Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bikelover27

Paardenmest?

Recommended Posts

Ik teel al een aantal jaar, buiten dan, ivm thuisownen bij mijn ouders.

Ik teel in de volle grond, en heb nu 4 plantjes hh, 3 df, en 4 early misty.

Alleen heb een gat van 40 cm gegraven, daar onderin bergje verse paardemest, daarboven houtturf en daar laagje grond op.

 

MAar ik zit nu toch ineens te twijfelen over die paardenmest. Omdat er toch op zich niet zo veel ammonia in paardenmest zit. En ik er niet helemaal zeker van ben, of ik ze zou laten staan of ff uitgraven en opnieuw die plantjes poten.

 

Dus heeft er iemand advies voor mij, of ervaring hiermee?

 

Ik teel al een aantal jaar, buiten dan, ivm thuisownen bij mijn ouders.

Ik teel in de volle grond, en heb nu 4 plantjes hh, 3 df, en 4 early misty.

Alleen heb een gat van 40 cm gegraven, daar onderin bergje verse paardemest, daarboven houtturf en daar laagje grond op.

 

MAar ik zit nu toch ineens te twijfelen over die paardenmest. Omdat er toch op zich niet zo veel ammonia in paardenmest zit. En ik er niet helemaal zeker van ben, of ik ze zou laten staan of ff uitgraven en opnieuw die plantjes poten.

 

Dus heeft er iemand advies voor mij, of ervaring hiermee?

 

 

Gat van 40 cm diep per plant uiteraard!

 

 

Ik teel al een aantal jaar, buiten dan, ivm thuisownen bij mijn ouders.

Ik teel in de volle grond, en heb nu 4 plantjes hh, 3 df, en 4 early misty.

Alleen heb een gat van 40 cm gegraven, daar onderin bergje verse paardemest, daarboven houtturf en daar laagje grond op.

 

MAar ik zit nu toch ineens te twijfelen over die paardenmest. Omdat er toch op zich niet zo veel ammonia in paardenmest zit. En ik er niet helemaal zeker van ben, of ik ze zou laten staan of ff uitgraven en opnieuw die plantjes poten.

 

Dus heeft er iemand advies voor mij, of ervaring hiermee?

 

Gat van 40 cm diep per plant uiteraard, ter verduidelijking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi bikelover27. Ik heb ook onderaan mijn put 10 cm paardenmest gelegd. Maar de bedoeling bij mij is in de eerste plaats dat de bodem opwarmt door het broeieffect van paardenmest, op de 2de plaats staat bemesting. Mijn put is 70 diep,doorsnede 80 cm en de onderste 10 cm is paardenmest. Ook ligt er een plasticfolie tussen de paardenmest en de grondmix erboven.Onder mn post zie je wel die link...

 

Volgens mij zullen je plantjes het nu nog goed doen, maar wanneer de wortels tot aan de verse paardemest zullen groeien (over een maandje ofzo veronderstel ik), vrees ik ervoor dat ze zullen afsterven.

Het is ook te zien hoeveel van die paardenmest er in zit. Maar algemeen gezien denk ik dat de wortels zullen verbranden.

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er mensen die daar anders over denken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inmiddels de planten ff uit de grond gehaald, en de paardenmest uit de kuilen gehaald. Heel klein beetje erin laten zitten. Als je zoiets gebruikt met het al half verteerd zijn, heb ik gelzen en gehoord. Oa voor de amonia die er nog inzit.

De plantjes groeien zoiezo wel goed met dit weer, en dat dat nog zulke grote bomen zullen worden nu ze toch kwetsbaar zijn!! Kheb er ook 2 superskunk plantjes bijgezet van nirvana, nirvana schijnt nogal veel kritiek te krijgen lees ik in het forum. Vroege afbloeitijden, en slechte klantenservice. Maar jaa..

 

 

Kzal ook wel wat fotoos posten van mn tuintje! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook paardenmest onderin de kuilen van 2 G-plantjes.

Een gat van zo'n 30cm diep, dan een paar schepjes mest erin, vermengt met wat gewone aarde.

Dan een laagje aarde erop, daar het plantje met kluit op, en afgedekt.

 

Ik heb van een doorgewinterde blower en een voegere guerilla kweker gehoord dat de mest die plantjes een flinke boost geeft...

Misschien is het een idee om de mest een tijdje, verspreid, te laten liggen. Tegen de amonia(dampen).

 

Ben benieuwd, ik hoop niet dat ik nu moet gaan vrezen voor mijn plantjes!

 

Bye

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt verse paardenmest is niet geschikt om op te kweken, een paar weken buiten met wat fikse regenbuien hebben ze echt wel nodig.

 

Voor mijn paddestoelenkweken spoelde ik (te) verse paardenmest uit met water om ammonia eruit te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...