Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
IreZumi1

Fabrikant Waardes

Recommended Posts

hey

 

het volgende begrijp ik niet en heb ook canna gebeld maar geen duidelijk andwoord gekregen.

 

kijk mijn kraanwater hier heeft een ec waarde van 0.7 ik houd een schema aan die zegt dat ik met een ec

 

waarde van 1.0 nu begin dus hoe ga ik te werk?

 

me wortelstimulator beinvloed me ec niet

 

reken je de ec van je kraanwater (0.7)erbij? kan toch niet omdat ec waardes van kraanwater verschillen?

 

dan geeft de ene meer voeding als de andere omdat de ec verschilt.

 

tevens zegt me schema dat je in het begin een ec van 0.3 tot 0.6 moet geven maar me kraanwater is

 

0.7??

 

nou pff snap je het (ik niet meer)

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kraanwater bij mij geeft slechts een EC van 0,45 . jouw kraanwater geeft 0,7 ,dus dan voeg je voedig toe tot 1.0

De hoeveelheid voeding die wordt toegevoegd is dus inderdaad afhangkelijk van de EC van je kraanwater.

maar ik snap je niet helemaal ,je hebt het 2 keer over een schema ,hetzelfde schema?

 

wortelstimulator heeft als het goed is veel effect op de ph waarde !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dus tussen jouw en mij scheelt het 0.25 ec

 

kan ik dan ervan uitgaan dan ik ook 0.25 hoger mag gaan zitten

 

dus met 1.25 ec beginnen?

 

want dat geef jij dan immers toch ook, het is toch eigenlijk raar dan

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee gewoon aan vullen tot 1,0.

Bij atmo zitten er gewoon meer sporen in.

 

Dus is ie 0,7 dan gaat er 0,3 bij tot 1.

 

Is ie 0,45 dan moet er 0,55 bij tot 1.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dus dan geeft de 1 meer voeding als de ander in % toch?

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahahah

nee natuurlijk niet

In je water zit toch al een ec .

 

5+4=9

 

3+6=9

 

Blijft toch 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

je snap niet wat ik bedoel ert :blink:

 

 

 

dus als ik precies hetzelfde kweek als me maatje en zijn water is 0.4 ec en de mijne 0.7 ja

 

dan is zijn voeding sneller op als die van mij terwijl we hetzelfde hebben

 

 

het gaat toch om het aantal voeding in %

 

hij moet meer voeding toevoegen als dat ik moet om op de ec van 1.0 te komen!

 

de ec is dus wel hetzelfde ja 1+1 is 2 huhhh maar ik bedoel gewoon zijn voeding is dus sneller op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik snap het wel

 

Atmo moet meer voeding toevoegen om tot dezelfde ec te komen als jij.

Dus jij geeft MINDER voeding.

Alleen blijft de ec gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus jij zegt eigenlijk als me water al een ec van 1 uit de kraan heb geen voeding toe hoef te voegen?

 

maar ja ik ben r uit nou :smoke

 

:whistling

 

Nee gewoon aan vullen tot 1,0.

Bij atmo zitten er gewoon meer sporen in.

 

Dus is ie 0,7 dan gaat er 0,3 bij tot 1.

 

Is ie 0,45 dan moet er 0,55 bij tot 1.

gr ert

 

 

ik zat toch nog ff te denken wat jij schrijft kijk de ec is wel hetzelfde maar de voedings waardes zijn toch ver

 

schillend dan?

 

grtzzzz :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ec is je voeding vriend :blink:

Dat zijn de zouten die je meet.

 

En als ik er naast zit mag je me slappen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik probeer alleen alles een beetje te begrijpen ert

 

maar ja beetje discussie is goed daar leer ik van toch

 

 

:blink: :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en ik ook.

 

Ja hoor das juist lekker en die ga ik ook niet uit de weg.

Niks mis met ff ouwe hoeren.

 

 

Maarre snap ie het nou :blink: :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik snap het als het goed is

 

je ec ja je meet natuurlijk de zouten

 

maar er zitten toch nog meer bestandsdelen in en daar heb ik r dan minder van toch

 

grtzzz ik ff vreten laterzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga hier tegen een hoop in wat niet mijn bedoeling is. :blink: :whistling

Maar wat ik van BioNova hoorde destijds is dat de ec waardes idd verschillen per water.

Bij BioNova gaan ze dan ook uit van een ec en werk ec.

De Werk EC is dus je voedingstoevoeging van schema + de ec van het water.

Ik kwam destijds dus vaak op een ec van 2.7 daar mijn water 0.92 is.

Had nooit last van overvoedingsverschijnselen.

Ging ik eronder zitten kreeg ik wel vaak gebreksverschijnselen.

Als je contact opneemt met BioNova zal hij ook zeggen dat je echt te weinig geeft als je niet de volledige voeding toevoegt bij je water.

 

De een zijn ec van water bestaat uit hogere waardes van de ene zouten dan de andere.

Dus doe je minder voeding, dan krijg je dus bepaalde gebreken.

Maar dit verschilt weer per fabrikant, alleen zit ik altijd hoog met mijn ec.

Ga ik bijvoorbeeld in week 4 op een ec van 1,8 zitten heb ik echt ondervoede te lichte bladeren.

Met een lage ec kom ik er gewoon niet in mijn situatie.

Ook als ik andere schemas aanhoud kom ik dus altijd hoger.

 

Groetjes,

 

Romy

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk daar hebben we wat aan

 

dus ik moet wel degelijk de ec van me water niet mee rekennen en anders er af trekken

 

dus me schema zegt dat ik 1.0 ec waarde moet hebben dus dat is dan werkelijk 1.7 ec in je voedingsvat

 

voor mijn dan he me kraanwater is 0.7 ec

 

maar worden de zouten dus dan niet teveel in je medium?

 

ik ga r ook maar weer meer over lezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn hydrokweekers die met Osmose apparatuur werken zodat hun wat nauwelijks EC heeft en ze meer effectieve EC kunne toevoegen ( voeding ) Leiding water bevat ook veel nutteloze zouten die de plant alleen maar belasten .

 

Voor de rest is de samenstelling van je grond en de EC daarvan veel belangrijker dan die paar puntjes EC verschil van leiding water !!!

Ik draai meestal op nog niet de helft van de aanbevolen hoeveelheid voeding .

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo zie je maar weer:

 

zoveel koppen zoveel zinnen!

Ik ben het niet met atmosphere eens in die zin, dat ik de ec meter in een hoek heb gegooid, en mn voeding opvoer tot soms wel 150 % van de voorgeschreven waardes. Na het verschijnen van gele bladpuntjes ga ik 10 % terug. De whazzup way dus.

Om heel eerlijk te zijn, sinds ik deze methode toepas is de opbrengst een heel stuk beter geworden!

 

greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites
zo zie je maar weer:

 

zoveel koppen zoveel zinnen!

Ik ben het niet met atmosphere eens in die zin, dat ik de ec meter in een hoek heb gegooid, en mn voeding opvoer tot soms wel 150 % van de voorgeschreven waardes. Na het verschijnen van gele bladpuntjes ga ik 10 % terug. De whazzup way dus.

Om heel eerlijk te zijn, sinds ik deze methode toepas is de opbrengst een heel stuk beter geworden!

 

greetz!

 

Ik neem aan dat je met commerciele voeding/aarde werkt vlinders?

Als ikzelf mn EC meter weg zou gooien en 150% van mn voeding erin doe dan zijn de volgende dag mn planten gegarandeerd dood. En de voedingswaarde in je grond is zeker belangrijker dan die van je leidingwater!

Zelf komt mijn EC druppelwater nooit boven de 1.7 uit gewoon op aarde, doe ik dat wel dan krijg ik zware overvoedingsverschijnselen.

 

Het ligt er dus maar net aan hoeveelheid elementen je geeft. Grofweg gezegd wat is de NPK waarde die ik meegeef aan mn druppelwater en met welke EC en wat is mn NPK(en EC) waarde in de grond.

 

Als je dus je grond goed gevoed hebt zoals atmo doet, dan hoef je inderdaad maar heel weinig elementen bij te voeren via je water gedurende de teelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ osmoose,

 

Natuurlijk geef ik dat niet gelijk mee, als je goed leest schrijf ik ook dat ik mn voeding opvoer naar verbrande puntjes en dan 10% zak.

Ja ik haal mn aarde uit de GS, en begin doorgaans pas voeding mee te geven bij de eerste bloeiverschijnselen.

Ik beweer ook niet dat jij het zo moet doen, ik zeg alleen hoe ik het doe. Daarom ook: zoveel koppen zoveel zinnen. Maw iedereen heeft zo z'n eigen manier.

 

greetz

vlinders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch ben ik er van overtuigd dat er een beste methode is voor elke situatie . De hoeveelheid gebruikte grond en de samenstelling ervan speelt steeds een belangrijke rol , en zo nog wel meer factoren.

 

Er zijn zo fokking veel variabelen die een rol spelen bij kweken dat het vreselijk moeilijk is om een verbeterde oogst aan slechts één verandering toe te kennen.

 

Echt wetenschappelijk onderzoek zou veel verhelderig kunnen brengen, maar wie doet dat ? is erg prijzig

Bewijs van iets leveren betekend dat het keer op keer moet opgaan. Ijzer zinkt in water , dat is bewezen want als we de testen herhalen blijkt het steeds weer zo te zijn .

Wetenschap dient er ook toe om tot de conclusie te kunnen komen "we weten het nog niet ", ook erg belangrijk .

 

Hoe dan ook , de processen in de grond zijn erg complex ,dit maakt het lastig te bepalen hoeveel je moet voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het zeer zeker met je eens over deze tekst!

En ik denk ook dat er nooit vaste waardes gegeven kunnen worden, wel streefwaarden

Maar dat is ook weer wat je zegt klimaatsafhanklijk.

Daarom blijft het gewoon een kwestie van grond monsters nemen of watermonsters(hydro) en kijken wat je plant 'eet.

En dat is toch prijzig(elke week)... Je kan het ook wel zelf doen maar daar betaal je 950 euro voor, dan heb je wel een prof. doe het zelf kit. Het is in de prof. tuinbouw standaard procedure om monsters te nemen maar dan is het ook rendabel gezien de oppervlakte.

 

Dus het is gewoon te doen maar je moet het zelf doen want er is wel onderzoek naar gedaan door de voedingsfabrikanten.... maar hun planten hoeven de jouwe niet te zijn. Dus het is ook rasafhanklijk een indica heeft naar mijn mening een andere voedingsbehoefte dan een sativa. (en verder)

En ik denk ook dat je de voedingsbehoefte op een steenwolmat veel beter(sneller) kan analyseren dan in de grond. Om zodoende een indicatie te krijgen van je elementenverbruik. Want in de volle grond zit je weer met gebonden elementen en is de bemesting maar 2 keer per jaar evenals de analyses. En dat is ook voldoende om een inzicht te krijgen in je elementenverbruik. Maar op steenwol is het elke week dus dat is veel directer sturen. En kan je naar mijn idee makkelijker een inzicht vormen naar wat de plant per week verbruikt aan de hand van analyses op steenwol ipv grond.

 

En je hebt daar weer programma's voor die precies omrekenen hoeveel liter meststof je dan moet meegeven om op de gewenste streefwaarden te komen. En die zijn er voor cannbis volgens mij niet.(wel voor tomaat paprika komkommer enz enz)

 

Ik zou dus zeggen ga hydro en find it out yourself :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een fundamenteel verschil tussen hydro en grond is dat er in grond ook vanzelf voedingsstoffen vrijkomen door de afbraak van organisch materiaal.

 

Hydro is zeker beter te sturen. Op grond kun je het beste uitgaan van het zelfregulerende vermogen. Op voldoende grond met een goede samenstelling kun je een hele kweek draaien zonder bij te voeden . Daarvoor is dan wel een liter of 25 aan grond nodig en een korte cyclus en een goed bodemleven om de nutrienten tijdig vrij te maken.

 

Bij die manier van kweken op grond hoef je niets te meten of te doen behalve de waterhuishouding in orde houden , het regelt zichzelf . Ideaal wat dat betreft . Indoor willen we echter in onnatuurlijk kleine hoeveelheden grond kweken waaruit onvoldoende voeding vrijkomt voor een hele cyclus, dus moeten we bijvoeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi en interesant topic en veel mooie visies over de hoeveelheid. Ik sluit me bij athmospere aan. Elke situatie is anders mijn ervaring is als het zomer is en goed warm de aarde veel sneller droogt. Ik ben dan geneigd om minder te gaan geven omdat er veel water verdampt dus blijven er veel zouten achter in de grond. Met minder geven bedoel ik de frequentie van voeding geven. Ik gebruik de voeding van canna staat op het vat: bij voedingsrijke bodems 1x in de week en bij voedingsarme bodems 3x in de week of bij intensieve teelt. Een breed begrip en is dus aan de kweker zelf om te beoordelen wat voor bodem en hoe intesief de teelt. Ik gebruik de helft en zodra er seriueze toppen zijn de aanbevolen hoeveelheid en is soms toch nog teveel. Tja een beetje groene vingers gevoel dan maar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee een goede EC meter, weten hoeveel elementen je plant tot zn beschikking heeft. En weten wat de plant doet, dus symptonen voorkomen/herkennen en daarop inspelen.

Want zomaar voeding geven wanneer je denkt dat het nodig is.... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...