Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
djie.wurm

[artikel]medicinale wiet

Recommended Posts

Legale kweek van medicinale marihuana

Door Paul Scherder

 

Op 14 februari ging de kogel door de kerk. Minister Borst wees eindelijk de eerste twee legale staatswiet-telers aan. The Institute of Medical Marijuana en Maripharm uit Rotterdam werden uitgekozen om via het Bureau voor Medicinale Cannabis (BMC) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en onder begeleiding van het Medisch centrum van de Amsterdamse VU als medisch experiment aan 16 MS patiënten medicinale marihuana te gaan verstrekken.

 

P.029.jpg

De kweek van de medicinale wiet wordt nauwkeurig door deskundigen gevolgd

 

Dit om na te gaan in hoeverre cannabis pijn, misselijkheid en stijfheid ten gevolge van de ziekte of de behandelingen verlicht. Het BMC zal de apotheken gaan bevoorraden, waardoor het mogelijk wordt medicinale cannabis op doktersrecept te verkrijgen. Uiteraard namen wij contact op met beide bedrijven, met een verzoek tot interview en rondleiding.

The Institute of Medical Marijuana liet ons uit monde van directeur James Burton weten: "Na overleg met onze jurist en de Raad van Bestuur hebben wij besloten de nuloptie voor publiciteit te hanteren. Per slot van rekening zitten er veel artsen in ons bestuur, die op geen enkele wijze geassocieerd willen worden met marihuana of gestigmatiseerd willen worden als wietdokters." (Waarom ga je dan in het bestuur van een Marihuanastichting zitten, dacht ik nog.)

Maripharm's directeur Marcel de Wit nodigde Highlife in eerste instantie uit voor een gesprek, maar belde toch op het laatste moment af. Hij had er de hele nacht niet van kunnen slapen, zei hij, en stelde het interview liever nog even uit. Ik bleef aandringen en kreeg een nieuwe afspraak. Maar ook deze maal ging het interview niet door. Marcel de Wit: "Sorry, maar we zien er vanaf. Dit is een farmaceutisch bedrijf dat geen enkele behoefte heeft zich te afficheren met recreatief cannabisgebruik".

 

P.031.jpg

Zo ziet medicinale wiet eruit

 

Toch krijg ik een medewerker van Maripharm te pakken die wilde praten, maar wel anoniem. Deze zegsman vertrouwde me het volgende doet. "Als men erachter komt, lig ik er uit. Dit is een stap richting legalisatie en een overwinning voor ons. De Medicinale Graad Cannabis die de patiënten krijgen is de zg. 1001-wiet (een kruising van indica, sativa, sinsemillia en hawaian), die zo'n 10% procent THC bevat. Deze moet aan de farmaceutische criteria voor therapeutische kruiden voldoen (geen zware metalen, geen pesticiden, 100% biologisch, vacuüm getrokken en standaard verpakt, gammabestraald tegen microbiële verontreiniging en voorzien van bijsluiter en doseringsadvies.) We hebben een complete productielijn met aparte kweek- en knipruimtes, waarbij -buiten alle gebruikelijke tests- de planten voortdurend visueel worden geïnspecteerd. Bovendien wordt iedere batch nog door TNO op verontreiniging gecontroleerd."

Hij vervolgde: "Denk je nu echt dat het uitmaakt of er een kwart of een miljoen Nederlanders blowen? De echte successen worden geboekt op medisch terrein. Een stukje historie: in 1950 besloot de WHO dat cannabis een verouderd medicijn was en werd het op lijst 1 geplaatst.Bij de opkomst van nieuwe ziektes als ----EDIT----, MS en Aids besloot men in 1985 synthetische THC (Marinol) in pilvorm op de markt te brengen, maar de chemotherapiepatiënten bleven de pillen uitbraken. Toen er in 1993 CB1/CB2 receptoren in de hersenen werden aangetroffen, ging de farmaceutische industrie overstag.

 

P.030.jpg

Straks medicinale wiet in de apotheek halen?

 

Er worden nu steeds meer moleculen uit cannabis gelokaliseerd. Zo heeft het Franse bedrijf Sanofi de tegenhanger ontwikkeld voor het molecuul dat verantwoordelijk is voor de "vreetkick"; een eetlustremmer, waarvan veel verwacht wordt. Verder is gebleken dat THC rectaal veel sneller werkt en voor 40% (tegen 10% bij roken of orale inname) wordt opgenomen. Binnen 5 jaar zal er wel een THC zetpil op de markt komen. Het is de urinetest in de VS die de legalisatie van cannabis als medicijn nog tegenhoudt. Dit en het enorme taboe dat daar nog steeds op cannabis rust. We zijn blij dat de Nederlandse patiënten binnenkort hun medicijn mogen krijgen. Binnen Europa gaat het in ieder geval de goede kant op."

Patiënten zullen de MGC naar verwachting vanaf maart 2003 per 5 en 25 gram bij de apotheek kunnen betrekken. Het door Maripharm bijgeleverde pijpje (ontwikkeld om een standaardhitje van 0,025 gram te kunnen inhaleren) zal -ondanks het strakke design- wel geen succes worden. Wie er een beetje aan zuigt, krijgt al gauw het brandende topje achterin de keel. Wel grappig is de bijsluiter, die als bijwerking van het roken o.a. euforie en 'gedachtenvlucht' vermeldt. En dat wensen we iedere patiënt van harte toe.

 

 

Bron: highlife.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
De Medicinale Graad Cannabis die de patiënten krijgen is de zg. 1001-wiet (een kruising van indica, sativa, sinsemillia en hawaian), die zo'n 10% procent THC bevat.

 

10% ja ik vind het ongelovelijk ( zie ook Nieuwe medische wiet is te slap!!! )- die mensen zijn ziek en dan ga je ze ook kutwiet geven- de logica hierachter is heel ver te zoeken. :? :? :?

En ik hoop dat dit weer snel wordt verandert.................

 

Binnen 5 jaar zal er wel een THC zetpil op de markt komen.

Blijkbaar niet dus- ze gaan gewoon een zetpil op de markt brengen :?: :? :?: Daar zullen die mensen blij mee zijn.........jebus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oproepje aan de moderators: er is veel te doen om medicinale wiet.

:P Dit roept om een separate rubriek mijns inziens. Het kost wat energie mischien maar wij (ik) heb veel energie over om de medicinale wiet te promoten; als bijdrage tot de menschheid!. (klinkt idealistisch maar is nietemin wat mij drijft)

Dit is overigens de reden dat ik van de buitenteelt naar de binnenteelt ben (ga) overgegaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Institute of Medical Marijuana en Maripharm uit Rotterdam werden uitgekozen om via het Bureau voor Medicinale Cannabis (BMC) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en onder begeleiding van het Medisch centrum van de Amsterdamse VU als medisch experiment aan 16 MS patiënten medicinale marihuana te gaan verstrekken.

 

HmZ..... zoooooooooooooooo grote plantage en dan alles voor 16 patienten....?!?!?!?!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Medicinale Graad Cannabis die de patiënten krijgen is de zg. 1001-wiet (een kruising van indica, sativa, sinsemillia en hawaian), die zo'n 10% procent THC bevat. Deze moet aan de farmaceutische criteria voor therapeutische kruiden voldoen (geen zware metalen, geen pesticiden, 100% biologisch, vacuüm getrokken en standaard verpakt, gammabestraald tegen microbiële verontreiniging en voorzien van bijsluiter en doseringsadvies.) We hebben een complete productielijn met aparte kweek- en knipruimtes, waarbij -buiten alle gebruikelijke tests- de planten voortdurend visueel worden geïnspecteerd. Bovendien wordt iedere batch nog door TNO op verontreiniging gecontroleerd."

 

10% is dus echt wel niks hé, t zal wel beestjesvrij zijn met met hun gamma stralen. Met andere woorde, de regering heeft twee supernieuwe plantages in Nederland en kweekt daar gewoon kutwiet, wij met onze kleine verdoken locaties kweken superwiet, dat is het hé Zet een idioot aan het werk aan een goede installatie en hij bakt er niks van!!!

 

Patiënten zullen de MGC naar verwachting vanaf maart 2003 per 5 en 25 gram bij de apotheek kunnen betrekken. Het door Maripharm bijgeleverde pijpje (ontwikkeld om een standaardhitje van 0,025 gram te kunnen inhaleren) zal -ondanks het strakke design- wel geen succes worden. Wie er een beetje aan zuigt, krijgt al gauw het brandende topje achterin de keel. Wel grappig is de bijsluiter, die als bijwerking van het roken o.a. euforie en 'gedachtenvlucht' vermeldt. En dat wensen we iedere patiënt van harte toe.

 

standaardhitje van 0.025 gram, dat moet een klein pijpke zijn seg

 

En als je eraan zuigt lekker as in je keel mmmmmmmmm, strak design mijn voeten ja

 

Het is wel een heel grote stap vooruit voor Europa en de europese legalisering. Ik hoop dat ze hier in ons belgenlandje ook ooit eens zo'n verstand krijgen zoals bij jullie daar in Nederland want hier willen ze de knoop nog altijd niet doorhakken.

 

Oh ja, ik vind eigenlijk ook dat medi wiet een apart onderdeel van de site moet gaan vormen, als je die gebruikers nog bij je ledenaantal doet kan het goed zijn dat het verdubbelt. 8) 8) 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...