Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tommey

Open Brief

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Ik heb dit topic geopend omdat het misschien wat irritant wordt dat er steeds een brief door de discussie in 'Nederland Verliest Zijn Coffee-grow En Smartshops !' gepost wordt

 

Hier de laatste versie van de brief:

 

Beste heer Opstelten,

 

U heeft aangekondigd dat u 26 coffeeshops in Rotterdam gaat sluiten omdat deze te dicht bij scholen zitten. Graag wil ik hier namens de cannabisgebruikers van Nederland op reageren.

Ik begrijp dat jongeren die op school blowen een probleem is, iedereen zal deze bezorgdheid met u delen net als dat iedereen het er mee eens is dat jongeren onder schooltijd niets zouden moeten gebruiken, de vraag is alleen of dit probleem opgelost wordt door de coffeeshops te sluiten.

Zoals iedereen weet mag het grootste deel van deze jongeren niet in een coffeeshop komen omdat de leeftijdsgrens 18 jaar is en in ik ben zelf nog nooit in een coffeeshop binnen gelaten zonder dat ik me heb moeten legitimeren. Dat wijst er al op dat deze jongeren hun cannabis al ergens anders vandaan halen. Het zal cannabisgebruik op scholen niet afnemen na het sluiten van de shops. Het feit is dat er op schoolpleinen al gedeald wordt en de coffeeshops hebben hier geen schuld aan, enkel en alleen de scholieren zelf die stom genoeg zijn om op school te blowen. Misschien is een deel van de cannabis afkomstig uit een coffeeshop maar als deze gesloten zal worden wordt de wiet ergens anders vandaan gehaald. Waar vraag is komt het aanbod vanzelf. De scholen moeten zelf beter controleren op het gebruik van cannabis en leerlingen die op school genotsmiddelen gebruiken straffen, dat is de enige manier om het gebruik op scholen in te dammen.

Voordat u coffeeshops überhaupt gaat sluiten is onderzoek naar uw probleem misschien een goed idee. U zou bijvoorbeeld bij de desbetreffende coffeeshops eerst een straatcamera kunnen ophangen en zo controleren of de scholieren hier naar binnen worden gelaten. Straatcamera's duiken overal op dus zo kan er bewijs verkregen worden of de shops schuldig zijn of niet. Als er niet onderzocht is of de coffeeshops schuldig zijn is deze maatregel niet rechtvaardig.

De jongeren op school beter voorlichten zou een stap in de goede richting zijn. Op de middelbare school wordt alleen verteld dat drugsgebruik slecht voor je is en wat het effect van alcohol en cannabis op korte en lange termijn is. Hier zou het boek ‘uit je bol’ een uitkomst kunnen bieden. In dit boek geeft niet-eenzijdige informatie over drugs en er worden adviezen rond het gebruik van bedwelmende middelen gegeven. Mensen die willen gebruiken gaan gebruiken of het middel nou verboden is of niet dus mensen voorlichten over de gevaren en wat er gedaan kan worden om het gebruik zo veilig mogelijk te houden want het laatste wat we willen is dat er ongelukken gebeuren ten gevolge van het gebruik van drugs.

 

Ik wil graag reacties, toevoegingen en verbeteringen en als de brief definitief is en iedereen er tevreden mee is zal ik net als in dit topic handtekeningen proberen te verzamelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Tommey,

 

Met mijn commentaar in die andere topic bedoelde ik dat je uit de brief moest halen wat een hint zou kunnen zijn voor jou persoon, zodat je in ieder geval annoniem blijft hier op het forum.

 

Maar het schrijven van een goede brief moet je inderdaad vanuit jezelf doen. Maak de brief zo persoonlijk mogelijk. Laat Opstelten weten wat jij er in eerste instantie van vindt. Natuurlijk kun je vervolgens om kracht bij te zetten met een handtekeningen verzameling medestanders voor je standpunt laten tekenen.

 

Mijn mening betreffende de inhoud:

 

- Je erkent het probleem: blowende jongeren, heel goed.

Dit is inderdaad een groot probleem, door de impact, wat ook meerderen hier onderschrijven. Ook de blowers zelf dus. Iedereen weet waarom het voor jeugdigen niet goed is, of kan het met zijn gezonde verstand bedenken.

 

MAAR, dit is niet anders dan drinkende jongeren, asociale jongeren, criminele jongeren, discriminerende jongeren. Kortom de jeugd ondervindt vele problemen. Dit is niet anders geweest, alleen veranderen de problemen van vorm, opgroeien is niet simpel. En begeleiden in de opvoeding eveneens niet.

 

EN hoe gaan we met deze problemen om?

Gaan we elke vorm van bedreiging ook buiten het bereik houden, zo ver mogelijk van de jeugd vandaan? Naar mijn mening ligt hierin geen heil. Natuurlijk zal je een regel moeten uitdragen dat sommige zaken niet kunnen in sociaal opzicht en sommige zaken moeten in strafrechtelijke zin niet kunnen. Uiteindelijk is de aanpak van de problematiek de basis voor het vertrouwen van de jeugd in een goede begeleiding van zowel familie, omgeving, school als de overheid, bestuur in het algemeen. Als een maatschappij (of deel van de maatschappij) regulering behoeft, dan is de acceptatie van de spelregels en maatschappelijke discipline afhankelijk van het algemeen inzicht in het nut van die regels.

 

Met andere woorden. Pas als bestuurders laten zien dat ze de problemen in de maatschappij op de juiste wijze onderkennen, en op de juiste wijze willen oplossen(in plaats van verplaatsen) dan kan van de burgers ook naleving van die regels worden verwacht.

 

We kunnen geen muur trekken om het leven van de jeugd en daaruit alle coffeeshops, sexshops, drankzaken, tijdschriftenkiosken, sigarenwinkels, friettenten en ga zo maar door, weren. We moeten laten zien dat we in een complexe maatschappij, de jeugd uit kunnen leggen waarin de verstandige keuzes bepaald worden, die hun dagelijks leven vorm geeft. Daarvoor moet je de risico's tonen, informeren in het algemeen, en controleren op een gerichte wijze.

 

Zonder de coffeeshops te beroven van hun vrijheid om een onderneming te houden, zijn meerdere oplossingen al aangedragen om de jeugd te weerhouden, maar die anderen het recht laten behouden om naar de coffeeshop te gaan, zoals strengere identificatie.

 

- En dan om het persoonlijk te maken

Maak duidelijk waarom je schrijft, gaat het om de problemen van de jeugd(ja ook, maar niet voor jou). Het gaat om de beperking van de vrijheid om te blowen van JOU. Zo veel goeds als we allen ook voor hebben met de jeugd. De ONHEILZAME oplossingen van bestuurders ten aanzien van de bovengeschetse problematiek, gaan TEN KOSTE van jou vrijheid om te kunnen blowen.

En je vrijheid om als volwassene te kunnen blowen, dat is dezelfde vrijheid om te kunnen zeggen wat je denkt, geloven wat je wilt, kiezen naar jou voorkeur, leven zoals jij het goed dunkt.

 

Dat is de individuele zelfbeschikkingsvrijheid die NOOIT in het gedrang mag komen als geen ander door het inrichten van die vrijheid wordt geschaadt. NOOIT, tenminste niet in een democratische rechtsstaat.

 

Als ik weer inspiratie heb, ga ik wel weer verder. Nu is het tied veur een pafke.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

het probleem is alleen dat hij niet direct mijn vrijheid om te blowen beperkt. Ik woon niet eens in rotterdam maar dit is zo overduidelijk een smoes om van coffeeshops af te komen en als dit werkt zullen meerdere gemeenten zijn voorbeeld gaan volgens ben ik bang. k geloof zelfs dat amsterdam dan 93% van z'n shops moet sluiten. maar ik geloof dat ik veel aan deze reply heb volgens mij kunnen wij samen een mooie brief aan meneer opstelten dichten! ik kan je de brief ook wel in een worddocument sturen zodat je misschien zelf de nodige aanpassingen kunt maken want jij hebt het best in je hoofd hoe de brief beter kan worden

 

hier issie nogmaals met aanpassingen:

 

Beste heer Opstelten,

 

U heeft aangekondigd dat u 26 coffeeshops in Rotterdam gaat sluiten omdat deze te dicht bij scholen zitten. Graag wil ik hier namens de cannabisgebruikers van Nederland op reageren.

 

Ik begrijp dat jongeren die op school blowen een probleem is, iedereen zal deze bezorgdheid met u delen net als dat iedereen het er mee eens is dat jongeren onder schooltijd niets zouden moeten gebruiken, de vraag is alleen of dit probleem opgelost wordt door de coffeeshops te sluiten.

 

Zoals iedereen weet mag het grootste deel van deze jongeren niet in een coffeeshop komen omdat de leeftijdsgrens 18 jaar is en in ik ben zelf nog nooit in een coffeeshop binnen gelaten zonder dat ik me heb moeten legitimeren. Dat wijst er al op dat deze jongeren hun cannabis al ergens anders vandaan halen. Het zal cannabisgebruik op scholen niet afnemen na het sluiten van de shops. Het feit is dat er op schoolpleinen al gedeald wordt en de coffeeshops hebben hier geen schuld aan, enkel en alleen de scholieren zelf die stom genoeg zijn om op school te blowen. Misschien is een deel van de cannabis afkomstig uit een coffeeshop maar als deze gesloten zal worden wordt de wiet ergens anders vandaan gehaald. Waar vraag is komt het aanbod vanzelf. De scholen moeten zelf beter controleren op het gebruik van cannabis en leerlingen die op school genotsmiddelen gebruiken straffen, dat is de enige manier om het gebruik op scholen in te dammen.

 

Voordat u coffeeshops überhaupt gaat sluiten is onderzoek naar uw probleem misschien een goed idee. U zou bijvoorbeeld bij de desbetreffende coffeeshops eerst een straatcamera kunnen ophangen en zo controleren of de scholieren hier naar binnen worden gelaten. Straatcamera's duiken overal op dus zo kan er bewijs verkregen worden of de shops schuldig zijn of niet. De coffeeshops die cannabis aan jongeren verkopen moeten terecht gestraft worden met een geldboete, bij meerdere malen overtreden kan er naar mijn mening pas op sluiting worden over gegaan. Als er niet onderzocht is of de coffeeshops schuldig zijn is deze maatregel niet rechtvaardig.

 

De maatregel lijkt mij om de bovengenoemde redenen niet eens een maatregel om te voorkomen dat jongeren gaan blowen maar dit lijkt meer op een manier om van de coffeeshops van Rotterdam af te komen of geeft u de eigenaren van de coffeeshops de kans om hun deuren elders in de stad te openen? Als dit het geval is zou ik de maatregel vanuit uw standpunt kunnen begrijpen maar het zal eveneens geen verschil maken in het aantal jongeren wat op school blowt.

 

Jongeren ondervinden tijdens het opgroeien een hoop problemen en de maatschappij zit vol met risico’s, niet alleen in het gebruik van cannabis. Drinken en roken zijn tevens verslavend en ontzettend schadelijk als er geen maat wordt gehouden. Er wordt inderdaad campagne gevoerd om de jeugd van de alcohol af te krijgen dit gaat naar mijn mening op de goede manier, de ouders attent maken op het feit dat consumptie van alcohol op jonge leeftijd gevaarlijk is en ze stimuleren om zich te verdiepen in de gevolgen van het gebruik van alcohol met alle effecten op groei en ontwikkelen van kinderen. Ik zie niet dat supermarkten en slijterijen en tabakszaken en tankstations binnen een straal van 250 meter van een school gesloten worden, jongeren kunnen hier immers ook verslavende en bedwelmende middelen kopen en hier zijn de meeste wel oud genoeg voor! Mensen goed voorlichten kan dus wel. Breid dit nou uit naar scholen en geef goede voorlichting voor het gebruik van drugs. Op de middelbare school wordt alleen verteld dat drugsgebruik slecht voor je is en wat het effect van alcohol en cannabis op korte en lange termijn is. Hier zou het boek ‘uit je bol’ naast de biologie- of verzorgingboeken misschien een uitkomst kunnen bieden. In dit boek geeft niet-eenzijdige informatie over drugs en er worden adviezen rond het gebruik van bedwelmende middelen gegeven.

Mensen die willen gebruiken, gaan gebruiken of het middel nou verboden is of niet dus mensen voorlichten over de gevaren en wat er gedaan kan worden om het gebruik zo veilig mogelijk te houden want het laatste wat we willen is dat er ongelukken gebeuren ten gevolge van het gebruik van drugs.

 

Ik hoop dat deze brief u van gedachte doet veranderen en dat u terug komt op uw besluit om de coffeeshops te sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...