Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
shorty075

Advies Gevraagt Voor Mijn 1e Kweek!!

Recommended Posts

ik ga als ik terug kom van vakantie beginnen aan me 1e kweek :doctor:

Ik ben al een paar weken lang regelmatig aan rondkijken op het forum en ben hier

al veel wijzer van geworden.

 

ik had al voor mezelf een lijstje gemaakt, ik hoor graag van jullie of dit verstandig is en zo niet wat moet ik dan veranderen.

Ik weet nog niet wat voor soort ik ga kweken ik zat zelf te denken aan northern light, haze of white widdow.

 

- 5 stekken in 10 liter potten(als deze grote moeten hoor ik dat graag)

- 400 wat lamp

- Canna Terra Professional 50ltr

- Canna Rhizotonic 500ml.

- Canna Terra Flores 1 liter

- Canna Terra Vega 1 liter

- Canna PH- Bloei 1 Ltr.

- pk 13/14

- Canna Zym 1ltr

- ventilator

 

ik heb geen geld voor dure meters etc dus dit is waar ik het mee moet doen.

als jullie vinden dat ik voor dit geld beter andere spullen moet kopen dan hoor ik dat wel.

 

 

gr shorty :execute

Edited by shorty075

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Shorty

 

Ik zou je aanraden nog veel te lezen op dit forum, hier is een schat aan informatie te vinden en het zal je plantjes ten goede komen :D

 

Je lijstje ziet er nog niet echt compleet uit.

Naast licht zullen je plantjes ook veel verse lucht nodig hebben, hoe krijg je die in je hokje?

Beginners (ik was ook zo) denken vaak dat je veel licht en voeding nodig hebt, verse lucht wordt dan ook vaak uit het oog verloren alhoewel het net zo belangrijk is als licht. Voor een 400W lamp zul je een afzuiger nodig hebben van 425kuub (85€), ga hierop niet besparen, je zult het je beklagen in de zomer en het verschil in prijs met een lichtere afzuiger is miniem.

Hierop komt een koolstoffilter, nog iets waar je niet op MAG besparen: jij vind het misschien gezellig dat je huis naar wiet ruikt, maar je hebt ook een postbode, en die weet het misschien minder te appreciëren...

 

En als je geen PH en EC meter wil kopen, heb ik super nieuws voor je :D

Als je biologisch/organisch gaat voeden ipv chemisch zul je geen meters nodig hebben, je bodemleven zal ervoor zorgen dat de PH en EC op peil gehouden wordt. Ik zie dat je wilt gaan bijvoeden met Canna, dit is chemische 'voeding' (om maar niet te zeggen chemische troep :execute) maar ze hebben ook een biologische lijn, andere voorbeelden zijn Bio Nova, B.A.C. en Plagron.

Bovendien smaakt een biologisch gekweekt wietje stukken beter en heb je als beginner veel minder kans om fouten te maken, wanneer je teveel geeft zal dit teveel aan voeding namelijk aan de kant gezet worden voor later.

 

Je zult ook een relais met tijdklok (timer) nodig hebben, een gewone praxis of gamma timer zal op zeker moment doorbranden doordat een HPS lamp bij het opstarten een hoge piekstroom genereert welke de tijdklok op gegeven moment niet meer aankan. Deze raad zul je vast in de wind slaan, maar als je tijdklokje doorbrand en je planten lichtstress hebben zul je jezelf flink voor de kop slaan :doctor:

Met deze relaiskast kun je je lamp, ventilator en andere op een veilige manier schakelen.

 

Prima dat je niet teveel planten wil zetten :D ik zou de potjes dan wel groter nemen, zeker 25L...

 

Omdat ik nu toch niets beters te doen heb maak ik even een lijstje voor je:

 

-> 400W set (lamp+ballast+reflector+snoeren) 80€

-> 400Kuub afzuiger 85€

-> 400kuub filter 75€

-> Relaiskast 2x400W of 2x600W 62€€

-> Standaardventilator staand 30€

-> 5x25l Potten 20€

-> Aardemengsel: dit zal afhangen van wat je gebruikt maar reken ook op een 30-35€

-> Voeding hangt ervan af wat je gebruikt, ik zou enkel de basis spulletjes gebruiken, je zult hiervoor ook op zo'n 80 à 100€ uitkomen

-> Zaad/stekken 25€

 

Je merkt dat je al snel aan 500-600€ ligt, dit valt goed mee als je kijkt wat je uitspaart na je eerste kweek :oeps

 

Zo, ik hielp je op weg nu is het aan jou, veel lezen en laat ons hopen dat er dan een super verslagje volgt ! :D

 

Veel succes :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie uitgebreide aanvulling. Bionova is overigens ook mineraal, hoewel BN grond ook organische elementen bevat. Minerale voeding is niet per definitie slecht. Veel kwekers op het forum hebben echter een grote voorkeur voor organisch, en in mijn ogen niet onterecht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meningen verschillen hier dus over biologisch of chemisch. Dus ik denk dat ik het

het maar bij chemisch houd. maar het probleem is dat ik egt niet

zo maar 500 euro kan ophoesten :doctor:

 

ventilator, 400 wat lamp heb ik al binnen.

dan ga ik maar 5 potten van 25 liter kopen als dat beter is.

Is de aarde trouwens wel goed(Canna Terra Professional 50ltr)

en dan meng ik het bij met gewone aarde.

Edited by shorty075

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat gaf de doorslag om toch chemisch te gaan?

 

De prijzen die ik opgegeven heb komen van een hedendaags 'toonaangevende' growshop, dus veel goedkoper zul je niet vinden. Handige extra's zoals een tensiometer, fancontroller of propagator heb ik achterwege gelaten, enkel de basis spulletjes. Hier kun je niet onderuit...

 

Niet iedereen kan zomaar 5 à 600 euries ophoesten dat weten we maar al te best, maar als je nu nog een maandje of 2-3 spaart en ondertussen veel leest hier op het forum ben ik zeker dat je tevreden zult zijn van je eindresultaat :doctor:

Als je geen geld wil uitgeven kan je beter buiten kweken...

 

Wat bedoel je met ventilator? Afzuiger of zwenkventilator?

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...