Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
koch

kastje- voor herhaling vatbaar!

Recommended Posts

Heb ooit al eerder een kast gebouwd met behulp van huis-tuin en keuken spullen(afzuigkap, kast v/d woningbouw enz.) wel met goede 400 w natriumlamp in een diepstraal-reflektor.

Het grond oppervlak v/d kast was maar een halve m2.

Hierop heb ik 100 liter voorbemeste aarde gestort,met daarin 6 stekjes. 2 weken groei,dus werden het flinke planten. Wel heb steeds blad verwijderd(niet alle) gedurende de gehele kweek(behalve in het begin),zodat er voldoende licht en lucht voor de planten beschikbaar bleef. Ik heb in 2 fasen geoogst,eerst de grote toppen- en een week later die andere frutsels(inmiddels al weer aardig aangedikte)

Goed schoon en droog hield ik er 230 gram aan over.

Reden genoeg om nog eens een kastje te zetten! plantenklein.jpg

De top links achter was een stuk groter dan de rest,deze plant had een hoogte van 92 cm. De top zelf was 55 cm lang en woog na drogen 35 gram,best veel voor de top van een stek.

Wat me erg heeft verbaasd is dat de planten het toch goed gedaan hebben ondanks de zeer geringe hoeveelheid voeding die ik heb gegeven(bijna niets).Het werd wel zichtbaar aan het einde van de bloei,dit uitte zich in vroegtijdige vergeling van de bladeren. De grond waar ze in stonden bevatte dus genoeg voeding(elke plant had ong. 17 liter grond)

Ik heb vooraf biologisch bemest met hempflex, dat is een mest gemaakt van gecomposteerde hennep wortels,voor zover ik weet.

Wanneer ik had bijgemest(kunstmatig) was m'n opbrengst ongetwijfeld hoger geweest!

 

Zo was hij ongeveer opgebouwd:

 

 

kastteknieuw.jpg

 

Dat dit de beste manier is om je kast op te bouwen ,dat zal ik zeker niet beweren!!

 

In de komende tijd zal ik proberen zoveel mogelijk aanvullende info. bij deze tekening geven

 

1 de bak met grond,die ik met acryl-glas plaatjes in 6 gelijke vakken verdeeld had. Dit om te voorkomen dat er planten zijn die meer grond gaan benutten dan andere,wat ongelijke planten tot gevolg heeft. De bodem van de bak (niet de kast zelf) was van een laag kippegaas met een laag horre-gaas daar boven. Deze lagen werden ondersteunt door een stuk of 25 ringen pvc pijp die ik op de bodemplank van de kast had gelegd(goed verdeelt). Op deze manier kan er genoeg zuurstof bij de wortels komen en loopt overtollig water snel weg uit de grond. Deze drain loopt over de waterdichte bodem plaat waar een gat in zit ,via dit gat loopt het water in een hele lage bak die onder de kast staat.. Deze drain-opvangbak kon ik vanonder de kast schuiven om het drainwater weg te kunnen gooien.

 

2 afzuiging ,of in mijn geval een slaghuis-ventilator uit een afzuigkap. Deze is aan de ene kant aangesloten op een rond gat in het bovenste kastdeel, en aan de andere kant eventueel op een koolstof-filter(niet getekend)

Het bovenste kastdeel geeft extra hoogte,zodat de mogelijkheid bestaat om de lamp hoog genoeg te kunnen hangen.

 

3 Dit is een pvc pijp met daarin een kokerventilator,die lucht de kast in blaast. Deze pijp is voorzien van gaten (14 mm).Het uiteinde(binnen in de kast ) is open . In het begin van de pijp net achter de ventilator zitten de gaten ,en dan steeds meer naar het uiteinde toe. Het totaal aantal gaten is ongeveer 20. De bedoeling hiervan is een goede verdeling van de binnen komende lucht.

 

4 Dit is ook een pvc pijp ,maar dan met een kleinere diameter. Op deze pijp zit een bocht koppel stuk ,die de zijwand ingaat naar buiten toe.Dit koppel stuk heb ik aan de binnenkant mat-zwart geverfd,met als doel zo weinig mogelijk licht binnen te laten. Net als bij 3 zitten er ook gaten in de buis maar dan iets kleinere.

Aan de buitenkant van de kast heb ik over het gat(waar de pijp op uit komt) een stukje afzuigkap-filter aangebracht. Dit zorgd ervoor dat stof en insekten zo weinig mogelijk de kast binnen kunnen dringen.

Er zijn natuurlijk talloze manieren om de pvc pijpen aan de binnenwant te monteren.

 

5 Deze 'bak'achterop de kast zorgd ervoor dat er wel lucht ,maar geen licht de kast kan binnendringen. Ergens op dit forum las ik over een labyrint, dat ook die funktie heeft. Het komt er op neer dat de aangezogen lucht een aantal omwegen maakt,zodat het licht 'via deze zelde weg' geen doorgang kan vinden. Laat ik eens kijken of dit met een afbeelding te verduidelijken is, die komt dus nog hier te staan.

 

6 Dit zijn gaten (14mm) waar ook lucht door naar binnen gaat. Ze zitten onderin de achterkant van de kast,tot een hoogte van zo'n 50 cm.

 

7 Dit is de voorkant v/d kast ,waar de deur zit. Om deze goed te laten sluiten heb ik tochtstrip rondom aangebracht. Of je dit op de deur of op de kast zelf doet maakt niet echt uit . het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.[/b]

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi, ik hoop dat het bij mij ook wa zal lukken, maar je moet gewoon zoveel weten, en mijn gehegen is nogal slecht, hehe, en et feit dak ben begonne me smore op men 12e zit daar voor niets tusse :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 planten op 50 cm2 (en steeds bladeren verwijderd) en dan nog circa 38 gram/plant ??

 

hoe hoog waren die planten dan, een meter of 4-5 ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 planten op 50 cm2 (en steeds bladeren verwijderd) en dan nog circa 38 gram/plant ??

 

hoe hoog waren die planten dan, een meter of 4-5 ??

 

5000 cm2 !!!! is een halve vierkante meter.

ik heb er foto's van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die foto's wil ik dan wel eens zien hoor, en als het zo is, zal het mss natte weed geweest zijn, of ben je gewoon één met groene vingers!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
die foto's wil ik dan wel eens zien hoor, en als het zo is, zal het mss natte weed geweest zijn, of ben je gewoon één met groene vingers!!

 

het was wel droog gewicht, nat weegd het 4 keer zoveel ongeveer. zie foto hierboven. Ze zijn hier al gedeeltelijk geoogst en van grote bladeren ontdaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en indien tijd over...

mail ze dan maar ook gelijk naar mij :lol:

 

je kan hier onder mijn bericht op blokje email klikken :wink:

 

Alvast bedankt (als je het doet :? )

:wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 planten op 50 cm2 (en steeds bladeren verwijderd) en dan nog circa 38 gram/plant ??

 

beetje wazig, maar ; zie foto

 

hoe hoog waren die planten dan, een meter of 4-5 ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
en indien tijd over...

mail ze dan maar ook gelijk naar mij :lol:

 

je kan hier onder mijn bericht op blokje email klikken :wink:

 

Alvast bedankt (als je het doet :? )

:wink:

 

het is gelukt: hij staat hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gezien en gelukt dus 8)

 

Planten zien er zeker knap uit :!:

Logisch dat je het zo nog een keer wil doen :lol: :lol: :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een mega vette planten!!

 

Zo zie je maar weer, ook kleinschallig kan een leuke oogst opleveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n kastje zou ik dus ook wel willen proberen se! :P

Heb je daar een beetje een uitgebreide beschrijving van of een plannetje ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo'n kastje zou ik dus ook wel willen proberen se!  :P  

Heb je daar een beetje een uitgebreide beschrijving van of een plannetje ofzo?

 

Ja ,er komt een beschrijving met (bouw)tekening v/d kast. Tis alleen nog niet helemaal klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gelieve dit dan ook ff naar mij op te sturen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar is die foto dan?

 

zie helemaal niks'

of ligt het weer aan mij ?

 

or else...

 

could you please send that picture to me also???

 

alvast bedankt:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
waar is die foto dan?

 

zie helemaal niks'

of ligt het weer aan mij ?

:P

 

vrees dat het aan jou ligt

..... of aan je computer, daar ben ik nog niet uit :wink:

 

(Plaatje staat in zijn eerste bericht van de topic)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een vette topppen zeg!

en zo te hore heeft het je ook nog niet eens zo veel geld gekost ook!

 

hoeveel heeft het je gekost eigenlijk als ik vrage mag?

 

en als je er weer planten heb staan.... FOTO'S MAKE VERPLICHT :twisted:

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat een vette topppen zeg!

en zo te hore heeft het je ook nog niet eens zo veel geld gekost ook!

 

hoeveel heeft het je gekost eigenlijk als ik vrage mag?

 

en als je er weer planten heb staan.... FOTO'S MAKE VERPLICHT :twisted:

 

Grtz

 

De kast inrichten: lamp,armatuur,voorschakel+grond, heeft me zo'n 300 piek gekost . Dat is niet echt veel maar dat komt ook doordat ik sommige spullen al had

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...