Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
G-dogg

Stekken

Recommended Posts

Goedenavond,

collega's.

 

 

Nu zit ik met een probleempje van de week heb ik stekken gesneden om mijn hobby te voorzien van baby's.

maar ze willen maar niet wortelen. dus ik hoop op een paar goeie tips .

 

De situatie.

 

Plugjes eerst een halfuur laten weken met een oplossing met dna cel 1.

stekken schuin afgesneden beetje van de stam weggeschraapt voor snellere worteling

vervolgens gedoopt in stekgel.(clonex).

Plug uit de bak gehaald zachtjes uitgenkepen zodat die nog wel goed vochtig is

stek in de plug gedrukt .

blad uiteindes beetje gesnoeit .

vervolgens in de propagator gedaan met een 400 w hps lamp er hoog boven .

beetje bladvoeding over de stekken heen gesprayd en de bodem van de propagator goed ook bevochtigd.

deksel eropgedaan.

 

heb ik het goed gedaan en zoja hoe snel moet het zaakje de eerste wortels vertonen???

 

ik hoop op nuttige info .bvd.

 

Dogg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn beste..ik kan je vertellen hoe ik een 100 procent ratio krijg met stekken op steenwol......Je hebt het over een half uurtje inweken....ik laat mijn blokjes altijd 24 uur inweken minimaal....en dan meet ik de ph van de vloeistof...de PH van de oplossing voor de steenwol is nl heel erg belangrijk voor het al dan niet wortelen van je stekken.

 

simpelweg gezegd....steenwol is een zgn inert materiaal....er zit niets aan voedingstoffen in of op..steenwol heeft van zichzelf een PH van 7 geloof ik....deze PH is te hoog voor een plant om te wortelen...dus hoe ik het doe

 

1;inweekoplossing maken....ph 5.2...klein beetje 1 comp voeding erbij (hoeft niet perse} en wortelstimularor....uiteraard eerst de voeding en wortelstimulator erbij..en daarna netjes afzuren naar ph 5.2

 

2: 24 uur later..vloeistof meten waar je blokjes in liggen....je zult zien dat de ph zo rond de 6 zal liggen....je hebt nu dus de steenwol op een correcte manier ingeweekt....(ik persoonlijk zuur nu nog een keer af naar 5.7 a 5.8}...je pluggen zijn nu klaar voor gebruik....

 

3: volgende stap heb je volgens mij goed gedaan...clonex...topspul....

 

4: nu is het wel belangrijk om geleidelijk de luchtvochtigheid in je propagator omlaag te gaan brengen dmv die schuifjes..simpelweg gezegd..eerste 24 uur alles dicht daarna elke dag een klein stukje meer open...

 

5: ik zou persoonlijk niet in de blokjes knijpen maar ze met een snelle polsbeweging er wat vocht uit slaan...ook altijd met een takje een gaatje op maat maken in de plug....en een flinke dot clonex erop...

 

Dus...meet je PH....week wat langer in...en breng de lv langzaam omlaag om het wotelen te bespoedigen...als de plug wat droger wordt eventjes een badje maken ph 5.8 inclucief wat basismest zo rond de ec 1.2 en een beetje wortelstimulator...

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmm 2 weken of zo ;) ;)

 

Gr,

NN

 

 

5xHaze in Scrog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk hier heb ik wat aan:D.

 

zeer nuttige informatie ik denk de fout in te zijn gegaan met het inweken +ph niet meten.

 

komt hopelijk allemaal goed.

 

;) .

 

Thnx. Dr. green thumbs.

Dogg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe werkt het stekken eigenlijk precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn een paar goede topics over stekken, ff zoeken man..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo stekkers

 

Een tip van Rataplan dacht ik was ook een tijd in water laten staan voor je ze in stekpoeder -gel doet. Verder is 400 watt te veel denk ik. Mijn stekken gingen zo dood binnen paar dagen. 2 of 3 TL buisjes is voldoende.

 

TIPS:Een verwarmde propagator op 22 graden, met TL ipv een 400 watter (dit pas als ze goed geworteld zijn), de stekken snijden zoals je beschreef (stekken schuin afgesneden beetje van de stam weggeschraapt voor snellere worteling), water afzuren tot ongeveer 5,5 zoals Dr. Greenthumbs beschreef, en eerst de stekken uurtje ofzo in een bakje met afgezuurd water, dan in de gel/poeder, voorzichtig in het plugje en besproeien met sproeimix (visemulsie bijv.). Van de grootste bladeren 1/3 afknippen.

 

gallery_12381_3804_21989.jpg

 

succes met het stekken

 

CannaDanny

 

:dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik week mijn steenwol pluggen altijd maar even voor door ze te dompelen en het extra vocht eruit te knijpen. Omdat steenwol toch geen vocht opneemt in de vezels zelf, lijkt het me juist niet zo zinvol om het uren te laten staan. Het kan nu eenmaal maar een bepaalde hoeveelheid vocht tussen de vezels bevatten. En of dit nu volloopt door onderdompeling van een minuut of van 24 uur, daar zie ik geen verschil in.

 

Ik zet ze met de stekken wel op een ondergrond van vochtige seramis, zodat de pluggen net genoeg op kunnen zuigen om vochtig te blijven. Ik heb dan wortels binnen 12 dagen, afhankelijk van waar van de moeder er gesneden is plus tijd van het jaar. Gelijk na het snijden in een potje met water zetten om te verhinderen dat er lucht in de stengel wordt gezogen is erg belangrijk. Zo kan je ze prima bewaren tot je ze bewerkt en in de plug zet.

 

Een te veel aan stekpoeder of gel even van de stek afschrapen en niet te dikke uitlopers gebruiken om te stekken. Dan heb je bijna geen uitval en snelle beworteling.

 

Ik sproei de stekken zelf niet nat, dit geeft alleen maar bruine randen aan het blad. Ik hou de LV hoog door de deksel van de propagator aan de binnenkant nat te sproeien en de vochtige seramis. Of ik heb ze in mijn stekkenkast waar de LV 80% is door een luchtbevochtiger. Hoge LV is belangrijk, natte blaadjes niet goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo , daar ben ik weer.

 

ik moet nogmaals veel dank geven aan dr.greenthumbs .

en natuurlijk de anderen die hun bijdrage aan dit topic hebben geleverd . de eerste stekken zijn aangeslagen ben alleen een beetje laat met posten.

binnen 8 dagen sommigen na 10 schoten de wortels eruit.

nu gaat me intresse nog wat dieper . ik wil zo min mogelijk uitval creeren in de zin van:

een stek kan wel wortels hebben maar toch zie je vaak dat ze achterblijven bij sommigen rondes of nog erger gewoon afsterven.

nu kan dit aan de kweker zelf liggen wat vaak het geval is. maar vaak genoeg zie je dat het stekje gewoon zwak is.

kortom ik wil mijn potentie van de stekken verhogen.

wie heeft er nog handige tips .of zijn die er simpelweg gewoon niet?

 

Gr. dogg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon met grootmoeders recept.

stukje schuimrubber dat blijft drijven, emmer wortel stimulator, stekken schuinafsnijden gaatje in de schuimrubber stekkie erin en in de wortelstimulator op de vensterbank in de zon en maar wachten tot het wortels heeft en dan in een 9x9x10 potje poten en de wortels goed laten groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...