Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
maeva

Led - De Nieuwe Kweekrevolutie ?

Recommended Posts

in Duitsland en Zwitserland is het een gigantisch succes. Zelfs in de professionele tuinbouw gaan de leds nu toegepast worden. Hoge druk natrium lampen zijn ontzettende stroomvreters, zeker in deze financiële tijden is een hoge energierekening af te raden.

 

Enkele voordelen:

 

* Zeer lange levensduur, tot meer dan 60.000 uur

* Energiezuinig; 90W LED vervangt 400W HPS lamp

* Brandveilig; bedrijfstemperatuur 32º C

* risico op detectie enorm verkleind

* De tijd van misoogsten in de zomer is hiermee verleden tijd!

* Waterrekening gaat enorm omlaag (de planten verbruiken wel 60 tot 80 % minder water door de koelere omgeving

* Lichtspectrum exact afgestemd op de planten

* Afgestemd op zowel groei- als bloeifase

 

Diverse onderzoeken uitgevoerd door o.a. de TU Delft en de universiteit van Wageningen hebben aangetoond dat de gewasproductie met LED lampen zelfs tot wel 20 procent kan stijgen. Andere voordelen zijn de bijna niet aanwezige infrarood signatuur en het grote aantal lampen dat nu per groep gebruikt kan worden. Er kunnen tot wel 30 stuks op een simpele 16-amp. huisgroep!

 

Een lichtbron die maar 90 Watt vermogen kost. Minder dus, dan een beetje gloeilamp. Maar die wel net zoveel licht afgeeft als een HPS lamp van 400 Watt. De LED's geven een lichtspectrum af dat is afgestemd op de fotosynthese en bruikbaar is in elk stadium, dus zowel tijdens de groei als de bloei van een plant. De ingebouwde ventilator zorgt ervoor dat de LED's op die temperatuur blijven, zodat ze hun hoogste rendement blijven afgeven. Dus je kan hem vlak boven een plant hangen zonder dat de bovenkant verbrandt.

 

Met deze verlichting kun je ongeveer een vierkante meter heel adequaat en heel erg veilig verlichten. Je hebt geen dure leidingen en schakelkasten nodig, en omdat er nauwelijks warmte wordt gegenereerd, is de brandveiligheid, bij andere verlichting altijd een heikel punt, iets waar je je volstrekt niet druk om hoeft te maken.

 

90sb399.png

 

led%20flower90R1.png

 

Led flower growlight

 

ledlights.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn al diverse testen hier op het forum maar voor cannabis is het nog lang geen vervanger voor HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er zeker goed uit Wildplant, ik ga je topic volgen. :smoke. Tot nu toe lieten leds het afweten in de bloeifase dus ben benieuwd welk spectrum je daarvoor gaat gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led - De Nieuwe Kweekrevolutie ? JA!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tot nu toe lieten leds het afweten in de bloeifase dus ben benieuwd welk spectrum je daarvoor gaat gebruiken.

 

gallery_12486_6515_128660.jpg

 

 

Ik ben uit gegaan van het wetenschappelijk onderzoek dat volop rood geen bijdragen geeft aan de bloei...En nu lijkt het er op dat dat zo zou kunnen zijn.

Verder heb ik me in de Finland situatie geplaatst...nl. Met Led is moeilijk behoorlijke temperaturen te halen....Ik zie altijd de temp. bewegen tussen 18,5 en 22,5 gr.

Dus ik ben er van uitgegaan dat het ook vroeger donker is...vandaar dat ik op 10 licht en 14 donkere uren zit...

Teruggebracht in fases natuurlijk. Voor de komende 10 weken zullen nog regelmatige aanpassingen vereist zijn...waaronder een koudere nachten toepassing...(najaar)..

Het is wel geen systeem om op commerciele basis te kweken, maar bijzonder uitdagend voor een Ecologische binnengroei wanneer buiten niet mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

 

Wanneer ik naar de foto's kijk gaat de groei goed. Alleen is het de vraag wat gaat er gebeuren tijdens de Bloei.

 

De spectrabox heeft nu een multispectrum qua golflengten.Deze zou wel iets kunnen beteken voor de bloei. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ontwikkeling is pas echt op gang gekomen toen ik de lamp ging bekleden met all.folie (verbreking) van een aantal rode leds.

 

De Spectrabox (Als het "beestje"maar een naam heeft, is ook weer een samenstelling zonder getest te zijn... Vandaar ook elke keer weer een andere lamp en blijkbaar zijn er genoeg soccers die zich voor de "kar" laten spannen.

 

Als je dan echt info wil halen en waar men ook proeven doet kijk dan hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...