Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rookie

Hoge Verwachtingen Voeding

Recommended Posts

ïk lees nu ongeveer 1,5 jaar mee op dit forum, en het valt me steeds meer op dat iedereen die nieuw is kilo's oogst verwacht door voeding. maar mijn mening is dat voeding de smaak aantast, en de groei amper beinvloed.

daarom bemest ik mijn aarde voor de buitenkweek ook maar 1 keer per jaar

 

wat vinden jullie hiervan?

 

MVG.

 

rookie

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom bemest ik mijn aarde voor de buitenkweek ook maar 1 keer per jaar

 

 

 

in volle grond of in potten licht is nader toe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in vaste grond sowieso maar 1 keer.

in potten gooi ik er een keer wat koemest of andere mest overheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik je dan voorbemeste aarde? want zowiezo hebben deze aarde maar een voeding voor 4 tot 8 weken afhankelijk van grote van je plant.

 

gebruik daarna gewoon vloeibare meststoffen joh zowel voor je groei als je bloei tenzij je je groei maar voor 8 weken wil houden dan heb je die vloeibare meststof niet eens nodig :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je planten bemesten is een kunst appart.

Je moet weten welke meststoffen en eventueel van welk merk.

Niet mesten of bewust heel weinig geven is nogal primitief.

Als je varkens kweekt geef je ze toch ook niet maar een keer per week krachtvoer te eten onder het motto daar worden ze hard van. Mischien wel hard, maar ook mager en wat heb je daar nou aan.

Varkens karbonades moeten een randje vet hebben voor de smaak. Magere kippen leggen kleinere eieren die echt niet beter van smaak zijn of zo hoor. Lekkere scharminkelige kropjes sla zijn ook niet lekkerder.

 

Je moet je voorstellen dat de planten waar we mee werken het vermogen in zich hebben om een heleboel energie, water en voedingstoffen om te zetten in groei. Geef je minder voeding dan ze aan kunnen dan geef je gewoon te weinig.

 

Houdt je toppen maar eens tegen het licht. Als je er doorheen kunt kijken heb je gewoon te weinig mest gebruikt. Je kunt twee tot drie keer het gewicht oogsten als je goed mest, daar is niets op tegen.

 

Wil je een fijnere smaak gebruik dan uitsluitend biologische meststoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar overbemesting heb je snel (uit eigen ervaring) en dan proef je die mest letterlijk terug. en voor je eigen wietje staat smaak voorop naar mijn mening.. je voorbeelden zijn wel waar. maar een biologisch gekweekt wietje smaakt wel veel beter naar mijn mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Maar de spruitjes dan? Dan zijn de kleinste wel het lekkerst. Of aubergines of aardbeien? En komkommer en paprika? Groter is toch niet altijd beter?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed zo as !!!

 

 

 

 

maar moet je niet tegen mijn vriendin zeggen hoor !!!

 

 

 

haha !

 

 

 

very offtopic , maar ja he , blowen .............

 

 

 

 

 

 

 

 

 

met vriendelijke

 

 

 

greetzzz ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je planten bemesten is een kunst appart.

Je moet weten welke meststoffen en eventueel van welk merk.

Niet mesten of bewust heel weinig geven is nogal primitief.

Als je varkens kweekt geef je ze toch ook niet maar een keer per week krachtvoer te eten onder het motto daar worden ze hard van. Mischien wel hard, maar ook mager en wat heb je daar nou aan.

Varkens karbonades moeten een randje vet hebben voor de smaak. Magere kippen leggen kleinere eieren die echt niet beter van smaak zijn of zo hoor. Lekkere scharminkelige kropjes sla zijn ook niet lekkerder.

 

Je moet je voorstellen dat de planten waar we mee werken het vermogen in zich hebben om een heleboel energie, water en voedingstoffen om te zetten in groei. Geef je minder voeding dan ze aan kunnen dan geef je gewoon te weinig.

 

Houdt je toppen maar eens tegen het licht. Als je er doorheen kunt kijken heb je gewoon te weinig mest gebruikt. Je kunt twee tot drie keer het gewicht oogsten als je goed mest, daar is niets op tegen.

 

Wil je een fijnere smaak gebruik dan uitsluitend biologische meststoffen.

 

Ik kan het niet helemaal met je eens zijn Wernard . Het vetmesten van dieren is namelijk iets heel anders omdat die hun energie uit voeding halen en planten uit (zon)licht. ëén van de belangrijkste voedingsstoffen voor het maken van de grote bouwstenen van de plant komt uit de lucht , letterlijk! in de vorm van CO2 . Dit wordt onder invloed van licht omgezet in plantmateriaal met hulp van voedingszouten. Zonlicht is de enige bron van energie voor de plant . De energie komt dus niet uit de verbranding van koolwaterstoffen zoals bij mens en dier. Planten voeding bestaat uit zouten die de fotosynthese processen ( systeem 1 en 2 ) mogelijk maken ,maar meer ook niet .

 

Dieren kun je in principe oneindig vetmesten , bij planten ben je afhangkelijk van andere factoren . Wanneer er een tekort aan licht of CO2 is bv heeft meer bemesting geen enkel nut meer .

 

 

 

ïk lees nu ongeveer 1,5 jaar mee op dit forum, en het valt me steeds meer op dat iedereen die nieuw is kilo's oogst verwacht door voeding. maar mijn mening is dat voeding de smaak aantast, en de groei amper beinvloed.

daarom bemest ik mijn aarde voor de buitenkweek ook maar 1 keer per jaar

 

wat vinden jullie hiervan?

 

MVG.

 

rookie

 

Hier zit een grote kern van waarheid in !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan het niet helemaal met je eens zijn Wernard . Het vetmesten van dieren is namelijk iets heel anders omdat die hun energie uit voeding halen en planten uit (zon)licht. ëén van de belangrijkste voedingsstoffen voor het maken van de grote bouwstenen van de plant komt uit de lucht , letterlijk! in de vorm van CO2 . Dit wordt onder invloed van licht omgezet in plantmateriaal met hulp van voedingszouten. Zonlicht is de enige bron van energie voor de plant . De energie komt dus niet uit de verbranding van koolwaterstoffen zoals bij mens en dier. Planten voeding bestaat uit zouten die de fotosynthese processen ( systeem 1 en 2 ) mogelijk maken ,maar meer ook niet .

 

Dieren kun je in principe oneindig vetmesten , bij planten ben je afhangkelijk van andere factoren . Wanneer er een tekort aan licht of CO2 is bv heeft meer bemesting geen enkel nut meer .

Hier zit een grote kern van waarheid in !

 

 

Ben ik niet met je eens Atmosphere , kijk maar eens naar verschil van opbrengst bij bv tarwe , zet het zelfde gewas maar eens op schrale zandgrond zonder die te bemesten, of op mooie voedings rijke grond.

 

dan zie je toch echt grote verschillen, tewijl de co2 zon hetzelfde zijn.

snap wel dat zon en co2 belangrijker zijn dan de voeding maar het 1 kan echt niet zonder het andere.

 

jij vergelijkt het dan met dieren, die kan je volgens jou met voeding vetmesten , maar dan maak ik het vergelijk dat zuurstof veel belangrijker is voor een dier dan voeding ( zonder zuurstof zal het dier niet groeien) en heeft voeding geen enkel nut meer.

 

volgens mij is het gewoon een ketting van een aantal factoren, en de zwakste schakel zal de problemen gaan brengen ( of dat nu licht voeding co2 of een andere schakel is) het ene kan gewoon niet zonder het andere als je een goede opbrengst wil halen

 

 

Gr Zipper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je eens wil uitproberen hoe belangrijk voeding is , zet dan maar eens een plantje in een bak met cocos ( ec> 0,0 ) cocos heeft weinig of geen bodem werking dus er zal geen voeding vrijkomen door het bodem leven.

 

 

ik denk dat veel mensen die op aarde kweken , vergeten dat een goede bodem werking ( eigelijk het verteren van je medium) veel voeding opleverd ( niet voor niets de bac van sannie )

 

dat je dan bij een goede bodem werking dan weinig voeding hoeft toe te voegen wil niet zeggen dat ze geen voeding krijgen.

 

maar dat is dus uit te proberen door een plant in een medium te zetten waar geen voeding inzit/ vrijkomt.

 

 

Gr Zipper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je interpreteerd mijn beweringen niet zoals ik had bedoeld . Het fundamentel verschil is de energie bron , bij planten is dat licht en bij mens en dier is dat de voeding zelf . Dat over die ketting is juist , dat gaat voor planten zeker op . Bij mens en dier kun je gewoon energie blijven toevoeren in de vorm van voeding . Een gezond mens kun je met voeding 10 keer zo zwaar maken ( zwaarste persoon ter wereld woog ooit 635 kilo!! )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wanneer er een tekort aan licht of CO2 is bv heeft meer bemesting geen enkel nut meer .

Hier zit een grote kern van waarheid in !

 

 

die regel daar ging het me eigelijk om , (wou duidelijk maken dat als de planten geen voeding krijgen er ook geen groei is , hoeveel zon of co2 je ze ook geeft)

 

ik denk dat als we 1 gram/ watt oogsten , dat we dat kunnen vergelijken met mensen van 600 kg , dus het zal niet simpel zijn daar nog weer oveheen te komen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de fotosynthese reactie mogelijk te maken zijn er bepaalde zouten nodig ( de voeding ) . Deze voeding zorgt echter niet voor de grootste bouwstenen van een plant en is ook niet de energie bron waar de plant op groeit . Bij mens en dier is de voeding juist wel de enige energie bron .

 

Sommigen denken dat de voeding die ze de planten geven letterlijk en direct zorgt voor extra gewicht ,maar dat klopt niet want de plant wordt opgebouwd uit de koolwaterstoffen die voortkomen uit de fotosynthese . Je zit al heel snel aan een maximum hoeveelheid voeding en meer voeding dan dat gaat de plant juist tegenwerken .

 

De commerciële voedingsindustrie wil vaak laten lijken dat de voeding in grote hoeveelheden nodig is voor je planten .

 

Daarom ook ben ik eens een kweek gaan draaien op grond waarbij ik geen enkele voeding toevoegde, de planten moesten het doen met de voeding die in de grond zat . De oogst was alles behalve slecht !!

 

Het belang van veel voeding wordt over het algemeen overschat . Genoeg kwekers die planten hebben staan in grond die zwaar overbemest is tot zelf toxische ec waarden . Mijn boodschap is : andere faktoren verdienen net zoveel aandacht of zelfs meer !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ atmos.

Je hebt volkomen gelijk.Licht is energie om bouwstoffen die in voeding en lucht zitten,te maken.

als er 1 schakel ontbreektdan stagneert alles.

Iedereen die wat langer bezig is die weet dat wel.

 

Ondervinding is de beste leermeester daarom mijn advies:Ga wat planten als proef gebruiken.

Opstelling 1) geen voeding,2) weinig voeding 3) iets meer enz.

 

Om deze dosering nauwkeurig te kunnen uitvoeren gebruik dan de kippemestkorrels(biologisch) die ik beschrijf in mijn topic:grondverb.....

 

Dit is beter dan uren discussieren denk ik

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...