Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

STM

Ndb En Mrs.x Kweek

Recommended Posts

@ STM

Natuurlijk kun je wel doorgaan en het is ook niet zo dat het niets zal brengen.

 

Maar door de verkeerde grondmengsel heb je ook een voedingstekort daardoor.

Want voedingsopname is afhankelijk van vele dingen.

 

Als de PH b.v. te hoog is dan kun je voedingstekorten krijgen terwijl er voldoende voeding aanwezig is.

Zo is het ook met je grondstructuur.

Een advies om naar de growshop te gaan heeft geen zin omdat je in België woont.

Maar om te zorgen voor wat kippemest kun je wel opvolgen want duivenmest is net zo goed.

Duivenmelkers zijn er bij jullie toch genoeg.

 

De kleur van de bladeren is geel-groen en dat duidt op voedingstekorten in de NPK.

 

Maar door alleen K.Mest toe te dienen ben je er niet;DE Structuur is belangrijk.

 

Mijn advies:Zorg voor wat cocos en haal de planten voorzichtig uit de grond en maak een nieuwmengsel met je oude grond en de cocos een mengsel op 1:1 en dan op elke 10ltr 1kopje gedroogde kippemest of duivenmest.

 

Wanneer je ook nog wat perlite kunt krijgen dan kun je daar ook nog tot 30% van het totale mengsel toedienen.

Paar uurtjes werk en je zult zien als jij examen gedaan hebt je planten echt groen zijn en het gele verdwenen is.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

ik heb nog wat foto's geupdate, het geslacht van enkele plantjes moet al zichtbaar zijn voor betere kweekers (voor mij dus niet :whistling). ik heb al een 2 vrouwtjes gespot en misschien 1 mannetje

 

gallery_9407_2202_298410.jpg

 

 

 

 

 

gallery_9407_2202_240294.jpg

 

dat grote plantje is het plantje dat een tijd lang niet meer groeide. de bladeren zien er vreemd uit, maar 3vingers???. er is toch ook wel iets mis met de genen van dat plantje...

 

 

 

 

ik heb van enkele plantjes een close-up gemaakt, maar de camera is niet zo goed :verrygood. als iemand geslachten herkent, laat maar weten:

 

gallery_9407_2202_224160.jpg

 

 

 

 

 

gallery_9407_2202_383595.jpg

 

 

 

 

 

gallery_9407_2202_89654.jpg

 

 

 

 

en nog een close-up van het andere mutantje, het tweelingetje. het plantje begint gewone blaadjes te vormen, maar de misvormde bladeren zijn nog altijd duidelijk zichtbaar...

 

med_gallery_9407_2202_62672.jpg

 

 

 

 

 

 

 

PS: @DB:

De bladeren zijn al wat groener geworden, maar ik weet niet of dat groen genoeg is. oordeel zelf maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar waar jij zegt dat er iets met de genen niet in orde is dat is stresh en dat uit zich meestal in het aantal vingers.

Maar wat de oorzaak is dat is van hier moeilijk te zien.

 

Je ziet een verbeting in de kleur.Heb je mijn advies opgevolgd dan?Zo ja,dan zie je na een week dat de nieuwe bladeren groener worden,dus niet zo snel.

 

Die gele bladeren duidt wel op een behoorlijk stikstof tekort.

Meld hier even met datum als je hier wat aan hebt gedaan en neem eens wat foto's op dag 1 en dag 10 om te zien wat er veranderd.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je ziet een verbeting in de kleur.Heb je mijn advies opgevolgd dan?Zo ja,dan zie je na een week dat de nieuwe bladeren groener worden,dus niet zo snel.

 

heb nog niets gedaan, maar ik denk dat het goede weer vooral zijn werk heeft gedaan. ik gan er na de examens werk van maken...

 

dat plantje met 3vingerige bladeren is een mannetje, dus niet zo belangerijk (heb er genoeg voor wat zaad te winnen)

 

ps: de teller van de vrouwtjes (die IK kan herkennen) staat op 3, mannetjes op 2

 

ik heb een betere camera geleend van een vriend, de foto's zijn beter (maar nog niet scherp genoeg...).

 

med_gallery_9407_2202_1203769.jpg

 

 

man?

 

med_gallery_9407_2202_112884.jpg

 

 

vrouw?

 

gallery_9407_2202_627288.jpg

 

 

vrouw

 

med_gallery_9407_2202_308366.jpg

 

 

man

 

med_gallery_9407_2202_1880668.jpg

 

 

van verder getrokken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is momenteel dramatisch aan het worden :cry !!!

mijn examens eindigen maandag, dan moet ik er (nieuw grondmengsel) dringend werk van maken. ik hoop dat de plantjes het nog wel tot dan overleven...

 

enkele pics:

med_gallery_9407_2202_141395.jpg

 

totaal

 

gallery_9407_2202_69433.jpg

 

onderste bladeren verwelken :smoke

 

gallery_9407_2202_407795.jpg

 

zelfs van het grootste kiemelingetje

 

gallery_9407_2202_366936.jpg

snoeiwerk

 

gallery_9407_2202_162020.jpg

vrouwtje

 

gallery_9407_2202_283553.jpg

close-up

 

med_gallery_9407_2202_426749.jpg

 

mannetjes, zij lijken nog het gezondst. sterkere geslacht :)

 

 

khoop er nu zo snel mogelijk iets aan te kunnen doen...

 

STM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe is het nu met je examen,als alles achter de rug is dan moet je allereerst een goede grondmengsel maken.

Kijk daarvoor ook naar mijn topic grondverbeteren.Als je nog zaad over hebt dan zou ik nog een paar laten ontkiemen,zoniet stuur me dan een pm dan stuur ik je nog wat zaad.

 

De gele plantjes die nog levens vatbaar zijn die kun je dan in de nieuwe aarde zetten en na 10 dagen garandeer ik je dat alle nieuw blad groen en later donkergroen zal worden.

Dus,ik hoor of beter ik lees nog wel wat van je.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

de vreemde ronde bladeren zijn niet het enige, het heeft ook 2 hoofdstammetjes (zoals na het toppen het geval zou zijn).

 

ik was ook nog vergeten te zeggen dat er al 4vrouwtjes tussen zitten en nog altijd de 2mannetjes (op 18plantjes).

 

@DB: laatste examen is maandag, maar ik ga proberen toch al eens te zoeken naar cocos. ik weet wel niet zeker of ze het zullen hebben, indien niet zal ik eens naar een tuincentrum in de buurt zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je planten zien er niet zo gezond uit man :) aan die foto's te zien ben je wel heel gul met watergeven ook, maar dat ze na een paar week groeien dan af beginnen te sterven heb ik nog niet vaak gezien :cry

 

Succes :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

De oorzaken daarvan zijn bekend,zie enkele berichten terug,maar hij moest eerst

examen doen.

 

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

examens zouden nu wel achter de rug moeten zijn of heb je een her examen ?

je moet de planten ook niet in een doorzichtige pot zetten want wortells kunnnen niet tegen licht en waar is die knex voor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hompii: ik heb nog een inhaalexamen maandag.

die bak waar de mannelijke planten instaan is nog een restant van mijn testplant (trouwens ook mannelijk). ik had de knex gebruikt om de plant water te geven wanneer ik op vakantie was (meer info: Watervoorziening Tijdens Afwezigheid). ik heb ondertussen een nieuw watergeef systeem voor tijdens mijn afwezigheid juli-augustus (laatste week juli en eerste week augustus). het niewe systeem kan veel meer planten watergeven, zonder dat het geld kost. het is wel heel kwetsbaar, als er een storm losbreekt denk ik niet dat het kan overleven...

gallery_9407_1699_187691.jpg

 

dat van die doorzichtige potten; daar had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan, thanx. daar moet ik dan ook nog iets aan doen. hopelijk wordt het vele werk beloond met een lekker oogstje :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

PROBLEEM! net naar het tuincentrum geweest, ze hadden veel soorten grond, maar GEEN cocos. kippenmestkorrels hadden ze wel.

iemand een idee waar dat wel te vinden is of iets gelijkaardigs?

(er was wel grond met perlite, het was bedoelt voor zaad of stekken, misschien bruikbaar?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn dat je kippemestkorrels te krijgen is.

 

Er is wel een goede oplossing voor het gemis van cocos.

Stek en verspeengrond niet maar gewoon potgrond vermengen met 30-40% perlite en dan per 10ltr van dat mengsel 1kopje kippemestkorrels en je zult dat heel gauw de planten een metamorphose ondergaan.

Succes DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal nog eens wat winkels af gaan (nu 3gedaan). geen perlite, geen cocos gevonden tot nu toe.

hopelijk heb ik in andere winkels wat meer geluk.

 

bedankt toch al voor alle hulp! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog altijd niet opgelost, maar toch al wel wat handige tips gekregen.

mocht ik geen cocos of perlite vinden, ik ga er vandaag nog een paar winkels voor af, dan waren er enkele alternatieven van mede forum gebruikers.

de meest voorkomende (3 pm's) was gewone potgrond die bij gemest wordt. aan te raden was er enkele regenwormen op los te laten...

 

ik ga eerst nog eens zoeken voor de cocos en de perlite, maar anders zal ik toch voor het alternatief moeten gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De perlite en /of cocos moet je gebruiken voor de luchtigheid van de grond/potgrond, dus met nog meer bemeste of onbemeste potgrond los je dat probleem niet op.

 

Wormen komen vanzelf wel op je grond af wanneer je kippemestkorrel gebruikt.

 

Het enige alternatief is om vers gemaaid gras door je grond te mengen,maar dan zal je na hergebruik steeds weer iets moeten toedienen.(10% is genoeg)

 

Dit is natuurlijk een noodmaadregel wat wel goed werkt maar ja.....

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb de goedkoopste uit de brico, en de goedkoopste uit de aveve, maarin volle grond ook wel kippenmest doorgemengd. In mijn potten gewoon hydrokorrels om het luchtiger te krijgen want perliet vind ik hier ook nergens. De planten groeien er echt goed op.

 

is dit een goede oplossing? of toch al een oplossing?

hydrokorrels heb ik al gezien in de winkel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ STM

Hydrokorrels kan maar is niet zo goed als perlite.

Doordat perlite op water drijft en hydrokorrels niet, dat is het "waarom".

 

Stel je voor dat een perlitekorreltje ingesloten of omsloten is door aarde.

Wanneer het nu regent of jij geeft water dan wil dat korreltje naar boven"drijfkracht"en het oefent druk uit op de aarde erboven en even later ontstaat er een lege ruimte onder de korrel en die wordt opgevuld door lucht,vandaar.

 

Het is altijd goed dat je weet waarom je iets moet gebruiken

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga morgen nog eens op zoek naar cocos of perlite, indien ik het niet vind pak ik wel hydrokorrels (en/of die oplossing met vers gemaaid gras).

voor mijn volgende kweken zal ik eerst wel eens langs een growshop in nederland gaan... :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu gewoon wat hydrokorrels gekocht, ik hoop dat het wat werkt. ik ga er op aanraden van dame blanche nog wat vers gemaaid gras door draaien.

het wordt dus een mix van potgrond, hydrokorrels en gras.

het is een noodoplossing, maar ik zal het ermee moeten doen.

(volgende keer beter)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kippemest kon je toch wel krijgen in België.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had al wat kippenmest in de potgrond vermengt. ik weet wel niet zeker of het wel de juiste hoeveelheid heb gebruikt.

een bodempje van een kopje per liter heb ik proberen te benaderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een kopje op 10 ltr grond,dus dan denk ik wel dat je een tiende hebt.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb je in godsnaam voor grond gebruikt? Stukken hout erin?? Haal gewoon goede grond bij de growshop want zo wordt het niets.

 

// EDIT door suf: Dimmen ktja, volgende keer heb je 20% aan je broek. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...