Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nilsholgerson

Buitenkweek Vraagje

Recommended Posts

gestopt sorry voor ongemak (denk aan je zelf met deze hobby)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je ze wel goed bewatert toen je ze overpotten,en zijn er geen wortels afgebroken of zo iets.

misschien heb je ze gelijk weer in de vollezon gezet?

 

ik hoop dat ze weer snel bijkomen

 

suc6 ermee

 

groeten maska :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad even uit de zon houden. Het wortelstelsel krijgt meestal een beetje een opdonder bij het overpotten en neemt dan niet altijd direct weer vocht op uit de aarde. De bladeren verdampen dan nét even teveel en gaan vervolgens op half zeven hangen. Door water te geven klinkt de grond in zodat de oude en de nieuwe aarde beter in elkaar over gaan en de wortels dus ook weer sneller hun weg zullen vinden. Teveel water is dus ook niet goed. Ik geef na het overpotten altijd een verdunde oplossing Rhizotonic mee, ongeacht de levensfase van de plant. Ik doe dat in de hoop dat er zich sneller nieuwe wortelhaartjes zullen vormen en tot nu toe lijkt die theorie zich redelijk te bewijzen.

 

Voorzichtig overpotten is natuurlijk zo ongeveer de belangrijkste factor. Bij kleine potten 'kneed' ik de buitenkant altijd zodat er vrijwel niks meer tegen het kunststof 'geplakt' zit en de kluit makkelijk loskomt. Na het overpotten de aarde rond de oorspronkelijke kluit goed aandrukken zorgt ervoor dat de wortels zich makkelijk aanpassen en doorgroeien in de nieuwe aarde. Vervolgens goed vochtig maken met de eerder genoemde Rhizo-oplossing en meer kun je bijna niet doen. Ik geef zelf de zojuist overgepotte planten ook nog een bladspray om extreme verdamping tegen te gaan en tegelijkertijd het wortelstelsel even te ontzien. Hoe groter de plant is wanneer je haar overpot, hoe sneller ze over het algemeen problemen zal ervaren. Die van jou is zo te zien al van behoorlijk formaat, dus even ontzien die dame en geef haar wat bladvoeding zou ik zeggen... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als ze er weer goed bij staan kunnen ze alsnog weer gaan hangen als je ze in de zon zet.

Kijk dus even aan of ze de zon al trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom net weer thuis is meer dan de helft alweer overeind :smoke ik schrok eerst al lam :nerd

Het plenst nu dus morgen zet ik ze gewoon aan de schaduwkant van de tuin.

Ben blij dat het niet ernstig,is de rest morgen overzetten met extra zorg.

Bedankt voor de info verder.

Is het misschien verstandig om wortelstimulator mee te voeden 1 a 2 x of de natuur z`n gang laten gaan

thnx gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...