Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
de glazenwasser

Mapito Spoelen

Recommended Posts

hoi,

 

 

ik heb 5 25L potten met mapito. ik heb er in totaal denk ik al meer dan 200 liter water doorheen gejaagd met een Ph van rond de 4, maar de drain blijf zo rond de 6,3, 6,4 zitten... :verrygood

 

hoe moet ik die mapito nou op de juiste zuurgraad krijgen?! ik heb geen beschikking over een bad oid, maar heb wel al geprobeerd om de potten helemaal onder water te zetten door er vuilniszakken omheen te doen, maar dit heeft dus ook niet gewerkt.

 

ik gebruik citroenzuur.

 

 

help me plz!!

 

 

thx, sjon :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het verleden heb ik ook wel eens met citroenzuur ingewaterd (ook wel gespoeld) met hetzelfde resultaat als jij.

Inwateren en/of spoelen GEEN :verrygood citroenzuur voor gebruiken maar gewoon PH min.

 

Succes Sjon :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee stumper,

 

 

ik begrijp wat je bedoelt. ik heb gisteren nog een keer geprobeerd met 60ml citroenzuur op 20L water. :whistling de Ph was ongeveer 3. toen ik het er net doorheen had gegooid, denk een half uurtje later heb ik ff wat mapito uitgeknepen in een bakje en de Ph gemeten: 5,7! :verrygood das alvast relaxt! maar een uur ofzo later was ie weer gestegen naar 6,4.

 

wat ik nu ga doen is vlak voordat de planten de potten in gaan inwateren met Ph 3,0, bacto en hygrozyme. ik reken erop dat de bacto, hygrozyme en de plant zelf de Ph voldoende zullen reguleren. sowiezo begin ik natuurlijk vrijwel meteen met voeden, hetgeen ik niet afzuur met citroen-, maar met saltpeterzuur. in combinatie met de regulerende werking van de voeding moet de Ph haast wel goed blijven zou je toch zeggen!

 

nouja, we proberen het maar...

 

 

thx, en groeten!

 

 

de glazenwasser :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het duurt even voordat alle resten uit mapito zijn. Trek je daarom niet teveel aan van PH schommelingen. Je hebt het goed gedaan door de mapito te spoelen met een PH van ongeveer 4. 6,3 is zo slecht nog niet als je start. Naartmate de kweek vordert zou ik proberen de PH tussen de 5,6-6,2 te krijgen.

 

Dit doe je door structureel je voeding met een PH van bijv. 5,2 of 5,3 aan te maken. Dit doe je net zolang totdat je de door jou gewenste PH hebt bereikt. Daarna gewoon met PH 5,6 geven.

 

Je zult wel merken dat naarmate de kweek vordert de PH weer zal oplopen door oude voedingsresten, hiervoor moet je elke 7-10 dagen spoelen met enzymen. Doe geen gekken dingen zoals hele rare waardes PH meegeven, want dan frustreer je de oogst alleen maar mee. Doe alles langzaam en met beleid.

 

Een PH van 5,6 -6,2 is ideaal, maar 6,3 of 6,4 is echt geen ramp. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya glazenwasser,

 

ff die kratjes of potten buitenzetten in de tuin,

De tuinslang opendraaien en spoelen maar tot de mapito dezelfde ec en ph heeft als je water waarmee je spoelt. Je neemt een ander kratje en je zet het erop je drukt het wat aan zodat het teveel aan water wegstroomt.

 

Daarna maak je ergens een tonnetje op ph 5.6 ph (ph- groei enkel) aan, met enzymen, wortelstimulator en groeivoeding tot 0.9 ec.(geen andere aditieven, niks)

Je giet een paar liter per pot, inwateren noemt men dat.

Hierna terug weer wat aanduwen om het overvloedige water deruit te krijgen.

Hierna maak je alles beetje los en klaar.

 

Dan neem je uw stekjes, je knipt de uithangende wortels weg tot rond het stekblokje en je zet ze in de mapito.

En bloeien maar.

 

Succes glazenwasser,

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...