Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SpaceAge

Welk(e) Bladprobleem/problemen Is Dit (met Foto's)?

Recommended Posts

Hallo,

 

dit is mijn eerste kweekje en die is tot nu toe niet over een leien dakje gelopen, maar nu begin ik serieuze bladproblemen te krijgen. Ik heb al wat zitten opzoeken en ik denk ofwel zwavel of fosforprobleem.

 

Soortjes: Oasis en Jack Herrer, zaailingen

 

Groeifase: maar... eerst philips flower power lamp gesprongen, daarna enkele dagen op spaarlamp, dan +/- 1 week met 400 sylvania bloeilamp, maar mijn trafo ging stuk, dus terug 1,5 week met enkel spaarlamp, nu sinds 4 dagen met nieuwe trafo en 400watt philips lamp. Ik dacht het nu terug beter zou gaan, maar de bladproblemen zijn nu pas echt begonnen. :)

 

Medium: aarde, gemengd met mestkorrels, compost, wormenmest en kalk

 

Temperatuur: nu tussen de 15 en 25graden, maar de periodes zonder goede lamp hebben ze ergere schommelingen gehad (min. temperatuur van 10°, temperatuur de meeste momenten niet hoger dan 18°)

 

pH/EC: heb geen meter dus niet gekend, geef wel uitsluitend regenwater

 

 

Ik zit met meerdere problemen.

 

Ten eerste hebben sommige plantjes uitgedroogde geel/bruine topjes van blaadjes:

 

med_gallery_13609_3749_79949.jpg

 

 

 

Dan heb ik 2 planten waarvan de onderste bladeren er zo uit zien:

 

med_gallery_13609_3749_169816.jpg

 

 

 

En als dat nog niet genoeg is, heb ik mijn twijfels over kleine, gele vlekjes op mijn beste plant:

 

med_gallery_13609_3749_48153.jpg

 

 

 

 

Kan iemand mij zeggen wat dit juist is, en wat er (nog) aan gedaan kan worden?

Edited by SpaceAge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt op overvoeding, maar kan heel goed voortkomen uit pH problemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die regenwater verder niet afzuurd is het niet te wijten aan de ph. Denk dat je die zaadjes ook in die grond hebt laten ontkiemen?? Dan zijn ze wat overvoed en is nog geen ramp. Door al het gedoe met die verlichting is in het begin wat gaan strekken maar zie dat ze nou toch wat bossiger worden. Dus wat je kunt doen is nog niet de moed opgeven en beslist niet gaan voeden en niet teveel water geven en wat langer in de groei laten en kan het zeker nog goed komen. De onderste blaadjes is wel vaker niet zoveel soeps en vaak zijn de bovenste blaadjes beter. Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik ben het met Mister eens. Het is een rijk grondje voor een klein Jackje. Pas ook op met te veel water. Laat de potten tussendoor maar lekker licht worden.

 

Dat bolle van die blaadjes is waarschijnlijk toch ook van al dat wisselen van licht

 

med_gallery_5822_1005_2793.jpg

Deze plant ging van spaarlamp naar inductie (soort giga-TL) van onder 300 naar 1200 Watt. Die schrok een beetje. Had anderhalve week nodig om bij te trekken.

 

Ik zeg: let op te veel water en even aankijken.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties!

 

@ MisterXl

 

Ze zijn inderdaad in het zelfde grondmengsel gekiemd. Weliswaar eerst in kleinere potjes, en daarna verpot.

 

Is ontkiemen beter in aarde zonder veel meststoffen in?

 

@ MissJ

 

In de slechte periode's zaten ze onder een gewone huisspaarlamp :) En in het weekend een beetje daglicht erbij.

 

 

Ik ga in ieder geval jullie raad opvolgen en ze wat langer in groei laten (ging ze zonder hulp eigenlijk gewoon in bloei zetten en hopen dat er nog wat van ging komen) en op min water letten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net hetzelfde, de onderste blaadjes zien er ook zo uit, de zaadjes zijn ook in de zelfdegrond ontkiemt.

Ikheb ze verpot naar een grotere pot, ik zit met een 300watt lamp, op 30cm afstand, temperatuur 29 graden, ph en ec meet ik niet. Ik gebruik niks vn voedingsstoffen. Ik moet wel zeggen dat ze nog in potgrond zitten voor zaadjes te ontkiemen, zou ik beter overstappe op uni. potgrond? en wat nog?

(plant is 30cm met 5cm tssn inter.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kheb ze nu in goede potgrond gestoke, 35l kuip, beetje bemest (de plant zakte eerste 15min elemaal in mekaar, bladen elemaal flauw ner benede) maar nu is hij trug in orde, had even schrik, kdenk door de stress bij ht verpotten.binnekort 600 en 400w lampie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie je vaker na over potten, zekers als er niet rustig gedaan wordt.

 

Meestal na een dagje al weer bijgetrokken.

 

Even geduld.

 

Succes

 

SA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...