Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rondon

diepstraler.

Recommended Posts

hallo ik heb een diepstraler (met 600watt lamp) gekocht en er is me verteld dat ik deze niet hoef te verstellen in hoogte, klopt dit? en zo ja wat is dan de beste hoogte om de lamp te hangen?

 

greets, rondon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je blad temp moet zijn 25.8 a 26 graden . kan je meten met een infrarood temp meter .

zo weet je dus ook hoe hoog je lamp moet hangen .

 

Groetjes de freuds ... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan het ook anders bekijken

Diepstraler wel verstelbaar en je hebt geen fluffie popcorn meer/kleinetopjes maar keiharde knikkers

Mijn idee hoor :P

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties :P

hij hangt aan verstelbare kettingkjes, dus jullie raden toch aan dezelfde afstanden aan te houden als "normaal" ?

Edited by rondon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel vierkantemeters ga je ermee beschijnen?

Met een diepstraler heb je een kleiner footprint, hang hem dus zo hoog dat alle planten goed aangelicht worden.

Met een 600watt+diepstraler tot ong 1 vierkante meter, en met een breedstraler tot 1.5 meter zou ik ongeveer aanhouden.

Maar wat is het eigenlijk voor een ding?

Industria heeft een verwisselbare binnenvoering, breed of diep. Afhankelijk van hoeveel je er wil hangen, en hoe hoog.

Dus wat ben je ermee van plan?

Het is jouw feestje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg toch als je het zeker wil weten meet je blad temperatuur.

metertje kost je een tientje of 5 en je weet alles.

 

groetjes de freuds . :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga ik doen Freud, ik ben gek op metertjes.

Kun je er eentje aanraden?

 

Dus zo laag dat het niet te warm word, en je toch het hele veld egaal verlicht.

Ik blijf erbij dat je kap moet passen bij je kweekoppervlak.

 

Ijn minimax thermometer hangt ook ter hoogte van het bladerdek, natuurlijk.

Ook met de rug van je hand kun je wel voelen of het niet te heet is midden onder de lamp.

 

Met ieder verdubbeling van de afstand verlies je 75% van je lichtsterkte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja natuurlijk moet je een kap hebben die bij je ruimte past, maar je wil het ideale klimaat voor je planten creeeren. En met je hand kan je dat gewoon niet perfect beoordelen. Als je de bladtemperatuur van de bovenste bladeren onder de kap meet en die zijn boven de 26 graden is het te hoog en zullen ze hun bladeren gaan krullen of wegdraaien. Er is dan te weinig verdamping en je bladeren hebben veel energie nodig om hun vochtgehalte op peil te houden. Jij wil die energie toch naar andere reacties sturen? Topontwikkeling.... Nou en als het te koud is kunnen de lampen er dichter op. Dat is fijn want dan komt er meer licht op, dus meer fotosynthese!!!!

Maar ik kan er naast zitten hoor, ik heb tenslotte alleen wat sla-plantjes :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

En of je dan in hoogte moet verstellen, hangt ook van de soort af. Lowriders redden het prima, de meeste andere soorten zullen tegen de lamp willen gaan groeien als je niets doet.

Je kunt natuurlijk ook de bodem verstellen, ipv de lamp.

Het is maar wat je het makkelijkst vind.

 

Ik werk uitsluitend met gemotoriseerde easy-rollers met warmte-sensoren, instelbaar per PC, via wireless LAN :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap je mij niet? Ik zeg dus dat je door de bladtemperatuur te meten je exact weet hoe dicht de lamp op je planten kan hangen. Wat heeft dat met gemotoriseerd of lan of wat dan ook te maken?!?! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk snap ik je, freud, maar ik zou eerst een lichtmeter pakken om te kijken of alles goed egaal over alle planten verdeeld wordt.

(de aanbevolen afstanden voor 400 en 600watt zijn bekend)

Jouw meter is handig om te zien of je dan nog ekstra moet waaien of cooltuben om de ideale temp te behalen.

Je kan de lamp ook twee meter hoog hangen met een straalkachel aan om op jouw meter goed te zitten.

Nou jij weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok jij begrijpt het niet maakt niet uit dit heeft geen zin . :P

hoop dat de vraagsteller er wat aan heeft .

 

Groetjes de freuds ......... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...