Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dr.LivingStoned

Florigen

Recommended Posts

Laatste highlife stond een artikel in dat mijn aandacht trok. In dit artikel over florigen wordt uitgelegd dat onze vrouwtjes korte dag planten waren maar dat die naam eigenlijk verkeerd is omdat niet de uren licht de bloei bepaald maar het aantal uren nacht.

 

Nu mijn vraag, zijn er hier al mensen die het geprobeerd hebben om een plant op bv. 18uur dag en 12uur nacht te houden ipv de 12/12 die nu aangehouden wordt?

 

 

In de grownguide staat dat onze planten 12 uur licht nodig hebben in de bloei, het zou dus volgens dit artikel moeten zijn dat onze planten 12 nacht nodig hebben.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
:nerd ja het zou kunnen ik heb er overgens nog nooit eerder van gehoord maar als het kan zou het wel mooi zijn want licht is gewicht :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was inderdaad wat ik me afvroeg, er werd in dat artikel gesproken over het feit dat de planten alleen al door dat gen gingen bloeien onafhankelijk van de omgevingsfactoren. Florigen wordt aangemaakt doordat we de nachten langer maken tot 12 uur en niet omdat we de dagen inkorten tot 12 uur.

 

Dat wij een 24 uur klok ingebouwd lijken te hebben hoeft niet zo noodzakelijk ook op planten van toepassing te zijn. Er zal zeker wel een keer punt zijn maar tot nu toe werd er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat de plant 12 uur licht nodig had om tot bloeien te komen.

 

Het gewicht per m² zou in dit geval best wel eens kunnen stijgen, ook al zou het rendement per kWh niet optimaal zijn dan nog zou het voor de mensen met ruimtegebrek wel eens een oplossing kunnen wezen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

je zou er in ieder geval een stuk meer vanaf kunnen halen, maar je bent ook een week of drie

langer bezig voordat je planten klaar zijn. (18 uur i.p.v. 12 uur is 6 uur verschil. 6 uur is een

kwart dag, dus tel maar een kwart op bij 9 weken bloei en je zit op 11 a 12 weken). Betekent dat

je i.p.v. 5 oogsten per jaar maar 4 oogsten per jaar kunt draaien.

 

Persdoonlijk denk ik dat je er niet veel beter van wordt, maar misschien iemand anders een andere

mening toegedaan ??

 

Groet,

 

Klaboem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad, je bent langer bezig. Maar er wordt al jaren blind uitgegaan van een optimale 12/12 afbloei periode er vanuit gaande dat die 12 uur licht de stimulans was om tot bloeien te komen en te blijven. Ik had als voorbeeld maar een cyclus van 18/12 aangehaald maar dit was maar een uitgangspunt, ben echt benieuwd wat de "echte"optimale afbloei tijden zijn.

 

Nu florigen niet enkel aan te tonen is, maar ook te meten kan er ook bepaald worden wanneer en hoeveel er van geproduceerd wordt en aan de hand daarvan heb je weer een mooi uitgangspunt om te gaan bepalen wat dan de echte afbloei tijden zijn. Al de vorige testen zijn steeds op uiterlijke kenmerken gebaseerd en alle respect voor de "oude" pioniers want zonder hun hadden we nergens gestaan natuurlijk maar op een bepaald moment is de apparatuur beschikbaar om ook die dinges aan te tonen die toen nog niet zichtbaar of te meten waren. Ik heb nog geleert dat jeje vinger in de grond moest steken om te voelen of je aarde water nodig had en nu gebruiken ze een tensiometer dus tja :(

 

En dit alles zonder ook maar een moment te twijfelen aan die 12/12 periode eigenlijk want zal er zeker nog niet van afwijken, heb er de plaats en ruimte niet voor en de tijd om zoiets goed op te zetten :nerd maar kan de gedachte nog niet loslaten dat er daar nog ruimte zit om mee te experimenteren en ik vermoed echt dat er op dit gebied nog winst te halen valt.

 

Ik volg hier experimenten op allerlei gebieden van grondmengsels tot lampkleur ik hoop dat iemand er de plaats en ruimte wel voor heeft en hier er een mooi verslagje van maakt natuurlijk, maar euh erover discussiëren is ook al mooi :spliff: alles wat een verrijking is van kennis wordt verwelkomt.

 

 

 

 

 

Dus kom maar op met de tegenargumenten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plant vult zich 's nachts met een buffer hoeveelheid water en zodra het licht aan gaat, gaat ze dat gebruiken. Samen met de worteldruk is dat genoeg voor 12 uur intensieve belichting als de verdampingsdruk optimaal is. Als de plant in hele goede conditie is, kun je tot 13 uur licht gaan.

 

Als je plant het nog makkelijk aan kan om na 12 uur nog een aantal uur onder het licht te blijven staan, zonder te verbranden, is dat geen goed teken in feite.

Het is juist zaak om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk van de plant vraagt in die 12 uur zodat ze het nét vol houdt. Dan ben je op de top van het productiepotentieel van een plant aan het kweken.

 

In principe zou je met minder intensief kweken en langer belichten misschien hetzelfde bereiken, maar dan duurt het wel langer in totaal. Per tijdseenheid gaat de productie dus niet vooruit.

 

Wil je productietoename per tijdseenheid, zul je intensiever moeten gaan kweken, dus meer licht per m², meer CO2, hogere verdamping met evenredig hogere worteldruk, kortom: klimaatsturing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi jon, beetje lang geleden al maar toch. Had zelf topic beetje uit het oog verloren :smoke

 

Ik dacht ook niet dat er een eindeloze rek zou in zitten en dat er gewoon zomaar een paar uur bij je licht tijd zou kunnen, maar met een beetje buigen en rekken kom je ver :nerd en dat alle voorwaardes vervult moeten worden had ik zeker door.

 

Dit doet eigenlijk helemaal niets af aan het feit dat je meetbaar op hormoon aanmaak bepaalde refferentie kan vastleggen en/of verleggen. En dit niet zomaar op uiterlijk vertoon maar veel eerder. Niet als heel simpel en van alle achtergrondgespeent keuterboertje als ik, maar met de nodige kennis en juiste setup kan er hier toch nog wel wat gewonnen worden volgens mij. Dan niet mijn kortzichtige meer opbrengst m² als direct resultaat, maar het beter en gerichter doseren van voeding bv. komt hier misschien weer stukkie dichterbij door, ik noem maar wat. Resultaat is nog hetzelfde dan, meer opbrengst m² :rofl wat we dus allemaal willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geef de plant ook tijd om de suikers naar de toppen te sturen

dit gebeurd omdat je snacht gaat zakken in temp

suikers willen altijd op het warmste plekje zitten en kruipen dan naar de toppen toe

en hier heb je ze nou juist nodig om de volgende dag weer genoeg aan te maken

gewoon op 12/12 zou ik zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...