Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
supermennoow

Mod Verwijder Deze Aub

Recommended Posts

elke watt die je invoert zal uiteindelijk worden omgezet in warmte, nu is 170 watt aan warmte niet idioot (een gemiddelde pc verstookt dit in eenheel klein kastje) maar je zal het af moeten voeren.

 

Daarnaast leeft een plant op Zuurstof ('s nachts) en op Kooldioxide (overdag), netto zal een plant echter massa maken uit kooldioxide dus niet alle koodioxide wordt 's nachts geoxideert en dus zal de zuurstofconcentratie zakken....

 

al met al, ja je zal moeten ventileren, ik ben er echter nog niet uit of passieve ventilatie mogelijk is (schoorsteen werking versterkt door de warme lucht van de lampen)

 

Ik ben zelf op een vergelijkbare oppervlakte bezig (plannen, geen echte groei, maar denk dus over dezelfde dingen na als jij)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een tl lamp geeft weinig warmte dus eigenlijk heb je geen zware afzuiger nodig, maar je plantjes hebben verse lucht nodig :) om er gemakkelijk vanaf te zijn zou je best onderaan in je kastje een computer ventilator plaatsen die de lucht binnen blaast en bovenaan eentje die de lucht terug naar buiten blaast. zo hebben je plantjes altijd verse lucht :)

 

veel succes me je kweekje in ieder geval :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste super bedankt voor de reacties,

 

maar is het niet gewoon mogelijk dat als de lamp aan is, in die kast dat ik zo af en toe de kast deur open en dichtzwaai zodat er verse lucht inkomt en warmte eruit gaat enzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kijk als je echt niet wil ventileren om religieuze redenen kan dat natuurlijk altijd geprobeerd worden, ik bedoel d'r is geen wietpolitie die komt kijken of jij je wel houdt aan de regels

 

maar wijs is anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ja:P maar is wat ik zei niet net zo effectief? ik wil anders best van die pc ventilatoren aanschaffen maar dan moet ik gaten creeen in mijn kast en ik denk niet dat mijn moeder daar blij mee zal zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook denken aan de achterkant he, meestal is dat niet zo heel bijzonder spul

 

en met de deuren open kun je natuurlijk aleen de planjes ventileren

 

(door ventilatie wordt je plant ook steviger door de wind)

 

en dan nog, het blijft een kast he....

 

hengst er anders gewoon een "per ongeluk" gat in, overkomt elk kind, en je moeder houdt toch wel van je :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha oke dat komt wel goed dan,

 

en dan nog een vraag, ik ga dan dus denk ik 5 x 36W TL aanschaffen, alleen hoe krijg ik deze aan de praat want deze kunnen niet zomaar in een stopcontact toch? Of kan je van die verleng stukken kopen ofzo? en hoe duur zal dit allemaal bij elkaar ongeveer zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je best nog eerst wat leest en de zoekfunctie eens gebruikt.

Google is ook wel handig!!! op hubo of gamma voor prijzen van lampen.

 

El Fish :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je niet veel geld hebt kan je natuurlijk eerst twee tl's kopen, die planten zijn namelijk niet direct mega

 

en je zal heus ergens in huis wel een verlengkabel of contact doos kunnen lenen...

 

dan koop je later wat lampjes enzo erbij, tot het af is, de eerste keren zijn volgens mij toch testerig...voor mij wel vermoed ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja als reactie op jouw edit

 

dat van die lamp kun je best zelf uitvinden, kijk eens bij wat growshops online

 

maarre, hoe zit het nu met je ventilatie? want dat zal dan eerst goed geregeld moeten worden

 

en ik heb je PM ontvangen, maar ik msn niet :) :)

 

Ik denk dat je er beter aan doet rustig te beginnen, ik begrijp dat je nog thuis woont, begin eerst met wat TL en als alles goed gaat kun je altijd overstappen, neem ook de tijd om alles goed te overdenken en denk in de eerste plaats aan je veiligheid (en die van anderen)

 

dat "gratis" blowtje is leuk, 6 weken beverwijk niet

 

en dood wakker worden wil al helemaal niemand, zeker niet voor 30 gram skunk

Share this post


Link to post
Share on other sites

zolang je goede spullen koopt en koelt valt het risico mee

 

wat ik wel zou doen is een brandmelder kopen (eentje geschikt voor in de keuken moet je vragen, deze reageren minder snel op waterdamp en sneller op thermische schokken)

 

gewoon goed aarden en aansluiten

 

en eerste tijd droog testen, dus zet hem eens een dag aan en kijk wat de max temperatuur is geweest (een simpele blokker buiten thermometer/hygrometer (digitaal) heeft een min en max geheugen)

 

als jemoeder inmiddels op de hoogte is van de plannen kun je misschien wat budget lenen, ze zal zelf ook wel snappen dat goedkoop duurkoop is (of gewoon ronduit gevaarlijk is)

 

en wat ik al zei, begin gewoon eerst met 2 buisjes en breid uit naarmate de planten groeien, zo kun je ehcter niet "droog" testen...

 

zoals je weet ben ik ook aan het plannen etc, en laatst was ik in de kelder bezig een beetje opruimen en toen vond ik een scemerlampje van de ikea met hierin een gloeilamp van 75 watt de kap van deze gloeilamp was van kunststof en zat op 3 centimeter van de lamp

 

dat ding heeft jaren bij ons regelmatig aan gestaan, zo'n constructie zou ik zelf nieteens aandurven, maar het is maar om aan te geven dat als je een beetje normaal werkt en planned het alles meevalt

 

 

edit

trouwens, wat ik al eerder heb gezegd, de warmte die ontstaat is 170Watt (ik weet wel dat een lamp ook nog licht maakt naast warmte maar dat is eigenlijk minimaal in vergelijk met de warmte, daarnaast zal het licht ook warmte veroorzaken, uiteindelijk vervalt alle ingevoerde energie naar warmte en geluid)

 

Nu lijkt 170 watt veel maar een simpele desktop PC (zonder mega videokaart) trekt al snel 200 tot 350 watt, dit wordt allemaal omgezet in warmte. De kast wordt meestal gekoeld via de ventilator in de voeding alleen, en toch zet je zo'n ding zonder na te denken rustig de hele dag aan...en dat is in vergelijk met jouw kast echt een mini ruimte...

 

in het uiterste geval bekleedt je de binnenkant met gipslaat of betonplex maar dat kist wat

 

heb je trouwens weleens die mini sprinklers gezien, 27,50 euro voor een ruimte van 3 kuub, daar kun je toch niet voor tobben? kijk maar eens rond bij wat online growshops, zijn niet veel groter dan een colafles

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...