik 3 pijltjes per pot heb gedaan, en de planten schoon heb gespoten is er geen spintje meer te vinden :evil: :cry :) nou ja, nog hier en daar een LIJKJE dan maar dat zie ik nu eenmaal graag.

 

Ik ga er iig een dikke dikke joint op bouwen

 

voor die ene gast met de tip Bart dacht ik

 

THANX you're the best

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Geen dank beste,als ik stekken poot dan zet ik er naa 1 week zo,n pijlje bij.

2e week bloei noch 1,je ziet geen spintje meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien nog een tip..als je klaar bent met je oogst een verstuiver (zon plantenspuit met een pompje) met een sterke concentratie dettol doet wonderen... doe ik altijd tussen kweken in...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

8O 8O de vloeistof van die plantpijltjes komt in je wiet terecht,dat kan niet gezond zijn :idea: Roofmijt is bij je growshop ook te bestellen en is wel zo gezond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk je dat fosfor kaliumloog, kalium en al die andere tering zooi wel goed is??? om nog maar te zwijgen van de benzeen, fluorides en chlorides die vrijkomen bij de onvolledige verbranding van wiet en tabak!!

 

:evil:;):cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

maak gewoon een oplossing van 1 halfdopje spiritus/theelepel groenezeep/en een paar peuken van je sigaret

los dat op in water een nachtje zeef het spul

sproei op je planten en dag spint

niet slecht voor je planten en niet slecht voor de mens

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, nicotine water bij je planten schijnt er goed te werken tegen allerlei ongedierte.

gewoon een paar afgerookte filters in een bakje water leggen en een paar nachten laten liggen :? :evil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

jongens haal gewoon masai van bayer als dat spul zonder

schade in tuin bouw gebruikt kan worden op de groente

enz trouwens er zijn al growschop die het spul op de planken

hebben liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 vraagje voor die gasten met hun huismiddeltjes?

 

- werkt dit nu echt? maw heb je er ervaring mee

- en denk je echt dat nicotine en spiritus etc. goed voor je is?

 

 

PS. roofmijt helpt dus NIET (ook niet met een heel leger pak weg 500 mijten per m2) en ja dat "was" mijn vorige kweek

 

desinfecteren was idd mijn idee tussen de oogsten in

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 vraagje voor die gasten met hun huismiddeltjes?

 

- werkt dit nu echt? maw heb je er ervaring mee

- en denk je echt dat nicotine en spiritus etc. goed voor je is?

 

 

PS. roofmijt helpt dus NIET (ook niet met een heel leger pak weg 500 mijten per m2) en ja dat "was" mijn vorige kweek

 

desinfecteren was idd mijn idee tussen de oogsten in

 

 

het werkt inderdaad erg goed

spiritus en groene zeep verdwijnen van..

zelf biologisch afbreekbaar en de spiritus verdampt

nicotine ook geen probleem word niet echt door de plant opgenomen

tja kan wel misschien maar dan moet je de hele plant onderdompelen in nicotine water of zo

dus dat valt wel mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiritus:

Een mengsel van alcohol en water noemt met ook wel spiritus. Toevoeging van een kleine hoeveelheid giftige of onsmakelijke stoffen moet voorkomen dat de spiritus niet clandestien wordt verwerkt in sterke drank

 

Als het verdampt blijven die stoffen dus wel zitten.... mijn conclusie: het is allemaal niet goed voor de mens en plantjes... dus gebruik ik dan het meest effectieve middel om de minste vreemde (giftige) stoffen in de tuin te krijgen, daarbij is de spintpijl ook geschikt voor in de aardbeien dacht ik, dus de giftigheid zal wel meevallen, van spiritus wordt je blind.

 

De tabaksplant maakt de nicotine aan als natuurlijk afweermiddel tegen insecten :evil:

 

Voorlopig zit ik met mijn voormalig met spint geinfecteerde kweekje maximale toppen te kweken _zonder_ spint!!! ik gebruik de Pokon SPINT pijltjes

 

Ik ga zeker desinfecteren aan het end, hoe doe je dat het beste trouwens, plantenspuit ofzo daarna drogen en stofzuigen en dan nog een keer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee, tis wat laat misschien, maar heb nu onderhand zelf ook ervaring met een spint-plaag.

Wat die pijtltjes betreft, heb ik het volgende gevonden:

 

Plantpijltjes bevatten butoxycarboxim dat vrijwel direct de werking van de vlieg- en ademhalingsspieren van het insect blokeert. Butoxycarboxim is erg giftig voor bijen, maar bij de gebruikte toepassing is de kans op contact niet groot.

Korrels, plantpijltjes en gietvloeistof kunnen ook Imidacloprid bevatten. Imidacloprid is zeer giftig voor bijen en hommels en ook giftig voor vogels. Vanwege het gevaar voor hommels en bijen is het niet toegestaan om de gietvloeistof te gebruiken bij bloeiende planten.

NB. Middelen op basis van Imidacloprid mogen wel op kamerplanten en buitenplanten in potten worden toegepast maar niet op tuinplanten. Potplanten die zijn behandeld met dit middel mogen daarna niet in de tuin worden uitgeplant.

 

Die pijltjes zijn toch rare dingen dus.

Maar heb zelf ook de stofzuiger ontdekt tegen de plaag, moet zeggen dat ik ongetwijfeld al 75% van de beestjes kwijt ben.

 

Wat tevens ook handig kan zijn:

Huismiddeltjes

Planten met trips, wolluis, spint of luis kunnen worden afgesproeid met een vrij stevige straal lauwwarm water uit de handdouche. Vergeet de onderkant van de bladeren niet en doe eerst een plastic zak om de stengel en de pot, anders spoet de aarde weg. Dopluis en wolluis kan worden bestreden door ze aan te stippen met een penseeltje onverdunde spiritus of minerale, niet-plantaardige olie.

Het bekende zeep-spiritusmengsel heeft maar weinig effect. Ook gaan de planten ervan kleven, zodat ze met schoon water moeten worden nagespoeld.

 

En wie de site zelf eens wil lezen:

www.milieucentraal.nl/thema/plagenkamerplanten.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is een nieuw middel tegen spint van ECO style,het heet promanal.

Masai van Bayer werk ook goed.

Deze middelen zijn goed zolang de planten niet te veel in de bloei staan.

Als de cola,s te dik worden moet je die niet meer nat maken,want dan is de kans op butmold weer groot.

Het alle beste middel tegen spint en alle andere beestjes is VERTIMEX.

Dat kan je niet overal kopen,je moet dan naar een grootwinkel die verkoopt aan de tuinbouw.

Die kan je vinden bij Alsmeer of het Westland b.v de Maasmond of Brinkman.

Vertimex wordt gebruikt in de bloemen teeld.

Als je dat in het begin een keer spuit dan zie je geen beesje meer.

GROETJES BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die promanal getest ,het werkt vrij goed

maar het is best na een tweetal dagen de planten dan te bespuiten met alleen water .

 

ik heb nu nog enkele spintjes in me tuintje zitten .

die ik met de hand ombreng .

 

de bladeren heb ik allemaal afgeveegt met een verfborstel om ze van de eitjes te ontdoen

 

een stuk of 5 teentjes look afkoken in water en de plant ermee besproeien doet ook wonderen ,ventueel kan je 10ml/l citroensap bijvoegen ook

 

ook kan je een teentje look in je potten leggen bij de stam ( spint is niet happig op de reuk van look ) ook als preventie natuurlijk zien de blaren hier van af !

als er maar nog enkele spintjes meer in je planten zitten is het best deze te bevechten met de hand en de borstel ( doet wonderen )

 

Gisteren heb ik er nog een stuk of 50 met de hand de kop afgedaan .

vanmorgen heb ik maar 1tje gevonden .

 

gebruik die premanal ook om je kast te bespuiten .

 

dit klein vruchbaar insectje heeft al vele uurtjes van me vrije tijd opgeslorpt maar ik heb het onder controle .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste,ik ben toch een beetje somber.

Ik heb een mooi hok met plantjes,maar toch,die klote spint.

In de grond staan plant pin van pokon het 2e busje Baythroid is ook gebruikt.

Ook 2 keer Masai en 1 keer Promanal.

Als ik zo nu en dan ,dat is dan elke dag, door mn sakloep kijkt dan zie ik toch noch wat spintjes rondlopen.

Het lijkt soms alsof er een naar mij kijkt en mij uitlacht,zo van spuit jij maar lekker, dood gaan we toch niet.

Ik denk dat ik de volgende keer toch kiest voor biologiese manier van aanpak.

 

groetjes Bart

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb ook ondervonden dat je de spint niet volledig kan uitroeien met deze methoden .

Ook de bladeren worde door de pr

maar je kan het wel onder control krijgen

 

en dan is het tijd om je roofmijt in te zetten

 

als ik nog eens ( hopelijk niet ) spint heb zou ik dit doen .

 

 

1 .onmiddelijk roofmijt bestellen

2. als het spint en eitjes met verfborstel uit me planten vegen ( buiten de plaats waar je kweekt)

3. ze goed zijknat spuiten(dat het water van de blaren druipt) vanonder en vanboven (in de donker)

4.de volgende dagen blijven behandelen met de droge verfborstel

5.als de roofmijt gearriveerd is ze uitzetten op je planten .(vergeet je kast niet te poetsen)

 

heb ondervonden dat look en promanal serieus je blaren beschadigd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste is een nieuw ras dat resistend is voor spint.

Maar ja,dat is niet aan mij.

GROETJES BART

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...