Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
beograd59

Varenrouwmug En Hydrokorrels!!??

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik heb op het forum van alles gelezen over de varenrouwmug en de bestrijding ervan, maar heb helaas geen antwoord kunnen vinden.

Ik kweek op hydrokorrels i.c.m. een eb & vloed systeem.

Kunnen ze eitjes leggen in dit systeem?

Zo ja, hoe moet ik de larven bestrijden? Waterstofperoxide?

 

Het zijn er erg veel, ik heb ook 2 van die plakstrips hangen, zitten helemaal vol met die rotvliegjes.

 

bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft zelf het antwoord al...als ze geen eitjes konden leggen, had je er geen 1000 gehad.

Hoe je die moet bestrijden in zo'n systeem...hmjah, geen idee eigenlijk...nematoden zal niet gaan denk ik ?

 

Waterstofperoxide ? Ja, uh...lijkt me niet erg rookbaar....het komt toch in je plantjes heh..

Er zijn vast wel mensen die hier een antwoord op hebben, ik ben benieuwd.

 

( heb je ook een foto'tje van je systeem? :innocent: )

 

edit: jah dus..had je album nog niet gechecked...ziet er mooi uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

waterstofperoxide (h2o2) is heel reactief en instabiel, dat is na een paar uur wel verdwenen hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yah right...giet maar eens een litertje in je haar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geloof wat je wil geloven...

 

Waterstofperoxide is een watermolecuul, met een extra zuurstof atoom. Dit zuurstof atoom 'laat makkelijk los' en reageert dan met vannalles en nogwat. Hier komt de ontsmettende en blekende werking vandaan. Na verloop van tijd blijft er niets anders dan water en zuurstof over.

De concentraties die je in je haar doet moet je natuurlijk niet op je planten gooien, je plant gaat hartstikke dood. Ik heb geen idee wat voor concentraties een plant gaat overleven, maar zou voor niet meer dan 1 of 2 procent gaan. Over het feit dat het je plant zou in gaan, en je het dan eventueel op zou roken hoef je je in elk geval geen zorgen te maken; als je plant het al opneemt, is er geen h2o2 meer over tegen de tijd dat je het rookt, en bij het verhitten (roken) versnel je de reactie, dat een eventuele theoretische minuscule hoeveelheid die nog over zou zijn, wordt omgezet in onschadelijk water en zuurstof.

 

Verder heb ik geen idee of het een goed idee is om dit als bestrijdingsmiddel te gebruiken, en hoe je planten er op reageren. Maar wat soca zegt, daar hoef je in elk geval niet bang voor te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je 3% waterstofperoxide in je voedingsvat kan mixen.

Ik weet dat de waterstoferoxide na 24 uur water en zuurstof is geworden. Weet iemand misschien hoe vaak ik de behandeling moet herhalen.

 

grtz,

Beo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Tsja, moeilijke vraag. Maar als de larven van de varenrouwmug kunnen overleven in dit systeem dan zullen nematoden dit denk ik ook wel kunnen. Lijkt me een logische gevolgtrekking en ik zou het zeker een keer proberen met nematoden.

 

Om nu te voorkomen dat ze gelijk wegspoelen zou ik ze oplossen in een kleine hoeveelheid water en deze vlak nadat het weer eb geworden is (om zo maar te zeggen) op de hydrokorrels gieten zodat ze de meeste kans hebben om zich te nestelen en een prooi te zoeken in een vochtig milieu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss_J, bedankt voor je reactie.

 

Ik vraag me af of de varenrouwmug op dit systeem daadwerkelijk eitjes kan leggen omdat alles elke 3 uur onder water komt te staan. Betekent de aanwezigheid van de vliegjes ook meteen dat ze eitjes gaan leggen of verblijven ze alleen omdat de omstandigheden goed zijn?

Ben ook bang dat de nematoden bij de volgende vloed ook weggespoeld zullen worden.

 

@soca

Foto's staan in "mijn foto-galerij"

 

thanks,

Beo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ze hebben een vochtig milieu nodig voor hun voortplanting. EN het feit dat het er zo veel zijn geeft toch het vermoeden dat ze eitjes leggen. Ik heb die larven wel eens onder potten gezien. Ik denk niet dat ze wegspoelen dus. En als die larven er kunnen overleven dan kunnen nematoden dat ook. Als je ze de tijd geeft om een beetje een slachtoffer of een plekje op te zoeken zal het zeker de moeite waard zijn.

 

En ik ken 1-2-3 ook geen andere manier om ze te bestrijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik kweek zelf ook eb&vloed hydro en spoel zelf ook gewoon met waterstof peroxide om de boel te ontsmetten maar heb dit nog niet met planten erop gedaan, maar dit lijkt me niet zo'n probleem omdat het snel omgezet wordt in water en zuurstof maar omdat het ook zo snel uit elkaar valt denk ik dat het niet al te effectief tegen ongedierte is. Ikzelf gebruik 4 flesjes van de drogist in mun 80L vat.

 

Wat missJ zegt zou ik trouwens eerst proberen want nematoden zijn toch echt voor bestrijding van dat ongedierte.

De planten kunnen vrij lang zonder vloed overleven, ik heb zowiezo maar 2x per dag een vloed begon ooit met 8x maar met 2 hebben de plantjes het net zo naar hun zin en zit nu te denken om op 1 flood per dag over te gaan. Heb wel eens de klok van mun pomp vergeten aan te zetten en na 3 dagen droog te staan stonden ze er nog gewoon gezond bij.

Wat je kunt doen is een kraantje op je afvoerleiding zetten zodat het water niet meer terug kan stromen dan verolgens met iets wat water uit je voedingvat scheppen en dit in de korrelbakken gooien zodat er een klein laagje water onderop ligt zodat je planten toch nog iets hebben om te overleven en het mileu in de bak blijft ook vochtig.

Vervolgens de nematoden erin en als het dreigt te droog te worden gewoon weer wat water erbij scheppen op deze manier hoef je niet bang te zijn dat je de nematoden wegspoelt.

 

 

 

grtz

 

Sim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

De nematoden krijg ik morgen binnen. Ik zal de bak voor 20% vullen en dan van bovenaf de nematoden eroverheen gieten.

 

gtrz,

Beo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...