Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietpiet

welke voeding

Recommended Posts

ik heb nlx plantjes staan welke voeding is het beste ik heb bn grond supermix,pk 13/14,bn p20%,bn k 20%,bn zyn welke zijn goed en om de hoeveel tijd moet ik dat geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

growshop gaf mij het advies (voor de bloei, in potten grond, 400W):

BN ground "supermix" ........ 2-4x per week.......40-50 ml per 10 liter +

 

PK 13-14 ...... 1e week bloei 2,5 ml / 10L, 2e week 7,5 ml / 10L, 3e week 10 ml / 10L, vanaf 4e week tot week voor oogst 12,5 ml / 10L +

 

BN-zym om de 2 weken 20 ml / 10L

 

Weet zelf nog niet in hoeverre het werkt, heb het vandaag gehaald :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

spergrond mix is een groeimiddel hé. dus mag je ook tijdens groei geven hé. doe maar wat op de fles staat. tzijn geen leugens of een joke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
doe maar wat op de fles staat. tzijn geen leugens of een joke.

 

Dacht ik ook, maar advies voor PK 13/14 is echt anders als op de fles, daarop staat:

Voeg éénmalig, 3 weken voor de oogst, PK13/14 toe aan een vol voedingsvat in de volgende dosering: 15ml PK op de 10 liter kant-en-klare voedingsoplossing. Dit mengsel 3-6 dagen met het gietwater meegeven.

 

Vindt dat toch een behoorlijk verschil met advies shop, weet alleen niet welk advies nu echt het best is (shop of fles), wie weet dit wel ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de groei heb ik ze gewoon alleen water gegeven, staan op grond uit de shop (voldoende voeding voor 3-4 weken). eerste 2 weken bloei heb ik ze gegeven:

BN ground 20 ml / 10 L

canna PK 13-14 7,5 ml / 10 L

canna zym 10 ml / 10 L

Dit steeds 3 dagen achter elkaar en vervolgens 1 dag schoon kraanwater zonder toevoegingen.

 

Nu in derde week (en voor vierde) ben ik over gegaan op:

BN 20ml/10L

PK 10 ml/10 L

zym 5 ml/10L

Eveneens 3 dagen voeding, 1 dag alleen water

(maak voeding voor 3 dagen)

 

Voorlopig heb ik nog totaal niets te klagen qua ontwikkeling van de planten :lol:

 

Heb ovetigens ook een luchtpompje met bruissteen in mijn voedingswater hangen, dit zorgt voor een constante beweging waardoor de stoffen goed gemengd blijven en kans op "dood" water achterwege blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even over dat "schoon kraantjeswater zonder toevoegingen"...

 

je moet er WEL zorg voor dragen dat je zelfs dat "schoon krantjeswater zonder toevoegingen" netjes afzuurt op de PH die je altijd gebruikt; ik heb 6.0 (op aarde)...

 

Ander stuur je de zuurtegraad van je groeimedium in de war...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet nu haast wel een barbaar zijn, geen metingen aan deze kant.

(geen PH, Ec, vochtigheid...... maar wel temp. :wink: )

En ze doen het (gelukkig) nog steeds prima, eigenlijk elke dag beter :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even wat meer over PK 13-14want daarover heerst nogal wat verwarring, en 'k zal de laatste zijn om te melden dat ik alles weet, maar er zijn nogal wat mensen die van gekke veronderstellingen uitgaan wat dit goedje betreft;

 

Zoals iedereen wel weet (hihi) zijn de meeste basis-groei en -bloei-voedingen opgebouwd rond de 3 hoofdelementen van de plant;

 

N - P - K

 

Stikstof, Phosphor en Kalium

 

Daarnaast zijn er nog een resem andere elementen (stuk of 14 in totaal) die je plant in hogere of lagere mate nodig heeft, om samen met licht, zuurstof, CO² en water (eigenlijk zijn die dingen, inclusief licht, ook gewoon "voedingsstoffen").

 

Er zijn elementen bij die "overige" die al in grotere hoeveelheden nodig zijn, zoals Magnesium bijv, maar er zijn er ook bij die meestal al in overvloedige mate in potgrond-mixen zijn ingemengd, zodat je er nooit van wakker hoeft te liggen.

 

De minst gebruikte elementen worden meestal "trace-elementen" genoemd, en zijn als additief verkrijgbaar onder de vorm van bijv "trace-mix".

 

Maar de drie stoffen waar de plant naast licht, water, O² en CO² het meest nood aan heeft zijn dus wel N, P en K

 

Op de meeste verpakkingen van voeding gaat steevast een combinatie van drie getallen staan: de verhouding waarin deze drie basiscomponenten in die voeding aanwezig zijn, bijv 10-5-10 wat duidt op 10 delen stikstof (N), 5 delen Phosphor (P), 10 delen Kalium (K).

 

Nu hebben onze plantjes altijd behoefte aan alle drie de componenten, maar niet altijd in even grote mate.

 

N (stikstof) wordt voornamelijk gebruikt om in de lengte te groeien, waardoor een plant er meer behoefte aan heeft tijdens de vegetatieve groei (groeifase dus). Een teveeeel aan N in de bloeiperiode kan leiden tot te grote afstand tussen "internodes" dus de afstand op een stengeltje tussen twee plaatsen waar takjes of blaadjes ontstaan. Wat in de bloeiperiode ook wel bekend staat als "uitschieters". En wat tot gevolg heeft dat je toppen uitgerokken, dus luchtiger gaan worden.

 

P en K zijn in de groei ook nodig, maar minder uitgesproken dan in de bloei;

 

In de bloeiperiode moet je niet teveel N meer geven (er zit namelijk als je bijv op aarde kweekt nog overschot van genoeg in je potten) maar juist wel meer P en K, stofen die onontbeerlijk zijn voor het maken van bloemen.

 

Wat is PK13-14 nou eigenlijk ?

 

Niet meer dan een bijkomende hoeveelheid P en K eigenlijk; En wel een met als 'kengetal'

 

0-13-14

 

wat dus duidt op

 

0 delen stikstof, 13 delen Phosphor en 14 delen Kalium

 

als je voeding bijv

 

10-5-10 zou zijn,

 

en je voegt er evenveel PK 13-14 aan toe, krijg je

 

10-18-24

 

om een simpel voorbeeldje te geven.

 

PK 13-14 is dus geen wondermiddel of hormoon of whatever er ook van gezegd wordt, 't is gewoon een middel om met dezelfde basisvoeding door dit product er bij te voegen relatief minder stikstof en relatief meer P en K te geven.

 

Of je 't nu langzaamaan meegeeft van in 't begin van de bloei, of in grote dosis in week 5 of 6, hangt af van je groeimethode (aarde houdt voedingsstoffen vast, bouwt ze op, zodat de plant ze eruit neemt als er behoefte aan ontstaat, terwijl steenwol dat veel minder doet, en je dus geen 'stock' opbouwt die constant aanwezig is.

 

Genetische eigenschappen kunnen ook een rol spelen in hoeveel en wanneer je plantjes welke stof nodig hebben, alsook de samenstelling van je aarde (zelfs al issie nog zo fijn gemalen, een bloke turf dat net naast een worteltje zit, kan plaatselijk een teveel aan een bepaalde stof geven, om maar een stom voorbeeld te noemen).

Hopelijk maakt dit jullie een ietsje wijzer ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik BioBizz.... 2-4% mengen met water...werkt volgens mij wel goed, (geen vergelijkingen gehad)

het werd me aangeraden door "naar men zegt" de beste growshop hier...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik gewoon pokon en werkt lekker :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...