Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Staff

Orius Roofwants Niet Geschikt Voor Bestrijding Trips!!

Recommended Posts

Guest Staff

Na een maandenlange oorlog met allerhande wapens zoals oa neemolie, buzz-off, spruzit, diazon, en vele bestelkaarten Orius, toch maar besloten is effe te gaan informeren bij iemand die er wat meer over weet.

Blijkbaar is Orius roofwants dus niet doeltreffend voor de bestrijding van trips, tenzij in combinatie met andere systemen. Vooral voor kleine oppervlaktes (wij dus) is het niet aan te raden enkel de Orius te gebruiken. De Orius voedt zich wel "met alle stadia van trips", maar richt zich vooral op de grote exemplaren. Wanneer de roofwants dan eindelijk de meeste van de grote trips uitgeroeid heeft, is ze meestal al zelf bijna uitgestorven. Dit is ook te wijten aan de geringe voorraad van voedsel en de kleine biotoop.

 

In ons geval is het veel doeltreffender het "Amblyseius Breeding System" te gebruiken. Een korte beschrijving:

 

1. Amblyseius Breeding System

 

Dit systeem bestaat uit 6 kweekdoosjes, die in het gewas moeten opgehangen worden zonder de zakjes te openen. Elk kweekdoosje kan een paar duizend roofmijten produceren, die geleidelijk vrijkomen en zich verspreiden in het gewas. De trips-roofmijt eet vooral het eerste larvestadium van de trips. Vandaar het belang van preventief uitzetten. Op die manier krijgt de trips geen kans om uit te breiden. De kweekzakjes blijven 4 weken werkzaam, dan moeten ze vervangen worden.

 

Zoals het tekstje zegt is dit wel voor preventief gebruik. Als je dus als met trips zit kan je wel de orius roofwants gebruiken in combinatie met het Amblesyus breeding system. Dit enkel de eerste keer, daarna zou het moeten volstaan om de vier weken de zakjes te vervangen. Dit kost je een 17 Euro per 4 weken.

 

De verkoper vertelde me dat het een groot uitgelopen misverstand is dat de Orius roofwants trips kunnen uitroeien in kleine kassen, de reden (volgens hem) waarom het toch gebruikt wordt door vele hobbykwekers is dat het amblesyus systeem moeilijk te verkrijgen is in kleine verpakking.

 

Ik vandaag de 6 zakjes opgehangen en 2 potjes Orius uitgezet, ik hou jullie alvast op de hoogte of het werkt.

 

grtz :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik dit systeem geruime tijd en, nooit meer een gezien, nu moet wel zeggen, dat je beter preventief die zakjes uithangt...

 

ik bestel 2 keer per kweek zakjes, eenmaal waneer we ongeveer in week 2 bloei zijn, en dan nog eens tegen week +-5.

 

zijn goed tegen trips, nu volgens de uitleg van biobest enkel goed in het vroege stadia...

(vandaar beter preventief)

 

zie www.biobest.be

 

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het stikte hier van de thrips, nu hoor ik gister van kweekm8 tnt dat ze waarschijnlijk uit de rozen uit me tuin meekomen..

Ik heb nu alles laatst platgespoten en nu is het(lijkt) onder controle.

Vanwege 1 of andere rede waren roofwansten die besteld hed nog niet binne, en heb ik ze dus nog niet kunnen los laten in me hokkie..

 

Als ik het goed begrijp kan ik dus beter twee zakkies bestellen , inplaats van die roofwantsen..?

 

Meer mensen ervaring hiermee?

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...