Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
TheRealDopey

Hoeveel Ruimte Geef Je De Plant Globaal Voor 3 Weken ?

Recommended Posts

Ik wil een beetje freubelen door een voorgroeihokje op te zetten onder TL. Met TL heb ik nog geen enkele ervaring.

 

Het is de bedoeling dat ik mijn planten maximaal 3 weken in het voorgroeihok laat staan (TL). Dus 1 week in de groei op 18 uur en maximaal 2 weken in de bloei op 12 uur. Daarna plaats ik ze in een groot afbloeihok onder HPS voor de afbloei.

 

Ik weet dat de plantjes wat achterblijven onder TL t.o.v. HPS, maar om te bepalen hoe hoog ik het voorgroeihok maak moet ik weten hoe groot de planten na maximaal 3 weken onder TL zijn. Uitgaande van een PP, edelweis of NLX en gemiddelde stekken.

 

Zelf schat ik ik dat ze maximaal 20 cm zullen zijn. Klopt dit een beetje ???

 

Als dit klopt en ik zet ze op een bigblock dan is ongeveer 43cm per etage voldoende.

 

Bigblock 13 cm hoog + TL balkjes ong. 10 cm hoog + plant 20cm = 43 cm

 

Hoe hoog zijn ze bij jullie na max. 3 weken (eigenlijk wil ik na 2,5 week de plant in het afbloeihok zetten). ? :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ze beter iets teveel dan te weinig ruimte geven, want dat is zonde... Maar vergeet ook de diepte van de pot waar de plant in staat niet!

 

Ik denk dat ze toch wel zo'n 40-50 cm kunnen worden in 3 weken, maar ik heb alleen ervaring met HPS. Volgens mij groeien ze zelfs sneller onder TL (sprieten enz)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf de plannen ook al liggen om een alles in 1 hok te bouwen dus ook als het meot met voorgroei functie. ik hoop je door middel van uitleg te helpen en ook een beetje om te krijgen na mijn visie :nerd

 

ik zelf zou gaan voor hoogte voor 70 cm hoogte waarom wel als volgt. ik weet neit of je voorgroeit in een kleine 1l potje of je metene wilt naar de 5 liter potten maar ga uit van 5 liter potten die zijn als het goed is zo'n 20 cm hoog dat gaat al van je totale hoogte af je heb dan nog maar 50 centimeter over

 

ook moet je nog een tl systeem maken met meerdere op een plankie bevestigd wat in de hoogte zo'n 10 cm word. van het onderste van je tl lamp tot en met het bovenste van je plank of balkje gemeten. dit houd in weer 10 cm weg je planten kunnen nu nog 40 cm worden.

 

40 cm is wat je overhoud voor voorgroei voor ongeveer 3 weken meer dan zat, sterker nog als je ooit is denk hey is kijken hoe tl kweken het doet kan je er ook gewoon nog stekjes in zetten of beginnen met zaiingen en die een week of anderhalf laten voor groeien en laten afbloeien. zo laat je dus meerdere deuren open. het kost je maar iets van 10 cm ruimte in de hoogte meer , maar je kan er dan ook wat meer mee!!!

 

 

denk daar maar is over

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx,

 

Ik wil ze voorgroeien op een bigblock, da's een steenwol blok van 15x15x13 cm. Dit is in het voorgroeihok.

 

Na 2 a 3 weken zet ik de planten dan in een 11 literpot welke ik voor 3\4 vul met mapito. Hierin past het bigblock goed in en de wortels kunnen dan nog verder doorgroeien naar beneden de mapito in. Dit is in het afbloeihok.

 

Om al mijn planten te kunnen voorgroeien in het voorgroeihok, heb ik maximaal 55 cm. Ik moet nl. verschillende etages maken boven elkaar. De planten kunnen dan globaal 20 a 25 cm worden voor ze de TL raken.

 

Ik heb natuurlijk nog wat speling qua tijd, want ik kan altijd wanneer de planten in het voorgroeihok te groot worden deze wat eerder in het afbloeihok zetten. Dan moet ik deze mogelijk wel iets te vroeg oogsten (klein risico). Als ik daarom een beetje weet hoe groot ze na 2 a 3 weken TL, dan weet ik ongeveer wanneer ik de stekken kan bestellen voor het voorgroeihok.

 

Mijn bedoeling is om dus continu de boel vol te hebben staan. Als ik dus de planten 20 dagen in het voorgroeihok kan laten op groeien en daarna 50 dagen afbloeien. Dan kan ik elke 50 dagen oogsten. :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zie je heel goed mine brother

 

volgende hoe groot groeien ze nog door ???

 

je koop de stekken die zijn tussen de 10 en 15 cm

 

jij wilt je plant 1 week voorgroeien zag ik staan en 2 weken op 12/12 zodat als ze het bloei hok in gaan ze neit meer groter worden.

 

het ligt een beetje aan de soort die je neem want een haze soort of met haze gene inzich groeit harder door dan een pp of santa maria ik zou zelf rekening houd met ogeveer 40 cm dit heeft ook wel te maken met hoeveel watt je voorgroeit!!!!

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed plan. :innocent: Je had al gezien in een topic van mij dat ik hetzelfde wilde doen. Je onderschat echter wel het groeien onder tl. Op de foto hieronder staan ze 18 dagen en ze groeiden toen al centimeters per dag. Elke 2de dag moesten de lampen een stuk omhoog. Dit zijn trouwens wel 36 watt tl-d reflex lampen. Weet niet of je ook met zulke lampen wilt kweken maar met 18 watt tl lampen is het resultaat veel minder uit ervaring.

 

Succes!

 

gallery_9096_1718_116350.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mactrunk,

 

Hoe hoog waren ze bij jou ongeveer na 18 dagen (zonder de pot gerekend) ?

 

 

PS Ik zou trouwens al ik jou was de volgende keer van de onderste 20-25 cm alle zijtakken eraf knippen (snoeien). Onderaan komen toch meestal flufjes en deze wegen niet veel omdat ze weinig licht krijgen. Dan kan de plant alle energie\voeding naar de hoofdtoppen sturen. Deze worden dan weer wat groter. Verder is het makkelijker knippen en is de prijs beter voor grotere toppen. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze nooit opgemeten dus ik zou het niet weten. Ze zijn hier in ieder geval duidelijk langer dan 20 cm en ze groeieden nog behoorlijk door hierna. Afknippen van onderste takken ben ik volgende keer ook van plan maar dan wel onder hps. TL kweek komt er niet meer denk ik alleen voor het voorgroeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...