Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
weiman

Lr Met Huis, Tuin En Keukenspullen

Recommended Posts

Ik heb bij Sannie wat LR-zaadje gekocht en na weekje achter het raam zijn er enkele kiems zichtbaar in de jiffies die er bij zaten. Die ontkiemde jiffies heb ik vervolgens in doorzichtig plastic bekertjes gezet die weer in witte bekertjes staan (waar koop je bruine?) .. zodat ik kan zien hoever de wortels zich ontwikkeld hebben. Deze staan nu onder TL van een ordinaire 2x38Watts armatuur, waar ik er 2 van heb en die ik daarom schuin ^ tegen elkaar heb gezet:

 

med_gallery_18742_6303_358836.jpg

 

1.) Is de afstand hier niet iets te groot t.o.v. de TL buis? Die wordt nog best wel warm, vroeg me af of het kwaad kan als ze er te dicht bij staan. :D

 

2.) Nu heb ik in de huiskamer zo'n suffige naarbovenschijnende huiskamerlamp met daarin een hallogeenlamp die maar liefst 300W blijkt te zijn. Ik vroeg me af of die niet geschikt is om tijdelijk te gebruiken voor een eerste kweekje, welk vooral bedoeld is om wat meer LR zaadjes te verkrijgen? Licht is immers gewicht, maar geldt dit voor alle lampen?

 

3.) Daarmee kom ik direct op de kritische vraag of dat dan goed gaat met de zaadjes die daar vanaf zouden komen als ik zo aan het rommelen ben. Als het genetisch basismateriaal op zich goed is maar de plant is onder minder gunstige omstandigheden gekweekt en dus minder groot dan dat ze zou kúnnen zijn, betekent het dan dat het zaad (of stekken) die daar vanaf komen dan ook minder is/zijn van kwaliteit???

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_431396.jpg

 

2 weekjes verder onder 2 armaturen van 2x 36W, bij gemiddeld 14/10

Edited by weiman

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_15343.jpg

 

Ik was benieuwd naar duofluors, maar kreeg van shop een spaarlamp van 200W mee om te testen.

Ik heb hem voor eenmalig gebruik in een bestaande kast gehangen.

Edited by weiman

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe lijken ze het te vinden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_425756.jpg

 

Dat omzetten wordt duidelijk gewaardeerd, want nog geen dag later staan ze er al heel stuk vrolijker bij. Het kon dus wel onder die oude TL's, maar magertjes en traag.

 

Ik weet nu niet of met deze Engelse Envirolite spaarlamp ook bloei mogelijk is, er staat op dat het 6400K zou zijn, da's heel anders dan indeling bij duofluors (bloeilamp 4000 kelvin, groeilamp 2100 kelvin). Maar iig kan ie toch vlak boven de kopjes hangen, da's toch een groot voordeel van een spaarlamp.

 

Ik wil er bij deze rond graag vooral veel zaad vanaf halen. Wat is de beste methode daarvoor?

Weet iemand overigens hoe lang zaad moet drogen alvorens het kan worden gezaaid?

Edited by weiman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om mezelf dan maar antwoord te geven op mijn oorspronkelijke vragen. Die huiskamer-hallogeenlamp van 300W geeft 'slechts' 4800 lumen. Een natriumlamp van 400W zou 55.000 lumen geven. Wat de 2x36W TL buizen of deze 200W spaarlamp aan licht geeft weet ik helaas niet. Waarom staat dat bij spaarlampen eigenlijk in Kelvin?

Edited by weiman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai banaantjuh .. ze lijken er van te genieten. Maar die 8 weekies die voor Low Ryders zouden staan ga ik nevernooitniet halen. Maar ja, ik gebruik dan ook spullen die voorhanden zijn. Zou dat het zaad negatief beïnvloeden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plantjes zien er goed uit, je kunt je hele ronde afmaken onder dezelfde spaarlamp.

Ik zelf heb ook een Lowryder kweek onder spaarlampen gedaan en dit met een mooi eind resultaat.

Je kunt geen huiskamer lampen gebruiken om te kweken, die geven het verkeerde lichtspectrum.

Spaarlampen, Tl lampen zijn wel geschikt hiervoor.

Je vroeg hoe lang je je zaden moest drogen, na enkele weken zijn ze klaar voor gebruik als je ze teminste op natuurlijke wijze laat drogen.

 

Grtz Lowryder :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tnx lowryder, good to know :verrygood

In jouw 43Watt verslagje staat dat 18/6 het beste is, maar ik was (beetje beïnvloed door het NoMercy idee van 12/12-direct-zaad) begonnen met 14/10. Zal ik het aantal uren nu nog wat opkrikken of maar beter zo laten om niet te stressen?

 

Verder zouden ze zgn. autoflowering zijn, wanneer zou ik mogen verwachten dat de geslachten te herkennen zijn?

cheerz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lowryder's zijn auto-flower planten, dwz dat ze spontaan in bloei gaan ondanks het aantal uren.

De meeste soorten gaan pas bloeien bij 12/12. Bij auto-flower's dus niet.

Met Lowryders haal je het beste resultaat als je de klok de gehele cyclus op 18/6 houd. Dus ik zou je klok op 18/6 zetten.

Na ongeveer 20 dagen zou je ongeveer het geslacht kunnen bepalen.

Succes.

 

Grtz Lowryder :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die transparante plastic bekertjes waren trouwens wel heel handig om te zien hoe het met wortelgestel gesteld was. Klein sneedje in de bodem van het binnenste, tranparante bekertje en dan water van onderuit, in het buitenste bekertje. Wellicht een wat onnodige tussenfase, maar dat was vooral ook veiligshalve. (Onder mn bed :o - wat niet weet wat niet deert zullen we maar zeggen. En ik fantaseerde al heel lang over vrouwtjes weggestopt onder mn bed ghe ghe.)

 

Sannies' diffies vielen me eerlijk gezegd wat tegen, alhoewel ik ze (eind augustus) in de vensterbank had staan en dit qua temp/lv misschien niet optimaal was.

 

De temperatuur in de kast voelt met de hand lauwig tot warm aan. Ik vraag me af of een ventilator überhaupt nodig gaat worden, met de kast op een kleine kier (donker = nacht = donker). Omdat het een normale kast is die ik later weer normaal wil gebruiken ga ik er geen gaten in boren. Zou in een later stadium een huiskamer-fan door de deuropening niet volstaan? Zal er wel een bekertjes water in zetten en 2x daags sproeien of heeft dat dan geen zin?

 

ehm, retorische vraag? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjesus. Wil ik zaad trekken... blijken het allemaal vrouwtjes. :)

Op eentje na hebben ze geslacht bekend. Statistisch gezien moet die ene achterblijver dan een mannetje worden dan he.

 

Hoeveel water moet ik eigenlijk geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mannen worden meestal juist langer, dan de vrouwtjes...

Dus of t een mannetje gaat zijn? Ik hoop het voor je.(dat zeg je ook niet vaak :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_887973.jpg

 

Tot dusver was de achterblijver (qua geslachtbekennen) de grootste ... dus ik blijf nog ffies hoopvol.

Ik zie bij deze ene nog niets van draadjes of bolletjes.

 

med_gallery_18742_6303_93046.jpg

 

Wat ik wel zie is dat een dag (noodgedwongen) met de deur dicht zonder ventilatie de temperatuur te hoog heeft doen oplopen en daardoor is er verdroging ontstaan. Of is die verkleuring iets anders?

 

med_gallery_18742_6303_783577.jpg

 

Maar na water geven en een aantal uur met de kastdeur open lijken de bladeren zich te herstellen. De gele verdroging is weer wat groener geworden. Wel vreemd dat de bladeren wat slapper lijken te gaan hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjesus. Wil ik zaad trekken... blijken het allemaal vrouwtjes. :)

 

Denk je niet dat het nog wat vroeg is om je geslacht te bepalen?

 

Ik zou ze nog even in de gaten blijven houden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_413229.jpg

 

Ook vreemd is dat de grootste plant de grootste niet meer is. In 48 uur is ie ingehaald door de 4 vrouwtjes in de hoeken, die kennelijk minder moeite hebben gehad met de relatieve warmte.

 

Wat je verder ziet is dat die 4 hoekplanten enigszins naar het licht toe groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Just4Fun

Ik heb er nu ff geen pictures van, maar volgens mij herken ik bij alle plantjes de draadjes zoals in Het Grote Man of Vrouw Topic duidelijk te onderscheiden zijn. Maar goed ik zal niet te vroeg huilen (of juichen - het is maar hoe je t bekijkt).

 

Er staan dus (links en rechts) ook 2 kleinere plantjes tussen, die op stenen staan ter verhoging. Stel dat daar zaad vanaf komt: zou dat dan genetisch mindere planten opleveren omdat de mama's achterbleven in dr groei?

 

We'll see.

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_297682.jpg

 

Omdat die middelste plant wat vergeelde heb ik de lamp maar iets hoger gehangen. Volgens mij zijn de andere planten in de hoeken daardoor gaan strekken, of is het niet ongewoon hoog die linksvoor?

 

Overigens vraag ik me af of mijn potten niet te klein zijn. Ze staan nu in potten die zo'n beetje 2 liter moeten zijn. Moet dat groter?

Ik lees hier en daar dat 4 liter potten gewenst zijn, maar volgens mij gaan ze tot dusver nog goed hierin. Moet ik ze wel of niet overzetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadplanten groeien meestal niet gelijk op kwa hoogte

Vergeelde bladeren zeg je

Geen voedingsprobleem?

 

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_154928.jpg

 

Op die middelste plant herken ik nog steeds geen geslacht. Maar omdat alle andere wel al vrouwelijke steeltjes hebben ga ik er vanuit dat dit een mannetje wordt. Sinds vorige week lijkt ie stil te staan. Tot welke week kan een vrouwtje nog bevrucht worden? Is dat gedurende de hele bloei?

 

Zoals je kunt zien beginnen die andere al kleine topjes te vormen.

 

Vandaag duurt het wel erg lang voordat de slappe nachttoestand herstelt is. Het licht is nu 6 uur aan sinds vanmorgen en nog hangen enkele topjes er beetje slap bij. Is dat ongewoon?

 

 

Ik denk dat ik toch maar zo'n duofluor er bij haal om dat mannetje onder te zetten (als ie weet wat ie wil).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@guesswho

 

De vrouwtjes zien er nog maagdelijk uit. Het mannetje heeft dan ook nog geen stuifmeelballekes. Er is volgens mij dus nog geen zaadplant. Of bedoel je een mannetje, dat ander groeigedrag vertoont? Hoe lang duurt het dan voordat ie stuifmeel geeft en wanneer is dat bruikbaar? Met kwastje kan ik dat dan op de steeltjes doen. Hoe lang is zo'n vrouwtje dan 'vruchtbaar'? Dat soort details ben ik nog niet tegengekomen in de growguide.

 

Boven die vergeelde bladeren zijn inmiddels nieuwe bladeren gekomen. Voeding is (tot dusver) het probleem nog niet. Ik was toevallig gister bij growshop wezen vragen of 2 compenenten nodig is, maar volgens Diswee bevat kant-en-klare aarde behoorlijk wat voedingsstoffen en zou de fles Bio die ik van Hy-Pro heb staan voldoende zijn. Zojuist dus voor het eerst een 10 ml dopje in een 2-liter gieter gegooid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_3019.jpg

 

med_gallery_18742_6303_261800.jpg

 

Ik snap er nix van dat er nog steeds geen stuifmeelballetjes zichtbaar zijn .. klopt dat wel?

Wie weet er wanneer er stuifmeelballetjes moeten ontstaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_18742_6303_18859.jpg

 

Ik begin me af te vragen of dit wel een Lowryder is .. hij/zij blijft net zo klein, maar toont dus nog steeds geen geslacht. Dat zaad trekken kan ik volgens mij wel vergeten deze keer haha

 

med_gallery_18742_6303_520224.jpg

 

Zal ik m r maar uitgooien? Deze neemt nu veel licht weg van de andere terwijl er noch bloemen noch stuifmeel aan zit ... ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou hem/haar laten staan en geef de andere planten de beste plaatsen. Beetje geduld nog, er zal echt wel iets gaan gebeuren. :o

Eruit gooien kan altijd nog.:o

 

Ben benieuwd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o

oeps .. volgens sannie is t de freebee die ik r bij had gekregen .. per abuis erbij gezet omdat de kiem van mixed kush exact op die van LR lijkt .. how stupid can u get .. en die moet dus op 12/12 om te bloeien. damn :o

 

dus tja .. dan zet ik die wel ergens anders .. vanmiddag ns die duofluor halen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...