Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dietn

Ik Denk Overvoeding

Recommended Posts

hallo

 

kben net begonnen met een kweekje met stekken.

kheb nu het grote probleem dat er vreemde gele plekken op mijn blaadjes komen waarna deze afsterven.

volgens mij ben ik totaal verkeerd begonnen en heb ik mijn stekjes onmiddelijk in een potje gezet met een PLAGRON growmix potaarde.

kheb deze grond daarna bewaterd met een wortelsimulator. (water niet afgezuurd)

 

5 Jack herrer stekken in een klein voorgroeipotje van +/- 1L

PLAGRON growmix

400W lamp

afzuiger niet regelbaar

luchtbevochtiger

 

 

nu heb ik het probleeem dat de bladeren er HEEL slecht uitzien.

wie weet raad en wat moet ik nu doen om dit te stoppen?

kheb hier wat foto's hopelijk heb je daar wat aan...

 

med_gallery_16810_5139_153507.jpg

med_gallery_16810_5139_50470.jpg

med_gallery_16810_5139_153000.jpg

med_gallery_16810_5139_44464.jpg

med_gallery_16810_5139_698412.jpg

med_gallery_16810_5139_32139.jpg

Edited by dietn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water met wortelstimulator niet afzuren geeft soms een pH waarde van 10 en dat vinden je planten niet leuk....

Share this post


Link to post
Share on other sites

high,

 

weet echt niemand wat ik hieraan kan doen?

de nieuwe blaadjes die aan mijn stekjes groeien zien er wel goed uit maar heb de indruk dat deze ook de slechte kant op willen gaan :smoke

khoop echt dar er iemand mij goede raad kan geven.

kzou ontgoocheld zijn als ik mijn plantjes moet wegsmijten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ze gewoon gelijk onder de 400 watt hebt gezet zijn ze waarschijnlijk verbrand.

 

Zou om te beginnen eens ver van de lamp zetten, lv meten en eventueel aanpassen en de pH van je aarde voor de zekerheid even nameten na die truuk met de wortelstimulator :verrygood

 

hoe ontgoocheld je ook mag zijn, betere voorbereiding voorkomt dat. Een boer gooit ook niet zomaar een paar stekkies in en pot en gooit er af en toe wat bij. Geen foto's hoe ze grootgebracht worden? temp/lv? Ventilatie / afzuiging? pH?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey!

 

zou het echt aan het afzuren van het water kunnen liggen? dit heb ik niet gedaan...

 

opstelling:

 

5 Jack Herrer stekken

in een PLAGRON growmix

homebox 1m/1m/2m

afzuiger met koolstoffilter

400W lamp

luchtbevochtiger

klein ventilatortje voor luchtcirculatie

 

voorlopig staat de afzuiger niet aan omdat ik het anders niet vochtig genoeg krijg in mijn tent.

ik kan namelijk mijn afzuiging niet regelen (ofwel aan op volle toeren ofwel uit)

de waarden zijn wel redelijk goed denk ik...

 

temperatuur licht aan 29 (lamp hangt 80cm van de stekken)

temperatuur licht uit 20

vochtigheid 60%

ph water weet ik niet...

mijn onderste flappen van mijn tent staan open voor beetje ventilatie (is dit goed genoeg?)

 

moet ik iets veranderen of zou ik het gewoon wat tijd moeten geven?

 

waar kan ik best zo een PH meter halen voor mijn water af te zuren?

 

kga vandaag nog proberen fotos te tonen

 

alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die Dietn,

 

Je hebt je potten ingewaterd NA het plaatsen van de stekken???

 

Voor zover ik weet, water je eerst je potten in, zorgt voor een goede temperatuur en plaats je dan de stekken.

 

Hoeveel water heb je ze gegeven en hoeveel wortelstimulator (welk merk)? Heb je verder nog water/voeding gegeven?

 

Hoeveel dagen ben je nu onderweg?

 

Lijkt mij namelijk zo op het eerste oog: gevalletje een beetje teveel van het goede.

 

 

Geef AUB zoveel mogelijk info!

 

 

XXXX

 

Passie

Share this post


Link to post
Share on other sites

....ik heb onlangs problemen gehad met de pH. :smoke

Mijn Ph lag te hoog :verrygood ...ik kan je tonen hoe mijn plantjes er aan toe waren(zaailingen)

 

gallery_16666_5038_73937.jpg

gallery_16666_5038_31876.jpg

 

Anyway,alles begon geel te zien bij mij,ik denk dat het bij jou een overvoedingsprobleem is

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ha die Dietn,

 

Je hebt je potten ingewaterd NA het plaatsen van de stekken???

 

Voor zover ik weet, water je eerst je potten in, zorgt voor een goed temperatuur en plaats je dan de stekken.

 

Hoeveel water heb je ze gegeven en hoeveel wortelstimulator (welk merk)? Heb je verder nog water/voeding gegeven?

 

Hoeveel dagen ben je nu onderweg?

 

Lijkt mij namelijk zo op het eerste oog: gevalletje een beetje teveel van het goede.

 

 

Geef AUB zoveel mogelijk info!

 

 

XXXX

 

Passie

 

eerlijk gezegd wist ik niet dat je de stekken zo moest planten :verrygood

kheb gewoon mijn potjes van +/-1L (kweet de juiste grote niet,khad deze nog liggen...) gevuld met GROWMIX VAN PLAGRON en de stekken er met de steenwolplug ingezet

daarna heb ik ze ingewaterd met wortelsimulator van CANNA met de aangegeven hoeveelheid die op de fles stond.

5 dagen later heb ik ze doorspoeld met gewoon kraanwater en voor de rest niets meer gegeven.

kheb de indruk dat ze nu de goeie kant beginnen opgaan.

 

temperatuur is bij licht aan 30graden/bij licht uit 20graden

vochtigheid schommeld tussen 35% en 60%

 

denk ook dak veel te geweldig begonnen ben met direkt die voeding en die potgrond

 

 

 

....ik heb onlangs problemen gehad met de pH. :lol:

Mijn Ph lag te hoog :smoke ...ik kan je tonen hoe mijn plantjes er aan toe waren(zaailingen)

 

gallery_16666_5038_73937.jpg

gallery_16666_5038_31876.jpg

 

Anyway,alles begon geel te zien bij mij,ik denk dat het bij jou een overvoedingsprobleem is

 

Gr

 

kwist echt niet dat die Ph-waarde van je water zo belangrijk is :kill:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey die Dietn,

 

Mijn conclusie: teveel water en voeding. Was nog helemaal niet nodig geweest. In Plagron Growmix zit voldoende voeding voor de eerste weken. V.w.b. het inwateren heb ik je reeds bericht. Dit is ook zeeeeeeer belangrijk bij het overpotten. Niet alleen in het begin, maar gedurende je gehele kweek dien je uiterst zorgvuldig om te gaan met water en voeding. Begin maar gerust met een kwart of nog minder van de op de flessen aangegeven hoeveelheden en kijk hoe je plantjes daarop reageren. Je planten zullen je de gehele kweek "vertellen" hoe ze zich voelen, daar pas jij je op aan. Andersom werkt niet :verrygood

 

Toch nog even voor de zekerheid: Hoever hangt je lamp van de stekken vandaag?

 

TIP: Veel lezen op het forum en maak een kweekverslag! :smoke

 

 

Succes met je kweek!

 

 

XXX

 

Passiekweekster

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey passiekweekster!

 

ja,twas zuiver overvoeding waardoor mijn planten kapot aan tgaan waren :kill:

de lamp hangt nu 90cm van de planten.is dit goed of niet?

kheb wel het probleem dat het nu te warm komt in mijn tent :verrygood

het is nu 31,4graden!!!

mijn afzuiger draait nu op volle toeren :smoke

kheb 2 kleine ventilators geplaatst aan de buitenkant van mijn tent die lucht langs de flappen naar binnen blazen.

mijn afzuiger in een buisventilator RVK 125A 225m

mijn koolstoffilter is FILTER SMALL 125MM is 300m³

 

is dit niet genoeg mss???

of ben ik weer verkeerd bezig?

 

weet er iemand een oplossing voor mijn hoge temperatuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dietn,

 

Als ik goed begrijp dat de dames al enkele dagen (hoeveel precies???) onder de lamp staan, kun je de lamp wel laten zakken tot 40 cm van de planten. (40 cm voor 400 W en 60 cm voor 600 W is zo een beetje de standaard, zolang de temperatuur het toelaat en je een gelijkmatig veldje hebt zou je nog iets lager kunnen gaan. Ook hier geldt weer: je plant laat het echt wel weten als ze het niet leuk vindt.)

 

Waar en hoe meet je de temperatuur? De gebruikelijke wijze is op tophoogte, onder de lamp IN DE SCHADUW.

 

Ik vind het wel erg warm namelijk in je tent en de zomer moet nog beginnen. In wat voor ruimte staat je tent, is daar nog iets met de temperatuur te doen?

 

Die opzet hebben ze je zeker in de growshop verkocht? Ik ben ook zo begonnen. Kon de warmte in de zomer ook niet onder controle houden. Naar mijn mening en ervaring is 225m2 afzuig voor de temperatuur in zo een tent te weinig. Je zou kunnen proberen de temperatuur te verlagen met een actieve inblaas. Twee kleine ventilatoren kan alleen als deze voldoende vermogen hebben, maar lijkt mij minder praktisch. Je zou ook kunnen kiezen voor een cooltube. Als ik me niet vergis worden die op dit moment op het forum, bij de te koop rubriek aangeboden voor 25 euro.

 

Staat je tent in een donkere afgesloten ruimte? Zo nee, denk je er dan aan dat de flappen gesloten zijn als de lamp uit is i.v.m. mogelijke lichtinval.

 

Nog wel even een belangrijke vraag. Staan jouw stekken nu nog in die 1 liter potten? En zo ja, hoeveel dagen al inmiddels?

 

Wat ben je precies met de dames van plan qua potgrootte, voorgroeitijd, kweekmethode? Welke voeding en van welk merk gebruik je?

 

Over een PH meter zou ik me pas zorgen gaan maken indien je duidelijk PH problemen hebt. Ik heb ze nog niet gehad. Ligt ook een beetje aan het medium waarop je kweekt en met wat voor voeding. First things first.

 

Nou ik hoop dat je er weer mee vooruit kunt. Ga je nog een kweekverslag starten?

 

 

Greetz,

 

Passiekweekster

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Dietn,

 

Als ik goed begrijp dat de dames al enkele dagen (hoeveel precies???) onder de lamp staan, kun je de lamp wel laten zakken tot 40 cm van de planten. (40 cm voor 400 W en 60 cm voor 600 W is zo een beetje de standaard, zolang de temperatuur het toelaat en je een gelijkmatig veldje hebt zou je nog iets lager kunnen gaan. Ook hier geldt weer: je plant laat het echt wel weten als ze het niet leuk vindt.)

 

Waar en hoe meet je de temperatuur? De gebruikelijke wijze is op tophoogte, onder de lamp IN DE SCHADUW.

 

Ik vind het wel erg warm namelijk in je tent en de zomer moet nog beginnen. In wat voor ruimte staat je tent, is daar nog iets met de temperatuur te doen?

 

Die opzet hebben ze je zeker in de growshop verkocht? Ik ben ook zo begonnen. Kon de warmte in de zomer ook niet onder controle houden. Naar mijn mening en ervaring is 225m2 afzuig voor de temperatuur in zo een tent te weinig. Je zou kunnen proberen de temperatuur te verlagen met een actieve inblaas. Twee kleine ventilatoren kan alleen als deze voldoende vermogen hebben, maar lijkt mij minder praktisch. Je zou ook kunnen kiezen voor een cooltube. Als ik me niet vergis worden die op dit moment op het forum, bij de te koop rubriek aangeboden voor 25 euro.

 

Staat je tent in een donkere afgesloten ruimte? Zo nee, denk je er dan aan dat de flappen gesloten zijn als de lamp uit is i.v.m. mogelijke lichtinval.

 

Nog wel even een belangrijke vraag. Staan jouw stekken nu nog in die 1 liter potten? En zo ja, hoeveel dagen al inmiddels?

 

Wat ben je precies met de dames van plan qua potgrootte, voorgroeitijd, kweekmethode? Welke voeding en van welk merk gebruik je?

 

Over een PH meter zou ik me pas zorgen gaan maken indien je duidelijk PH problemen hebt. Ik heb ze nog niet gehad. Ligt ook een beetje aan het medium waarop je kweekt en met wat voor voeding. First things first.

 

Nou ik hoop dat je er weer mee vooruit kunt. Ga je nog een kweekverslag starten?

 

 

Greetz,

 

Passiekweekster

 

hey passiekweekster,

 

mijn plantjes staan nu juist 1week onder de lamp; de lamp hangt 90cm boven de planten;

mijn hoogste plantje is 20cm hoog zonder de pot;

 

ik meet mijn teperatuur op de grond mijn zo'n thermo/hygro meter.

mijn tent staat in een klein zoldertje die ik geisoleerd heb. (zoldertje is 4m op 3m)

kheb enkel een klein dakvenstertje die ik een klein beetje kan openzetten... verder kan ik hier zelf niets aan de temperatuur veranderen :kill:

zou een cooltube veel helpen in temperatuur? kweet nl niet hou deze lampen in zijn werk gaan? moet je hierop dan ook een aparte afzuiging hebben?

 

wat kan ik nu het beste doen met mijn afzuiging? een andere afzuiger kopen of een andere filter?

 

mijn planten staan nu nog steeds in die kleine potjes. is het al tijd om ze te verpotten mss? er zijn 2 plantjes waar je de wortels reeds aan de onderkant ddoor de gaten ziet komen. voorlopig gebruik ik nu geen voeding meer. maar er zit voeding in de potgrond.

 

kheb eigenlijk geen idee hoe groot ik de stekjes moet laten komen. khad gedacht als de hoogste plant 50cm is ze in bloei te zetten.

kheb eigenlijk niet echt een kweekmethode in gedachten.

 

kzou wel willen een kweekverslagje maken maar kheb geen fototoestel :verrygood

jammer

kga proberen er een te vragen aan een vriend :P

 

groetjes

 

 

 

 

 

Hey Dietn,

 

Als ik goed begrijp dat de dames al enkele dagen (hoeveel precies???) onder de lamp staan, kun je de lamp wel laten zakken tot 40 cm van de planten. (40 cm voor 400 W en 60 cm voor 600 W is zo een beetje de standaard, zolang de temperatuur het toelaat en je een gelijkmatig veldje hebt zou je nog iets lager kunnen gaan. Ook hier geldt weer: je plant laat het echt wel weten als ze het niet leuk vindt.)

 

Waar en hoe meet je de temperatuur? De gebruikelijke wijze is op tophoogte, onder de lamp IN DE SCHADUW.

 

Ik vind het wel erg warm namelijk in je tent en de zomer moet nog beginnen. In wat voor ruimte staat je tent, is daar nog iets met de temperatuur te doen?

 

Die opzet hebben ze je zeker in de growshop verkocht? Ik ben ook zo begonnen. Kon de warmte in de zomer ook niet onder controle houden. Naar mijn mening en ervaring is 225m2 afzuig voor de temperatuur in zo een tent te weinig. Je zou kunnen proberen de temperatuur te verlagen met een actieve inblaas. Twee kleine ventilatoren kan alleen als deze voldoende vermogen hebben, maar lijkt mij minder praktisch. Je zou ook kunnen kiezen voor een cooltube. Als ik me niet vergis worden die op dit moment op het forum, bij de te koop rubriek aangeboden voor 25 euro.

 

Staat je tent in een donkere afgesloten ruimte? Zo nee, denk je er dan aan dat de flappen gesloten zijn als de lamp uit is i.v.m. mogelijke lichtinval.

 

Nog wel even een belangrijke vraag. Staan jouw stekken nu nog in die 1 liter potten? En zo ja, hoeveel dagen al inmiddels?

 

Wat ben je precies met de dames van plan qua potgrootte, voorgroeitijd, kweekmethode? Welke voeding en van welk merk gebruik je?

 

Over een PH meter zou ik me pas zorgen gaan maken indien je duidelijk PH problemen hebt. Ik heb ze nog niet gehad. Ligt ook een beetje aan het medium waarop je kweekt en met wat voor voeding. First things first.

 

Nou ik hoop dat je er weer mee vooruit kunt. Ga je nog een kweekverslag starten?

 

 

Greetz,

 

Passiekweekster

 

hey passiekweekster,

 

mijn plantjes staan nu juist 1week onder de lamp; de lamp hangt 90cm boven de planten;

mijn hoogste plantje is 20cm hoog zonder de pot;

 

ik meet mijn teperatuur op de grond mijn zo'n thermo/hygro meter.

mijn tent staat in een klein zoldertje die ik geisoleerd heb. (zoldertje is 4m op 3m)

kheb enkel een klein dakvenstertje die ik een klein beetje kan openzetten... verder kan ik hier zelf niets aan de temperatuur veranderen :lol:

zou een cooltube veel helpen in temperatuur? kweet nl niet hou deze lampen in zijn werk gaan? moet je hierop dan ook een aparte afzuiging hebben?

 

wat kan ik nu het beste doen met mijn afzuiging? een andere afzuiger kopen of een andere filter?

 

mijn planten staan nu nog steeds in die kleine potjes. is het al tijd om ze te verpotten mss? er zijn 2 plantjes waar je de wortels reeds aan de onderkant ddoor de gaten ziet komen. voorlopig gebruik ik nu geen voeding meer. maar er zit voeding in de potgrond.

 

kheb eigenlijk geen idee hoe groot ik de stekjes moet laten komen. khad gedacht als de hoogste plant 50cm is ze in bloei te zetten.

kheb eigenlijk niet echt een kweekmethode in gedachten.

 

kzou wel willen een kweekverslagje maken maar kheb geen fototoestel :smoke

jammer

kga proberen er een te vragen aan een vriend B)

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...