Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

beste mensen,

 

ik wou eigenlijk wel even weten of ik roofmijten in leven kon houden met een ander soort voedsel.

zijn er mensen die dit weten ?

 

heb ooit iets gelezen dat ze op honing en water kunnen leven, is dit waar of een fabel ?

 

alvast bedankt voor de reacties.

 

gr pitoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze eten spint,,,,,dus dan moeje die kweken :P

 

:) :smoke sorry,,,,

 

good luck man

Share this post


Link to post
Share on other sites
ze eten spint,,,,,dus dan moeje die kweken :P

 

:) :smoke sorry,,,,

 

good luck man

 

 

Wil je dat echt weten?

Je kunt roofmijt in leven houden door ze te kweken net als hun prooidieren de spint.

Als gewas gebruik je dan b.v.bonenplantjes.

Je onderhoudt dan drie verschillende groepen plantjes, b.v. onder TL.

Schoon, geïnfecteerd met Spint en als derde Spint mét roofmijt.

Ideaal is als je daar ook een verschillend klimaat bij hanteerd.

Je zorgd dan dat de tweede groep droog en warm staat, ideaal voor spint, terwijl de laatste groep vochtiger is zodat de roofmijt beter floreert.

 

Je ziet een hoop gedoe, gewoon af en toe kopen heeft dus zo zijn voordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt Wernard Bruining,

 

ja en ik hoopte dus dat het op een andere manier kon, had zelf ook al zoiets van dan moet je ze met spint in leven houden.

maar idd, wat een gedoe !

 

hoop dat er nog meer sugesties zijn, gemak dient de mens.

 

gr pitoe

 

@technogrower

 

i know !

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou er dan ook spint zitten in die buisjes met roofmijt , ik bedoel hoe sorteren ze dat? of zijn dat eitjes net uitgekomen.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kelt

 

zo dacht ik dus eigenlijk ook..goede opmerking !!

 

gr pitoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

zat er al een tijdje over te denken hoe ze dat nou deden. ps niet doen als je stoned ben .lol :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan haast niet anders dat er ook wat Spint meekomt. Maar ja dat geeft toch niet zoveel?

Maar als je kijkt naar hoe men roofmijt en spint kweekt op die bonenplantjes zie je ook waarom roofmijt zo slecht werkt in onze kweekruimtes. Als je zorgt voor een vochtig ietwat koel klimaat met lange dagen gaat de roofmijt de overhand krijgen en kun je ze oogsten. Geef je een warm en droog klimaat met korte dagen dan krijgt spint de overhand. Daarbij komt dat roofmijten bij korte dagen zich gaan opmaken om te overwinteren. Jagen minder en gaan zich verpoppen, inkapselen, eieren leggen of gaan gewoon dood, dat weet ik nu niet meer precies, zou het moeten opzoeken.

 

Roofmijt uitzetten heeft dus eigenlijk alleen zin als je dat doet op de moederplanten die relatief vochtig en niet te warm staan in een lange dagen lichtcyclus.

Het helpt dus vooral preventief. Zet je ze uit in een droge ruimte met op 12 uur bloeiende planten die vergeven zijn van de spint dan is de roofmijt hooguit een paar dagen tot een weekje actief.

 

Wat nu volgt schrijf met een zekere aarzeling, maar vooruit dan maar...........

 

Daarom ben ik er voorstander van om in een professionele kweek de stekken eerst te steriliseren voor je ze uitzet.

Je maakt een klein beetje gif aan en dompeld de stekken er in met plug of jiffy en al.

Gebruik handschoenen en een gelaatsmasker.

De stek is dan zeker en vast 100% schoon. Als je zorgt voor goede filters op je luchtinlaat is de tijd van 10 weken simpelweg te kort voor het ontwikkelen van een serieuze spint plaag. Kein gelul, zou Ernst Happel zeggen.

 

Je gebruikt telkens een kleine hoeveelheid gif, genoeg om een stekje in te dompelen. Dat gif laat je een weekje of langer staan tot het in relatief onschuldige componenten uiteen gevallen is, waarna je het verwijderd. Kijk maar op de gebruiksaanwijzing voor de vervaltijd.

 

Bewust steriliseren is zorgvuldig handelen en natuurlijk heel wat anders als in het wilde weg liters gif in het rond spuiten waarbij je grote delen van de planten niet eens raakt! Bij spuiten komt het met liters tegelijk in de lucht die je inademt en vervuil je de hele kweek ruimte.

Houdt je niet van gif gebruik dan biologische stoffen en wat visemulsie als hulpstof.

Dan vormt zich een laagje over het stekje met daarin de bestrijder.

 

Na 8-10 weken is er van het gebruikte gif niets meer over op de plant die inmiddels tientallen malen groter is geworden en totaal nieuw blad en toppen heeft ontwikkeld

 

Succes met de strijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar Wernard Bruining, heb stek gedompeld en daarna na een week weer gesproeid met gif in de begin fase.

leek allemaal weg te zijn, maar na 4 week bloei waren de eerste spint tekens al te zien op het blad. eerst alleen op 1 plant,maar zat er vol mee.

daarna weer behandeld met gif, na 4 keer behandelen nog niet weg te krijgen..wel aan het spoeien omdat dompelen niet meer kan natuurlijk..dus kan zijn dat ik dan alle hoekjes niet heb kunnen bereiken.

krijg het gewoon niet weg !!!

 

vandaar roofmijt, maar wil wat over houden voor de volgende kweek om dus preventief te werk te gaan volgende keer !

 

wel top van je inzet en mooie uitleg Wernard Bruining.

 

gr pitoe !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...