Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
steven1988

Bladprobleem

Recommended Posts

Dag mede kwekers ik zit met het volgende. De meeste hebben allemaal last van waarschijnlijk overvoeding. de eerste 2 foto's zie je dat duidelijk denk ik? Deze foto'f zijn van de ergste. De bladeren werdersteeds lichter en zo'n gele waas bij een aantal bladeren. Waarschijnlijk teveel kippenmest gegeven. Nu zie je op de 3e en 4e foto(sorry als ze wat ontduidelijk zijn) de bladeren nog lichter groen worden en sommige zelfs al geel. Is dit alleen te wijte aan overvoeding of zou het toch een tekort van iets kunnen zijn? dat de pkn niet in verhouding is. Ze staan in bakken ds ik kan evt ook wat extra water geven zodat het wegspoelt? Eigenlijk zou er ook zo'n forum moeten komen met foto's en info net als bij de voedingstekorten. Want krijg hier weinig over gevonden!

med_gallery_12942_5830_121295.jpg

med_gallery_12942_5830_91728.jpg

tn_gallery_12942_5830_101511.jpg

tn_gallery_12942_5830_139823.jpg

 

Hopelijk kunnen jullie mij iets bij brengen

mvg steven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op foto's alleen is het bijzonder lastig om aan te geven wat al dan niet het probleem is. Hoevaak mensen niet bij mij kwamen met een vergeelt blad en vroegen wat er aan de hand is!!!!!!!! Zo eenvoudig werkt het helaas niet. Zelfs de Canna info bladen vertrouw ik maar ten dele.

 

De bovenste vraag los ik dan altijd op door meer informatie te vragen. Gebruik je voeding en zo ja, hoevaak, hoeveel, en welke. Hoe is je waterhuishouding. Hoe voelt de bodem aan. Wat was je temperatur en luchtvochtigheid (voor indoor), enz.

 

Gebruik je allen kippemest?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens bijgevoed met magnesiumkorrels, koemestkorrels en mearl kalk. Dit is al een hele tijd geleden. zo'n 2 weken geleden heb ik er kippenmestkorrels bijgedaan(klein handje, maar wwarschijnlijk dus teveel.) kort hierna werden de blderen lichter groen en een aantal kregeneen ng lichter groene waas doorheen(zie foto 1-2) nu zijn er een aantal bladeren zelfs die steeds lichter groen worden en daarna groen/geel en vervolgens geel. de grond is een mix van bemeste potgrond en grond uit de bijgelegen droge sloot. Ik heb verder geen ph of ec meter. het rare is dat maar 1 plant gele blderen krijgt. je ziet bij de andere wel de tekenen van overvoeding(lichte waas bi sommige bladeren.)

 

De lichte kleur groen en de daarop wat lichter groen/gele verkleurig waas, ben ik eigenlijk bijna zeker van dat deze door overvoeding komen.

Nu weet ik niet of het door de overvoeing komt dat er ook een aantal geel worden. Dus kan geel ook een teken van overvoeding zijn? Ook beginnen een aantal stengels vat rood te worden. De bloei is nog niet aan de gang, maar zal niet lang meer duren. welke elementen hebben ze meer nodig in de bloei?

 

mvg steven

 

 

 

 

 

med_gallery_12942_5830_101511.jpg

 

med_gallery_12942_5830_139823.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over die kippemest hoef jij je geen zorgen te maken dat duurt nog ff voordat

goed en wel wordt opgenomen door je plant.

Is misschien dan al klaar.

Maar wat het wel is ken ik nog niet zeggen was aan het kijken op

www.canna.nl maar ook daar niet indirect goed kunnen vinden.

Ik ben dan niet zo'n grote kenner maar denk eerder voedings tekort

ik zie geen verbrandingspuntjes aan je bladeren.

S6 tayron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van die tmv was ik me al bewust. Maar desondanks doen ze het toch rdeljk goed!

De plant zag er goed uit VOORDAT ik extra ging bemesten. Ik zal morg ov overmorgen even een kijkje nemen, er zit me toch iets van bij dat er hier en daar verbranden punten in de gele bladeren zaten. Ik lat het jullie weten! Wat zou dit kunnen betekenen. Bedankt voor de site, ik zal deze eens dorspiten!

mvg steven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig, lijkt mij ook eerder een tekort dan overvoed. Kzie ook geen verbranding enzo, terwijl dat soms ook een gevolg kan worden van stikstoftekort. Er zit hier en daar wel een beetje necrose.. Dat geler worden kan ook stikstoftekort zijn.

Maar een echte kenner ben ik niet dus ja wat is mijn mening waard? ;)

 

Heb zelf soortgelijk probleem gehad en ben er nog niet achter wat exact de oorzaak is. Volgens mij een tekort maar ik ken bemesting in de binnentuin nog niet goed genoeg om het snel op te lossen.. ;p De buitengrond is wel wat toleranter, wellicht nog een reden om aan overbemesting te twijfelen.

 

Nou eh, je komt er vast wel uit! :(

 

Groetjes

WV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals belooft ben ik nog een eens kijkje gaan nemen en ik kom met een verontrusten bericht! Heb geen fot's kunnen maken want mijn camera is overleden.

Andere beginnen nu ook symthomen te krijgen:S

Heb er 7 staan. 3 ervan zien er NOG goed uit de anderen minder.

 

De plant van de foto is flink lichter geworden en gelere bladeren. Deze hingen er ook een beetje slapjes bij. Bij deze plant zijn eerste de bladeren in de toppen lichter gaan verkleuren(lichte waas.) en daarna dus de langzaam wordende gele bladeren met dus WEL verbranden puntjes en randen. Uiteindelijk vekrullen ze en zijn ze flink bruin.

 

Bij 2 andere zien zowat alle bladeren er mooi groen uit. Een aantal bladeren beginnen nu lichter groen/gelige vlekken te krijgen met ook bruine vlekken en randen. De ene kreeg eerder last hiervan en ik heb nu 2 keer wat pk 13/14 bijgegeven, maar ze blijven gewon geler worden en meerdere bladeren. Zo'n week geleden wat de eerste keer en afgelopen vrijdag en vandaag ook nog een keer(probeer gewoon wat uit.)

 

Nog bij 1tje heb ik alleen last van eenpaar bladeren met wat bruine vlekjes. Verder oogt ze gezond.

 

Nu heb ik even bij de magnesiumtekorten (zie belangrijkste overzichten voedingstekorten) gekeken en de laatste foto lijkt op de 1e 2 foto's van mij. En het zit ook alleen in de toppen zoals daar staat.

 

Ik heb dus wat magnesiumkorrels gestrooid bij allemaal. Bij de ergste een beetje fijngemalen zodat deze sneller wordt ogenomen. Nu dus even afwachten.

 

 

Iemand nog suggesties of iemand die denkt dat het toch iets anders is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand aan of opmerkingen? Het gaat namelijk niet zo goed!:S

grtz steven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die grond die je uit de sloot hebt gehaald , is dat gewoon zand?

Ik had namelijk ook zand gebruikt, en dat is veel compacter als potgrond.

Ik kreeg ook gele bladeren.

nou zat ik ook net als jij te raden wat het eventueel kon zijn,

overvoeding was dan bij mij niet het geval, ondervoeding zat ik aan te denken ,

maar ook verstikking van de wortels omdat het zand

na een tijdje fijn gedrukt is .

Met overpotten had ik dan ook veel moeite mee.

 

Nou ben ik een ''groentje'' met kweken,dus het blijft voor mij raden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verrek,

Dit lijk verdacht veel op mijn probleem.

zie dit linkkie

 

Ik had/heb dat ook bij 3 van 12 planten, terwijl ze toen allemaal dezelfde hoeveelheid voeding kregen.

Heb er ook geen duidelijk antwoord op gekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het is een mix van die grond en potgrond. stond vol met brantnetels dus zou goed moeten zijn.

Mijn bladprobleem is toch heel anders. Je heb ook geen verbranden punten en randen.

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plant heeft een heel scala van voedingstoffen nodig. Hiernaast is het zo dat als er van een voedingstof teveel in de aarde zit, dit leidt tot opname-problemen van andere voedingsstoffen.

Ik weet niet precies welke stoffen op die manier met elkaar reageren maar als voorbeeld zeg ik maar dat als je teveel magnesium toevoegt, dit leidt tot een verminderde opname van koper (of zoiets).

 

Daarom koop een goede groei en bloei voeding en zie af van het teveel toevoegen van voedingstoffen waarvan je de exacte samenstellling ook niet kent (zoals kippemest). Probeer niet zelf het wiel uit te vinden.

 

Ik durf niet te zeggen dat het alsnog goed komt, maar een flesje terra florus van Euro 8,50 zou ik er nog wel aan wagen.De volgende keer zou ik toch gewoon even een voedingslijntje kiezen die doorgestudeerde biologen hebben samengesteld.

 

http://www.baconline.nl/downloads/folders/element_nl.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb voeding van hesi. Dit had ik al er al bijgegeven. Zou het niet kunnen zijn dat het toch een overvoeding is? Ben nog ff langs de gs geweest, maar moet nog een keer terug komen met bladeren. Ma het lijkt te komen NA de voeding, misschien dus toch teveel? Ik weet niet of het de kentmerken van overvoeding zijn?

Heb extra magnesium, kalium en fosfor gegeven maar haalt niet uit. Ook nog een klein beetje groeivoeding van hesi, maar haalt niet uit.

grtz :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de gs hadden ze het misschien ook over beestjes? Is dit uitgesloten of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog eens wat foto's geknipt want het gaat nog steeds niet goed:S Heb nog pk13/14, bloeivoeding, magnesium en iets van bayer tegen beestjes geprobeert maar niks helpt! Zou het aan de kippenmest kunnen liggen misschien? Ben bij de gs geweest en die dachten dat het beestjes waren die de bladeren leegzogen maar dus niet.

 

gallery_12942_5830_636559.jpg

 

med_gallery_12942_5830_159129.jpg

 

med_gallery_12942_5830_187180.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steven ik wens je succes met het zoeken van hulp op dit forum.

Bij bladproblemen komt die meestal zeer traag op gang namelijk... ;)

 

Succes!

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sowieso zie je aan deze foto's dat je plantje het niet al te naar haar zin heeft. Drie of vijf vingers is niet echt geweldig. Rond de negen moet je zitten ongeveer. (hoe meer vingers, hoe beter) Drie vingers betekend dus dat je plantje het zwaar heeft om op te groeien en dus ook zwak is. Dan hoeft er maar iets te gebeuren en je krijgt dit soort dingen. Maar ja, terug op jouw probleem. Kijk eens naar de wortels. Hebben die nog voldoende ruimte om te groeien? Staan ze niet te nat? Dit probleem heeft een collega kweker ook eens gehad en toen moesten we de plantjes heel snel verpotten. Uiteindelijk hebben twee plantjes het gered. Succes

 

GJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er zitten verschilldende bladeren bij, heb ook met meerdere vingers maar het klopt idd wat je zegt. Ze staan in speciekuipen en zouden dus groot genoeg moeten zijn. Te nat? nee ze krijgen voornamelijk regenwater en controleer regelmatig hoe vochtig de aarde is.

Kom er gewoon niet uit wat het is. Ze hebben er nu allemaal last van, maar 1tje is heel extreem. Het zou wel toevallig zijn als bij allemaal de wortels slecht de voeding op namen? Zou ook niet weten hoe dit zou moeten komen eerlijk gezegd. Heb er ook nog een aantal in een dennenbos staan en hebben dezelfde kentmerken:S Toch verdenk ik zelf de kippenmest heb het namelijk bij allebei gebruikt, maar je hoort hier alleen goede verhalen over en ik heb er ook niet super veel hiervan bijgedaan.

 

HULP GEZOCHT!

mvg steven

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalium fosfor magnesium tekort is het dus niet. Misschien toch een calcium tekort? Vind het moeilijk te zien bij het topic van de blangrijkste voedingstekorten. Heft iemand nog een site waar meer voedings=tekorten op staan? Zou het kunnen liggen aan de spoorelementen?

mvg steven

Share this post


Link to post
Share on other sites

onderzoek voor de zekerheid nog even de bladoksels. Zitten daar geen beestjes/wondjes? En wordt de hoofdstam slap of juist breekbaar of nog gewoon stevig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt mij een stikstof blokkering, een tijdje terug was het koud en nat. dan neemt ie zelf actie door bladgroen uit oudere bladeren te transporteren naar de groeipunten waar het nodig is.

 

op de tweede plaats zou ik nooit en nooit meer grond uit een sloot of akker gebuiken, je weet totaal niet wat de samenstelling er van is. goedkoop is hier duurkoop.

 

investeer komend jaar in goede luchtige grond en een voedinglijntje, koop ook een emmertje of zakje Mearl voor de kalk en magnesium.

 

veel succes in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een ec test laten doen, de sslechtste kwam uit op 0,5 en de andere waren gemiddelt 0,8/1,0. Ben dus begonnen met bloeivoeding en pk 13/14. Het waren dus verschijnselen van een voedingstekort?? grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je mij een email adres geeft stuur ik je een reeks foto's van gebreks ziekten.

Uploaden naar m'n galerij is te omslachtig.

 

En wat hebben jullie toch met kippenmest, veel te 'geil' (stikstofrijk) voor wiet, zeker in de bloeiperiode.

 

Groet, hjm

 

 

 

 

Waarschijnlijk teveel kippenmest gegeven.

forum moeten komen met foto's en info net als bij de voedingstekorten. Want krijg hier weinig over gevonden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overal hoor je dat kippenmest de juiste npk verhouding heeft voor de groeiperiode. Dit heb ik dus aangenomen. Op de zak staat 4-3-2 Wat zou beter zijn dan hjm?

Maar ik bedoel dat er eigenlijk ook iets zou moeten komen met foto's en dergelijke over Overbemesting. grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...