Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
onderInvloed

Ph Van Eb En Vloed Is Veeeeeeel Te Hoog!!!!!!!!

Recommended Posts

beste collegaas,

 

ik heb xaantal nlx en staan in bijna week 7 bloei.....

 

sinds een week zijn een hoop bladeren lichtgroen en sommige geel.....................

 

vanmorgen zag ik ook enkele roestig worden..................

 

 

 

het kon eigenlijk maar een oorzaak hebben dacht ik en dat moest een foute ph zijn!

 

op de een of andere manier is het water in mijn zwembad opgelopen tot 7,4!!!!!!!!!!!!!!

 

jawel 7,4

 

hoe? ik zuur netjes af, in begin tot 5,7 daarna geleidelijk tot 6,2.....

 

binnen een week om te kijken of er verbetering was,

maar het werd niet beter.

 

zonet wou ik de ph van de grond in de pot gaan meten maar probeerde het eerst met het water dat dus nog in het zwembad staat.

deze was zeer veel te erg te hoog

 

 

 

 

ik heb nou de oorzaaak gevonden dus mijn vraag luid als volgt:

 

Hoe kan ik het beste de ph weer tot max. 6,2 krijgen

 

misschien een goed begin om morgen al het water iig uit de bak te halen en nieuw water/voeding te geven?

 

hoe hoog kan ik de ph dan maximaal maken zonder al te veel stress te veroorzaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderinvloed,

 

ik snap niet goed hoe jij nadenkt eigenlijk.

Een vat moet een paar uur voor je gaat pompen netjes op maat gebracht worden telkens.

Zowel de ec en de ph.

 

Je mag niet denken dat als de ph 1 keer juist staat dat het zo blijft.

De ph en de ec zullen altijd stijgen.

Je moet afzuren met ph- bloei en dat kost maar een paar euros in de growshop.

 

Natuurlijk zien uw planten der niet goed uit nu, ze kunnen bepaalde voedingstoffen niet opnemen omdat jij dat blokeert met die hoge ph.

Eerst erg laag, dan erg hoog=stress.

Het kost je grammen , maar maakt je wiet zeker niet waardeloos.

 

Je kan dus best de ph van je grond terug op punt krijgen door gewoon telkens water te geven van rond de 6.0 ph.

Zeker iets minder lang afzuren mocht je dat van plan zijn, of je zal met knalgele planten eindigen.

Die 5.7 ph die je gaf is erg laag om op aarde te kweken.

Een hydrokweker houd 5.6 aan op een inert medium ... en jij op aarde ...

Aarde dempt altijd de ph, geef jij 6.2 dan maakt de aarde der 5.7 a 5.6 ph van.

 

Je komt hier wel met een raar verhaal en slechte informatie,

- je vertelt niets over je vloedritme,

- niets over je voedingslijn die je gebruikt, ook niets over de ec,

- niets over ph en ec drainwaardes,

- een zwembad???? verwarmingselement?circulatiepomp?

 

Je bent aan iets begonnen en je snapt niet hoe het in elkaar zit.

De algemene basis ontbreekt zelfs,

Succes met je vele werk voor de boeg, want veel lezen zal je echt moeten doen.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je wel voor je reactie,

 

die ph van 5,7 heb ik te horen gekregen van de GS!

 

die zei de gehele kweek door!

 

die zou het toch moeten weten, mag je van uit gaan

 

ik was begonnen met bovenaf water geven tot week 4,

 

op advies van iemand ben ik toen van onderaf begonnen met water geven..............

 

plagron bloom en green sensation.

 

ec meet ik niet!

dom?

 

dus volgens jou zou ik nu telkens 6,0 moeten aanhouden?

 

gewoon van onderaf?

 

de laatste 2, 3 dagen verdampen ze iets minder merk ik aan de lv en het water dat blijft staan...........

 

e$kob@r,

 

heb je nog een beetje wijsheid voor me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderinvloed,

 

Als de growshops het zo goed weten,

waarom vertellen ze dan over zoveel verschillende dingen.

Door het bos zie je straks geen bomen meer.

 

Ph en ec meten is slimst,

 

De laatste dagen van je bloei nemen ze natuurlijk minder water op, ze zijn gewoon bijna aan het einde van hun leven.

 

4 weken van bovenaan is zelfs nog teveel,

Na 3 dagen groei mag je in principe al eb en vloed starten.

 

Je praat eerst over eb en vloed maar dan over gewoon van onderaan water geven.

 

Eb en vloed is heel de oppervlakte oppompen, potten 1/3 vloeden en laten weglopen.

Die ec en ph waardes die terugkomen moet je ook gaan meten.

 

5.7 ph is meer hydrocultuur gericht.

 

Uw water klaarmaken:

Eerst en vooral de ec netjes juistzetten,

daarna zet je ph netjes op 6.

En dit voor elke beurt je gaat pompen e.

 

Die luchtvochtigheid moet in het begin van bloei erg hoog zijn, daarna vanaf week 4 a 5 moet het onder de 50% rv worden.

 

Als je rondkijkt hier dan moet je dit toch eigenlijk al een beetje gezien hebben dat de meeste het ook zo doen.

En er zijn hier mensen die serieuze knuppels kweken.

Bekijk ff die mensen hun topic, ze hebben de moeite gedaan om het uit te leggen en heel hun kweekje te tonen.

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoe? ik zuur netjes af, in begin tot 5,7 daarna geleidelijk tot 6,2.....

Waarom ook eerst naar 5,7 en dan geleidelijk naar 6,2????

Je moet het zo zien, van alle voedingsstoffen zijn de ph- en + de meest schadelijke voor je plant.

Waarom ga je heb dan eerst met - afzuren naar 5,7 om hem vervolgens met + weer t uppen naar 6.2...

Das dubbelop teringzooi in je water.

Gewoon geleidelijk aan, vanaf het kraanwater, beetje ph- naar de 6,2 en je zit goed.

Daarbij..... het is in mijn ogen logisch als jij m "upt" naar de 6,2 hij later bijv. 6,9 aangeeft. Het heeft ook z.n tijd nodig goed te circuleren.

Dus laat je ph+ lekker in de kast staan, heb je niet nodig denk ik als ik je verhaal zo eens hoor.

 

Ik zelf gebruik ook helemaal geen ph+.

Meestal als ik in het einde van mijn cyclus zit, en m'n voeding+booster toevoeg heb ik (geluk of niet?)

vaak de waarde die ik moet hebben, dan hoeft er zelfs geen ph- bij. (of een enkele druppel hooguit)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat - en, +en is zelfs schadelijk voor je dames, hierdoor kan je een chemische reactie krijgen waar ze niet tegen kunnen. NOOIT DOEN. Als je te laag zit doe je gewoon water bij inplaats van PH+. Helaas voor je EC dan.

Ik weet niet of ik je goed begrepen heb maar kijken na een week voor de PH? Elke dag doen en sturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ee n week van 5.7 naar 6.2 ..............elke dag tiende punt omhoog , zou ut nie?? :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom ook eerst naar 5,7 en dan geleidelijk naar 6,2????

Je moet het zo zien, van alle voedingsstoffen zijn de ph- en + de meest schadelijke voor je plant.

Waarom ga je heb dan eerst met - afzuren naar 5,7 om hem vervolgens met + weer t uppen naar 6.2...

Das dubbelop teringzooi in je water.

Gewoon geleidelijk aan, vanaf het kraanwater, beetje ph- naar de 6,2 en je zit goed.

Daarbij..... het is in mijn ogen logisch als jij m "upt" naar de 6,2 hij later bijv. 6,9 aangeeft. Het heeft ook z.n tijd nodig goed te circuleren.

Dus laat je ph+ lekker in de kast staan, heb je niet nodig denk ik als ik je verhaal zo eens hoor.

 

Ik zelf gebruik ook helemaal geen ph+.

Meestal als ik in het einde van mijn cyclus zit, en m'n voeding+booster toevoeg heb ik (geluk of niet?)

vaak de waarde die ik moet hebben, dan hoeft er zelfs geen ph- bij. (of een enkele druppel hooguit)

 

 

je hebt mij verkeerd begrepen

 

ph+ gebruik ik niet

 

als ik voeding aan mn water heb toegevoegd is de ph 6,8

 

die zuurde ik af naar 5,7 en de laatste week heb ik die geleidelijk tot 6,2 afgezuurd

 

maar wat ik heb kunnen concluderen is dat de ph hoger wordt wanneer er water blijft staan(tussen en in de potten)........

 

klopt dat?

 

ik gaf om de dag voeding en dat was dan nog niet allemaal verbruikt dus er is altijd water blijven staan en dat moet dus de oorzaak zijn!

 

ik laat ze nu een stuk droger worden om dan i.p.v. om de dag om de twee dagen water te geven

 

eskobar schreef dat de waarde van de ph wel weer goed zal komen als ik de ph op 6,0 zal houden elke keer met voeden.

 

maar is het niet schadelijk om gelijk zo'n groot verschil van ph te maken?

 

ik dacht dat je verschil van phwaarde geleidelijk moest op en afbouwen.

 

trouwens nog even een bedankje voor jullie reacties !!!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J
ik gaf om de dag voeding en dat was dan nog niet allemaal verbruikt dus er is altijd water blijven staan en dat moet dus de oorzaak zijn!

Begrijp ik nu goed dat de potten dan dus tussen twee waterbeurten in de hele tijd in het water stonden?

Dat is dus ook iets wat niet goed is voor de planten. De wortels zijn er niet op gemaakt om 24 uur in stilstaand water te staan. Misschien heeft dit ook bijgedragen aan de problemen.

 

Bij een eb en vloed is het zoals Eskobar zegt, je pompt er water tussen en dat laat je na een bepaalde periode (te denken in minuten) weer helemaal weg lopen. Ikzelf giet van boven en er komt nooit water onder uit de pot. Dus dat je ze nu droger laat worden tussendoor is al een stuk beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat begrijp je goed

 

ik gaf van bovenaf maar al gaf ik heel weinig toch liep het onderuit de potten

 

heel vreemd.............

 

ook had ik een lv van --

 

oftewel veel te laag!

 

op aanraden van iemand heb ik toen een zwembadje gemaakt en deze gevuld met enkele cm's voeding

 

ik kwam erachter dat de vloer niet waterpas was waardoor een kant droog stond terwijl aan de andere kant nog een laag stond

 

mij werd vertelt om dan zoveel in het zwembad te pompen dat er op het droge stuk ook genoeg water stond

 

dit heb ik dus gedaan

 

ik heb ze nu een aantal dagen niets gegeven en ga vandaag en misschien morgen of overmorgen van bovenaf voeden en dan weer van onderaf en meet dan weer de ph

 

lijkt mij dat het dan een stuk beter moet gaan........................

Share this post


Link to post
Share on other sites

En binnenkort in de nieuwssectie met een ondergelopen woning ?

Esmee zou het plastischer kunnen uitdrukken, maar ik houd het hierbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je grond te droog is geweest neemt hij geen water meer op. Doe een druppeltje vloeimiddel (yucca) of gewoon een klein druppeltje afwasmiddel (liefst biologisch - Klok) in je gietwater en giet in twee keer langzaam. De grond zal het water nu weer gaan opnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je grond te droog is geweest neemt hij geen water meer op. Doe een druppeltje vloeimiddel (yucca) of gewoon een klein druppeltje afwasmiddel (liefst biologisch - Klok) in je gietwater en giet in twee keer langzaam. De grond zal het water nu weer gaan opnemen.

 

dat is een goeie tip die moet ik onthouden

 

"en giet in twee keer" bedoel je daarmee 1 beurt in twee keer dus vlak na elkaar?

 

zoals alle planten een beetje en dan nog een keer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je waterbeurten kan je ook het beste verdelen zodat ze op gezette tijden voeding krijgen. In principe hoef je nauwelijks drain te hebben als je het zo doet omdat alles door de dames opgenomen worden als je kijkt in hoelang het water er over doet om drain te krijgen. die tijd neem je op en stel je in op je klok. Als je na een paar dagen ziet dat er niks meer uitkomt verleng je de tijd van bewateren tot dat je weer een beetje drain hebt, stel je klok bij enz.

 

Als je een waterbak eronder hebt dan en de wortels komen door de potten heen stan deze constant met natte voeten en verkeerde waardes van je voedingswater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gisteren gespoeld met water op ph 6,0

 

en een beetje calcium erbij meer niet

 

potten waren nog vrij nat maar het leek me toch beter om er een klein beetje water bij te doen met een lagere ph dan het substraat om toch eventueel iets van opname te laten plaatsvinden ipv laten drogen en geen opname door een te hoge ph

 

ik denk niet dat de bladeren weer zullen worden zoals ze waren maar iig ook niet verder zullen verkleuren

 

wat me wel is opgevallen is dat de planten die steeds nat stonden er juist nog wel gezond uitzien

 

althans gezonder dan degene die droger stonden!!!!

 

nu maar weer laten drogen en afwachten................

Share this post


Link to post
Share on other sites
gisteren gespoeld met water op ph 6,0

 

en een beetje calcium erbij meer niet

ehm.. calcium erbij? Dan gaat je pH toch wéér omhoog of zie ik dat nou fout?

 

Water kun je overigens beter NIET in kleine beetje geven bij een grote pot. Dan blijft de bovenkant van je grond vochtig en de onderkant staat droog. Flinke potten wat onregelmatiger begieten met een flinke portie water. Tenzij het bloedje heet is, dan elke dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ehm.. calcium erbij? Dan gaat je pH toch wéér omhoog of zie ik dat nou fout?

 

Weet ik niet!?!

 

calcium 15% van BN

 

ongeveer 40 ml op 100 liter en daarna op 6,0 afgezuurd

 

is dat niet goed?

 

ook weer een tip van de GS

 

weliswaar een andere maar deze shop lult ook?

 

water kwam amper onderuit mn potten, heel ietsjes..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik lees dat je pH te hoog is. Waarom dan in godsnaam nog meer kalk toevoegen? Ik neem aan dat je ook kalk in je medium hebt zitten. Als je gaat bijsturen op je pH zou ik allereerst de pH van je medium maar eens meten.

 

Iedere druppel die onder uit de pot komt is er eentje te veel. Als je voldoende water geeft en je grond is niet uitgedroogd zou er nooit een druppel water onder uit je pot moeten komen. Als dat wél zo is dan is óf een gedeelte van je grond verdroogd en neemt geen water meer op of je geeft echt te veel water.

 

Vertel ons eens waarom ze je hebben aanbevolen om Ca toe te voegen en waarom je besloten hebt dat dat een goede oplossing is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

er waren een aantal bladeren welke een soort roestige vlekken kregen

 

geel met een heel dun bruin randje,

 

zoiets als de eerste foto van het bladprobleem calciumtekort in het topic bladproblemen, alleen een stuk minder bruin erin maar des te meer geel

 

de medewerker heeft me een foto laten zien met calciumtekort en n.a.v. de foto dat geadviseerd en ik zit een klein beetje met mn handen in het haar,

 

dus ik heb dat advies opgevolgd.

 

ik ga strax de ph van de aarde meten.......................

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meeste toppen zijn overigens wel zo dik dat ik cm's tekort kom om met mn hand om de top heen te gaan

 

ik heb niet niet heel grote handen maar ik ben 1,96 dus klein zijn ze zeker niet............

 

of ben ik te optimistisch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik begrijp het advies van de growshop in ieder geval wel. En je zuurt ook wel af, dus dat mag op zich geen probleem opleveren. Ik was alleen bang voor je grondpH als je al zo'n tijd water met een hoge pH hebt gegeven. Aan de andere kant: aarde kan behoorlijk bufferen mits er voldoende kalk in je grond zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb voornamelijk ph 5,7 gegeven

 

probleem is wel dat mn circulatiepomp het vrij snel begeven heeft waardoor ik mn voeding niet liet staan

 

ik maakte aan, zuurde af en gaf het aan mijn kinderen

 

ik heb begrepen dat het beter is om een vat aan te maken dat je een dag of wat laat staan, mits de voeding er geschikt voor is, zodat je de ph nog een keer kan meten nadat het goed is gemengd door de luchtpomp

Share this post


Link to post
Share on other sites

pH kan inderdaad behoorlijk verlopen in je vat. Vaker aanmaken is dan het devies. Zeker bij organische voeding overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zondag begint week 8....

 

als ik dan het eventuele ph-probleem heb opgelost

en het substraat zit dan op 6,0 zal de schade dan beperkt blijven?

zullen de verkleurde blaadjes weer groen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...