Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SweetLeaf

Tl 6 * 18 = 108 Watt

Recommended Posts

Ik heb zelf een low budget hok gebouwd om wat plantjes te kweken voor eigen gebruik. Zie foto:

gallery_2120_4025_279965.jpg

 

Als lichtbron heb ik gekozen voor 6 "standaard" TL-lampen van de gamma die ik op een plaat heb vastgeschroefd. Deze plaat komt aan 4 kettingen te hangen:

gallery_2120_4025_191676.jpg

 

 

 

 

 

 

In het hok:

gallery_2120_4025_295197.jpg

 

 

 

 

 

gallery_2120_4025_337644.jpg

 

 

 

 

 

Er zitten een paar "speciale" lampen in die ik een tijdje voor m'n aquarium had gebruikt.

 

Ik heb zelf een soort van ventilatiesysteem gebouwd m.b.v. computerfans en een oude voeding van een computer:

gallery_2120_4025_215641.jpg

 

 

 

 

gallery_2120_4025_683548.jpg

 

 

 

 

 

De ventilatie leek prima te functioneren totdat een keer de stroom uitviel ( ;) :spliff: ) toen ik hem uitschakelde m.b.v. van de knop op de pc-voeding. Nu heb ik eigenlijk niet zo veel vertrouwen meer in m'n zelfgemaakte ventilatiesysteem. Ik heb ook niet echt veel ervaring met elektra. :P

 

Ik ben van plan om het hok op een andere manier te gaan ventileren en ik wil eigenlijk ook een koolstoffilter in m'n hok zetten. Ik zat te denken aan een Odorsok (zie shop op deze site). Volgens de omschrijving past deze op vrijwel elke afzuiger. Ik wil het liefst de lucht langs de onderkant van m'n hok het hok uit laten ventileren. Hij staat namelijk in een schuur en de temperatuur is daar op het moment rond de 8-10 graden. Ik ben bang dat als ik te veel lucht afzuig, dat de temperatuur in m'n hok te laag wordt.

Ik zoek dus nog een (bij voorkeur low-budget) ventilatiesysteem. De meeste ventilators die ik zie bij growshops zijn minimaal 60 euro, wat ik nogal duur vind. Weet iemand een goede (goedkopere) oplossing voor mijn situatie? Zou ik zo'n Odorsok misschien m.b.v. buizen op m'n pc-fans kunnen aansluiten? Voor de fans wil ik dan gewoon een adapter gebruiken i.p.v. die voeding (die ik niet vertrouw).

 

Het hok is 100x65x200 100x80x200 cm. Ik wil ongeveer 5 planten gaan kweken op een mengsel van aarde en cocos in potten van 15 liter. Verder ga ik zeer waarschijnlijk een ventilatorkachel in het hok zetten om te verwarmen en de laatste 3 weken van de bloeifase hang ik er misschien een natriumlamp in van 400 W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Een goede afwerking en een kleine investering is vaak een manier om veel succes te bereiken, wees niet bang om 50E voor een afzuiger te betalen, die betaald zichzelf vanzelf terug.

 

Verder wel tof :spliff:.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een oude computer voeding is niet echt geschikt voor enkel wat kleine ventilators te voeden, als je de voeding niet genoeg belast dan werkt deze niet goed en krijg je dus problemen.

Ik zou ook voor de afzuiger van 50E gaan dan ben je zeker dat alles goed zit! deze is zo terugbetaald als je eenmaal gaat oogsten :spliff:

 

success

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem met afzuigers is dat ik niet weet of het plastic van het hokje in combinatie met de warmte en onderdruk zo lang hetzelfde blijft...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit nu idd te denken aan een slakhuis ventilator van 250 kuub. Ik neem aan dat die genoeg capaciteit heeft voor m'n hok. Dan heb ik verder ook niet zo veel problemen als ik een Odorsok wil gaan gebruiken om de lucht te filteren. Die sluit ik dan aan op de slakhuis ventilator.

Wat betreft de warmte zal het wel meevallen, omdat ik waarschijnlijk alleen in de winter ga kweken (in de zomer kan ik weer planten in de tuin gaan kweken). Dus wil ik toch een luchtstroming van boven naar beneden creeeren door de ventilator onderin het hok lucht weg te laten zuigen en met een passieve inlaat bovenin het hok. Die 6 TL-lampen geven echt niet veel warmte af.

Die ruimte onder het hok is 12,5 cm hoog. Ik ben van plan om die Odorsok aan de binnenkant te plaatsen en de afzuiger aan de buitenkant (naast het hok). Ik ben van plan om die Odorsok bovenin het hok op te hangen en er een buisven. op aan te sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...