Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
xxwxx

Witte Stippen Op Blad

Recommended Posts

-Plant: Maroc Ketama (van Femaleseeds)

-Outdoor in een serre

-Uit zaad

-3 weken oud

-Geen ph gemeten

-kraantjeswater

-Zaai-en stekgrond

 

 

Dit is mijn eerste kweek. Alles ging goed tot ik witte stippen begon te ontdekken op bijna alle bladeren van de plantjes. Nu vraag ik me af wat voor iets het is, want op dit forum vind ik geen ziekte die er erg op trekt. In de serre staan nog wat onkruid (dat dringend weg moet), meerbepaald klaver en brandnetel. Deze twee vertonen ook witte stippen, maar in een veel erger stadium. Misschien is dit hetzelfde als op de Maroc plantjes... Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en of dit iets ernstig is?

Alle hulp is welkom

 

MVG

 

 

PS: de plantjes zijn 5 dagen geleden overgepot en hebben denk ik iets teveel water gekregen.

 

 

 

 

De stippen, te zien op het rechtse blad

 

med_gallery_17692_5382_77400.jpg

 

Klaver

 

med_gallery_17692_5382_164638.jpg

 

Brandnetel

 

med_gallery_17692_5382_201329.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je al aan de onderkant vanhet blad gekeken?

even met een loep kijken of je geen ongedierte vind, en zo mogen nu wel uit de zaai en stekgrond, hier zit verder geen voeding in.

Of heb je met overpotten wel een ander grondje gebruikt?

zou me nog geen zorgen maken, als je niks kunt vinden onderaan het blad, gebruik wel een goede grond

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, eens grondig onderzoeken op beestjes dus.

Bij het overpotten is er ook zaai-en stek grond gebruikt. Maar eind deze week wordt de serre uitgekuist en komen ze in de vaste grond te staan. Alleen weet ik nog niet goed welke grond, degene die er nu ligt is al heel veel gebruikt (tomaten, druiven, meloenen, ...) en is kurkdroog en heel fijn, bijna stof.

Wat meng ik er het beste door qua voedingstoffen, potgrond, .... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zeer kleine, snel bewegende beestjes gevonden, een soort rups denk ik. Ze zijn maar 1 mm groot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Springen ze weg als je ze probeert te vangen? Dan zouden het wel eens larven van een varenrouwmug kunnen zijn. Vermenigvuldigen zich vrij vlot. Weet niet of ze fatale gevolgen met zich meebrengen.

 

Gr. Kweek Addict

Share this post


Link to post
Share on other sites

onder je blad of in je grond?

 

en wat je grond betreft zou ik een allmix bij de gs op halen en een groot gat maken en het erin gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De beestjes zitten op mijn bladeren, ze zien eruit als mini-rupsjes of een soort larve. Ze springen niet, maar lopen redelijk snel. En vandaag heb ik een tweede soort beestje gevonden: beige, ongeveer 2 mm groot, zat op mijn blad en dit kon wel springen.

Hier een foto van het blad dat er het ergst aan toe is.

Weet iemand in hoeverre dit een ernstige situatie is?

Bedankt voor de reacties

 

med_gallery_17692_5382_207811.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten zijn ondertussen gegroeid, maar nu beginnen er rare, grotere vlekken te komen op de bladeren. Ook zijn er een paar onderste verschrompeld en en paar die scheef beginnen groeien, is dit het mozaïkvirus?

 

med_gallery_17692_5382_401162.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...