Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

belgiangrasscow

Beginner Serrekweek Himalaya Gold

Recommended Posts

Hallo outdoor (en andere) collegas,

 

Ik ben kersvers hier, zie hier voor meer over mezelf: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=42053&hl=

 

Het zaad:

Ik ga als eerste kweekje van m'n leven proberen Himalaya Gold (http://www.greenhouseseeds.nl/shop/index.php?target=products&product_id=7) te kweken.

Heb deze gekozen wegens body high (ik hou van White Widow) en goede outdoor plant.

Na (te) lang wachten (van 5-29 mei, terwijl 5-7 dagen beloofd wordt...) kreeg ik de zaadjes, wel netjes in een aangetekende zending en verpakt in bubbelfolie.

Dus opengemaakt, dan dit (mooi wel):

gallery_17634_5355_116915.jpg

 

Het ontkiemen:

 

Ik heb (wegens beginner) gekozen voor ontkiemen tussen make-up pads, omdat ik niet gerust was in tissues en wc-papier ivm zuiverheid heb ik dat niet genomen. De pads zijn 100% katoen en niet gekleurd of geparfumeerd.

Omdat dat aangeraden wordt op de site vd leverancier heb ik de zaden eerst 12 uur in water 20-25 °C laten weken. Nou, welk water neem je dan? M'n regenwater komt uit een amper gebruikte put, was k niet gerust in. Dus water uit fles genomen - geen Evian want dat bevat amper wat aan mineralen (Na, K, Ca etc) vergeleken met al de rest. Dus Aldi-water (Amanda), dat op kamertemperatuur was.

 

hier zit k nu:

gallery_17634_5355_50134.jpg

De zaadjes liggen een uur of 12 tussen de bevochtigde (niet kletsnatte, maar dat slurpt wel zeg) watten, en ze zijn me dunkt aan het opzwellen - die deukjes waren er eerst niet..

 

 

Verdere planning:

 

Ik heb een hobbyserretje, dat ik ga gebruiken (één plant gedoogd in belgië aldus wikipedia). Of een serre nu beter is dan gewoon buiten, daar vond k hier niet direkt iets over (met search), maar ik neem aan dat dat logisch is voor een plant die eigenlijk uit het zuiden komt.

gallery_17634_5355_123591.jpg

En ja, je ziet een poging tot prei en sla links ervan, en links erin tomatenplanten die het reuze naar hun zin hebben...ook nog wat kruiden, paprika en pompoen in de serre. Verder ook een ouwe radio op http://www.stubru.be , heeft muziek invloed op wietplanten?? :verrygood

 

In die serre, die bijna heel de dag zon ziet, hou ik de temp binnen de perken door ze (voorzichtigjes - of ik neem te veel licht weg en daar doen jullie indoor alvast véél voor) te witten (nog te doen - anders gaat ze naar 40°C) en te verluchten overdag, en toe te zetten 's nachts. Zowel overdag als snachts voelt ze vochtig aan, maar een hygrometer heb ik niet...'s morgens is er condens langs de hele binnenkant, verhooft risico op toprot...hmm denken / zoeken wat ik tegen die condens doe...

 

De zaden ga ik na het ontkiemen ofwel in de grond stoppen, ofwel eerst nog in potjes met zaai-en stekgrond (grote potjes om de pinwortel plaats te geven las ik hier).

Als ik het in de grond stop, zou ik een plantput maken met 1/3 potgrond van Compo-Sana (beste in België hier gelezen), hydrokorrels ivm luchtigheid en de rest met eigen grond. Maar als ik daar de gekiemde zaden wil instoppen, kan ik best bovenaan wat zaaigrond doen dacht k zo - anders zitten de zaden in grond met (te veel) meststof...

 

Dan uiteraard mannetjes van vrouwtjes scheiden (als er wat opkomt vrees vrees) - hoop dat te kunnen zonder een stukje in bloei te moeten zetten - maar er is een sticky over dat alleen dus moet zo ook lukken. De info op greenhouseseeds hierover (onderaan http://www.greenhouseseeds.nl/shop/index.p...page_id=growin) ivm het bekijken van de "pre-flower" vind ik ook nuttig.

 

Eens ze geëindigd zijn in volle grond, zal ik de pH eens controleren met een testkit voor bodem uit de AVEVE - pH gaan sturen was ik niet van plan...

 

Als er nu hoop hoop :specool twee vrouwtjes opgekomen zijn, komt de groei- en de bloeifaze - en vooral qua voeding in de groeifaze moet ik nog veel leren - in de beginners-stickies heb k wel gezien niet voeden in het begin, en dan wel, maar wàt gebruiken...

 

De serre is een kleine twee meter hoog, wie weet moet ik de plant wel toppen - heb hier al gelezen hoe je dat doet. Als er twee vrouwtjes zijn, moet k me ook nog afvragen of ik een sla-stukje in de serre niet snel moet/wil opeten :whistling ivm de benodigde plaats in de breedte...

Edited by belgiangrasscow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaaaaai...ach je kweekverslag,ik hoop dat je het regelmatig update dude.. :lol:

 

 

in verband met die foto's: ik heb zo ff gechecked..ik dacht eerst ook dat het formaat te groot was bij jou...blijkt dat mijn foto's tss de 300 en 800kb

groot zijn....raadpleeg mss ne mod.

 

het zaad : mooi soortje... enuh in Tilburg vindt je WW hoor..

 

het ontkiemen : Je gaat veeel verschillende reacties horen hoor over de manier van ontkiemen.. :specool ...ze zijn waarschijnlijk allemaal ok.

Dit is mijn ervaring:ik heb te dikwijls overgepot en gemerkt dat dit de groei steeds enkele dagen stopte.

 

Gewoon ontkiemen in stekaarde in een 1l potje,0.5 cm onder de grond, goed vochtig houden en plastic folietje erover tegen

uitdroging en voor de LV hoog te houden.Warm zetten.In uwe living zal da normaal perfect zijn. :verrygood

 

Na een week overpotten in 7l potten ofzo of wat je zelf wenst te gebruiken.

 

Hou rekening dat het wortelsysteem groeit als een gek en dat is vanboven niet zichtbaar :whistling :P

 

 

olaaaa,tijd om gaan te werkeee...ik heb me laten gaan,ik hoop dat je der wat aan hebt.Ik lees vanavond je planning verder

 

 

 

greetzz

medi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet precies waarom je geen foto`s kan uploaden.

Kom eventueel eens langs op de WietForum chat, vaak kun je daar een oplossing vinden.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je kweekje.

En met die radio op stubru gaan dat bomen met reuze toppen worden... :verrygood

 

Als ze in volle grond gaan in de serre, dan zou ik toppen.

Denk dat ze anders door je dak gaan gaan...

 

Later,

 

El Fish :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morgen! Piepkleine update: na een kleine 20 uur tussen de vochtige watten hebben in watstapeltje 1 de twee zaden van de vijf een worteltje gekregen (paar mm max). Ga nog 2 dagen wachten in principe om de andere drie in pakje 2 ook mee te laten zijn (of kan t kwaad voor de twee gekiemde van nog wat te liggen?), en dan naar een 1l potjes met stekaarde zoals Medical zei. Na een dag of vier in die potjes zou ik een beetje DCM wortelactivator uit de Aveve bijgeven, verder enkel (regen)water. Daarna was het idee wel degelijk volle grond in m'n serre (mengsel staat in de startpost).

 

@medical: jaa joh daar heb ik wat aan! Merci voor je tijd! Foto's zal k op de chat gaan vragen (thx suffie), ontkiemen heb k dus voor watten gekozen (al lijkt dat van jou me best logisch - ivm worteltjesschade vermijden...) Al de meningen / methodes had k hier al gelezen. :specool

WW in Tilburg hmmm goed om weten, is me wel een ritje waard...

 

@el fish: of zou klara beter zijn in de vegetatieve faze ? :verrygood En dan stubru om te bloeien ;-) En ja, het zou volle grond worden...dus toppen doe ik zeker, kzie anders de bloemen al tegen het (vochtige) dak rot staan worden :-/

 

Verder ben ik ook nog aan het denken (gelukkig met koffie & sig):

 

Ik begin er laat aan. In tegenstelling tot wat ik dacht, is een serre geen garantie tegen budrot? las ik gisteren, omwille van de condens / lucthvochtigheid. Die zal k maar s gaan meten (ik las 70-80% bij groei en 60% bij bloei is ideaal) en zien hoe ver ik kom. Een ventilator opduiken zal ik ook al doen (is voor allerlei goed blijkbaar). Dus is het allicht beter om te mikken op een niet al te late oogst, wat dan weer verduisteren nodig maakt. De hele serre verduisteren zou wat te veel opvallen, en moeilijk zijn, dus dan maar ofwel in grote potten gewerkt (heb k eigenlijk geen zin in) ofwel de plant op zich gaan verduisteren (met de draad boven plant + folie met knijpers-methode die k hier al zag als elegante oplossing). Als ik met verduisteren werk, zullen het allicht geen grote planten gaan worden - en ook niet met hoge opbrengst wegens het korte seizoen dat ze dan maar krijgen - groeien tot eind juni, begin juli, en dan verduisteren tot half augustus, om te oogsten mid september ongeveer- maar opbrengst primeert nu (nog) niet voor deze nOOb :-) Budrot vermijden wél ;-)

 

Eerlijk gezegd heb ik nog geen mooi gebundelde info specifiek over kweken in serre gevonden - maar k ga blijven zoeken, en wat ik uitvis hier bijposten.

 

TGIF! (thank god it's friday)

bgc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste ik gebruik ook firefox, krijg ook altijd die foutmelding, maar als ik dan kijk zijn ze toch geuploade!

 

Veel succes en hopen op een mooie opbrengst!

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Itrtimid84! Great, ze stonden er inderdaad toch. En met de bulk uploader (5 stuks max maar minder lukt ook) krijg je die fout niet.

Thx, ik vind het n pak leesbaarder met de foto's er direct in!

 

grtz

bgc

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE DAG 2:

 

Vanmorgen waren de eerste zaadjes opengegaan (dus na een uur of 20) en kwamen de worteltjes piepen bij 2 van de 5 zaadjes:

 

gallery_17634_5355_24600.jpg

 

Vanavond waren er dan 4 van de 5 open, degene die het eerste waren (waarvan ik me afvroeg of ze mochten blijven liggen), hebben krulworteltjes gekregen:

 

med_gallery_17634_5355_758606.jpg

 

Erg vind k dat niet, best wel mooi hoe ze al water gezocht hebben.

 

Dus vond ik het wel tijd om ze eens te gaan planten, zo'n 5 mm diep (mooie consensus tussen hier en de 3-5 mm van de leveranciers-site). Ik heb zaai-en stekgrond van Saniflor gehaald bij http://www.may-flowers.be/ vlak bij Aalter (heel grote keuze bloemen en vaste planten, echt goeie prijzen -ook zo'n speciekuipen mét handvatten gezien...hmmm). De pH van die grond ligt gegarandeerd tussen 5 en 6,5, had liever een nauwere range gezien, maar zag die op àlle grond staan...

 

De zaadjes in 1 l potten (met gaatjes onderin) gedaan, met op de bodem wel eerst een laagje hydrokorrels. Heb die dààr en niet erdoor of boven gelegd zodat de wortels later moeten werken. Omdat ik wat veel bewaterd had, en "nat" ipv "goed vochtig" wortelschade zou kunnen geven, in het midden een kuiltje van een cm of drie en twee diameter gemaakt en hier terug droge zaaigrond in gedaan. Daar dan een ondiep putje in gemaakt, en met pincet de zaadjes worteltje naar beneden er in gedaan:

 

med_gallery_17634_5355_657445.jpg

 

Dan nog gaatjes gemaakt met pincetje in de grond errond, ivm beluchting... zoals je harkt na aanplanten en begieten :specool

 

4 potjes in een piepschuim bakje dat ik van een suikertante met grrrroene vingers geërfd heb. Wie weet... :verrygood . Ik kan ze via dat bakje water geven na een tijdje misschien.. Nog folie met gaatjes erover, en hop de serre in:

 

med_gallery_17634_5355_78433.jpg

 

Slaapwel jongedames!! (wishful thinking ;-) )

 

Nog een sfeerbeeldje bij laatste gieter-rondgang:

 

med_gallery_17634_5355_260702.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeps Belgiangrasscow! Ik heb net je verslagjes gelezen en het ziet er allemaal ook goed voorbereid uit hoor :verrygood

 

In verband met je serre, ik zou helemaal niet witten. Zoveel mogelijk licht op die plant!!! Zet die deur open en zet een raampje open zodat er wat luchtdoorstroom is zodat het zo wat kan koelen, geld ook in de herst om de rv te laten tegen toprot. Ik volg je !

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja belgiangrasscow, er komt beweging in de zaak! je bent goed bezig maat.

 

hier een linkje van nog iemand die bezig is met iets gelijkaardigs als jij, moest je geïnteresseerd zijn. ik had net je verslagje gelezen toen ik dit vond en dacht: misschien heeft ie er wat aan :verrygood

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=40562

 

beetje moeilijk begin maar als je deze problemen straks ook tegenkomt in je kas kan je zien hoe je ze oplost want dat doet deze kerel wel in stijl! hoop dat je er wat aan hebt.

 

doe zo voort

 

grtz max

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ serreke, blij dat je me volgt! prachtig werk lever jij zelf :verrygood: kan iemand als ik veel van leren.

Ik probeer zorgvuldig te zijn ja - maar ik weet nog maar zoooo weinig :-) Zal de meeste dingen proberen uitvissen "on the fly", gelukkig is het daar hier een mooie plek voor...

 

Dat witten, de tomaten zullen tegen goed wat tempertauur moeten kunnen :-) lukt wel, ik ga het niet doen. Vanaf wanneer is het "te" heet voor een plantje? Kzou denken mits water niet snel...

 

Ik worstel vooral nog met de vraag of ik in kuipen dan wel volle grond zou kweken. Heb net uitgevist dat Himalaya Gold een indica is, dat die in principe kleiner blijven, maar dat deze strain dan wel een serieuze groeier is. In volle grond zou ie tegen het dak kunnen gaan, maar gezien ik nu pas begin, weet ik niet of k dat risico loop. Scroggen als beginner lijkt me een brug te ver, toppen zal ik zeker doen (heb hier geen nadelen eraan gezien).

 

@maximus, bedankt ja da's een nuttig verslag! Het verduisteren zou k wel willen doen, werk toch van thuis...alleen zal er ergens wel s een dagje mankeren - dat geeft dan stress voor de plant, of het teveel is of niet geen idee. Dat zou de plant ook kleiner en vroeger klaar (toprot) moeten houden / maken als ik het goed heb.

 

Kleine update: vijfde zaadje van de vijf ook worteltje getoond & bij in de serre..de nachten zijn wel behoorlijk fris, vraag me af of ik niet beter even binnen blijf met de potten en er evt zelfs wat licht op zet...om wat tijd in te halen dan.

 

goe weekend verder!

bgc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, leuk verslag.

Ik ben wel benieuwd naar die Himalaya Gold.

Alleen zou ik als ik jou was niet je potjes afdekken met plastic.

Dit doe je eigenlijk alleen als je zaden nog niet ontkiemd zijn (en dan nog liever niet).

Nu heb je kans dat door de hoge luchtvochtigheid je zaden alsnog wegrotten

voordat ze opkomen.

Ik zie het mensen hier wel vaker doen maar het is eigenlijk totaal overbodig.

Veel succes met je plantjes. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiemorgen wietzaadje!

 

Merci joh voor de achtergrond bij de folie - ik vond gisteren al dat er wel erg veel condens tegen de folie hing, en ook dat de aarde (die ik toch redelijk nat had gemaakt) helemaal niet droger werd...dankzij jou durf ik zeker de folie weglaten.

 

Wegens de lage T (min 13- max 17) en bewolking die ze hier in de kuststreek in België aankondigen, ga ik ook met de potten naar binnen - ga zodadelijk de tuin in, kippen voeren :-) en breng k ze mee.

 

grtz

bgc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini-update (maar een emotioneel belangrijke ;-))

4 van de 5 (een was trager gekiemd) zaailingen zijn nu komen piepen...jochei! je zag ook mooi eerst een krulletje door de grond duwen...

Zet wel een fotootje als ze er allemaal zijn...

 

grtz

bgc

 

ps: plantjes weer in kas - zwoele dag...

Effe getest met een 80 W tuinlamp in een kartonnen doos, maar werd te warm naar m'n smaak, en ook hier gelezen gewone lampen slecht idee... dus weer weg :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bent er serieus mee bezig zie ik :verrygood goed zo! steek maar veel liefde in je plantjes, je zal zien dat je het meer dan dubbel terugkrijgt :whistling (in grammetjes :specool )

 

je kweekje is nu echt begonnen!

 

grtz uit belgië

 

max

Share this post


Link to post
Share on other sites

DAG 3: Joepie

 

zonder woorden :-)

 

med_gallery_17634_5355_10674.jpg

 

toch een ps: van één zaailing zijn de twee laatste blaadjes verschrompeld, maar is er wel een derde blad. Hmm had een macro moeten nemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat ze alle 5 zijn opgekomen :welcome:

 

Hoe staan ze er ondertussen bij?

Nogal gestrekt waarschijnlijk met dit weer (weinig zon, wel "warm") van de voorbije 2 weken, hier in West-Vlaanderen...Of heb je er een lampje boven hangen?

 

Dat het resultaat evenredig mag zijn met de manier dat je je inzet voor je plantjes!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

DAG 4

Hey godsake :-)

 

Ze staan er hetzelfde en een stukje langer bij ja - cm of 4...heb er toch maar geen lampje boven gehangen.

De blaadjes zijn toch ook gegroeid, en ik zie "guttering" - druppels aan de bladranden, zie je aan die links op de tweede rij - had in verslagje hier gelezen dat dat een goed teken is, maar vind het niet meer met de search helaas.

 

Morgen ga ik ze een beetje wortelstimulator geven - paar korreltjes inwerken en een beetje water d'r over. Die zouden lang hun werk doen, geven niet alles direkt vrij, dus ga ik er heel voorzichtig mee zijn. Er staat op 30 g voor een plantput van 30 cm, dus...even rekenen :welcome:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ziet er al goed uit. Het begrip gutteren komt uit mijn topic. In jou geval is dit gewone douw. Gutteren vind plaats aan de onderkant van het blad. Zorg nu dat je plantjes niet beginnen strekken.

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

....hopelijk gaan jouw zaailingen zich niet teveel strekken man met dit kloteweer... :welcome:

 

Kan je ze niet onder lampen zetten om wat te laten voorgroeien....TL.of spaarlampen?

 

Leuk serretje man...je bent idd zeer goed voorbereid. :)

 

Ik heb het mss gemist maar ga je ze in volle grond zetten in je serre?Indien wel...reken dan maar dat het

 

serieuse kastaars kunnen worden hé...

 

 

succes

 

medi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 5 sinds zaadjes tussen watten...

 

@serreke: merci voor de correctie - heb je een linkje toevallig waar dat uitgelegd wordt? Ik vond niet alleen niks met de search hier (die k maar niks vind) maar ook niet met google :-/ Ik zag die druppeltjes niet op de andere planten in m'n serre, en dauw zal het daarin niet zijn toch?

 

@medical: wat gaat er dan écht fout bij strekken? Een dunne stengel en risico op knikken, verder nog wat? Te veel energie in hoogte en niet in bladeren misschien? Ik ben nogal bang om met lampen aan de slag te gaan en het dan te verknoeien...(te ver / te dicht etc). On edit: mooi overzicht gevonden betreffende licht : http://www.wietforum.nl/Micro-fluo-Doe-Je-Zo-t36952.html thx Keesthemad!!

 

Heb het plantje met DRIE (lol) (+2) eerste blaadjes nu een beetje wortelstimulator gegeven - effe zien of er niks vreemd gebeurt, dan de andere.

 

Over volle grond of potten - daar ben ik nog niet uit, zowel ivm verduisteren als ivm evt extra voeding. Potten kan k slepen om te verduisteren, maar ik zie mensen hier 65 l kuipen gebruiken, dat zie k toch niet zo zitten... heb jij goeie ervaring met de 17 l waar je van sprak? Ik vind het in principe jammer om volle grond ni te doen als het kan, maar da's meer een gevoel :welcome:

Voor de hoogte, een paar keer toppen dat moet kunnen...en de top die je dan afsnijdt, ga k proberen gebruiken om met de mannetjes zaadjes te maken (elders)

 

Ben hard aan het nadenken geweest over de speciale voedingen die je kan kopen (vloeibare dan) maar ga zoiets niet gebruiken. Beter een paar spaarlampen gekocht voor die euro's denk k :-)

Wat dan wel qua voeding? Gewoon goeie potgrond Een regenwormpje zou k er ook nog bijdoen, en misschien de truuk met de paardemest onderin voor de warmte. Kzie het wel niet zitten om zo'n plantput 5 keer te doen, en aangezien ik het geslacht ni "gewoon" zal weten voor ze uit de 1l groeien, wil ik dus al eerder het geslacht weten...

 

Heb k het juist als k denk dat dat kan door een zijtak al in bloei te zetten, of door een stek te nemen en die in bloei te zetten?

 

Finally, over jullie topics: kheb me geabonneerd, maar zonder email-berichten - kan k dan ergens een lijstje met m'n favo topics zien? Onhandig zonder :-/

 

druilerige groeten

bgc

Share this post


Link to post
Share on other sites

haloww

 

Dat heb je juist ivm met het strekken,hoe korter de internodes hoe beter.. :welcome:

 

Zoveel fout kan je niet doen hoor bij spaarlampen en of tl.Ik kweek met Tl ,die lampen kunnen tss de 3 a 5 cm van je planten.

 

 

Goed idee om zaadjes te maken ...doe ik ook.

tja,hoe groter je pot des te meer wortel dus des te groter de plant hé ;)

 

 

 

Amaaai..je gaat ze nogal soigneren lees ik ,nu maak je me nog benieuwder om het volgen...

 

Ooke just ...stekje nemen en in bloei zetten =geslacht bepalen :)

 

 

Ciaoooo natte grijze groeten

 

medi

Share this post


Link to post
Share on other sites
@medical: wat gaat er dan écht fout bij strekken? Een dunne stengel en risico op knikken, verder nog wat? Te veel energie in hoogte en niet in bladeren misschien? Ik ben nogal bang om met lampen aan de slag te gaan en het dan te verknoeien...(te ver / te dicht etc). On edit: mooi overzicht gevonden betreffende licht : http://www.wietforum.nl/Micro-fluo-Doe-Je-Zo-t36952.html thx Keesthemad!!

Zo'n 4 cm van een TL-lamp is ideaal. Van een spaarlamp heb ik geen idee, maar denk dat deze wel iets warmer worden ( hier voor me brandt een spaarlamp en voelt toch erg warm aan ivm een TL)

Welja, strekken betekent geen stevigheid, maar vooral is dit ook een teken dat er weinig licht is, wat eveneens verminderde groei betekent (licht= energie=groei)

 

Over volle grond of potten - daar ben ik nog niet uit, zowel ivm verduisteren als ivm evt extra voeding. Potten kan k slepen om te verduisteren, maar ik zie mensen hier 65 l kuipen gebruiken, dat zie k toch niet zo zitten... heb jij goeie ervaring met de 17 l waar je van sprak? Ik vind het in principe jammer om volle grond ni te doen als het kan, maar da's meer een gevoel

Voor de hoogte, een paar keer toppen dat moet kunnen...en de top die je dan afsnijdt, ga k proberen gebruiken om met de mannetjes zaadjes te maken (elders)

Ik zou gaan voor de potten. Deze zijn vooral handig bij het verduisteren.

De grootte van de potten hangt een beetje af van de tijd dat je planten nog hebben te staan. Als je snel gaat verduisteren is 17 liter misschien voldoende. Alles hangt ook af van de PH van het gegeven water. Grotere potten betekent grotere Ph-buffer voor het opvangen van 'foute' Ph van het water. Vorig jaar gaven 30 liter-potten voor mij goede resultaten, terwijl 10 liter-potten na 2 maand Ph problemen opleverde, met lagere opbrengst tot gevolg.( M'n planten hebben in totaal 3.5 maand gestaan van ontkieming tot oogst (wat kort is voor outdoor))

Ooit las ik op het forum de vuistregel "10 liter per maand dat ze moeten staan".

 

Heb k het juist als k denk dat dat kan door een zijtak al in bloei te zetten, of door een stek te nemen en die in bloei te zetten?

Ik ga dit jaar het systeem van stekjes nemen proberen. Deze in flesjes met water zetten. Elke dag het water verversen en het hele zootje onder 12 urencyclus zetten. Moet wel lukken.

1 tak in bloei zetten door een zakje erover te trekken zou ook moeten lukken, al heb ik dit op het forum nog niet in de praktijk tegen gekomen.

 

Still going strong? :(

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Medical en Godsake merci voor de reacties!! Nuttig zonder enige twijfel.

 

UPDATE DAG 10 (sinds watten):

 

Heb sinds twee dagen 2 x 18 W boven de plantjes gehangen op cmke of 4-5...moet zeggen, zie dat wel aan de bladgroei...

Eerst had ik ze in de garage, dan heb ik de hap toch in de serre gezet - dichter tegen het milieu waar ze zullen komen.

 

med_gallery_17634_5355_106063.jpg

 

De stengeltjes vind ik wel heel frèle (buigen al van een paar druppels), dus geeft enkel onder TL misschien zwakke, niet geharde plantjes...merci voor de PM, jeweetwiejebent! :D

 

Daarom ga k de zwik nu in de serre laten, overdag als er ietwat zon / licht is gewoon open en bloot, en 's nachts onder de TL . Misschien stresserend, kga naar de stengelkleur kijken... Een mens moet toch al 's wat proberen ook :D

 

Verder ga ik ze overdag op een trapladdertje onder m'n serre- dakraam zetten - voor den trok zoals dat hier heet ;-).

Savonds gaan ze dan onder hun dubbel dozeke : een bananendoos met het dak eraf waarop m'n TL-armatuur ligt (25 euro gekost incl lampen, is ook oplaadbaar en een werklamp dus als het mislukt... :tu) en het geheel dan onder een grote doos met een klapdeurtje in gesneden...

Ja k weet het - puur onder TL groeit mss sneller - en dan een ventilatorke erop - maar dat wil ik pas kopen anti-toprot als ik al zo ver geraak. Zit er wel een jongedame bij? :o Eerst maar s een thermometer en hygrometer kopen :(

 

En over potten of volle grond - ik ga een pot nemen, groot zonder reuze dus literke of 30-50 inderdaad, dan houd k alle verduisteringsopties open, en groeit ie het dak ni van de serre (al is dat way cool).

 

Weet er iemand of "de plaag" van op aardappelen en ook tomaten ook een risico is voor wiet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha..die Belgische graskoe.. :(

 

Ach ja die stengeltjes bij zaailingen zijn idd buigzaam maar das meestal zo hoor.Met een ventilator'ke h-kunde die ewa sterker maken.

 

Geloof mij als de groei erinschiet worden die vanzelf dikker hoor.

 

Verandering van licht is idd stresserend...ze zullen paars worden alhoewel,zorg ervoor dat ze altijd warme voetjes hebben.

Die paarse stengeltjes kleuren nadien weer bij ze...np.

Het is in ieder geval beter dan ze buiten in dit pokkeweer te zetten op't moment.

 

 

Goeie keuze die potten.

Uh,vergis u niet ...in die 50l potten kunnen het ook kanjers worden zelle,toppen dus en verduisteren idd.

 

Pot of ni,met ne goeie zomer in uw serre zullen ze wel tegen uw dak aanzitten als je ze niet gaat verduisteren...ze blijven anders groeien dik tot na de dagen beginnen te korten...en das nog een tij

dje(check kalender,ik ben te lui :D :o )

 

Patatten en tomatten :D ...ksou het ni weten :tu

 

Mss een topicje erover openen.. :)

 

gr medi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...