Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Inq_007

Meer (technische) uitleg bij relais en schakelkasten

Recommended Posts

Ik heb op het forum nu wel al enkele keren gelezen dat een relais dient om die stroomschok op te vangen als je de lamp aanzet en dat je daarmee voorkomt dat je timer aaneensmelt, maar hoe je zo een ding moet installeren of juist werkt vind ik dus precies nergens?! :P

 

Laat iedereen dit doen in de growshop of hoe werkt dat?

 

Ik ken iemand dat wel een paar dingen afweet van elektricteit en mij wil helpen maar dan moet ik hem wel kunnen voorleggen wat ik nou net wil doen. :?

 

Ook zit ik met de vraag of die relais dan alleen dient voor de lamp of ineens ook voor de aanvoer van lucht en voor de afvoer? Spreek je dan over een schakelkast? Ik zou namelijk een koolstoffilter op mijn kleine kastje (project nog maar) willen zetten en ik denk dat ik dan ook wel een luchtinblazer nodig heb niet?

 

Zijn er veel verschillende sterktes van relais, en hoe bereken je ongeveer welke je dan nodig hebt?

 

Ik vind die dingen bijna nergens in een doe het zelf zaak. Dat zijn toch niet gewoon zekeringen waar het over hebben he?

 

Ik wil niet de moeilijke uithangen door ineens zo veel vragen te stellen hierover :wink: , maar ik vond het gewoon raar dat er over dit onderwerp eigenlijk zo weinig echte info te vinden was. (ik vind hem toch niet, verbeter me als ik fout ben) Ik wil alles goed plannen voor ik mijn kastje bouw en dit lijkt mij zeer belangrijk. Veiligheid, verbruik,...

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens dat ik terug gevonden heb op het forum hangt je relais gewoon op je transformatorbakje van je lamp, een voorschakelapparaat noemen ze dat, ik denk dat het dat is, en die werkt dus alleen voor je lamp hé, op je afzuig en invoer hoef je geen relais te steken, nergens voor nodig, indien dit niet correct is, vergeef mij mijn zonden vriend !

Share this post


Link to post
Share on other sites

8) Dank je wel voor dat stukje van informatie al.

 

Wat mij het meest interreseert is toch echt de bedrading zelf van zo een relais.

 

En wanneer spreek je nu van een relaiskast en wanneer van gewoon een relais. Een relais bij één lamp en een kast bij meerdere?

Want op deze manier kan ik niet goed berekenen hoeveel geld ik er tegenaan ga moeten smijten adhv de prijslijsten van de growshops. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

een relais gebruik je om veilig hoge stromen te schakelen. Een simpele relais schakelt tot 2200w, dus genoeg voor de meesten onder ons :P

En zo ziet het eruit:

0401.jpg

 

een relaiskast is gewoon een stekkerdoos met allemaal relais-geschakelde stopcontacten erop, voor als je meerdere lampen makkelijk wilt aansluiten...

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan gewoon bij je growshop vragen of ze er alvast een relais op willen zetten.

suc6 met je kast!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...